Jump to content

Hvor lav verdi på båt før en dropper forsikring?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
  Hulda skrev On 28.1.2019 at 16.03:

Hulda er forsikret.

Igjen, gjelder 3. part, oppad 60 mill.

Vis hele sitatet  

Om jeg skjønte det jeg googlet meg til så er det en sertifikatordning som forsikringsselskapene kan være en del av hvor en sikrer trejepart ifht opprydding ved forlis. Altså ikke "tredjepart" som en generell term. 

Guest Avmønstret#

Ser at Codan har en rent ansvarsforsikring for billige båter. Vet ikke om alle selskap har det, men det var jo en grei løsning:

"

Ansvarsforsikring er en billig båtforsikring som dekker skader som båten påfører andre personer eller eiendeler

Ansvarsforsikringen dekker også utgifter til rettshjelp om du som båteier blir part i en rettstvist.

Forsikringen passer for eldre båter med lav verdi, men det er allikevel å anbefale en høyere dekning da skader på egen båt ikke er dekket. 

Guest Avmønstret#
  quantumduck skrev On 28.1.2019 at 16.23:

Jeg syns det er rimelig at det nedskrives pr. år, men på stående rigg/utstyr som kan forventes å ha en betydelig levealder i utgangspunktet bør jo kurven flate ut med åra og ikke gå i null etter f.eks. 10 år. Jeg forstår det som Pantanaeus utbetaler full erstatning uten nedskriving, noe som selvfølgelig gjør deres premie høy. Så får man vurdere. J

Vis hele sitatet  

Mens Codan skriver følgende i vilkårene: "b) Stående rigg erstattes uten aldersfradrag." Men uten at Codan fremstår som spesielt dyre..  kan det tenkes at Pantanaeus rett og slett tar seg godt betalt? ;-)

Under "hva er forsikret" står følgende som dekket: "seil og deler til disse, samt fastmontert tilbehør og utstyr som naturlig har med fartøyets bruk å gjøre"

Guest Avmønstret#
  Hulda skrev On 28.1.2019 at 17.51:

@Pinkvin. Nå gidder jeg ikke mer kverulering. Ansvar begrenset oppad til 60 mill. koster 650/år. Noen plasser er det krav. Jeg har valgt å betale 650/år for slik forsikring. Hva du velger å bruke 650 spenn på, er opp til deg.

Vis hele sitatet  

På ingen som helst måte kvervulering fra meg. Jeg ønsket å vite mer om hva "Blue Card" forsikring var for noe. Og googlet og leste en 4-5 ulike nettsteder sin forklaring av denne ordningen. 

Ser ut som en funksjonell og grei ordning for å dekke kostbare opprydninger etter forlis. 

Dette var vel en av de mer lettforståelige forklaringene jeg fant: http://news.safeharborpollutioninsurance.com/what-are-blue-cards

Pinkvin skrev On 28.1.2019 at 17.45:

Under "hva er forsikret" står følgende som dekket: "seil og deler til disse, samt fastmontert tilbehør og utstyr som naturlig har med fartøyets bruk å gjøre"

Vis hele sitatet  

Revna Genoa en gang (Min feil, så ikke at skjøtevogna hadde sluppet helt fram, og strammet skjøte deretter for å få seilet til å stå...). Spurte If om revnet seil var dekket, og fikk til svar at ingen ting som hadde med vind å gjøre var dekket. Litt pussig svar, så jeg spurte om de dekket ting som hadde med vann å gjøre, bare sånn for å forsikre meg om at ihvertfall noe var dekket av forsikringen i det heletatt, men da ble dama sur gitt. (Utover det har jeg egentlig bare gode erfaringer med If, bare så det er sagt).

Guest Avmønstret#

Flyttet inn i vårt første hus. Så kom høsten og plutselig en kveld var puta våt, ikke av tårer pga høye renter og boliglån men lekkasje fra taket over soverommet. 

Tenkte det var grei skuring, ringte forsikringa som forklarte at forsikringa forutsatte at taket på huset var tett. 

Vanskelig å være uenig i det gitt :-D Og jeg måtte dekke alle kostnader selv, dvs gjøre jobben selv :-/

Guest Avmønstret#
  Ida Marie III skrev On 28.1.2019 at 20.09:

En lett liten skjærgårdsjeep til ca 100.000 ville jeg nøyd meg uten forsikring...

Gammel treskøyte til gjerne halve prisen, ville jeg hatt forsikring på, om en får det da...

Vis hele sitatet  

Akkurat det. Lett å rope opp om at en må ha forsikring for å unngå skader/omkostninger for tredjepart, men akkurat de båtene hvor behovet kanskje er størst kan få en kald skulder av forsikringselskapene. Ikke så ofte det nevnes når en "sliten båt" har sunket og fellesskapet må rydde opp. 

