Jump to content

Lage sparkel av topcoat

jørn

Recommended Posts

Hei

Jeg skal sparkle noe små sår i gelcoaten. Jeg har fått tak i topcoat i rett farge + herder. Er det da bare å blende ut med feks aerosilpulver for å lage sparkel? Hva er i så fall blandingsforholdet? 

På topcoaten står det at herder skal blandet ut med 1,5 til 2% herder. Hva er smart å bruke for å kunne måle?

Kan feks talk benyttes i stedet for aerosil? Det er lang billigere og leter å få tak i ser det ut som: https://www.watski.no/Talk-11MTf?refSrc=1615&nosto=productpage-nosto-3

Redigert av jørn (see edit history)
jørn skrev 1 time siden:

Hva er smart å bruke for å kunne måle?

engangssprøyter fra apoteket..? 

ang blandingsforhold fyllmasse, her er det vel bare å prøve seg fram til du får passe konsistens før du går i gang med selve jobben

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Guest Thostr
7 minutes ago, ivar said:

engangssprøyter fra apoteket..? 

ang blandingsforhold fyllmasse, her er det vel bare å prøve seg fram til du får passe konsistens før du går i gang med selve jobben

Jepp. Topcoat og akselerator mikses først, deretter er det bare å finne riktig konsistens. Alternativt bruk ferdig sparkel først for å fylle og så bruk topcoat på ... toppen. Det ville jeg ha gjort, og da sparer du dessuten den dyrebare fargematchede topcoaten.

Redigert av Thostr (see edit history)

En annen metode er å teipe fast en plastfolie over sparkelmassen, da kan du bruke topcoat uten å fortykke. Har du flaks slipper du å slipe også :thumbsup: Hvis du skal sparkle mye og har behov for lang åpningsid (potlife) kan du bruke 1 % herder. Hvis du bare skal sparkle litt kan du bruke 2%, da herder den fortere. Til svært små mengder kan du bruke målebeger fra apoteket til å måle opp topcoat. De koster nesten ingentig, og du har full kontroll på mengden. Herder måler du opp med sprøyter fra samme butikk. De får du i ulike størrelser avhengig av hvor mye du skal måle opp. Kaffekopper av papp er også utmerket til å måle opp coat med. Sjekk først med vann hvor mye du må helle opp for å få 1 eller 2 dl. 

Thostr skrev for 1 time siden:

Jepp. Topcoat og akselerator mikses først, deretter er det bare å finne riktig konsistens. Alternativt bruk ferdig sparkel først for å fylle og så bruk topcoat på ... toppen. Det ville jeg ha gjort, og da sparer du dessuten den dyrebare fargematchede topcoaten.

Ikke dumt det med å sparkle først, også topcoat. Men nå er ripene/sårene ikke så dype, og jeg har en hel liter med topcoat i rett farge (var 100kr forskjell  på 0,1l til 1liter så da har jeg for en stund) 

Komodo skrev 2 minutter siden:

En annen metode er å teipe fast en plastfolie over sparkelmassen, da kan du bruke topcoat uten å fortykke. Har du flaks slipper du å slipe også :thumbsup: Hvis du skal sparkle mye og har behov for lang åpningsid (potlife) kan du bruke 1 % herder. Hvis du bare skal sparkle litt kan du bruke 2%, da herder den fortere. Til svært små mengder kan du bruke målebeger fra apoteket til å måle opp topcoat. De koster nesten ingentig, og du har full kontroll på mengden. Herder måler du opp med sprøyter fra samme butikk. De får du i ulike størrelser avhengig av hvor mye du skal måle opp. Kaffekopper av papp er også utmerket til å måle opp coat med. Sjekk først med vann hvor mye du må helle opp for å få 1 eller 2 dl. 

Da får jeg ta en tur på apoteket :) Nå er det på skrogsiden, så jeg tror topcoaten fort vil begynne å renne om jeg skal benytte teip.

Komodo skrev for 2 timer siden:

En annen metode er å teipe fast en plastfolie over sparkelmassen, da kan du bruke topcoat uten å fortykke. Har du flaks slipper du å slipe også :thumbsup:....................

