_Bliss_ Startet 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 4.Februar.2019 Kjøpte en brukt lyddemper da je har en liten lekkasje på den jeg har. Demonterte før montering for å inspisere. Det er noen sprekker samt noe tæring. Er det noen som har erfaring med å sveise dette? Det er ganske tynt stål. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 I utgangspunktet er det ikke vanskelig å sveise dette, men...: Austenittisk rustfritt stål er normalt veldig duktilt, det betyr bla at det skal mye til før det sprekker. Spørsmålet mitt blir da hvorfor dette har sprekt. Hvis du ikke utbedrer årsaken til det risikerer du at det sprekker opp igjen på kort tid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart 5.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 (redigert) Komodo skrev for 7 timer siden: I utgangspunktet er det ikke vanskelig å sveise dette, men...: Austenittisk rustfritt stål er normalt veldig duktilt, det betyr bla at det skal mye til før det sprekker. Spørsmålet mitt blir da hvorfor dette har sprekt. Hvis du ikke utbedrer årsaken til det risikerer du at det sprekker opp igjen på kort tid. Årsaken blir nok vanskelig å finne, noen forslag? Denne har stått i en ukjent båt tidligere, så det blir gjetting. Men hvis den f.eks blir tråkket på, kan vel det vær en årsak. Redigert 5.Februar.2019 av Snartbåt? (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Nei. Det er sannsynligvis 'Stress Corrosion Cracking'. Bare å sveise, og det vil oppstå en ny sprekk rett ved siden av. Vet at Kommodo ikke er enig med meg. Huldas anbefaling: Send greia til resirkulering, hver krone du bruker er bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 (redigert) Gummibelgen skal jo klemmes med ei slangeklemme rundt der du har sprekker. For at dette skal bli tett, må du aller helst ha ei helt jevn flate der du har tenkt å sveise. Om ikke flata er jevn pga. sveiseskjøten, må du dra til mere enn normalt for å få det tett, med fare for at metallet sprekker ved siden av skjøten. Enig med hulda. Bytt til nytt. Redigert 5.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Hulda skrev 25 minutter siden: Bare å sveise, og det vil oppstå en ny sprekk rett ved siden av. Vet at Kommodo ikke er enig med meg. Nei, ikke uenig i det. Som også sa over, det sprekker som regel opp igjen hvis ikke årsaken utbedres. Stress corrosion, eller spenningskorrosjon som jeg kanskje ville sagt er sikkert et godt forslag, og da er jo materialet ødelagt. Men hvor tenker du at spennigene kommer fra? Valsingen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 (redigert) Et spørsmål til Snartbåt: Hvordan fikk du av gummibelgen. Denne pleier etter min erfaring å sitte temmelig godt fast selv etter at slangeklemmene er fjernet. Brukte du f.eks et skrujern mellom gummien og metallet for å "bende" belgen løs? Spør fordi jeg egentlig lurer på om du har laget disse sprekkene selv, når du skulle skille gummibelgen fra metallet. P.S. Om det gikk lett å skille gummien fra metallet, dvs. uten bruk av verktøy, er min teori at noen har gjort dette før deg, og da på den måten jeg har beskrevet ovenfor ved bruk av et skrujern eller lignende, og så montert det sammen igjen, med sprekker i metallet. Redigert 5.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Stemmer for stress ved valsing. Sjølv hadde eg sveist det utan betenkeligheter, og holdt jevn varme og lang nedkjøling. Enklaste er å tre slangen max innpå og sett to klemmer. Hold øye med det. Truleg vil det halda årevis utan anna utbetring. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Komodo skrev 15 minutter siden: Nei, ikke uenig i det. Som også sa over, det sprekker som regel opp igjen hvis ikke årsaken utbedres. Stress corrosion, eller spenningskorrosjon som jeg kanskje ville sagt er sikkert et godt forslag, og da er jo materialet ødelagt. Men hvor tenker du at spennigene kommer fra? Valsingen? Jeg er så glad :-) Vanligvis er initsieringen valsingen. Det henger sammen med at materialet blir strukket på ytterradien og komprimert på innerradien. Det er spenningen (Stress). Utløsende faktor gjerne pH i forbindelse med for eksempel salin atmosfære, saltvann, gummi med karbon (C) osv. Har sett dette mange ganger. Enkelte steder offshore ble det etter hvert forbudt å bøye tubing grunnet Stress Corrosion Cracking (spenningskorrosjon heter det vel på norsk). @Jannmar, dette har ingenting med skrutrekker å gjøre. Som man ser, flere gode forslag til hvordan bli kvitt kroner og arbeidslyst. