Jump to content

Jolle for langtur i varme strøk


Barbaria

Recommended Posts

Dette blir sikkert som å banne i kjærka, men vi ønsker å ta en ny vurdering av jollevalget til kommende langtur. Det virker som 95% av de som er på tur har en eller annen gummijolle, RIB eller vanlig. En vanlig aktivitet ser ut til å være mye banning og stadig reparasjon av en sliten jolle, solbeskyttelse må sys om levetiden skal bli osv. osv. osv….

Vi har i dag en ny Mercury 250 RIB som vi trodde skulle følge med oss, men jeg er i tvil. Bare etter en sesong i Norge så ser den litt sliten ut. Årene tålte ikke å roingen så de har fått nye bolter, åre holderen har fått en skrue tvers igjennom hele innfestingen for å ikke løsne. Det ser ut til å funke nå, men jeg kjenner at lysten på å holde på med gjentagende gummi reparasjoner på turen ikke frister. Hypalon har vi ikke råd med.

 

Så er spørsmålet, hvorfor er det ingen langturbåter som bruker alujoller? Jeg tenker ikke på RIB, jeg tenker på rene alujoller. Som f.eks.  Alumarine-10-fot.

 

Denne veier ikke mer en vår gamle Honwave (som ble til marshmallow), den er kanskje litt bredere, men ikke noe vi ikke har plass til på dekk. Den planer med liten motor, noe vår RIB ikke gjør. De er gode å ro, noe vår RIB ikke er. Hva er drawback med disse båten til vårt bruk tro? Jeg ser at vi må kanskje lage litt fendring, og kanskje lime på en bryggefender utsatte steder for å ikke å skade dekket på seilbåten, men ellers er jeg tom for ulemper.

Link to post

, Hei 

 

Då me var på langtur hadde me ei steadyjolla på 2,6 m. Einaste ulempa, for oss, var at den var litt liten. Når me kom heim bytta me til ei  riverjolla på 3,5 m. 

 

Me har jolla i davitar, og det er få ulemper. Desse jollene er tyngre enn tilsvarande gummibåtar. 

 

Dersom du har plass, gå for anna enn gummibåt. 

 

Ask 

Link to post

Tror egentlig det kan være en god idé og forsøke med alu jolle...solen er heftig mot gummibåter.. og skulle det ikke funke så er vel en ribb eller gummibåt å få kjøpt nær sagt hvor som helst du måtte reise i verden...

Bare husk på problemet med og miste/glemme metall gjenstander i bunnen på den , kombinert med litt sjøvann ombord..da blir det fort hull... 

Link to post

Forutsetter at det uansett er tenkt å ha med redningsflåte på en slik tur.

Med en slik alu- båt som kan fylles av en litt stor bølge, evt tippes rundt av de ombord så forsvinner vel "bergingsbåt" konseptet helt, noe en gummibåt i større grad vil kunne ivareta ved bedre stabilitet, at den ikke synker etc. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

De som reiser på budsjett har ofte glassfiber / alu jolle. De er enklere å ro. Var hyggelig å se ett eldre ektepar sitte på midttofta på en liten glassfiberjolle og ro med hver sin åre inn for å kjøpe ferske baguetter hver morgen vi lå ved en eksotisk øy. Alle med rib/gummijolle brukte motor inn til land.

 

En klar ulempe er at en rib kan en fortøye med en tamp i båten, mens en alu båt vil lage riper hvis den slår mot båten i litt svell. Er det egen båt er det en del av vurderingen. Men vanlig å besøke andre båter, der kan en ikke fortøye slik at en lager riper. Enkelte seilere er helt hysteriske (meg inkludert).

 

Vær også obs på at jolla heises opp hver natt. En lett alu jolle vil kanskje være lettere?

 

Jeg er ikke i tvil, hadde valgt en liten gummijolle, den holder en jordomseiling hvis den er bra når dere drar. Overraskende vanlig med RIB og 10 hk totakter. Ser fordelen, men ser flere fordeler med mindre jolle med 2 hk motor. Har seilt med både gummijolle og glassfiber ombord samtidig, og det fungerte bra. Fint å kunne ro, er ikke veldig glad i påhengsmotorer. Men ulempen med stivt skrog er for store for meg.

