Jump to content

Sveise syrefast lyddemper


_Bliss_

Recommended Posts

I utgangspunktet er det ikke vanskelig å sveise dette, men...:

Austenittisk rustfritt stål er normalt veldig duktilt, det betyr bla at det skal mye til før det sprekker. Spørsmålet mitt blir da hvorfor dette har sprekt. Hvis du ikke utbedrer årsaken til det risikerer du at det sprekker opp igjen på kort tid. 

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

I utgangspunktet er det ikke vanskelig å sveise dette, men...:

Austenittisk rustfritt stål er normalt veldig duktilt, det betyr bla at det skal mye til før det sprekker. Spørsmålet mitt blir da hvorfor dette har sprekt. Hvis du ikke utbedrer årsaken til det risikerer du at det sprekker opp igjen på kort tid. 

Årsaken blir nok vanskelig å finne, noen forslag?:giggle:

Denne har stått i en ukjent båt tidligere, så det blir gjetting. Men hvis den f.eks blir tråkket på, kan vel det vær en årsak.

 

Redigert av Snartbåt? (see edit history)
Link to post

Gummibelgen skal jo klemmes med ei slangeklemme rundt der du har sprekker. For at dette skal bli tett, må du aller helst ha ei helt jevn flate der du har tenkt å sveise. Om ikke flata er jevn pga. sveiseskjøten, må du dra til mere enn normalt for å få det tett, med fare for at metallet sprekker ved siden av skjøten. Enig med hulda. Bytt til nytt.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Hulda skrev 25 minutter siden:

Bare å sveise, og det vil oppstå en ny sprekk rett ved siden av. Vet at Kommodo ikke er enig med meg.

Nei, ikke uenig i det. Som også sa over, det sprekker som regel opp igjen hvis ikke årsaken utbedres. Stress corrosion, eller spenningskorrosjon som jeg kanskje ville sagt er sikkert et godt forslag, og da er jo materialet ødelagt. Men hvor tenker du at spennigene kommer fra? Valsingen?

 

 

Link to post

Et spørsmål til Snartbåt: Hvordan fikk du av gummibelgen. Denne pleier etter min erfaring å sitte temmelig godt fast selv etter at slangeklemmene er fjernet. Brukte du f.eks et skrujern mellom gummien og metallet for å "bende" belgen løs?

Spør fordi jeg egentlig lurer på om du har laget disse sprekkene selv, når du skulle skille gummibelgen fra metallet.

P.S. Om det gikk lett å skille gummien fra metallet, dvs. uten bruk av verktøy, er min teori at noen har gjort dette før deg, og da på den måten jeg har beskrevet ovenfor ved bruk av et skrujern eller lignende, og så montert det sammen igjen, med sprekker i metallet.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Komodo skrev 15 minutter siden:

Nei, ikke uenig i det. Som også sa over, det sprekker som regel opp igjen hvis ikke årsaken utbedres. Stress corrosion, eller spenningskorrosjon som jeg kanskje ville sagt er sikkert et godt forslag, og da er jo materialet ødelagt. Men hvor tenker du at spennigene kommer fra? Valsingen?

 

 

 

Jeg er så glad :-)

Vanligvis er initsieringen valsingen. Det henger sammen med at materialet blir strukket på ytterradien og komprimert på innerradien. Det er spenningen (Stress). Utløsende faktor gjerne pH i forbindelse med for eksempel salin atmosfære, saltvann, gummi med karbon (C) osv. Har sett dette mange ganger. Enkelte steder offshore ble det etter hvert forbudt å bøye tubing grunnet Stress Corrosion Cracking (spenningskorrosjon heter det vel på norsk).

 

@Jannmar, dette har ingenting med skrutrekker å gjøre.

 

Som man ser, flere gode forslag til hvordan bli kvitt kroner og arbeidslyst. 

Link to post
Hulda skrev 13 minutter siden:

annmar, dette har ingenting med skrutrekker å gjøre.