Kjøpte et byggesett av Halco 26 i 1977. Båten kom på vannet fire år etter. Båten ble av forsikringsselskapet klassifisert som selvbygd. Fikk dermed ikke kaskoforsikring, kun ansvarsforsikring. Båten er fortsatt i drift og mange forsikringspenger er spart i løpet av 38 år. Ikke har det vært behov for støtte fra noe selskap heller.

Så til dere som seiler rundt med selvbygde båter, sjekk opp med selskapet om kasko-forsikringen gjelder for selvbygg. Kan hende er hele forsikringsbeviset en falsk trygghet.

Redigert av navid (see edit history)
  Ida Marie III skrev On 28.1.2019 at 20.09:

En lett liten skjærgårdsjeep til ca 100.000 ville jeg nøyd meg uten forsikring...

Gammel treskøyte til gjerne halve prisen, ville jeg hatt forsikring på, om en får det da...

Vis hele sitatet  

Godt poeng. Nå er det vel mye større sjanse for at en skjærgårdsjeep blir stjålet, ikke minst motor, så det er jo noe å ta med i vurderingen. Ellers så var det vel en kar her inne som hadde ei skøyte uten forsikring som sank ved kai, ingen ønskesituasjon akkurat....

navid skrev On 28.1.2019 at 20.47:

Så til dere som seiler rundt med selvbygde båter, sjekk opp med selskapet om kasko-forsikringen gjelder for selvbygg. Kan hende er hele forsikringsbeviset en falsk trygghet.

Vis hele sitatet  

Jeg var i den situasjonen i høst når jeg skulle forsikre Dracojolla. Det var ingen motsigelser mot ombyggingen ved forsikringen. Jeg sendte en link til tråden på BP som forsikringskaren bladde litt i mens vi pratet på telefonen, så han fikk fullt innsyn i hva som var gjort. Mulig det hadde en innvirkning på saken at skroget var fra en original Draco 20, men det samme gjaldt jo din Halco også. Nå var dette IF, hvordan andre selskaper forholder seg til dette aner jeg ingenting om. 

Hva er forskjellen på forsikringene i pris da? 

Har ikke sjekket på båt da alle båtene beholder sin forsikring uansett.

men på en bil så er forskjellen kanskje noen hundrelapper i året på kasko og ansvar. Så hadde aldri spart på den biten uansett.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

MaSa skrev On 29.1.2019 at 9.23:

Hva er forskjellen på forsikringene i pris da? 

Har ikke sjekket på båt da alle båtene beholder sin forsikring uansett.

men på en bil så er forskjellen kanskje noen hundrelapper i året på kasko og ansvar. Så hadde aldri spart på den biten uansett.

Vis hele sitatet  

Full kasko, eller bare ansvar...par hundre lapper...

Trodde det var ganske stor forskjell...

Guest Avmønstret#
  Ida Marie III skrev On 29.1.2019 at 9.30:

Full kasko, eller bare ansvar...par hundre lapper...

Trodde det var ganske stor forskjell...

Vis hele sitatet  

Jeg blir lett forvirra ettersom stadig flere forsikringsselskap har begynt å snakke om månedspris i stedet for årspris. Og det samme gjør "kidsa". 

To hundre i året og to hundre i mnd er en viss forskjell ;-) 

Pinkvin skrev On 28.1.2019 at 19.46:

Flyttet inn i vårt første hus. Så kom høsten og plutselig en kveld var puta våt, ikke av tårer pga høye renter og boliglån men lekkasje fra taket over soverommet. 

Tenkte det var grei skuring, ringte forsikringa som forklarte at forsikringa forutsatte at taket på huset var tett. 

Vanskelig å være uenig i det gitt :-D Og jeg måtte dekke alle kostnader selv, dvs gjøre jobben selv :-/

Vis hele sitatet  

Vil tro at selskapet mente at grunnen til at du, eller puta, ble våt var grunnet manglende vedlikehold og ikke plutselig ytre påvirkning? Jeg håper inderlig at premien på mine skadeforsikringer ikke skal være påvirket av andres manglende vedlikehold!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Pinkvin skrev On 29.1.2019 at 13.27:

Jeg blir lett forvirra ettersom stadig flere forsikringsselskap har begynt å snakke om månedspris i stedet for årspris. 

Vis hele sitatet  

Snakket nettopp med selskapet om en forsikring, og han refererte hele tiden til pris per måned. Jeg ga uttrykkelig beskjed om at pris per måned interesserer meg ikke, jeg sammenligner årspriser. Det gikk ikke mange sekundene før han var tilbake på differanser per måned. Jeg tror årsaken til at selskapene har gått over til det er for å få oss til å tro at prisen er lav...

Mouche skrev On 29.1.2019 at 15.17:

Jeg håper inderlig at premien på mine skadeforsikringer ikke skal være påvirket av andres manglende vedlikehold!