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Barbaria skrev for 1 time siden:

:.....-solbeskyttelse må sys om levetiden skal bli osv. osv. osv….

 

 

Hur lang levetid ....sånn ca......kan man regne på en vanlig gummibåt (altså ikke hypalon) vanlig Suzumar el tilsv:..

uten resp med suncover

(skj att det er som å spørre hur lang en strikk er......men sånn ca...)

IMG_7269+%25281%2529.JPG

S/Y Gunga Din

Link to post
LuckyFalls skrev 6 minutter siden:

Hva med Pioner 8 mini.

Jeg har en slik på hytta og den fungerer til det meste.

Lett er den også.

Totalt uegnet. Alt for tung og for liten. Må være greit å bruke for 4 personer, og å løfte over rekka for 2 personer. Kjapp googling, og den veier like mye som en 12 fot alu. 56 kg på 8 fot er tungt.

Link to post
pacuare skrev for 2 timer siden:

mens en alu båt vil lage riper hvis den slår mot båten i litt svell.

 

Enig at det er et argument. Jeg tenker at litt Biltema bryggefender eller lignende limt på strategiske steder vil hjelpe. Da blir den mindre attraktiv å stjele også, noe som også er pluss.

 

pacuare skrev for 1 time siden:
LuckyFalls skrev for 1 time siden:

Hva med Pioner 8 mini.

Jeg har en slik på hytta og den fungerer til det meste.

Lett er den også.

Totalt uegnet. Alt for tung og for liten. Må være greit å bruke for 4 personer, og å løfte over rekka for 2 personer. Kjapp googling, og den veier like mye som en 12 fot alu. 56 kg på 8 fot er tungt.

 

Japp, den må ikke være for tung. Den minste River veier vel ca. 80kg. og det blir for tungt å håndtere, ellers syntes jeg disse er en god løsning på gummiproblemet.

 

 

Gunga Din skrev for 1 time siden:

Hur lang levetid ....sånn ca...

 

Etter alt å dømme holder den nye nesten 1 sesong før ting starter å gå i stykker. PVC holder nok en stund, men husk at vår ligger ute hele året og allerede nå ser vi fargeforskjell, eller møkk som omtrent ikke kan fjernes. Når PVC starter og gå i oppløsningen så snakker vi kliss som setter seg overalt. Vår Honwave, selv om den var tett, ble ubrukelig da den ble så klistrig at alt den kom borti fikk merker.  

Link to post
Barbaria skrev for 5 timer siden:

 er spørsmålet, hvorfor er det ingen langturbåter som bruker alujoller? Jeg tenker ikke på RIB, jeg tenker på rene alujoller. Som f.eks.  Alumarine-10-fot.

Delos bruker aluminiumsjolle.

Ellers ville jeg sett på takacat (https://www.takacat.se

Eller offshore cruising tender

(https://octenders.co.nz

Eller Walker Bay RID

Jeg er en slags gjest

Link to post

Vurdert å male gummibåten? Har en Valiant 270D RIB der potongene ble seige der sola hadde tatt tak. Malte derfor potongene. Brukte jolla relativt aktivt ut gjennom sensommeren og høsten, det virker som malinga stort sett sitter greit.

 

Min teori er at det nok er lurt å male potongene før de blir seige, ser at der malinga viser tendenser til å få noen små bobler i seg er der gummien var seig fra før og inntil «fenderlista» (der jeg sikkert ikke fikk rengjort grundig nok). Der malinga sitter skikkelig sitter den såpass at den ikke blir skrapet av, selv ved mekanisk slitasje som skrubbing inntil brygga.

