Jump to content

Hvor forsikre ny båt ? 32 fot Marex 320 Aft


Rockabilly mann

Recommended Posts

Jeg har If.

Ansvar og kasko.

De forlanger at den skal være registrert, så den er i småbåtregisteret.

 

Har enda ikke banka på land med båten, så vet ikke hvordan dem er med skader og ordning på slikt.

Men fikk god behandling med en bil og ett tre-episode for noen år siden.

 

Anbefaler deg ansvar og kasko.

Og minst mulig maskin;)

 

 

 

Link to post

Spør 4-5 selskaper og les hva som ikke dekkes.

Normalt penger å spare å samle alle forsikringene i et selskap.

Har aldri angret på Gjensidige, de tar til fornuften, de ville ikke dekke dykker til å fjerne noe i propellen siden jeg kjørte til brygga til klubben.

Sendte en  mail om at det var meningen at jeg skulle ha ropt på hjelp blitt tauet et par timer og ikke kunne valgt bort dykkeren til 4000 

i stedet for to  til 1500.  Det gikk 15 min så ringte de og sa saken var satt opp med 4000kr.  beklaget fersk saksbehandler som bare fulgte loven og ikke viste skjønn.

Dykkerne tok et bedre betalt oppdrag så jeg måtte ha vente til utpå kvelden, men det kom en og spurte har du skarp kniv ofret filekniven

og etter to dykk kom han opp med en støvdress, spurte  hva han skulle ha, om han kunne få snusboksen i støvdressen så var det bra, fikk truet på han 200 kr også for å bade i 12 gr vann. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg tenker det samme, jeg har samlet alt i et selskap og tror jeg har en ganske bra totalpris, men på enkelte båttyper kan prisen variere veldig!  hent in priser fra forskjellige, om noen er billigere med samme krav som hovedselskapet ditt, vis det til dem og hør om dem matcher tilbudet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
5 hours ago, Roger jo said:

 

Normalt penger å spare å samle alle forsikringene i et selskap.

 

 

Nei, dette er en myte! Joda, man får en såkalt "samlerabatt", men har til gode å komme bedre totalt sett ut av å forsikre alt i et og samme selskap så ender opp med 2-3 selskaper for biler, båter, hus og hytte, innbo og løsøre osv

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Kan være smart å sjekke tilbud via såkalte forsikringsmeglere også. Har brukt dette en del år selv og forskjellen har vært tildels formidabel, med bedre vilkår enn jeg fikk fra feks Gjensidige. Norske Sjø/Fender Marine via KNBF-medlemskap er vel også en mulighet ennå? (Dog har jeg laber erfaring med saksbehandling der selv - søk her inne om du gidder)

Link to post
Hulda skrev for 18 timer siden:

Vi var totalkunde i if... frem til slutten av 2013. Sjekket rundt. Sparte 15 000 på å splitte opp forsikringene. Båt er Pantaenius. Biler er Gjensidige, osv. Grunnen til Pantaenius er at jeg kan bruke båten hele året, is- no problem, de er tilsnakkandes. 

 

Samme erfaring her med samlerabatt. Du sparer mye mer på å spre det over flere selskaper. 

Det viktigste på båt er å sjekke vilkårene, for noe har veldig dårlig vilkår når uhellet først er ute. 

Så på båt kjøper jeg ikke alltid den billigste, men den som kan tilby de best vilkår ved skade. 

 

Ikke sikkert jeg hadde valgt det samme selskapet på en ny/eldre båt.

Nå har jeg Norwegian Broker AS på båt og om det er noen andre som har bedre vilkår, så er jeg interessert i å høre det. 

Redigert av Palbryn (see edit history)
Link to post
Palbryn skrev 19 minutter siden:

 

Samme erfaring her med samlerabatt. Du sparer mye mer på og spre det over flere selskaper. 

