arkmarin Startet 8.Februar.2019 Del på Facebook Startet 8.Februar.2019 Her blir det endringer. Det nye er at fyrlyktene skal ha grønn på styrbord og rød på babord, når du seiler mot lykta i hvit sektor. https://www.kystverket.no/Nyheter/2019/februar/legger-om-systemet-for-fyrlykter/ Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Super..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Da blir det viktig med oppdaterte kart i overgangsperioden. Men det er det jo alltid greit å ha, både før og efter denne endringen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Det har vel så langt vært et prinsipp at rød og grønn sektor aldri møtes, det skal alltid være en gul sektor mellom. Denne endringen innebærer at dette prinsippet endres. Men tanken bak er logisk, og heller ingen ulempe å gjøre dette etter internasjonale standarder. Men, som Lars H skriver, viktig å oppdatere kartene. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Brigg skrev 1 time siden: Det har vel så langt vært et prinsipp at rød og grønn sektor aldri møtes, det skal alltid være en gul sektor mellom. Denne endringen innebærer at dette prinsippet endres. Men tanken bak er logisk, og heller ingen ulempe å gjøre dette etter internasjonale standarder. Men, som Lars H skriver, viktig å oppdatere kartene. Det stemmer vel ikke? Det er vel veldig vanlig at rød og grønn møtes? Greia er vel egentlig at du lettere og kjappere skulle kunne skille mellom fyrlyktene. Som for eksempel at du går mot en hvit sektor i en led, så lenger fremme litt mot babord ser du en grønn og en rød sektor, så skjønner du lettere hvilken lykter dette er, i forhold til hvor du er på kartet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fyrlykten Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Det var på høy tid at Kystverket endrer til internasjonal standard Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 bellen skrev for 1 time siden: Det stemmer vel ikke? Det er vel veldig vanlig at rød og grønn møtes? Har blitt noen år siden jeg tok båtførerprøven, men mener bestemt at dette var tema på kurset. Enten skriftlig i boka eller at kursholderen sa det. Men erfaringen min etter å ha fartet rundt på kysten i ganske mange år nå er at det er slik at grønn og rødt skilles av hvitt. Så jeg tok en sveip over kartet langs hovedleia fra Nord-Møre og nordover forbi Fosen. Da ser jeg at det finnes lykter der rødt og grønt møtes. Men på de aller fleste, minst 80 % av lyktene, skilles grønt og rødt av hvitt. Men, som jeg forsøkte å få frem i mitt første innlegg, jeg synes at endringene er fornuftige. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bigmac Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Ble det krav om fargesyn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Bigmac skrev 1 time siden: Ble det krav om fargesyn? Det har alltid vært krav til fargesyn om du skal ha et skipsførersertifikat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Å endre denne lykten til ny standard kan bli en liten utfordring...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bigmac Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 bellen skrev 9 minutter siden: Det har alltid vært krav til fargesyn om du skal ha et skipsførersertifikat. Ok, visste vel egentlig det. Men oppfattet det som en mindre diskusjon at man ved IALA vurderte fargesyn for fritidsbåter også, men mulig jeg misforstod det den gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Logisk, men blir en gigantjobb!! Da blir det å følge med på EFS`ene og oppdatere kartbrikkene! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Olevine Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 .Snorre skrev 49 minutter siden: Å endre denne lykten til ny standard kan bli en liten utfordring...? Ja, jeg ser at det er noen tilsvarende her i Kristiansand også. Før å følge prinsippet må den fargede sektoren som ligger mellom to hvite splittes i en rød og en grønn eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Olevine skrev 8 minutter siden: Ja, jeg ser at det er noen tilsvarende her i Kristiansand også. Før å følge prinsippet må den fargede sektoren som ligger mellom to hvite splittes i en rød og en grønn eller? Masse lykter som er ganske lik. I den linken som er vist til så løser de det med å splitte noen soner og fjerne andre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Ble nysgjerrig. Det eldste kartet jeg har er svensk Skagerrak rettet til 1973. Der er allerede nyvinningen gjennomført så langt jeg kan se. Som kartverket skriver 'særnorsk fenomen'. