Timmeeh Startet 2.Februar.2019 Del på Facebook Startet 2.Februar.2019 Hei, har lest frem og tilbake ang dette med opplagshengere. Blir ikke helt klok på det. Er det slik at den ikke kan kjøres langs veien i det hele tatt? Ta BK sin som et eksempel. https://www.finn.no/35591671 Er det ingen disp å få hvis en monterer lys feks, at den kan fraktes tom fra et gitt sted til et annet? Driver å ser på muligheten til å ta opp båten selv, den har stor kjøl og veier ganske mye. Så er bare snakk om å ta den opp for vårpuss og tekniske utbedringer. Skal ikke frakte båten noe sted. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Februar.2019 Del på Facebook Svart 2.Februar.2019 Du kan kjøre på offentlig veg med ei uregistrert opplagsvogn hvis kjøretøyet har en maks konstruktiv hastighet på 30km/t. Det er eneste måten å gjøre det lovlig på. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 2.Februar.2019 Del på Facebook Svart 2.Februar.2019 bellen skrev 3 minutter siden: konstruktiv hastighet Hva er "konstruktiv hastighet"? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2019 Ok så må få en gråtass til å kjøre den da. Kjenner ingen med gråtass. da kapper jeg av draget og tar av støttehjul og hjula og legger hele hopprennet på varehengeren min istedet. Så får jeg finne et passende skjøtestykke og bolte den sammen med onsite. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 2.Februar.2019 Del på Facebook Svart 2.Februar.2019 (redigert) I Sverige ja. Vil gjerne sjå dette sitert fra foreskriften Redigert 2.Februar.2019 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Februar.2019 Del på Facebook Svart 2.Februar.2019 Jannmar skrev for 2 timer siden: Hva er "konstruktiv hastighet"? Det er maks hastighet kjøretøyet er bygd for, som for eksempel en gråtass. Sitér dette innlegget Link to post
Tosa87 Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Eg spekulerte på en uregistrert henger som var et lite stykke unna for å hente. Ringte BT å spurte om det var mulig med prøveskilt, dem svarte at sålenge den ikke har vert registrert kan man ikke få prøveskilt. En opplagshenger kan heller ikke registreres, Ergo ikke mulig. Måtte da frakte den på en annen henger ble eg fortalt. kjøper mann ny kan man få den levert med lastebil Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 bellen skrev for 11 timer siden: Jannmar skrev for 13 timer siden: Hva er "konstruktiv hastighet"? Det er maks hastighet kjøretøyet er bygd for, som for eksempel en gråtass. OK. Takker. Da lærte jeg noe nytt :) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 bellen skrev for 14 timer siden: Du kan kjøre på offentlig veg med ei uregistrert opplagsvogn hvis kjøretøyet har en maks konstruktiv hastighet på 30km/t. Det er eneste måten å gjøre det lovlig på. Denne regelen finner ikke jeg. Vet du hvor det står? Jeg var av oppfatningen at opplagsvogner ikke lovlig kan kjøres på vei i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Nå er det mange traktorhengere som ruller på veien uten skilt og definitivt ikke innenfor med mtp aksellast uten at politiet tilsynelatende gjør noe med det.. Så et eller annet sted må det jo stå noe om det Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Cerberus Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Traktorhengere skal ha skilt. Redskap derimot er untatt Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Kallethekid skrev for 3 timer siden: Denne regelen finner ikke jeg. Vet du hvor det står? Jeg var av oppfatningen at opplagsvogner ikke lovlig kan kjøres på vei i det hele tatt. Beklager, men det rette er at du kan bruke hengeren etter vei når den konstruktive hastigheten er maks 20km/t og ikke 30km/t som jeg skrev tidligere. Sakset fra Forskrift om bruk av kjøretøy: § 2-2.Hvilke kjøretøy som er registreringspliktige (1) Motorvogn og tilhenger til motorvogn er registreringspliktig med følgende unntak: a) Traktor som er konstruert for fart ikke over 20 km/t. b) Motorredskap som er konstruert for fart ikke over 50 km/t. Slik redskap er likevel registreringspliktig når den er konstruert for fart over 20 km/t, hovedsakelig er innrettet for person- eller godstransport eller til trekking av annet kjøretøy, og brukes på offentlig veg. c) Motorredskap som er konstruert for fart over 50 km/t, og som bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik motorredskap. d) Tilhenger til traktor eller motorredskap som ikke er registreringspliktig. e) Tilhenger til registreringspliktig traktor eller motorredskap når tilhengeren bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik tilhenger. f) Tilhenger til beltemotorsykkel. g) Tilhenger til beltebil når tilhengeren bare brukes utenfor offentlig veg. Kryssing av offentlig veg er tillatt med slik tilhenger. (2) Kjøretøy som ikke er registreringspliktig, tillates ikke registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 3.Februar.2019 Del på Facebook Svart 3.Februar.2019 Takk for opplysning, da lærte jeg noe idag også! Finnes det i praksis mange traktorer av denne typen? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 4.