Det viktigste på båt er å sjekke vilkårene, for noe har veldig dårlig vilkår når uhellet først er ute. 

Så på båt kjøper jeg ikke alltid den billigste, men den som kan tilby de best vilkår ved skade. 

 

Ikke sikkert jeg hadde valgt det samme selskapet på en ny/eldre båt.

Nå har jeg Norwegian Broker AS på båt og om det er noen andre som har bedre vilkår, så er jeg interessert i å høre det. 

Norweigian Broker AS er vel kun en forsikrigsmegler?

Link to post

Det kan ikke sies for ofte, les vilkårene !!!! Det er svært ulike vilkår ute der.

 

Mange selskaper er i praksis bare for de som bruker båten i sommerhalvåret.

Helårsbrukere har få selskaper, Norwegian Broker og  Pantaenius er de to selskapene jeg kjenner til som har gode vilkår for helårsbruk.

Noen som kjenner til flere?

 

Så er det tildels store forskjeller i forhold til hva som dekkes på litt eldre båter.

Hvilken dekning du trenger er det egentlig bare du som vet.

Men les det med liten skrift :wink:

Link to post

En annen meget viktig ting er forsikringssum. 

Den vanligste praksisen er at du ved totaltap får utbetalt markedsverdi (ofte laveste pris på Finn.no) selv om du har oppgitt en høyere verdi når du tegner forsikring.  

Det vil si at du betaler en høyere premie helt unødvendig. 

Noen få selskaper praktiserer avtalt forsikringssum, slik at du får utbetalt den verdi du har blitt enig med selskapet om. 

I tillegg har jeg ofte opplevd at selgerene hos selskapene  som praktiserer markedsverdi gjerne legger på litt når du skal forsikre båten, vel vitende at det bare øker inntekten til selskapet.

 

Link to post
  • 2 uker senere...
Kallethekid skrev On 6.2.2019 at 10.53:

Noen få selskaper praktiserer avtalt forsikringssum, slik at du får utbetalt den verdi du har blitt enig med selskapet om. 

Hei, hvilke selskaper praktiserer «avtalt forsikringssum»? «Markedspris» for en gammel båt kan jo få latterlige utslag med tanke på hvor godt båten er holdt og hvor mye «nyere utstyr» som er påkostet...

Link to post

Jeg bruker If og har hvert tilgangs uheldi med båt. Men heldigvis ikke If. For cirka 1,5 år siden greide jeg å fylle diesel noe e-tecen ikke var veldig glad for. Greit oppgjør som ga meg rom for å kjøpe nyere motor en den jeg hadde. I oktober/november gikk jeg på land og båten ble liggende å slå i bølgene med kondemnering som følge. Oppgjøret var jeg passe fornøyd med og fikk kjøpt meg ny båt og motor som både var en fot større og 50 hk mere på motoren. Ved starten av året kom jeg ned til brygga og fant ”ny” båten hengende i stroppene godt under vann. Gikk mange ganger frem og tilbake for å mote meg opp for å ta telefonen til IF. Usikker årsak men sansynligvis kombo av vann i dobbeltbunn snø og feilopplegg på selvlensingen. Fikk tilbud om det jeg hadde betalt for båten. Kjøpte tilbake båt og motor for en grei penge og har nok igjen til kjøp av motor og sette båten istand. Når det kommer til oppgjør kan utentvil IF anbefales. De var og bst på pris når jeg forsikret Busteren for noen år siden. Har og erfaring med If fra tiden jeg jobbet som driftsleder i byggefirma som hadde avtale med If om utbedring av skader. Kan ikke huske engang at hverken vi som firma eller kunden var misfornøyd med behandling og oppgjør. Og de har helårsforsikring. Tenker og at det er bedre å forsikre for for høy sum en forlaten selv om det er markedspris som bestemmer oppgjøret.   Forskjelle er liten og man oppgraderer og fører gjerne ting til uten å tenke på å øke forsikringen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...