Jump to content

Dagsignal for sleping?

PiperBill

Recommended Posts

Driver og leser til båtførerprøven. Klarer ikke å finne klart og tidig svar på dagsignal for sleping. Er det det samme som for fartøy med begrenset evne til å manøvrere? (kule,terning,kule) og så en ekstra terning plasser et annet sted dersom slepet er over 200 meter?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hei @PiperBill Ikke bare bare å tyde reglene i sjøveisreglene, kan bli sveiseblind av mindre hehe

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5/KAPITTEL_1-3-5#KAPITTEL_1-3-5

Det som omfatter slep finner du her:

Regel 24 slep og skyveslep (tror du finner svaret ditt her) lykke til

(a)

(v)

(e)

(III)

(g)

(Iv)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Regel 24. Slep og skyveslep
(v) når slepets lengde er større enn 200 meter, en terningformet signalfigur hvor den best kan ses.

Så lenge du har sikker styrefart og kan manøvrere ditt slep på en sikker måte, så holder det med den terningformede signalfiguren. Slik tolker jeg sjøveisreglene.

Lykke til med båtførerprøven! :thumbsup: 

Ja jeg er klar over regelen over 200 meter men det under 200 meter jeg ikke finner klart svar på. Hadde ikke brydd meg en døtt om dette hadde det ikke stått i Sjøfartsdirekoratetspensum for båtførerprøven revidert 2014. Punkt 1.2 Lover og Regler – Lanterne og dagsignal for sleping.

Men kanskje dagsignale-regelen gjelder bare dersom slepet er over 200 meter?

For å være helt ærlig så synes jeg temaet er helt meningsløst men det er jo en del av pensumet og skal dermed kunnes.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Et lite synlig eller delvis nedsenket fartøy eller gjenstand, eller en kombinasjon av slike fartøy eller gjenstander, som blir slept, skal vise:

en terningformet signalfigur ved eller nær det akterste ytterpunkt på siste fartøy eller gjenstand som blir slept og, hvis slepets lengde er større enn 200 meter, ytterligere en terningformet signalfigur hvor den best kan ses og anbrakt så langt forut som praktisk mulig.

Jeg tolker det som at du uansett skal ha en terningformet signalfigur på slep under 200 meter, og at du skal ha ytterligere en terningformet signalfigur på slep over 200 meter

Lykke til med båtførerprøven

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fyrlykten skrev On 9.2.2019 at 20.59:

Jeg tolker det som at du uansett skal ha en terningformet signalfigur på slep under 200 meter, og at du skal ha ytterligere en terningformet signalfigur på slep over 200 meter

Fru Jacobsen skrev On 9.2.2019 at 22.09:

Å joda, «diamanten» må opp ?

Jeg har forelagt tolkningen av Sjøveisregelen 24, slep og skyveslep overfor Sjøfartsdirektoratet. Svaret derfra er som følger: 

"Det er ikke krav om terningformet signalfigur for fartøy som sleper eller for fartøy eller en gjenstand som blir slept hvor slepet er under 200m"

Ja, de lærde de strides. :confused: 

Det er egentligen ganske naturlig ettersom ett fartøy som sleper skall vike som hvilket annet maskindrevet fartøy

se regel 18......der er ikke slepebåter med !

det er først da slepebåten setter opp dagsignal/lanterne for "begrenset evne til å manøvrere"...som andre båter må vike.

(best å tillegge; det kan vare en seilbåt som sleper....da skall motordrevne fartøy vike)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...