Ove T Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Hej För några dagar sedan skrev jag detta. https://baatplassen.no/i/topic/146139-moring-til-betongbryggebølgedemper/?tab=comments#comment-2090005 Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 mons skrev for 23 timer siden: heller gått for en stor bøye og strammet tauet ned til fatet helt slik at bøya fjærer ved å trekkes under vann. Delvis enig. For at det skal fungere bra, må man ha overraskende langt tau fra bøye til båt, faktisk mer en halve båtlengden. Jeg hadde ikke filosofert så mye over dette før jeg filmet min egen båt i sommer når det var litt ruskevær, og oppdaget problemet: Med krafig vind uten bølger går bøyen helt og delvis under, og gir teoretisk sett rykkdemping. Men ved slike forhold er det jo ikke bruk for rykkdempingen da det ikke er noen rykk... Med store bølger derimot, så løftet baugen på båten bøyen opp av vannet, til tross for at tauet mellom bøye og båt i mitt tilfelle var 2.7 meter og båten snaut 6 meter, noe som allerede er lengere enn den generelle anbefalingen på 1/3 av båtlengden. Når jeg bytter det ut neste gang blir jeg nok å forlenge det til ca 3-4 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Du må ha en svivel under blåsa er en uheldig snurrer en samme veien og det blir kaos. 2-3m ekstra på 10 m dybde. Bøya med svivel PS, Men det må være polyestertau, polypropolentau fliser seg opp etter hvert og avgir mikroplastfiber. 12 år i sjøen som ny. ble skiftet da moringen måtte flyttes på dypere vann. moringen 12 år i sjøen som ny. ble skiftet da moringen måtte flyttes på dypere vann. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Auar Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Min løsning: Har et grovt hjullasterdekk som ble lagt på stranda og fylt med stein, armeringsjern og et u-formet drenenrings rør. Dekket ble lagt på en presenning før støp. Under presenningen var det bygget litt opp midt under dekket, slik at det etter støpet ble en konkav fasong på undersiden av hjullasterdekket. Dette dekket vil suge seg fast i sandbunnen, det flytter seg ikke! Opp fra dekket har jeg en ring av grovt dimensjonert trosse. Denne kan enkelt byttes, men til nå (8 år) har det ikke vært aktuelt. Ca halvannen meter over dekket har jeg festet inn en daumann bestående av en fender som er fyllt med grus. Dekket ble fløtt ut hengende under en 16 fots plastbåt som da såvidt hadde fribord. En litt spennende operasjon som gikk overraskende bra. Hjullasterdekket fikk jeg hos Dekkmann kostnadsfritt. Trosser har jeg fått fra et oppdrettsanlegg som byttet rutinemessig. Om sommeren pleier jeg å svømme ned å inspisere på bunnen, trossa er grodd men eller helt uten slitasje. Jeg har tidligere hatt dregger og kjetting, men opplevde da tæringsproblematikken som beskrevet ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
Jacop Svart 7.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2019 Her er et bilde av tabellen den lokale betong entrepenøren på Hitra bruker, håper det hjelper, ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.