Har tidl her på BP anbefalt denne metoden med plastfolie/tape over topcoaten..........ett annet triks, hvis du henger med under herdings-tiden, er att da topcoaten herdet akk. passe, ‘høvle’ forsiktig med ett gammeldags barberblad, som du legger på skrå. Forsiktig så du ikke reper det utenfor skaden, dette minimerer slipjobb.

jeg hadde mulighet, under noen dager i desember vare med oppe på Orust, på varvet der jeg har min båt, og se dem jobbe.

de hadde fått inn en Malø 37a......som hadde noen stygge merker i fribordet.

Det var en skjærgårdsjeep med oppfelt påhengsmotor som hadde slitet seg i en storm, så propellern/skjeddan hadde repet Maløn

Gubben som kom å laget skaden, var i min ålder, rundt 60...hadde jobbet med glassfiber hele sitt liv, riktig proff alltså 

så jeg følgte med ganske nøye, og spurte mye, (ettersom jeg selv bygget litt båter tidl i glassfiber, så tykker jeg det er interessant)

spurte dette med folie og barberblad.........nja sa han, det funker men ikke noe jeg bruker........

skall prøve å gjengi hans metode........

han tejpet først rundt skaden.....ca 10-15cm utenfor skaden.......denne tejpen skall sitte kvar nesten enda til slutten, skall forklare senere hvorfor. Sen litt beroende på såren, her var det bare reper i gelcoaten, kan man trenge å ta bort litt av gelcoaten rundt, hvis det er sprekker eller motsv.

sen la han på topcoaten med kniv eller skrutrekker så att han fyllte hele skaden og litt til.

brukte ikke tejp/folie....han sa att det er en risiko att man stenger inne små luftbobbler, som gjør att man får gjøre om jobben.

og han brukte heller ikke barberblad.

etter herdingen begynnte han å slipe med ett 600/800 papper

mellom slipning brukte han en blyant eller tegnekull som han skrafferte over skaden.....mellom de yttre begrenings tejpen,

for att reden nå begynner skaden å bli osynlig for øyet, hvis du har rett topcoatfarve-kode.

når all blyant-merker forsvinner samtidl er yten jevn.......da fortsette han med finere papir opp til 2400 tror jeg det var ev finere

sen kjørte han Autosol eller rubbing......sen tok han bort begrensningtejpen.....og sist polish

du verden hvilken yta.....helt umulig å se noe av skadene.....båten var som ny

han sa att de gjorde dette iblandt med helt nystøpte skrog om det fanns en defekt i formen eller det skjedd noen skade under støpen

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev for 12 timer siden:

sen la han på topcoaten med kniv eller skrutrekker så att han fyllte hele skaden og litt til.

polyester krymper litt under herding, derfor lurt å legge på litt ekstra som sagt over

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hvis du trenger litt mer ‘sparkel’-typ/tixotrop topcoat så kan du vente litt .......(om du ikke jobber i temp 25+....da går det fort)

jobber du, si mellom 15-20gr......så tar det en stund innen blandningen begynner å herde.....og herde-tiden tar også lenger tid

når du føler att blandningen ikke lenger vill rinne......da legger du på....

prøv å vare nøye med blandningsforholdet.........lett hendt att man får for mye herder, hvis man blander på ‘’gefylen’......

da vill topcoaten gjerne rinne i starten.....og sen herder den veldi kjapt

S/Y Gunga Din

Har ingen jätte-erfarenhet på området men som alternativ till mätkoppar så brukar jag använda en digital hushållsvåg där man kan avläsa per gram.

Ställer ett engångs blandningskärl av 'fet' plast (dom brukar tåla lösningsmedel) ovanpå vågen och tarerar (nollställer) och häller sedan upp så mycket polyester som jag tror att jag behöver.

image.jpeg.371871ade3456cf097c29bd260a83156.jpeg

Läser av och huvudräknar ut vad ett par % blir och så droppar jag i härdare efter det. Om jag t ex har hällt upp 100 gram polyester så droppar jag i ungefär 4 gram härdare efter det.

På så sätt så slipper man kladda ner onödigt många prylar med polyester och härdare.

Har fungerat bra för min del.

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...