Komodo Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Barbaria skrev 30 minutter siden: Hvordan oppfører mykplast båtene som f.eks. River seg i tropevarme/sol? Det er lite info å finne på hva de tåler av temperaturer og da særlig høye temperaturer. Jeg ser at det er vanlig å kalle disse båtene både for "hardplast" og "mykplast" båter. Det korrekte er termoplast. De båtene jeg kjenner til i denne kategorien er rotasjonsstøpt av polyetylen (PE). Alternativ til de rotasjonsstøpte båtene er båtene til Polar Circle, som er sveist opp av rør og plater https://www.helgelandplast.no/produkter/båt De store volumplastene (termoplast) er PE, PP og PVC. Normal grense for temperatur når man designer produkter av disse plastene er 80 grader C. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sun Flyer Svart 9.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2019 Har ikke vært på langtur. Men har brukt walker bay-jolle de siste 15 åra. De er som gamle pionerjoller, bare lettere og smartere. Du bør dog opp på 10-foteren. Stiv pris, men ligger ofte brukt på finn.no. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Euklid Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Selv om disse alubåtene holder seg flytende også når de er fylt med vann er vel stabiliteten ganske mye dårligere enn en oppblåsbar en? Vi har en idiotisk liten jolle med spilebunn, og den har jeg hatt fullastet i 40 knop vind uten særlige bekymringer. Har sans for hvor robust og vedlikeholdsfri en aluminiumsbåt ville være, men det går jo som oftest helt fint også med enklere varianter. Vår jolle klarte seg ganske bra inntil vi la igjen båten i New Zealand gjennom den lokale sommeren der – den likte visst ikke å være pakket bort over tid i en båt som sikkert ble glovarm innvendig en drøss ganger. Skal du gå for en av disse aluvariantene trenger du en seriøs fenderløsning rundt hele stasen. Beste løsning jeg har sett for dette var en «pool noodle» innpakket i brannslange. Jeg ville beholdt jolla dere har i dag, beholdt pengene på konto, sydd et soltrekk i kalesjestoff og kjøpt med godt med lappesaker og tokomponent lim. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Euklid skrev 51 minutter siden: . Skal du gå for en av disse aluvariantene trenger du en seriøs fenderløsning rundt hele stasen. Beste løsning jeg har sett for dette var en «pool noodle» innpakket i brannslange. Jeg ville beholdt jolla dere har i dag, beholdt pengene på konto, sydd et soltrekk i kalesjestoff og kjøpt med godt med lappesaker og tokomponent lim. Hei Euklid har jo segla jorda rundt. Det er det vel ikkje så mange av BP sine medlemar som har. Det er sutalaust å ha ei solid jolla, dersom du har plass. Kanskje det er mogeleg å få prøvd ei alujolla før du kjøper? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Ask skrev 7 minutter siden: Det er sutalaust å ha ei solid jolla, dersom du har plass. Det går som regel greit med nynorsk, men kan du oversette den glosa der? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Komodo skrev 1 minutt siden: Det går som regel greit med nynorsk, men kan du oversette den glosa der? Den der lurte jeg også på. Må være avledet av 'å sutte', men det passer ikke inn i resten. Jeg skal innrømme at når de mest avanserte på Dagsrevyen utfolder seg, nøyer jeg meg med å se på bildene. Jeg er nok noe treig i toppen. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Sut betyr bekymring både på nynorsk og bokmål Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Å ikkje skjøne sutalaust synes eg eg merkeleg. Todelt ord. Sut og laust. Med litt tankeverksemd bør det vere overkomleg? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 I hht. UiB kommer det fra gammelnorsk og kan bety 'uro i sinnet', blant annet. Ikke bokmål. Men vi får vel heller konse om joller. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 Tror jeg hadde gått for 2x maritimjolle pluss en aldri så liten skjerv med reservedeler til årefestene osv. Alternativt en hypalonjolle av god kvalitet, men det koster antagelig langt mer enn 2x maritimjolle pluss reservedeler. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 sunnmøre skrev On 10.2.2019 at 16.43: Å ikkje skjøne sutalaust synes eg eg merkeleg. Todelt ord. Sut og laust. Med litt tankeverksemd bør det vere overkomleg? Vår første seilbåt var Sutalaus, og sutalaus var den. ;-) Og så er det en pils da.. med en temmelig dårlig etikett syns jeg... men kjekt å ha pils med båtnavnet: Og det var vel også en kafé i Øystese som bar navnet en stund, vet ikke om de finnes lengre.... --------- Ok, solid avsporing, men greit å så lenge den er god ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2019 Har hatt Carib 310 med Hypalong, og den har vært i sola på langtur et år, ellers bare her hjemme litt sol og jo litt regn :) men den er like fin ennå Var ny i 2011. Skulle jeg hatt ny så vill det blitt alu rib med hypalong. samme størrelse er litt lettere aén vår glassfiber rib. