Barbaria Startet 8.Februar.2019 Del på Facebook Startet 8.Februar.2019 Dette blir sikkert som å banne i kjærka, men vi ønsker å ta en ny vurdering av jollevalget til kommende langtur. Det virker som 95% av de som er på tur har en eller annen gummijolle, RIB eller vanlig. En vanlig aktivitet ser ut til å være mye banning og stadig reparasjon av en sliten jolle, solbeskyttelse må sys om levetiden skal bli osv. osv. osv…. Vi har i dag en ny Mercury 250 RIB som vi trodde skulle følge med oss, men jeg er i tvil. Bare etter en sesong i Norge så ser den litt sliten ut. Årene tålte ikke å roingen så de har fått nye bolter, åre holderen har fått en skrue tvers igjennom hele innfestingen for å ikke løsne. Det ser ut til å funke nå, men jeg kjenner at lysten på å holde på med gjentagende gummi reparasjoner på turen ikke frister. Hypalon har vi ikke råd med. Så er spørsmålet, hvorfor er det ingen langturbåter som bruker alujoller? Jeg tenker ikke på RIB, jeg tenker på rene alujoller. Som f.eks. Alumarine-10-fot. Denne veier ikke mer en vår gamle Honwave (som ble til marshmallow), den er kanskje litt bredere, men ikke noe vi ikke har plass til på dekk. Den planer med liten motor, noe vår RIB ikke gjør. De er gode å ro, noe vår RIB ikke er. Hva er drawback med disse båten til vårt bruk tro? Jeg ser at vi må kanskje lage litt fendring, og kanskje lime på en bryggefender utsatte steder for å ikke å skade dekket på seilbåten, men ellers er jeg tom for ulemper. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Ask Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 , Hei Då me var på langtur hadde me ei steadyjolla på 2,6 m. Einaste ulempa, for oss, var at den var litt liten. Når me kom heim bytta me til ei riverjolla på 3,5 m. Me har jolla i davitar, og det er få ulemper. Desse jollene er tyngre enn tilsvarande gummibåtar. Dersom du har plass, gå for anna enn gummibåt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 I marinen hadde vi Zodiak jolle ombord med en Honda 8hk Meget solid og bra jolle! Hadde ikke kjøpt de billige jollene om jeg skulle på langtur! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ida Marie III Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Tror egentlig det kan være en god idé og forsøke med alu jolle...solen er heftig mot gummibåter.. og skulle det ikke funke så er vel en ribb eller gummibåt å få kjøpt nær sagt hvor som helst du måtte reise i verden... Bare husk på problemet med og miste/glemme metall gjenstander i bunnen på den , kombinert med litt sjøvann ombord..da blir det fort hull... Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 8.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 -morten- skrev 7 minutter siden: I marinen hadde vi Zodiak jolle ombord med en Honda 8hk Meget solid og bra jolle! Hadde ikke kjøpt de billige jollene om jeg skulle på langtur! Sikkert bra de, men nå er det slik at Zodiac også blir til marshmallows i sola. Tanken er å ikke bruke gummi. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
ivar Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 alle pvc båtene blir vel gele etter å fått nok sollys. Neopren/hypalon båter tåler mye mer Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sjøvind Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 (redigert) Er vel noe med sjødyktigheten/sikkerheten og. Ville følt meg mye tryggere i ei gummijolle enn ei av aluminium om det var litt åpent farvann. Redigert 8.Februar.2019 av Sjøvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Forutsetter at det uansett er tenkt å ha med redningsflåte på en slik tur. Med en slik alu- båt som kan fylles av en litt stor bølge, evt tippes rundt av de ombord så forsvinner vel "bergingsbåt" konseptet helt, noe en gummibåt i større grad vil kunne ivareta ved bedre stabilitet, at den ikke synker etc. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Barbaria Svart 8.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Ja, vi har med egnet redningsflåte til nød. De fleste alu joller inkl. den jeg linket til har flyteskum så de flyter om de skulle fylles. Jolla skal ikke krysse hav, den skal brukes fra ankeplassen til land og retur. Det er fristende å klippe inn andres erfaringer rundt joller fra en bok jeg tilfeldigvis leser nå: Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