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 (redigert) Hulda skrev 13 minutter siden: annmar, dette har ingenting med skrutrekker å gjøre. Jeg har selv prøvd å skille gummibelgen fra metallet på en slik potte. Måtte gi opp av frykt for å ødelegge metallet. Gummien satt som om den var vulket fast til metallet, selv etter at slangeklemmene var tatt av. Så det hadde vært greit å få vite hvordan Snartbåt fikset det. Skrujern eller..........? Når det gjelder bøying av tubing offshore, har jeg aldri sett eller hørt at det er forbudt. Snakker da om instrumentrør. Redigert 5.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Jobbet som rørlegger på Frigg, Stat. A, Gyda. En eller fler av disse. Men det er ikke poenget her. Fikk forresten lov å ta med stykker av defekt tubing til samlingen på skolen (Høgskolen i Vestfold), må ha vært fra Gyda. Hadde også masse feil på Frigg. Måtte legge om kilometervis med tubing. Men som skrevet, det er ikke mulig å sprekke et AISI type 300-rør på den måten der med en skrutrekker. Gidder ikke mer av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Hulda skrev 2 minutter siden: Gidder ikke mer av dette. Greit det. Er i grunnen ikke så interessert i hva du gidder eller ikke gidder. Det jeg kom med var en teori. En mulig årsak. Sa ikke at det var slik. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Det er tubing og sveis jeg ikke gidder. Skrutrekker er greit, men umulig årsak. Kan forresten nevne at en slik sprekk fra kim/kjerv/start kan proangere (utvikle seg) i en fart av 300 m/s. Så er det bare å dividere for å finne ut hvor mange timer det tar før sprekken dukker under horisonten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Hulda skrev 16 minutter siden: Det er tubing og sveis jeg ikke gidder. Skrutrekker er greit, men umulig årsak. Kan forresten nevne at en slik sprekk fra kim/kjerv/start kan proangere (utvikle seg) i en fart av 300 m/s. Så er det bare å dividere for å finne ut hvor mange timer det tar før sprekken dukker under horisonten :-) Sikkert helt riktig det du skriver. Må jo ha skjedd noe med selve metallet etter som det har sprukket/revnet. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 5.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Jannmar skrev for 2 timer siden: Jeg har selv prøvd å skille gummibelgen fra metallet på en slik potte. Måtte gi opp av frykt for å ødelegge metallet. Gummien satt som om den var vulket fast til metallet, selv etter at slangeklemmene var tatt av. Så det hadde vært greit å få vite hvordan Snartbåt fikset det. Skrujern eller..........? Når det gjelder bøying av tubing offshore, har jeg aldri sett eller hørt at det er forbudt. Snakker da om instrumentrør. Det gikk faktisk overraskende lett å demontere. Jeg brukte skrutrekker forsiktig, vil ikke tro at det kan være årsaken. Sprekkene ser heller ikke ferske ut. skal nok få sveiset dette uten noen kostnad, så det er vel vert forsøket. Dersom det ikke går, må jeg vel bare ta det som straff for å kjøpe brukte deler usett Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Skal sveisen lykkes må det bores et hull i enden på sprekken, for å stoppe sprekken. Har en gratis sveiser er det hvert et forsøk. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Rytteren Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Kanskje en vill teori, men hva med frostsprengning? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Ingen umulig teori, men da må demperen være nokså full av vann. Og vanligvis hopper slangen av før noe ryker. Vanligvis. Når man ser på sprekker forårsaket av spenningskorrosjon i mikroskop, ser området ut som knust knekkebrød. Bore hull for å avslutte sprekk funker- og er akseptert prosedyre på utmatting. Du må gjerne drille hull, men det funker ikke om det er korrosjon inne i bildet. Det slike saker som gjør korrosjon i en del materialer så interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Jannmar skrev for 4 timer siden: Jeg har selv prøvd å skille gummibelgen fra metallet på en slik potte. Måtte gi opp av frykt for å ødelegge metallet. Gummien satt som om den var vulket fast til metallet, selv etter at slangeklemmene var tatt av. Så det hadde vært greit å få vite hvordan Snartbåt fikset det. Skrujern eller..........? Jeg er enig med Hulda i at skrutrekkerteorien ikke er sannsynlig. Som nevnt lenger opp er austenittisk rustfritt (som blir brukt i slike produkter) meget duktilt. Stålet skulle derfor ha buklet og bøyd seg, ikke sprekt. Jannmar skrev for 4 timer siden: Når det gjelder bøying av tubing offshore, har jeg aldri sett eller hørt at det er forbudt. Snakker da om instrumentrør. Bøying av tubing, offshore eller onshore, kan være underlagt ulike standarder. Et eksempel er NS-EN13480 for industrielle rørsystemer. Dette er en harmonisert standard for forskrift for