 

Jeg har selv prøvd å skille gummibelgen fra metallet på en slik potte. Måtte gi opp av frykt for å ødelegge metallet. Gummien satt som om den var vulket fast til metallet, selv etter at slangeklemmene var tatt av.

Så det hadde vært greit å få vite hvordan Snartbåt fikset det. Skrujern eller..........?

 

Når det gjelder bøying av tubing offshore, har jeg aldri sett eller hørt at det er forbudt. Snakker da om instrumentrør.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post

Jobbet som rørlegger på Frigg, Stat. A, Gyda. En eller fler av disse. Men det er ikke poenget her. Fikk forresten lov å ta med stykker av defekt tubing til samlingen på skolen (Høgskolen i Vestfold), må ha vært fra Gyda. Hadde også masse feil på Frigg. Måtte legge om kilometervis med tubing.

 

Men som skrevet, det er ikke mulig å sprekke et AISI type 300-rør på den måten der med en skrutrekker. 

 

Gidder ikke mer av dette.

Link to post
Hulda skrev 16 minutter siden:

Det er tubing og sveis jeg ikke gidder. Skrutrekker er greit, men umulig årsak. Kan forresten nevne at en slik sprekk fra kim/kjerv/start kan proangere (utvikle seg) i en fart av 300 m/s. Så er det bare å dividere for å finne ut hvor mange timer det tar før sprekken dukker under horisonten :-)

 

Sikkert helt riktig det du skriver. Må jo ha skjedd noe med selve metallet etter som det har sprukket/revnet.

Link to post
Jannmar skrev for 2 timer siden:

 

Jeg har selv prøvd å skille gummibelgen fra metallet på en slik potte. Måtte gi opp av frykt for å ødelegge metallet. Gummien satt som om den var vulket fast til metallet, selv etter at slangeklemmene var tatt av.

Så det hadde vært greit å få vite hvordan Snartbåt fikset det. Skrujern eller..........?

 

Når det gjelder bøying av tubing offshore, har jeg aldri sett eller hørt at det er forbudt. Snakker da om instrumentrør.

Det gikk faktisk overraskende lett å demontere.

Jeg brukte skrutrekker forsiktig, vil ikke tro at det kan være årsaken.

Sprekkene ser heller ikke ferske ut.

 

skal nok få sveiset dette uten noen kostnad, så det er vel vert forsøket.

Dersom det ikke går, må jeg vel bare ta det som straff for å kjøpe brukte deler usett:diving:

Link to post

Ingen umulig teori, men da må demperen være nokså full av vann. Og vanligvis hopper slangen av før noe ryker. Vanligvis. Når man ser på sprekker forårsaket av spenningskorrosjon i mikroskop, ser området ut som knust knekkebrød. Bore hull for å avslutte sprekk funker- og er akseptert prosedyre på utmatting. Du må gjerne drille hull, men det funker ikke om det er korrosjon inne i bildet. Det slike saker som gjør korrosjon i en del materialer så interessant. 

Link to post
Jannmar skrev for 4 timer siden:

Jeg har selv prøvd å skille gummibelgen fra metallet på en slik potte. Måtte gi opp av frykt for å ødelegge metallet. Gummien satt som om den var vulket fast til metallet, selv etter at slangeklemmene var tatt av.

Så det hadde vært greit å få vite hvordan Snartbåt fikset det. Skrujern eller..........?

Jeg er enig med Hulda i at skrutrekkerteorien ikke er sannsynlig. Som nevnt lenger opp er austenittisk rustfritt (som blir brukt i slike produkter) meget duktilt. Stålet skulle derfor ha buklet og bøyd seg, ikke sprekt. 

 

Jannmar skrev for 4 timer siden:

Når det gjelder bøying av tubing offshore, har jeg aldri sett eller hørt at det er forbudt. Snakker da om instrumentrør.

Bøying av tubing, offshore eller onshore, kan være underlagt ulike standarder. Et eksempel er NS-EN13480 for industrielle rørsystemer. Dette er en harmonisert standard for forskrift for trykkpåkjent utsyr. Men dette er jo først og fremst for prosessrør. Instrumentrør faller normalt utenfor. Standarden beskriver bla prosedyrer for bøying av rør. Bøying av rør kommer man jo ikke utenom. Også et prefabrikert bend er jo bøyd...