pacuare Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 (redigert) De som reiser på budsjett har ofte glassfiber / alu jolle. De er enklere å ro. Var hyggelig å se ett eldre ektepar sitte på midttofta på en liten glassfiberjolle og ro med hver sin åre inn for å kjøpe ferske baguetter hver morgen vi lå ved en eksotisk øy. Alle med rib/gummijolle brukte motor inn til land. En klar ulempe er at en rib kan en fortøye med en tamp i båten, mens en alu båt vil lage riper hvis den slår mot båten i litt svell. Er det egen båt er det en del av vurderingen. Men vanlig å besøke andre båter, der kan en ikke fortøye slik at en lager riper. Enkelte seilere er helt hysteriske (meg inkludert). Vær også obs på at jolla heises opp hver natt. En lett alu jolle vil kanskje være lettere? Jeg er ikke i tvil, hadde valgt en liten gummijolle, den holder en jordomseiling hvis den er bra når dere drar. Overraskende vanlig med RIB og 10 hk totakter. Ser fordelen, men ser flere fordeler med mindre jolle med 2 hk motor. Har seilt med både gummijolle og glassfiber ombord samtidig, og det fungerte bra. Fint å kunne ro, er ikke veldig glad i påhengsmotorer. Men ulempen med stivt skrog er for store for meg. Redigert 8.Februar.2019 av pacuare (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Hei Med lange årar er riverjolla ok å ro. Ask Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Hva med Pioner 8 mini. Jeg har en slik på hytta og den fungerer til det meste. Lett er den også. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Barbaria skrev for 1 time siden: :.....-solbeskyttelse må sys om levetiden skal bli osv. osv. osv…. Hur lang levetid ....sånn ca......kan man regne på en vanlig gummibåt (altså ikke hypalon) vanlig Suzumar el tilsv:.. uten resp med suncover (skj att det er som å spørre hur lang en strikk er......men sånn ca...) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pacuare Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 LuckyFalls skrev 6 minutter siden: Hva med Pioner 8 mini. Jeg har en slik på hytta og den fungerer til det meste. Lett er den også. Totalt uegnet. Alt for tung og for liten. Må være greit å bruke for 4 personer, og å løfte over rekka for 2 personer. Kjapp googling, og den veier like mye som en 12 fot alu. 56 kg på 8 fot er tungt. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 8.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 pacuare skrev for 2 timer siden: mens en alu båt vil lage riper hvis den slår mot båten i litt svell. Enig at det er et argument. Jeg tenker at litt Biltema bryggefender eller lignende limt på strategiske steder vil hjelpe. Da blir den mindre attraktiv å stjele også, noe som også er pluss. pacuare skrev for 1 time siden: LuckyFalls skrev for 1 time siden: Hva med Pioner 8 mini. Jeg har en slik på hytta og den fungerer til det meste. Lett er den også. Totalt uegnet. Alt for tung og for liten. Må være greit å bruke for 4 personer, og å løfte over rekka for 2 personer. Kjapp googling, og den veier like mye som en 12 fot alu. 56 kg på 8 fot er tungt. Japp, den må ikke være for tung. Den minste River veier vel ca. 80kg. og det blir for tungt å håndtere, ellers syntes jeg disse er en god løsning på gummiproblemet. Gunga Din skrev for 1 time siden: Hur lang levetid ....sånn ca... Etter alt å dømme holder den nye nesten 1 sesong før ting starter å gå i stykker. PVC holder nok en stund, men husk at vår ligger ute hele året og allerede nå ser vi fargeforskjell, eller møkk som omtrent ikke kan fjernes. Når PVC starter og gå i oppløsningen så snakker vi kliss som setter seg overalt. Vår Honwave, selv om den var tett, ble ubrukelig da den ble så klistrig at alt den kom borti fikk merker. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Har hatt min på dekk ett antall år, tror 5-7......men det er her hjemme, ligger med rib-bunn opp, har ikke merket noe kliss enn...litt skittent ja, kan trenge en vask.....tenkte sy ett sun-cover......å så bruke den tils den gir opp....og så kjøpe noe liknades på nytt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ask Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Hei Eg har festa B-forma bryggefendrar på vår River 350. Det funkar bra. Eg har òg festa ei stripa på dekselet til påhengsmotoren. Det funkar bra. Dersom de skal dykka på turen, kan det vera greit å avklara om alujolla er stabil nok til det. Ask Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Barbaria skrev for 5 timer siden: Så er spørsmålet, hvorfor er det ingen langturbåter som bruker alujoller? Jeg tenker ikke på RIB, jeg tenker på rene alujoller. Som f.eks. Alumarine-10-fot. Delos bruker aluminiumsjolle. Ellers ville jeg sett på takacat (https://www.takacat.se) Eller offshore cruising tender (https://octenders.co.nz) Eller Walker Bay RID Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hakkannen Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Vurdert å male gummibåten? Har en Valiant 270D RIB der potongene ble seige der sola hadde tatt tak. Malte derfor potongene. Brukte jolla relativt aktivt ut gjennom sensommeren og høsten, det virker som malinga stort sett sitter greit. Min teori er at det nok er lurt å male potongene før de blir seige, ser at der malinga viser tendenser til å få noen små bobler i seg er der gummien var seig fra før og inntil «fenderlista» (der jeg sikkert ikke fikk rengjort