trykkpåkjent utsyr. Men dette er jo først og fremst for prosessrør. Instrumentrør faller normalt utenfor. Standarden beskriver bla prosedyrer for bøying av rør. Bøying av rør kommer man jo ikke utenom. Også et prefabrikert bend er jo bøyd... Snartbåt? skrev for 2 timer siden: skal nok få sveiset dette uten noen kostnad, så det er vel vert forsøket. Hvis du (til tross for advarslene) skulle forsøke å sveise (som jeg selvsagt ville gjort også ), så ville jeg kappet vekk hele stussen utenfor den forhøyede ringen, altså der belgen skal sitte. Så ville jeg bøyd til eller valset en ring av en platestrimmel og sveiset denne på. Rytteren skrev 1 time siden: Kanskje en vill teori, men hva med frostsprengning? Mulig, men jeg har ikke særlig tro på det. Som nevnt over skulle duktilt rustfritt ha bøyd seg, ikke sprekt, men først så ville vel belgen ha hoppet av? Ut fra bildet ser det ut som om stålet har strekt seg lite før det har sprekt, noe som tyder på at det har blitt sprøtt. Skal det sprekke uten å strekke seg vesentlig må egentlig stålet allerede være ødelagt. Den ene måten er korrosjon som har ført til skader i metallkjemien, den andre er kaldbearbeiding i en så stor grad at stålet har blitt sprøtt. Valsing av denne formen er da antagelig ikke nok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 (redigert) Komodo skrev for 1 time siden: Jeg er enig med Hulda i at skrutrekkerteorien ikke er sannsynlig. Som nevnt lenger opp er austenittisk rustfritt (som blir brukt i slike produkter) meget duktilt. Stålet skulle derfor ha buklet og bøyd seg, ikke sprekt. Fikk vel ikke helt forklart hva jeg mente. Stålet ville nok bare gitt etter og bøyd seg ved slik bruk av skrutrekker som jeg beskrev - forutsatt at stålet var i en "normal" tilstand. Min tanke var at bruk av "skrutrekkermetoden ville" få stålet til å revne om det på forhånd hadde endret karakter og blitt sprøtt, f.eks. etter en slik prosess/påvirkning som hulda beskrev. Nå er jeg slettes ingen metallurg, men det var slik jeg tenkte skaden hadde oppstått, og det var på ingen måte ment som noen påstand om at Huldas beskrivelse er feil. Jeg har som sagt lite greie på ikke-mekaniske påvirkninger på metall. Redigert 5.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haill Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Det går å tigsveise den med bakgass, men det vil bli mye jobb å få den rund etterpå. Jeg hadde nok kjøpt ny, eller laget ny. Eventuellt laget ny den sylindriske delen og Sveist den gamle enden med stussen på. Det er en del vibrasjon/ pulsing i et eksosrør, det er nok årsaken til sprekkene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Jannmar skrev 24 minutter siden: Stålet ville nok bare gitt etter og bøyd seg ved slik bruk av skrutrekker som jeg beskrev - forutsatt at stålet var i en "normal" tilstand. Ja, det var det jeg tenkte også. Men da burde stålet ha buklet seg innover før det evt. hadde sprekt, ikke utover... Haill skrev 17 minutter siden: Det går å tigsveise den med bakgass, men det vil bli mye jobb å få den rund etterpå. Klart det går an å sveise. Men hvis stålet er ødelagt, f.eks. ved interkrystallinsk korrosjon, og fullt av mikrosprekker blir resultatet dritt uansett hvor dyktig sveiseren er. Bakgass er fint, men det hjelper jo ikke på annet en baksveisen. Det du sier om pulsering fra eksosen derimot har jeg mer tro på. Ved siden av en korrosjonsform høres det trolig ut for meg. Kanskje utløst av frostsprengning som Rytteren skrev over? Etter å ha sett nærmere på bildene kan det se ut som om hele stussen buler litt utover. Eller er det vidvinkelelinsa som lurer oss? Snartbåt? skrev for 17 timer siden: På dette utsnittet av det ene bildet ser det ut som om stussen har sprekt med et indre trykk. Det kan man jo f.eks. få ved frostsprengning. En forutsetning da er nok at stålet allerede er ødelagt og sprøtt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sleipnern Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 (redigert) Her er korrodert potte fra en Yanmar Ly3. 2002 mod. ligger for salg på finn. Redigert 5.Februar.2019 av sleipnern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 5.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Ser ut som dette kan være en påvirkende faktor. Mange timer med vibrasjoner. Press fra klammer. Radie på klammer er ikke identisk med radie på stuss Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Det er typisk vibrasjon sprekk sveiser flere slike på fabrikk og motorer daglig.ikke hør på drama gutta, de krise maksimerer.hører med til sjeldenhetene at man ikke kan sveise en sprekk.er sveiser Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.