Jump to content

Endringer i sektorene for norske fyrlykter


arkmarin

Recommended Posts

Da blir det viktig med oppdaterte kart i overgangsperioden.

Men det er det jo alltid greit å ha, både før og efter denne endringen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det har vel så langt vært et prinsipp at rød og grønn sektor aldri møtes, det skal alltid være en gul sektor mellom. Denne endringen innebærer at dette prinsippet endres. 

 

Men tanken bak er logisk, og heller ingen ulempe å gjøre dette etter internasjonale standarder. Men, som Lars H skriver, viktig å oppdatere kartene. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

Det har vel så langt vært et prinsipp at rød og grønn sektor aldri møtes, det skal alltid være en gul sektor mellom. Denne endringen innebærer at dette prinsippet endres. 

 

Men tanken bak er logisk, og heller ingen ulempe å gjøre dette etter internasjonale standarder. Men, som Lars H skriver, viktig å oppdatere kartene. 

Det stemmer vel ikke? Det er vel veldig vanlig at rød og grønn møtes? 

Greia er vel egentlig at du lettere og kjappere skulle kunne skille mellom fyrlyktene. Som for eksempel at du går mot en hvit sektor i en led, så lenger fremme litt mot babord ser du en grønn og en rød sektor, så skjønner du lettere hvilken lykter dette er, i forhold til hvor du er på kartet. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 1 time siden:

Det stemmer vel ikke? Det er vel veldig vanlig at rød og grønntes? 

 

Har blitt noen år siden jeg tok båtførerprøven, men mener bestemt at dette var tema på kurset. Enten skriftlig i boka eller at kursholderen sa det. 

 

Men erfaringen min etter å ha fartet rundt på kysten i ganske mange år nå er at det er slik at grønn og rødt skilles av hvitt. Så jeg tok en sveip over kartet langs hovedleia fra Nord-Møre og nordover forbi Fosen. Da ser jeg at det finnes lykter der rødt og grønt møtes. Men på de aller fleste, minst 80 % av lyktene, skilles grønt og rødt av hvitt. 

 

Men, som jeg forsøkte å få frem i mitt første innlegg, jeg synes at endringene er fornuftige. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 9 minutter siden:

Det har alltid vært krav til fargesyn om du skal ha et skipsførersertifikat. 

Ok, visste vel egentlig det. Men oppfattet det som en mindre diskusjon at man ved IALA vurderte fargesyn for fritidsbåter også, men mulig jeg misforstod det den gang. 

Link to post
Share on other sites

.Snorre skrev 49 minutter siden:

Å endre denne lykten til ny standard kan bli en liten utfordring...?

image.png.21855a456787ae4b21fdc97d447089ec.png

Ja, jeg ser at det er noen tilsvarende her i Kristiansand også. Før å følge prinsippet må den fargede sektoren som ligger mellom to hvite splittes i en rød og en grønn eller?

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev 8 minutter siden:

Ja, jeg ser at det er noen tilsvarende her i Kristiansand også. Før å følge prinsippet må den fargede sektoren som ligger mellom to hvite splittes i en rød og en grønn eller?

 

 

Masse lykter som er ganske lik. I den linken som er vist til så løser de det med å splitte noen soner og fjerne andre. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 1 time siden:

Ble nysgjerrig. Det eldste kartet jeg har er svensk Skagerrak rettet til 1973. Der er allerede nyvinningen gjennomført så langt jeg kan se. Som kartverket skriver 'særnorsk fenomen'.

 

Norge har vel vært sært på mange områder i alle år. Ser absolutt fordel med å løse det på «svenske måten» eller IALA som det kalles. Bakdelen må vel være at man mister noen hvite soner der det er masse hinder i vegen. Så litt på den linken i første innlegg, der mistet de en hvit sone etter omlegging. 

Link to post
Share on other sites

Også i Sverige er det unntak fra grønt til styrbord og rødt til babord for hvit sektor. Lykten syd for Hyppeln har en hvit sektor retning SØ (og også sektoren nordover) der det er omvendt iflg. C-map. Så skal en ut på nattseilas, er det svært viktig å ikke bare styre på sektorene, men selvfølgelig også på kartet.

 

fyr_hyppeln.jpg.2c43a5f236beb864ff8038fadeb6ed5c.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 37 minutter siden:

Sånn blir det. Man får sette seg rolig ned og vente.

 

Sett utfra sikkerhetsmessige perspektiver er dette nokså kritikkverdig hvis ikke sjøkartverk og kartprodusenter holder oss løpende oppdatert. Jeg trenger nye sjøkart og jeg trenger også ny plotter siden jeg ikke får kjøpt oppdaterte kart men det frister ikke å bruke et større beløp på kartverk nå siden fyrsektorer skal endres løpende. Får heller holde meg i havn når det er mørkt de neste årene

 

Link to post
Share on other sites

Vi får trøste oss med at så lenge Russland ikke tukler med GPS, så flytter heller ikke skjæra på seg. Personlig bekymrer det meg mer at kompasset mitt har mistet lyset, og at det går helt ballalaika fordi jeg ikke har rotet meg til å divergere det. Områdene der de jobber med endring av sektorene blir vel bekjentgjort etter hvert. Noe sier meg at dette kommer til å ta så lang tid at jeg uansett har gått ut på dato. Ikke bare kartene mine.

Link to post
Share on other sites

Nytt og nytt det er vel et par år siden det ble innført fra Drøbak og inn.

Strekningen Kragerø-Sandefjord i 2021, da vil Rakke også bli fullført.

OpenCPN får  oppdatert kartene  over Norge og Sverige hver uke PC og Andronid

Bedre blir det ikke. men for 21€ i året er det vel ingen som seiler med gamle Norges kart.

Ellers får en abbonere på  https://www.kartverket.no/Efs/#/

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

Også i Sverige er det unntak fra grønt til styrbord og rødt til babord for hvit sektor...………...

 

LarsH...det er inget unntak...les mitt tidl innlegg...det er ikke en led som går der, som leder deg fri från grund……...

 

http://www.fritidsskepparen.com/joomla/index.php/fritidsskepparen/2011-05-31-06-40-28/kapitel-13-lista

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...