 

Derfor; blir maling av potongene vurdert bør man gjøre dette før gummien blir nedbrutt av sollyset. I tillegg er det svært viktig å rengjøre/avfette med avfettingen som hører til, denne mykner opp PVC-overflaten slik at malinga sitter bedre. Malinga skal i teorien smelte sammen med overflaten om man maler rett etter bruk av avfettingen. Med dette oppleves den klistrete og kan dermed være noe utfordrende å jobbe med, så har man mulighet for å spraye den på er det absolutt en fordel, da blir resultatet bedre.

Link to post

Vært på tur siden mai nå med en relativt rimelig 270cm fullstendig oppblåsbar jolle uten påhenger. Måttet bytte begge årefestene underveis, og må snart bytte selve årene. Utrolig nok klart meg uten hull.

Fordeler: 

-Legges helt flat og forsvinner ned i et skott når man skal over åpent farvann. Ikke noe ekstra å snuble i eller noe å sette seg fast i for skjøter og fall!

-Lett. Hiver den lett opp og ned på dekk alene

 

Ulemper:

-Ror omtrent like godt som et badekar i litt vind. Har bannet på å kjøpe motor et par ganger når man ror så årene nesten knekker uten å komme av flekken.

-Spruter mye i bølger

 

Neste båt skal være bedre å ro, men har ikke funnet noe jeg er helt fornøyd med så sliter med denne litt til. Liker ikke å skulle frem å berge seil når det husker mye og det ligger en jolle med tilhørende festestropper i veien. Dessuten blokkerer den rømningslukene på frampiggen. De to siste er grunnen til at jeg ikke vil ha fast jolle. Jo mer sammenleggbar jo bedre. Portabote kanskje?

Hvis du har mer dekksplass enn meg forsvinner alle motargumentene mine og jeg hadde kjøpt noe fastere tvert.

 

Redigert av Tabaqui (see edit history)
Link to post

De fleste med litt råd hadde AB eller Caribe RIB i Karibia. Vi hadde med en Zodiac PVC-jolle med oppblåsbar dørk. Den tålte ca ett år før den var ødelagt. Det påfølgende året gikk med til å lappe på den, og til å ta fotbad hver gang vi kjørte til og fra moderskipet. PVC tåler ikke sol. Hypalon er tingen på sørlige breddegrader. Mange laget også trekk av kalesjestoff som de la over pontongene.

Det virket som mange "fastboende" brukte harde joller av tre/plast/aluminium, men dette var stort sett veteraner som lå ankret mer eller mindre permanent.

Sjekk ut Walker Bay-jollene. De har mulighet for å seile. Så kan du ro/kjøre i land, og seile tilbake til båten.

 

PS! Kjøp jolle i Norge. Det er svindyrt i utlandet. I alle fall i Karibia kan du regne med 2-3x norsk pris.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Takk for mange svar. Det er mange fine joller og få kjøpt, men prisen bør ikke være for høy og det utelukker OC, Oceancraft og Walker bay osv. Det skal jo være mulig å få tak i en også. 

Som nevnt så har vi allerede en RIB som må ligge på dekk, det går helt greit å ha en båt på dekk for oss. 

 

Jeg syntes WestSystem sine Alumarine ser litt spinkle ut, hvor holdbart er slike «punkt sveiser»? De sier heller ikke noe om hvilken type alu det er. Skroget er 1,2mm..

alumarine10_004.jpg
Jeg ser at det finnes en Kimple 300 som jeg syntes ser noe mer solid ut. Jeg får ta en tur å kjenne litt på disse. Her er det i allefall oppgitt at det er sjøvannsbestandig alu som er brukt, men det kan sikker også variere i kvalitet.

http://www.aluminiumsbåt.no/modeller/kimple-300-catch/

 

 

Hvordan oppfører mykplast båtene som f.eks. River seg i tropevarme/sol? Det er lite info å finne på hva de tåler av temperaturer og da særlig høye temperaturer.

 

80kg er litt å hanskes med, men er den først på vannet så er den sikkert veldig ok. Regner med at trinsene i Spinnakerfallet tåler å handskes med 80kg til stadighet? 

 


 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...