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Hulda skrev 1 time siden: Ble nysgjerrig. Det eldste kartet jeg har er svensk Skagerrak rettet til 1973. Der er allerede nyvinningen gjennomført så langt jeg kan se. Som kartverket skriver 'særnorsk fenomen'. Norge har vel vært sært på mange områder i alle år. Ser absolutt fordel med å løse det på «svenske måten» eller IALA som det kalles. Bakdelen må vel være at man mister noen hvite soner der det er masse hinder i vegen. Så litt på den linken i første innlegg, der mistet de en hvit sone etter omlegging. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Husker ikke når Sverige innførte IALA anbefalning om sektor-inndelning......det er lengesen Nå er ikke alle hvite sektorer ledande.....dvs markerer farled....... her er ett eksempel https://baatplassen.no/i/topic/46488-spørsmål-om-symbol-i-båtsportkart/?do=findComment&comment=629707 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Dette blir ganske håpløst når det gjelder kart. Vil vi en periode på flere der vi ikke kan vite om vi har riktige sektorer på kartene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 bliss X skrev 20 minutter siden: Dette blir ganske håpløst når det gjelder kart. Vil vi en periode på flere der vi ikke kan vite om vi har riktige sektorer på kartene? Sånn blir det. Man får sette seg rolig ned og vente. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 (redigert) Også i Sverige er det unntak fra grønt til styrbord og rødt til babord for hvit sektor. Lykten syd for Hyppeln har en hvit sektor retning SØ (og også sektoren nordover) der det er omvendt iflg. C-map. Så skal en ut på nattseilas, er det svært viktig å ikke bare styre på sektorene, men selvfølgelig også på kartet. Redigert 11.Februar.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Skal man seile på sektorer så har det vel aldri vært så viktig som nå å ha oppdaterte kart. Selv abonnerer jeg men jeg vet mange som ikke har oppdatert på flere år. De kan kanskje få en liten utfordring nå.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bliss X Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Hulda skrev 37 minutter siden: Sånn blir det. Man får sette seg rolig ned og vente. Sett utfra sikkerhetsmessige perspektiver er dette nokså kritikkverdig hvis ikke sjøkartverk og kartprodusenter holder oss løpende oppdatert. Jeg trenger nye sjøkart og jeg trenger også ny plotter siden jeg ikke får kjøpt oppdaterte kart men det frister ikke å bruke et større beløp på kartverk nå siden fyrsektorer skal endres løpende. Får heller holde meg i havn når det er mørkt de neste årene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Vi får trøste oss med at så lenge Russland ikke tukler med GPS, så flytter heller ikke skjæra på seg. Personlig bekymrer det meg mer at kompasset mitt har mistet lyset, og at det går helt ballalaika fordi jeg ikke har rotet meg til å divergere det. Områdene der de jobber med endring av sektorene blir vel bekjentgjort etter hvert. Noe sier meg at dette kommer til å ta så lang tid at jeg uansett har gått ut på dato. Ikke bare kartene mine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Nytt og nytt det er vel et par år siden det ble innført fra Drøbak og inn. Strekningen Kragerø-Sandefjord i 2021, da vil Rakke også bli fullført. OpenCPN får oppdatert kartene over Norge og Sverige hver uke PC og Andronid Bedre blir det ikke. men for 21€ i året er det vel ingen som seiler med gamle Norges kart. Ellers får en abbonere på https://www.kartverket.no/Efs/#/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 11.Februar.2019 Del på Facebook Svart 11.Februar.2019 Lars H. skrev 1 time siden: Også i Sverige er det unntak fra grønt til styrbord og rødt til babord for hvit sektor...………... LarsH...det er inget unntak...les mitt tidl innlegg...det er ikke en led som går der, som leder deg fri från grund……... http://www.fritidsskepparen.com/joomla/index.php/fritidsskepparen/2011-05-31-06-40-28/kapitel-13-lista Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.