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2019 Rart de er så dyre disse hengerne. Er jo en enkel konstruksjon. Hadde aldri i verden betalt 20k for en slik henger. Det er jo ikke langt til en tilsvarende med skilt, som er mye mer solid og mulig å bruke normalt :p Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 4.Februar.2019 Del på Facebook Svart 4.Februar.2019 Har en tysse opplagshenger som vi har båten på i naustet med sikkelige vugger og ruller! Har ikke angra noe på kjøpet! Kjøper jeg større båt er det bare å feste en ny aksling med U-bolter på! Hengeren jeg har med skilt kjører jeg ikke navene nedi sjøen med! med opplagshengeren trenger jeg ikke være redd for lager, da den kjøres 20m i året.. ingen bremser eller styr som ruster fast.. Har vann i naustet så den spyles grundig etterhver bruk! skulle noe måtte byttes vet jeg at Tysse har deler på lager, i forhold til noe hjemmemekka opplegg Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Timmeeh Svart 28.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Løfter denne litt, og sper på her. Er det noen som har tips til å lage/modifisere en henger selv? Må kunne fraktes på en varehenger slik som nevnt i et innlegg over. En lang H bjelke man skjøter sammen med plater over og under? Oppå en passende aksling med krybbe? Svingbart drag hadde vært drømmen da det ikke blir vekt på kula. Dette blir en henger jeg rygger så langt ned i vann at jeg flyter båten oppå som en slipvogn tenker jeg blir lettest. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Mars.2019 Del på Facebook Svart 1.Mars.2019 En tidligere hyttenabo laga henger av galvaniserte H bjelker. satte en aksling fra en Transit på og kjøpte ferdige vugger.. ble veldig tung og solid da, hadde en Mørebas på den. ingen sveising bare bolting og lasking Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Timmeeh Svart 1.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2019 Ja det hadde jo vært enkelt! Den eneste utfordringen jeg ser er å finne balansepunkt når båten er på så det ikke blir for mye vekt på kula. Blir jo å bruke bil til dette. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Her er en vogn jeg så i en marina på Valderøya.helt ypperlig. Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Jeg ville ha brukt firkantprofiler i stedet for h-bjelker. H-bjelker er i utgangspunktet laget for stillestående byggkonstruksjoner, og har lett for å vri seg når de brukes som henger ramme. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 ulsetbåt skrev 2 minutter siden: Jeg ville ha brukt firkantprofiler i stedet for h-bjelker. H-bjelker er i utgangspunktet laget for stillestående byggkonstruksjoner, og har lett for å vri seg når de brukes som henger ramme. Ok takk for tips. :) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Mars.2019 Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Styrkemessig er firkantprofil å foretrekke, men H er lettere å bolte i Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Timmeeh Svart 2.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2019 Mulig jeg ser etter en brukt opplagshenger og modifiserer denne litt. Kan jo fortsatt lønne seg for meg om jeg må betale 10-15k for den. Selfa har monopol på opptak i Trondheim, med mindre man leier kranbil og stiller med vugge eller henger selv etter somjeg forstår det. Og det er ikke mange årene før en henger til 15k er tjent inn. For ikke å snakke om at man velger selv og ikke har tidspress. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.April.2020 Del på Facebook Svart 6.April.2020 Jeg skal sveise meg en opplagshenger/slepehenger til min Windy 27 i sommer, og den skal brukes hjemme i hagen/gårdsplassen primært. Trenger å flytte litt rundt på båten mens jeg jobber med den og andre ting. Litt langvarig prosjekt, og nå står den i krybbe og står i veien for det meste. Et problem er at det er flere km til nærmeste utsettingsrampe, og pga. vekt og bredde og alle traktor/henger-regler så er det nok dessverre bare å glemme å bruke en slik henger til å transportere båten lovlig på vei med. Mulig at man har lov til å dra hengeren tom etter en eller annen antikvarisk traktor. Dermed blir den neppe brukt til utsett/oppsett i første omgang, men det gjenstår å se. Uansett skal den ha sving på nesehjul/foraksling, og hengerkobling for personbil så jeg kan manøvrere den rundt med bilen. Har kjøpt inn 6 stk hjul med minst mulig diameter (ca 45 cm) for lav byggehøyde, de tar 750 kg hver (evt. 825 kg med tillatt 10% margin). Så vi snakker rundt 5 tonn totalvekt som antagelig er minst 1 tonn over det som blir faktisk totalvekt, men greit med litt marginer. Planen var 4 hjul bak og 2 hjul foran. Hjulene var svært rimelige, ca 1 kr/kg kapasitet, ellers hadde jeg vel gått for en løsning med kun 2 hjul bak, men de koster deretter. Med 4 hjul bak så får man jo et lite konstruksjonsmessig dilemma da alle hjulene helst skal være på samme linje/aksel for enkel styring av hengeren. Men det er jo løst av andre. Har sett "hjemmelagde" hengere med 6-8 hjul bak og 4 hjul foran, alle på samme "aksel". Se bilder under. Trenger da å kjøpe 6 stk akseltapper fra Biltema (de har rund type) eller andre steder (firkantrør). Firkanttypen fra FAD Assali er dessverre utgått hos Jula, men kan nok skaffes fra andre tror jeg. Den passer best til senterhullet i felgene, 67 mm. Boltsirkel er 5-112. Dekkdimensjon 195/55R10, 98N. Det finnes jo flere typer design på markedet, både av profesjonell og hjemmesnekret art, så det gjelder bare å velge seg ut noe, og sette i gang og bestemme lengde, bredde og dimensjoner. Mulig at jeg lager en egen prosjekttråd på det når jeg kommer i gang. Men nå er det en prosess for å dimensjonere og velge type design/konstruksjon. Galvanisert er jo kjekt, men ikke så morsomt å sveise på hvis det blir mye. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.