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Barbaria Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Careka skrev for 7 timer siden: Har hatt Carib 310 med Hypalong, og den har vært i sola på langtur et år, ellers bare her hjemme litt sol og jo litt regn :) men den er like fin ennå Var ny i 2011. Skulle jeg hatt ny så vill det blitt alu rib med hypalong. samme størrelse er litt lettere aén vår glassfiber rib. Hva er prisen på en slik? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Steini Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Eg er kjempefornøgd med vår highfield 310 rib. Og lurer fælt på korleis eg skal få den ner til Gran Canaria. Den går i plan med 3 pluss varer. 9,9 firtakt. Det er dobbel alu bunn, så du slepper bli våt på potane. Og egen låsbar lagringsplass i bauen. Eg har bensintanken min inni der, så heila dekket er tomt. Bensinslange går under dørken. Eg for min del tenker å få nokon til å sy eit trekk til den, når den skal ligga nere i sola. Vår er av pvc. Desse lages også i Hypalon. http://www.highfieldboats.com/classic-310/ Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Barbaria Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Lekker men dyr båt Steini, hvor lenge har du brukt den? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Careka Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 vet ikke hva de koster i dag, men den var dyr i 2011. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Careka skrev 22 minutter siden: vet ikke hva de koster i dag, men den var dyr i 2011. 8 år gammel i PVC. Vil det ikke være høyt spill å dra den ned i solsteika...? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 (redigert) Careka skrev 1 time siden: vet ikke hva de koster i dag, men den var dyr i 2011. Sjekket prisen for 4-5 år siden, kan det stemme at den lå på rett over 30K? Det fulgte med en gammel haug av en Caribe 310 med båten jeg har nå. Lakk luft som ei sil og var tung å heise opp på dekk alene (lurer på om den var på 85-90kg), så det ble til at jeg la den ut for salg. Var sammen med ei som hadde en Valiant 270 på kun 45kg liggende, den kunne jeg få. Cariben var gammel og stygg, så jeg la den ut for 2000kr. Helga etter kom det en fra Grimstad og kjøpte den, uten å se den på forhånd før han kjørte, uten å prute. Da måtte jeg til å sjekke prisen på en ny, ble noe overrasket kan man si På tross av et hardt liv i Karibia og generelt slitent utseende skal Cariben ha en ting; den var ikke antydning til seig i gummien. Valianten jeg har nå har knapt tålt disse 4-5 årene med bruk, i fjor sommer var den så seig og klistrete at jeg endte opp med å male den. Sånn kan det gå. Så får man tak i en rimelig (men pent brukt) jolle i hypalon er det bare å slå til Redigert 14.Februar.2019 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2019 Mykplast = Polyetylen og det tåler helt greit varme og sol i mange år. Men det som du sier tungt. Jeg er enig med @Code0, det er en stor fordel å kunne stue jolla under dekk på overfarter. Skal du ha en fast jolle bør du ha en god plass å surre den på dekk. Min erfaring med gummijolle (Pvc) i middelhavet er at de varer 2, max 3 sesonger, og det er gjerne limet mellom pontongene og bakplata som går dukken. Har du et soltrekk til jolla vil den holde lenger antar jeg, men jeg er ikke sikker. Skulle jeg hatt en fast jolle ville jeg sjekket om jeg fant en jeg kunne seile. Den jolla fra West system ser jo mest ut som den er limt og naglet, men uansett holder den helt sikkert, og er mye bedre i bruk en gummijolle. BTW: De som tror de kan bruke gummijolle som «redningsflåte» må nok revurdere det med mindre man kun seiler innaskjærs. Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 15.