 

Snartbåt? skrev for 2 timer siden:

skal nok få sveiset dette uten noen kostnad, så det er vel vert forsøket.

Hvis du (til tross for advarslene) skulle forsøke å sveise (som jeg selvsagt ville gjort også :giggle: ), så ville jeg kappet vekk hele stussen utenfor den forhøyede ringen, altså der belgen skal sitte. Så ville jeg bøyd til eller valset en ring av en platestrimmel og sveiset denne på.

 

Rytteren skrev 1 time siden:

Kanskje en vill teori, men hva med frostsprengning?

Mulig, men jeg har ikke særlig tro på det. Som nevnt over skulle duktilt rustfritt ha bøyd seg, ikke sprekt, men først så ville vel belgen ha hoppet av? Ut fra bildet ser det ut som om stålet har strekt seg lite før det har sprekt, noe som tyder på at det har blitt sprøtt. Skal det sprekke uten å strekke seg vesentlig må egentlig stålet allerede være ødelagt. Den ene måten er korrosjon som har ført til skader i metallkjemien, den andre er kaldbearbeiding i en så stor grad at stålet har blitt sprøtt. Valsing av denne formen er da antagelig ikke nok. 

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Jeg er enig med Hulda i at skrutrekkerteorien ikke er sannsynlig. Som nevnt lenger opp er austenittisk rustfritt (som blir brukt i slike produkter) meget duktilt. Stålet skulle derfor ha buklet og bøyd seg, ikke sprekt. 

 

Fikk vel ikke helt forklart hva jeg mente. Stålet ville nok bare gitt etter og bøyd seg ved slik bruk av skrutrekker som jeg beskrev - forutsatt at stålet var i en "normal" tilstand. Min tanke var at bruk av "skrutrekkermetoden ville" få stålet til å revne om det på forhånd hadde endret karakter og blitt sprøtt, f.eks. etter en slik prosess/påvirkning som hulda beskrev. Nå er jeg slettes ingen metallurg, men det var slik jeg tenkte skaden hadde oppstått, og det var på ingen måte ment som noen påstand om at Huldas beskrivelse er feil. Jeg har som sagt lite greie på ikke-mekaniske påvirkninger på metall. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Jannmar skrev 24 minutter siden:

Stålet ville nok bare gitt etter og bøyd seg ved slik bruk av skrutrekker som jeg beskrev - forutsatt at stålet var i en "normal" tilstand. 

Ja, det var det jeg tenkte også. Men da burde stålet ha buklet seg innover før det evt. hadde sprekt, ikke utover...

 

Haill skrev 17 minutter siden:

Det går å tigsveise den med bakgass, men det vil bli mye jobb å få den rund etterpå.

Klart det går an å sveise. Men hvis stålet er ødelagt, f.eks. ved interkrystallinsk korrosjon, og fullt av mikrosprekker blir resultatet dritt uansett hvor dyktig sveiseren er. Bakgass er fint, men det hjelper jo ikke på annet en baksveisen. 

 

Det du sier om pulsering fra eksosen derimot har jeg mer tro på. Ved siden av en korrosjonsform høres det trolig ut for meg. Kanskje utløst av frostsprengning som Rytteren skrev over? Etter å ha sett nærmere på bildene kan det se ut som om hele stussen buler litt utover. Eller er det vidvinkelelinsa som lurer oss? 

 

Snartbåt? skrev for 17 timer siden:

 

20190204_205442.jpg.49ab7bc5b9281230edec04eef6c1b9d0.jpg

 

 

På dette utsnittet av det ene bildet ser det ut som om stussen har sprekt med et indre trykk. Det kan man jo f.eks. få ved frostsprengning. En forutsetning da er nok at stålet allerede er ødelagt og sprøtt.

2091064191_Lyddemperstuss.jpg.145b727e3419813334df139c6f413f26.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...