Vis hele sitatet  

:yesnod: Jeg har også irritert meg noen ganger over at folk ikke tar vare på tingene sine, men forventer at fellesskapet (les = forsikringen) skal ordne opp når det skjærer seg. Nå mener jeg ikke at Pinkvin ikke tar vare på huset sitt, det var vel bare et eksempel.

Guest Avmønstret#

Som førstegangs huseier tenkte jeg det var riktig og viktig å ringe forsikringa når en får vannlekkasje. Og som jeg skrev så måtte jeg ta både kostnader og jobben selv. Så hverken Mouche eller andre trenger å være bekymret over hvordan mitt nivå på vedlikehold av boligens tak kommer til å belaste deres premier. 

Tvert i mot er jeg litt sår over at jeg så og si aldri bruker forsikringene mine, vil tro Mouche har fått for lav premie både på hint og annet pga av min aktsomhet over flere tiår. Hvordan får jeg tilbake pengene som Mouche har tjent gjennom lave forsikringspriser pga meg?

Guest Avmønstret#
  Komodo skrev On 29.1.2019 at 20.21:

:yesnod: Jeg har også irritert meg noen ganger over at folk ikke tar vare på tingene sine, men forventer at fellesskapet (les = forsikringen) skal ordne opp når det skjærer seg. 

Vis hele sitatet  

Nå må jeg si at jeg også syns bransjen selv legger opp til ett "bruk og ødelegg--> få igjen på forsikringa" samfunn. Meningsløse forsikringer på småting minner mer om evige nedbetalinger som nær oppfordrer til å ødelegge gjenstanden for å få ny. Begynner å bli vanskelig å skille mellom forsikring på en telefon til noen få tusenlapper og "abonnement" hvor en "får" ny telefon uten videre om den blir ødelagt, eller kan bytte til ny hvert år. 

En oppfordres til å gå inn i en evig nedbetaling/abonnement eller veddemål/forsikring på småting hvor en "taper" om småtingen ikke blir ødelagt. Det stikk motsatte av å ta vare på ting eller bygge seg en buffer for å takle "tap" på egenhånd om noe skulle bli ødelagt. 

----

Samme når folk kjøper større ting i dag. En kjøper ting til odel og eie for egne penger, men ansvaret for "tingen" skal ligge hos alle andre i xx år. Og for å få den sikringa må en følge opp alle mulige føringer ifht forhandler osv i x år. Greit nok, men jaggu kan det bli mye. Må en virkelig ha serviceavtale på en varmepumpe så en fyr kan komme å spyle utedelen med zalovann og støvsuge innedelen for å beholde "garantien"?  

Det er en god grunn til at jeg har holdt meg til bruktbiler i alle år, utenfor garantiperioden. Og jaggu har de gått greit med "bare" regelmessig oljeskift og en tur på verksted nå og da for å ta nødvendige slitasjedeler når det oppstår. Pussig at det ikke går an når bilen er ny og innafor garantiperioden ;-)

----

Ikke vet jeg. Kan godt tenkes det er jeg som tar feil som ikke tegner forsikringer på "småting" og tenker at mine egne ting må jeg i all hovedsak ta var på selv. Jeg liker heller ikke å være bundet på armer og bein ifht avtaler med andre på mine egne ting. 

Så selv om det til tider blir litt latterliggjort, også her i tråden, så har jeg en grunnleggende ide om at forsikring kun skal være ett nødvendig onde å ha, og når jeg ikke lenger trenger det så skal jeg ikke ha det.

Og ære være de som har forsikring på sine småbåter, telefoner, kaffetraktere osv, jeg tror faktisk det å ikke ha det gir meg et lite ekstra skubb i riktig retning når det gjelder å ta vare på egne ting. 

Som jeg prøver å lære ungene mine, ødelegger du noe så må en tåle å være uten en god stund, og ja, skal en ha nytt så ryker en skjerv av sparepengene. Finnes ingen snarvei. Tøffe tider ;-)

Erstatningsansvar og straffeansvar er to vidt forskjellige ting. Ansvarsforsikring dekker erstatningsansvar, som typisk oppstår ved uaktsomhet. Dette vil jeg anta er inkludert i defleste båtforsikringer, det ligger ihvertfall i min (med begrensning til et antall SDR). Forsettlige skader er ikke dekket, og ved grov uaktsomhet er det ofte klausuler om avkorting. Men vanlig uaktsomhet dekkes. 

Straffansvar er noe helt annet som ikke har noe med forsikring å gjøre.

Ida Marie III skrev On 29.1.2019 at 15.29:

Men er det ren ansvarsforsikring du sammenligner med..? Eller er det såkalt mini kasko... brann, tyveri, frontrute..? 

Vis hele sitatet  

Da er det full kasko mot ansvar, sjekket tidligere i dag hadde litt feil beløp .

men forskjellen på bil nr 1 var 1069 kr PR år 

bil nr 2  var 728kr PR år .

har ikke sjekket forskjellen på båt, men hvis det er snakk om 1-1500kr i forskjell PR år så hadde ikke det vært ett tema.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...