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2019 (redigert) @Barbaria Tja eg kjøpte den: oktober 2017 Og har sio blitt brukt mykkje. Både til fiske med stang,line og teiner. Pluss når me er på tur blir den ofte brukt med alle tre ombord. Den blir brukt i nesten all slags vær også. Dei andre gummibåtane eg har hatt, har eg nermast blitt slått ihjel berre da er litt bølger. Jolla eg har ombord i Jandia er også ei ganske dyr ei med glassfiber bunn og 10 hk 4t honda. (honwave heiter den vel) Men den er ikkje i nærheten highfielden. Så eg har veldig lyst å få den ner til Gran Canaria, da det ofte er litt bølger her. Highfielden tar bølger meget bra. Ser at follow the boat på youtube også har ein slik, som dei har fått syd trekk til, som dekker pvc`n rundt båten når den er i bruk. Men selfølgelig er det jo best med Hypalon. Men det koster vel nermare 10k ekstra synst eg å huska. Highfield blei fyrst produsert i australia for å ha ei jolle som dei kunne bruke ved reva der, som ikkje blei ødelagt om dei sku ver uheldige. (great barrier reef) om husken stemmer. Den har også store pontonger, og er meget stabil. Eg kan fint stå på pontongen heilt forut på bauen,og på sidene. sjølv med tom båt Og den er godkjent for 550 kg. Eg løfter den også opp på dekk sjølv. bruker spinnakerfallet. Einaste eg kunne tenkt meg ein større 9,9. Då eg har den mercuryen som berre er 210 cc og ikkje kan trimmes. Dette pga vekt, slik at eg kan løfte den ut av jolla greit. Men på Jandia har me daviter, så der ville eg gjerna hatt 9,9`n men 300+ cc som kan trimmes. Den som me har no går i plan med alle tre pluss matvarer, men då må eg holda ca 90% pådrag for at den skal ligga heilt flatt og fint på vannet. Så ja, det er jallfall mine erfaringer :) Redigert 15.Februar.2019 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Sebaldus Svart 15.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2019 Jeg er også veldig fornøyd med min Highfield 360. Veldig god i sjøen sammenlinket med f.eks en Walker Bay 310 og Suzumar 350 som jeg har hatt tidligere. Har en 25 hk Yamaha som passer veldig bra til båten. Stort pluss med eget rom for bensintank i baugen og mulighet for å trekke slange til bensin under dørken. Eneste minus jeg kan komme på er at det ikke er satt av rom eller feste for batteri. Har hatt den en sesong nå som eneste båt men planlegger å slepe den etter seilbåten fremover. Det er jo selvsagt ikke noe å satse på når man skal på langtur. Tidligere var det vel litt vanskelig å få tak i Highfield i Norge men nå har GOVI overtatt importen. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 16.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Det er lett å bli forelsket i pent design, men det er fremdeles PVC i pølsene som, om du er ittebit uheldig, kan revne eller få hull om du kommer i nærheten av noe litt skarpt. Når du først har fått en lapp så syntes den veldig godt og «holder lappen» tanken er stadig i bakhodet. Kjipt med en så dyr båt. Som nevnt innledningsvis har vi hatt og har gummibåt og de vi har hatt har ikke vært særlig holdbare, men de har funket greit i Norden med sporadisk bruk. Fine, dyre båter med kraftige motorer som f.eks. AB etc. fokuserer på design med aluminium bunn nettopp fordi at PVC er sårbart og alu er lett og sterkt. I den senere tid har markedsfolkene oppdaget at de har PVC i pølsa og nå er det glassfiberbunn som er dårlig, og de nevner ikke lengre at PVC er svakt. Kombinasjonen PVC og Aluminium er egentlig helt hårreisende med tanke på levetidforskjellen. Som en jolleløsning på langtur har det liksom blitt status eller stil å eie en AB eller Caribe med store motorer, full fart! Den stilen tilhører ikke oss på land så hvorfor skal vi ta den med på vannet? Så er egentlig f.eks. Higfield, AB etc. noe bedre enn andre eller er det bare en mote? Det er sikkert mange kvaliteter på PVC, men felles er det vel at PVC er mykt fordi det er tilsatt oljer og annet snacks? Når oljen lekker ut samler den seg på overflaten og blir kliss, UV og varme akselererer denne aldringsmekanismen. Denne klissete gørra er ikke kompatibel med dårlig lim, så over tid vil oljen løse opp limet og lekkasjene starter. Varme løser også opp lim over tid uansett om du har Hypalon eller PVC. Ikke så aktuelt i Norge kanskje, men Ikke så morsomt når man skal ha båten i varmen i mange år. Jeg må si at dette stemmer godt med hva jeg selv opplever med egne gummibåter og det er nok også grunnen til at det sys chaps til de som holder til i varmen ellers holder de ikke mål over tid i det hele tatt. Det ser ut som Highfield bruker en anerkjent PVC fra Melher Texnologies, det ser i alle fall slik ut på siden til den Kinesiske produsenten HIFEI som visstnok skal produserer Highfield, det er jo et godt tegn, men skjøtene må limes like forbannet. Og limingen er gjort manuelt. Vår Mercury Dynamic Rib er laget i Haku PVC som jeg ikke aner hvordan er, men det er store ord på siden som vi så langt vet