Jump to content

Skyvetakluke Viknes 770

Tosa87

Recommended Posts

Hei 

Regner med det er flere enn meg som sliter med lekkasje på denne type takluke, elendig patent.

Hvilke løsninger har folk gjort for å få bukt med dette? er det noen som har byttet luke til en med fast ramme?

Hvor kan eg få kjøpt en ny og bedre patent? måla oppgitt på bildet stemmer ikke på millimeteren men gir en peikepinn.

2039775413_445_103954103medml.jpg.7afbdc9008b6ee1d58f7eb17adfd35cd.jpg

kjøpte båten for ikke så lenge siden å var da klar over at denne lak, såg vannet trengte inn under skinnenne.

Røsket av skiten og fjernet gammel silikon og skit, har limt skinnenne til taket og skiftet pakkning.

Nå ser eg vannet kommer inn gjennom pakkningen, det er en sann hårete nylon ting. 

denne absorberer vann som blåser inn fra dryppkanten på takluken, og når den er mettett renner det inn i båten.....

310146097_lastned.jpg.349b6a2d5aea1113d268ef274a93eeeb.jpg

Jeg kan ikke svare for denne takluka men fikk for en del år siden levert en ny Viknes 1030 med en litt annen patent der lukene tetter mot en gummipakning ved å vri en aksel som går gjennom luka der det er eksentertapper i periferien som ligger an mot et langt spor.

Dette holdt heller ikke tett ved overvann, det dryppet saltvann fra pakningskanten. Fabrikken fant ut at de ville bytte lukene men da jeg studerte patenten fant jeg ut at dette ikke ville avhjelpe problemet. Men ved å slipe av de klossene som akselen var festet til i selve luka kunne man oppnå mer press mot pakningskanten når akselen ble vridd. Så jeg ba de om å gjøre dette ved garantibefaring og etter dette ble luka tett.

Men den "pakninga" du viser er jo på ingen måte egnet til å tette noe som helst. Det er jo bare ei støvlist.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Fulstendig klar over at det egentlig ikkje er en "pakkning"

Men dette er patenten, han eg kjøpte båten fra hadde kontaktet viknes og kjøpt ny slik "pakkning"

Eg har hjemmehavn på Stadt, så tett takluke er et must når mann ser på væirmeldinga.

Eg tok kontakt med viknes sjøl, med tanke på å bytte til den patenten du snakket om Chiefengineer, men den luken vill ikke passe min båt.

den er en del større og er montert flatt, på min båt er det en opphøyet kant hvor selve luken står på og samme med skinnenne bakover.

På den jeg hadde løste jeg det ved å klippe opp noen strimler med "gaffatape" og feste på kant av luke og ned på alulisten under. Både i for og akterkant av luken for å være sikker. Ja sånn at vann ikke kunne treffe rett på den tetningslisten du viser bilde av.

Fant fort ut det var uhyre sjelden, ja faktisk aldri jeg hadde behov for å se åpen himmel rett ned i cabinen midtvinters, så luken var jo stengt uansett. Da våren kom fjernet jeg de. Både "av og på" tok ikke mange minuttene.

Den kraftige vinden vi har vinterstid på vestsiden presset regnvann forbi tetningen som var valgt den gangen. Kombinasjonen vann og kraftig vind kan være lei. På en bygning jeg jobbet på måtte vi sette opp vindfang for å få tett dørene.

-morten- skrev 15 minutter siden:

Dette så ut som en jalla løsning! båtbrangsjen burde tatt en titt på bilbrangsjen de kan pakninger og tettninger!

Må si meg enig her. Har eiet mange ny-båter opp i gjennom årene som har hatt mye rare løsninger på diverse ting og tang. Kunne se ut som noen løsninger var tatt helt på sparket akkurat der og da, og ikke som en gjennomtenkt løsning som skulle vare i båtens levealder.

Denne patenten er laget av 2 skinner som går i lengderettningen, en på hver side.

Der etter 2 lister med spor for denne pakkningen som ligget på tvers mellom skinnenne, forkant og akterkant.

Dette kan umulig gå bra, hehe. har griset godt med silikon når eg monterte igjen for å ungå vannintrenging mellom list og skinne,

Men hjelper lite når pakkningen trekker inn.

Ser for meg at det hadde vert bedre med en fast karm, men finner ingen luker i tilsvarende størrelse eg kan bruke.

det du sier Gudrun var fakktisk ikke domt i det heile, ser ikke så fint ut men slipper vertfall å få intrumentpanelet fult i vann vinterstid.

Båten eg har er fra 96, etter trekarmen å sjå har denne luken sikkert aldri vert tett :crazy:

Huff, ja det er ikke bra med vann inn der. Den teakrammen er heller ikke noe som kan kjøpes over disk lengre.

94modellen jeg har nå er uten noe form for takluke, så må ha vært ekstrautstyr den gangen.

Du ser omtrent ikke den "gaffaløsningen" med mindre du forteller til andre om den eller bruker rød eller oransje tape.. .

Muligens du trenger litt whitesprit eller noe annet løsemiddel på en klut for å fjerne limrester når du fjerner den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...