grundig nok). Der malinga sitter skikkelig sitter den såpass at den ikke blir skrapet av, selv ved mekanisk slitasje som skrubbing inntil brygga. Derfor; blir maling av potongene vurdert bør man gjøre dette før gummien blir nedbrutt av sollyset. I tillegg er det svært viktig å rengjøre/avfette med avfettingen som hører til, denne mykner opp PVC-overflaten slik at malinga sitter bedre. Malinga skal i teorien smelte sammen med overflaten om man maler rett etter bruk av avfettingen. Med dette oppleves den klistrete og kan dermed være noe utfordrende å jobbe med, så har man mulighet for å spraye den på er det absolutt en fordel, da blir resultatet bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 (redigert) Vært på tur siden mai nå med en relativt rimelig 270cm fullstendig oppblåsbar jolle uten påhenger. Måttet bytte begge årefestene underveis, og må snart bytte selve årene. Utrolig nok klart meg uten hull. Fordeler: -Legges helt flat og forsvinner ned i et skott når man skal over åpent farvann. Ikke noe ekstra å snuble i eller noe å sette seg fast i for skjøter og fall! -Lett. Hiver den lett opp og ned på dekk alene Ulemper: -Ror omtrent like godt som et badekar i litt vind. Har bannet på å kjøpe motor et par ganger når man ror så årene nesten knekker uten å komme av flekken. -Spruter mye i bølger Neste båt skal være bedre å ro, men har ikke funnet noe jeg er helt fornøyd med så sliter med denne litt til. Liker ikke å skulle frem å berge seil når det husker mye og det ligger en jolle med tilhørende festestropper i veien. Dessuten blokkerer den rømningslukene på frampiggen. De to siste er grunnen til at jeg ikke vil ha fast jolle. Jo mer sammenleggbar jo bedre. Portabote kanskje? Hvis du har mer dekksplass enn meg forsvinner alle motargumentene mine og jeg hadde kjøpt noe fastere tvert. Redigert 8.Februar.2019 av Tabaqui (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 En liten forskjell på seilingsområde. I middelhavet er enkel gummijolle å foretrekke fremfor alu. Ligge mye mer i marinaer, og det er stort sett lite vind og bølger ved ankringer. Er også kortere turer med jolla. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 (redigert) De fleste med litt råd hadde AB eller Caribe RIB i Karibia. Vi hadde med en Zodiac PVC-jolle med oppblåsbar dørk. Den tålte ca ett år før den var ødelagt. Det påfølgende året gikk med til å lappe på den, og til å ta fotbad hver gang vi kjørte til og fra moderskipet. PVC tåler ikke sol. Hypalon er tingen på sørlige breddegrader. Mange laget også trekk av kalesjestoff som de la over pontongene. Det virket som mange "fastboende" brukte harde joller av tre/plast/aluminium, men dette var stort sett veteraner som lå ankret mer eller mindre permanent. Sjekk ut Walker Bay-jollene. De har mulighet for å seile. Så kan du ro/kjøre i land, og seile tilbake til båten. PS! Kjøp jolle i Norge. Det er svindyrt i utlandet. I alle fall i Karibia kan du regne med 2-3x norsk pris. Redigert 9.Februar.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Komodo Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 En 10 fot Steady ville nok vært glimrende. Utrolig solid og stødig, og helt vedlikeholdsfri. Men jeg ser jo at vekten er en utfordring. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Code0 Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 (redigert) Jeg trodde vitsen med gummibåt er at den kan pakkes sammen og stuves under dekk på åpne strekk. Hvis man har god plass på dekk / skal ha den hengende i davit, dvs ikke skal pakke den vekk, så hadde jeg gått for alu-jolle. Redigert 9.Februar.2019 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 9.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Takk for mange svar. Det er mange fine joller og få kjøpt, men prisen bør ikke være for høy og det utelukker OC, Oceancraft og Walker bay osv. Det skal jo være mulig å få tak i en også. Som nevnt så har vi allerede en RIB som må ligge på dekk, det går helt greit å ha en båt på dekk for oss. Jeg syntes WestSystem sine Alumarine ser litt spinkle ut, hvor holdbart er slike «punkt sveiser»? De sier heller ikke noe om hvilken type alu det er. Skroget er 1,2mm.. Jeg ser at det finnes en Kimple 300 som jeg syntes ser noe mer solid ut. Jeg får ta en tur å kjenne litt på disse. Her er det i allefall oppgitt at det er sjøvannsbestandig alu som er brukt, men det kan sikker også variere i kvalitet. http://www.aluminiumsbåt.no/modeller/kimple-300-catch/ Hvordan oppfører mykplast båtene som f.eks. River seg i tropevarme/sol? Det er lite info å finne på hva de tåler av temperaturer og da særlig høye temperaturer. 80kg er litt å hanskes med, men er den først på vannet så er den sikkert veldig ok. Regner med at trinsene i Spinnakerfallet tåler å handskes med 80kg til stadighet? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.