Jump to content

Opplagshenger, regler rundt dette


Timmeeh

Recommended Posts

Hei, har lest frem og tilbake ang dette med opplagshengere. Blir ikke helt klok på det. Er det slik at den ikke kan kjøres langs veien i det hele tatt? Ta BK sin som et eksempel.

 

https://www.finn.no/35591671

 

Er det ingen disp å få hvis en monterer lys feks, at den kan fraktes tom fra et gitt sted til et annet? Driver å ser på muligheten til å ta opp båten selv, den har stor kjøl og veier ganske mye. Så er bare snakk om å ta den opp for vårpuss og tekniske utbedringer. Skal ikke frakte båten noe sted.

Link to post

Eg spekulerte på en uregistrert henger som var et lite stykke unna for å hente.

Ringte BT å spurte om det var mulig med prøveskilt, dem svarte at sålenge den ikke har vert registrert kan man ikke få prøveskilt.

En opplagshenger kan heller ikke registreres, Ergo ikke mulig.

Måtte da frakte den på en annen henger ble eg fortalt.

 

kjøper mann ny kan man få den levert med lastebil :crazy:

Link to post
bellen skrev for 14 timer siden:

Du kan kjøre på offentlig veg med ei uregistrert opplagsvogn hvis kjøretøyet har en maks konstruktiv hastighet på 30km/t. Det er eneste måten å gjøre det lovlig på. 

Denne regelen finner ikke jeg. Vet du hvor det står? Jeg var av oppfatningen at opplagsvogner ikke lovlig kan kjøres på vei i det hele tatt.

Link to post
Kallethekid skrev for 3 timer siden:

Denne regelen finner ikke jeg. Vet du hvor det står? Jeg var av oppfatningen at opplagsvogner ikke lovlig kan kjøres på vei i det hele tatt.

 

Beklager, men det rette er at du kan bruke hengeren etter vei når den konstruktive hastigheten er maks 20km/t og ikke 30km/t som jeg skrev tidligere. 

 

Sakset fra Forskrift om bruk av kjøretøy:

 

§ 2-2.Hvilke kjøretøy som er registreringspliktige

(1) Motorvogn og tilhenger til motorvogn er registreringspliktig med følgende unntak:
a) Traktor som er konstruert for fart ikke over 20 km/t.
b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg.
c) Motorredskap som er konstruert for fart over 50 km/t, og som bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik motorredskap.
d) Tilhenger til traktor eller motorredskap som ikke er registreringspliktig.
e) Tilhenger til registreringspliktig traktor eller motorredskap når tilhengeren bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik tilhenger.
f) Tilhenger til beltemotorsykkel.
g) Tilhenger til beltebil når tilhengeren bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik tilhenger.

(2) Kjøretøy som ikke er registreringspliktig, tillates ikke registrert.
Link to post

Har en tysse opplagshenger som vi har båten på i naustet med sikkelige vugger og ruller!  Har ikke angra noe på kjøpet! Kjøper jeg større båt er det bare å feste en ny aksling med U-bolter på!  Hengeren jeg har med skilt kjører jeg ikke navene nedi sjøen med! med opplagshengeren trenger jeg ikke være redd for lager, da den kjøres 20m i året.. ingen bremser eller styr som ruster fast.. Har vann i naustet så den spyles grundig etterhver bruk! skulle noe måtte byttes vet jeg at Tysse har deler på lager, i forhold til noe hjemmemekka opplegg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
  • 4 uker senere...

Løfter denne litt, og sper på her. Er det noen som har tips til å lage/modifisere en henger selv? Må kunne fraktes på en varehenger slik som nevnt i et innlegg over. En lang H bjelke man skjøter sammen med plater over og under? Oppå en passende aksling med krybbe? Svingbart drag hadde vært drømmen da det ikke blir vekt på kula. Dette blir en henger jeg rygger så langt ned i vann at jeg flyter båten oppå som en slipvogn tenker jeg blir lettest. 

Link to post

En tidligere hyttenabo laga henger av galvaniserte H bjelker. satte en aksling fra en Transit på og kjøpte ferdige vugger..  ble veldig tung og solid da, hadde en Mørebas på den. ingen sveising bare bolting og lasking

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Mulig jeg ser etter en brukt opplagshenger og modifiserer denne litt. Kan jo fortsatt lønne seg for meg om jeg må betale 10-15k for den. Selfa har monopol på opptak i Trondheim, med mindre man leier kranbil og stiller med vugge eller henger selv etter somjeg forstår det. Og det er ikke mange årene før en henger til 15k er tjent inn. For ikke å snakke om at man velger selv og ikke har tidspress. 

Link to post
  • 1 år senere...

Jeg skal sveise meg en opplagshenger/slepehenger til min Windy 27 i sommer, og den skal brukes hjemme i hagen/gårdsplassen primært.

Trenger å flytte litt rundt på båten mens jeg jobber med den og andre ting. Litt langvarig prosjekt, og nå står den i krybbe og står i veien for det meste.

Et problem er at det er flere km til nærmeste utsettingsrampe, og pga. vekt og bredde og alle traktor/henger-regler så er det nok dessverre bare å glemme å bruke en slik henger til å transportere båten lovlig på vei med. Mulig at man har lov til å dra hengeren tom etter en eller annen antikvarisk traktor. Dermed blir den neppe brukt til utsett/oppsett i første omgang, men det gjenstår å se.

Uansett skal den ha sving på nesehjul/foraksling, og hengerkobling for personbil så jeg kan manøvrere den rundt med bilen.

 

Har kjøpt inn 6 stk hjul med minst mulig diameter (ca 45 cm) for lav byggehøyde, de tar 750 kg hver (evt. 825 kg med tillatt 10% margin).

Så vi snakker rundt 5 tonn totalvekt som antagelig er minst 1 tonn over det som blir faktisk totalvekt, men greit med litt marginer.

Planen var 4 hjul bak og 2 hjul foran. Hjulene var svært rimelige, ca 1 kr/kg kapasitet, ellers hadde jeg vel gått for en løsning med kun 2 hjul bak, men de koster deretter.

Med 4 hjul bak så får man jo et lite konstruksjonsmessig dilemma da alle hjulene helst skal være på samme linje/aksel for enkel styring av hengeren. Men det er jo løst av andre. Har sett "hjemmelagde" hengere med 6-8 hjul bak og 4 hjul foran, alle på samme "aksel". Se bilder under.

Trenger da å kjøpe 6 stk akseltapper fra Biltema (de har rund type) eller andre steder (firkantrør). Firkanttypen fra FAD Assali er dessverre utgått hos Jula, men kan nok skaffes fra andre tror jeg. Den passer best til senterhullet i felgene, 67 mm. Boltsirkel er 5-112. Dekkdimensjon 195/55R10, 98N. 

 

Det finnes jo flere typer design på markedet, både av profesjonell og hjemmesnekret art, så det gjelder bare å velge seg ut noe, og sette i gang og bestemme lengde, bredde og dimensjoner.  Mulig at jeg lager en egen prosjekttråd på det når jeg kommer i gang. 

Men nå er det en prosess for å dimensjonere og velge type design/konstruksjon. Galvanisert er jo kjekt, men ikke så morsomt å sveise på hvis det blir mye.

 

 

dekk3.JPG

dekk5.JPG

Opplagsvogn-H4-3-1030x690.jpg

opplagsvogn-2.jpg

opplagsvogn-t6-t10-5.jpg

båtvogn.jpg

båtvogn3.jpg

båtvogn2.jpg

biltema.jpg

fad-assali.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...