Jump to content
arkmarin

Endringer i sektorene for norske fyrlykter

Recommended Posts

Lars H.   
Lars H.

Da blir det viktig med oppdaterte kart i overgangsperioden.

Men det er det jo alltid greit å ha, både før og efter denne endringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brigg   
Brigg

Det har vel så langt vært et prinsipp at rød og grønn sektor aldri møtes, det skal alltid være en gul sektor mellom. Denne endringen innebærer at dette prinsippet endres. 

 

Men tanken bak er logisk, og heller ingen ulempe å gjøre dette etter internasjonale standarder. Men, som Lars H skriver, viktig å oppdatere kartene. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen
Brigg skrev 1 time siden:

Det har vel så langt vært et prinsipp at rød og grønn sektor aldri møtes, det skal alltid være en gul sektor mellom. Denne endringen innebærer at dette prinsippet endres. 

 

Men tanken bak er logisk, og heller ingen ulempe å gjøre dette etter internasjonale standarder. Men, som Lars H skriver, viktig å oppdatere kartene. 

Det stemmer vel ikke? Det er vel veldig vanlig at rød og grønn møtes? 

Greia er vel egentlig at du lettere og kjappere skulle kunne skille mellom fyrlyktene. Som for eksempel at du går mot en hvit sektor i en led, så lenger fremme litt mot babord ser du en grønn og en rød sektor, så skjønner du lettere hvilken lykter dette er, i forhold til hvor du er på kartet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fyrlykten   
Fyrlykten

Det var på høy tid at Kystverket endrer til internasjonal standard :thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Brigg   
Brigg
bellen skrev for 1 time siden:

Det stemmer vel ikke? Det er vel veldig vanlig at rød og grønntes? 

 

Har blitt noen år siden jeg tok båtførerprøven, men mener bestemt at dette var tema på kurset. Enten skriftlig i boka eller at kursholderen sa det. 

 

Men erfaringen min etter å ha fartet rundt på kysten i ganske mange år nå er at det er slik at grønn og rødt skilles av hvitt. Så jeg tok en sveip over kartet langs hovedleia fra Nord-Møre og nordover forbi Fosen. Da ser jeg at det finnes lykter der rødt og grønt møtes. Men på de aller fleste, minst 80 % av lyktene, skilles grønt og rødt av hvitt. 

 

Men, som jeg forsøkte å få frem i mitt første innlegg, jeg synes at endringene er fornuftige. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen
Bigmac skrev 1 time siden:

Ble det krav om fargesyn?

Det har alltid vært krav til fargesyn om du skal ha et skipsførersertifikat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
.Snorre   
.Snorre

Å endre denne lykten til ny standard kan bli en liten utfordring...?

image.png.21855a456787ae4b21fdc97d447089ec.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bigmac   
Bigmac
bellen skrev 9 minutter siden:

Det har alltid vært krav til fargesyn om du skal ha et skipsførersertifikat. 

Ok, visste vel egentlig det. Men oppfattet det som en mindre diskusjon at man ved IALA vurderte fargesyn for fritidsbåter også, men mulig jeg misforstod det den gang. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
-morten-   
-morten-

Logisk, men blir en gigantjobb!! Da blir det å følge med på EFS`ene og oppdatere kartbrikkene!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olevine   
Olevine
.Snorre skrev 49 minutter siden:

Å endre denne lykten til ny standard kan bli en liten utfordring...?

image.png.21855a456787ae4b21fdc97d447089ec.png

Ja, jeg ser at det er noen tilsvarende her i Kristiansand også. Før å følge prinsippet må den fargede sektoren som ligger mellom to hvite splittes i en rød og en grønn eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjellg   
Kjellg
Olevine skrev 8 minutter siden:

Ja, jeg ser at det er noen tilsvarende her i Kristiansand også. Før å følge prinsippet må den fargede sektoren som ligger mellom to hvite splittes i en rød og en grønn eller?

 

 

Masse lykter som er ganske lik. I den linken som er vist til så løser de det med å splitte noen soner og fjerne andre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Ble nysgjerrig. Det eldste kartet jeg har er svensk Skagerrak rettet til 1973. Der er allerede nyvinningen gjennomført så langt jeg kan se. Som kartverket skriver 'særnorsk fenomen'.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjellg   
Kjellg
Hulda skrev 1 time siden:

Ble nysgjerrig. Det eldste kartet jeg har er svensk Skagerrak rettet til 1973. Der er allerede nyvinningen gjennomført så langt jeg kan se. Som kartverket skriver 'særnorsk fenomen'.

 

Norge har vel vært sært på mange områder i alle år. Ser absolutt fordel med å løse det på «svenske måten» eller IALA som det kalles. Bakdelen må vel være at man mister noen hvite soner der det er masse hinder i vegen. Så litt på den linken i første innlegg, der mistet de en hvit sone etter omlegging. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
bliss X   
bliss X

Dette blir ganske håpløst når det gjelder kart. Vil vi en periode på flere der vi ikke kan vite om vi har riktige sektorer på kartene?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda
bliss X skrev 20 minutter siden:

Dette blir ganske håpløst når det gjelder kart. Vil vi en periode på flere der vi ikke kan vite om vi har riktige sektorer på kartene?

 

Sånn blir det. Man får sette seg rolig ned og vente.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Også i Sverige er det unntak fra grønt til styrbord og rødt til babord for hvit sektor. Lykten syd for Hyppeln har en hvit sektor retning SØ (og også sektoren nordover) der det er omvendt iflg. C-map. Så skal en ut på nattseilas, er det svært viktig å ikke bare styre på sektorene, men selvfølgelig også på kartet.

 

fyr_hyppeln.jpg.2c43a5f236beb864ff8038fadeb6ed5c.jpg

Edited by Lars H.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjellg   
Kjellg

Skal man seile på sektorer så har det vel aldri vært så viktig som nå å ha oppdaterte kart. Selv abonnerer jeg men jeg vet mange som ikke har oppdatert på flere år. De kan kanskje få en liten utfordring nå..

Share this post


Link to post
Share on other sites
bliss X   
bliss X
Hulda skrev 37 minutter siden:

Sånn blir det. Man får sette seg rolig ned og vente.

 

Sett utfra sikkerhetsmessige perspektiver er dette nokså kritikkverdig hvis ikke sjøkartverk og kartprodusenter holder oss løpende oppdatert. Jeg trenger nye sjøkart og jeg trenger også ny plotter siden jeg ikke får kjøpt oppdaterte kart men det frister ikke å bruke et større beløp på kartverk nå siden fyrsektorer skal endres løpende. Får heller holde meg i havn når det er mørkt de neste årene

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Vi får trøste oss med at så lenge Russland ikke tukler med GPS, så flytter heller ikke skjæra på seg. Personlig bekymrer det meg mer at kompasset mitt har mistet lyset, og at det går helt ballalaika fordi jeg ikke har rotet meg til å divergere det. Områdene der de jobber med endring av sektorene blir vel bekjentgjort etter hvert. Noe sier meg at dette kommer til å ta så lang tid at jeg uansett har gått ut på dato. Ikke bare kartene mine.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Roger jo   
Roger jo

Nytt og nytt det er vel et par år siden det ble innført fra Drøbak og inn.

Strekningen Kragerø-Sandefjord i 2021, da vil Rakke også bli fullført.

OpenCPN får  oppdatert kartene  over Norge og Sverige hver uke PC og Andronid

Bedre blir det ikke. men for 21€ i året er det vel ingen som seiler med gamle Norges kart.

Ellers får en abbonere på  https://www.kartverket.no/Efs/#/

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...