ikke er sant. Jeg har fått med meg at Zodiak båtene har en enda bedre PVC type samt at de benytter en annen kjemisk sveisemetode som ikke inneholder lim og derfor holder like lenge som PVC eller Hypalon.Det er jo et pluss for Zodiak som jeg ikke visste om! Ikke rart de koster skjorta. Et par andre ting jeg ikke viste var at Hypalon har en naturlig lekkesjerate på 15% over 24t noe som er høyere enn PVC på <7% over 24t. Jeg vet ikke hvor disse data kommer fra men det er en påstand på denne siden: http://inflatableboatworks.com/?p=1796 Siden sier også at Hypalon som varemerke stoppet produksjonen i 2010, og det bekreftes her: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypalon. Da kan det i prinsipp være hva som helst i det de i dag kaller Hypalon..best å være oppmerksom dersom man skal betale for premium kvalitet. Mange er sikkert fornøyde med sine alu/PVC båter men felles for mange og oss er at den er ganske ny, eller er notorisk nøye med sakene sine, eller at de omtrent ikke har brukt den. Det er jo også slik at når noen har brukt mange penger på å kjøpe noe dyrt så sitter det langt inne i på å kritisere egne valg. Å reise et år på melkeruta med splitter ny båt som også virker når du kommer hjem igjen er ikke mitt kriterie for solid. Jeg vet at det kryr av disse båtene på cruising båter. Jeg er ikke en neglfiler, så hos oss må den tåle å bli brukt, hardt, og så langt har ikke vår RIB overbevist oss. Derfor hadde det vært artig å se på alternativer som f.eks. en helsveiset aluminiumsbåt. Spørsmålet er om det blir for mye styre med, den er unektelig tyngre og større. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Steini Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 (redigert) @Barbaria Så er egentlig f.eks. Higfield, AB etc. noe bedre enn andre eller er det bare en mote? Meget stor forskjell. Som sagt over så har eg både highfield men alubunn og honwave med glassfiver bunn. Dei kan ikkje målest saman. Og dei andre reine gummibåtane eg har hatt, er ikkje i samme liga. Har også prøvd ein del andre rib/gummibåter. Det skal jo også seiast at det er mangen typer eg ikkje har prøvd. Men av dei eg har prøvd var highfield overlegen, og både damene ombord og meg er enige i at det var ein av dei betre investeringane. Men det er nok best om du prøver forskjellene sjølv. Har nok ikkje mykkje å sei, om du berre skal fra ankerplass og 100m til ein kai eller strand. Når du bruker rib`n heila året, i all slags vær, så merker ein fort kva som duger og ikkje. Spesielt når ein går i plan, i ein del sjø. ( det skal seiast at eg har hoppa og lekt ganske mykkje med den i bølger) Brukte det til og med til å fiske med ut på sletta, mellom Haugesund og Rødvær.) Me brukte vår mykkje når me budde ombord, og innimellom leverte eg damene til og fra land med gummibåt da dei sku på jobb og barnehage.,mens båten låg enten i uthavn eller til ankers. Til og med når det var tynn is på sjøen. Mangen dager blei den brukt i timesvis, då eg for mykkje på turer med den. Så eg for min del er jallfall ikkje i tvil om eg sku valgt igjen. Men korleis den versjonen med hypalon er, kan eg ikkje svare på. Me har jo kun brukt vår i Norge. (en så lenge) Einaste minuset eg kjem på er at ein ikkje kan pakke den samen når ein skal på lengre turer i havet. Redigert 16.Februar.2019 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Barbaria Svart 16.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 (redigert) Det er til og fra ankerplass jeg skal. Å hoppe rundt med damene er jeg ferdig med. I allefall på sjøen Sjøegenskapene er derfor ikke det viktigste, holdbarhet over tid samt vekt. Det hadde jo vært greit om den ikke var for tung og at det det var mulig å ro den hadde vært fint. Etter litt måling på dekk så ser jeg at 3 meter blir litt i det lengste laget..æsj. Redigert 16.Februar.2019 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Steini Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Då må da vel kansje bli nokon som kan leggast saman? feks: https://bakken-motor.no/bater_single/zodiac-cadet-roll-up-serien/ Men gummibåtar som kan leggast saman, er vel kansje sjelden gode å ro? Då kjem ein vel kansje innom portabote? som visstnok skal ver heilt ok å ro. pluss det er jo litt kult at ein kan få seil til dei. https://www.porta-bote.com.au/specifications.htm Ein del snakk om dei her: http://www.cruisersforum.com/forums/search.php?searchid=23787425 Skal ikkje ver lett å velge..... Alltid kompromiss. Lykke til med jakt jallfall Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.