PiperBill Startet 9.Februar.2019 Del på Facebook Startet 9.Februar.2019 Driver og leser til båtførerprøven. Klarer ikke å finne klart og tidig svar på dagsignal for sleping. Er det det samme som for fartøy med begrenset evne til å manøvrere? (kule,terning,kule) og så en ekstra terning plasser et annet sted dersom slepet er over 200 meter? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Fyrlykten Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Hei @PiperBill Ikke bare bare å tyde reglene i sjøveisreglene, kan bli sveiseblind av mindre hehe https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5/KAPITTEL_1-3-5#KAPITTEL_1-3-5 Det som omfatter slep finner du her: Regel 24 slep og skyveslep (tror du finner svaret ditt her) lykke til (a) (v) (e) (III) (g) (Iv) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
navid Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Regel 24. Slep og skyveslep (v) når slepets lengde er større enn 200 meter, en terningformet signalfigur hvor den best kan ses. Så lenge du har sikker styrefart og kan manøvrere ditt slep på en sikker måte, så holder det med den terningformede signalfiguren. Slik tolker jeg sjøveisreglene. Lykke til med båtførerprøven! Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 9.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Ja jeg er klar over regelen over 200 meter men det under 200 meter jeg ikke finner klart svar på. Hadde ikke brydd meg en døtt om dette hadde det ikke stått i Sjøfartsdirekoratetspensum for båtførerprøven revidert 2014. Punkt 1.2 Lover og Regler – Lanterne og dagsignal for sleping. Men kanskje dagsignale-regelen gjelder bare dersom slepet er over 200 meter? For å være helt ærlig så synes jeg temaet er helt meningsløst men det er jo en del av pensumet og skal dermed kunnes. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
navid Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Så lenge det står spesifisert i Sjøveisreglene; "større enn 200 m", så er det nok ikke noe krav om dagsignal på slep under 200 m. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Et lite synlig eller delvis nedsenket fartøy eller gjenstand, eller en kombinasjon av slike fartøy eller gjenstander, som blir slept, skal vise: en terningformet signalfigur ved eller nær det akterste ytterpunkt på siste fartøy eller gjenstand som blir slept og, hvis slepets lengde er større enn 200 meter, ytterligere en terningformet signalfigur hvor den best kan ses og anbrakt så langt forut som praktisk mulig. Jeg tolker det som at du uansett skal ha en terningformet signalfigur på slep under 200 meter, og at du skal ha ytterligere en terningformet signalfigur på slep over 200 meter Lykke til med båtførerprøven Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 navid skrev for 1 time siden: Så lenge det står spesifisert i Sjøveisreglene; "større enn 200 m", så er det nok ikke noe krav om dagsignal på slep under 200 m. Å joda, «diamanten» må opp ? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
navid Svart 10.Februar.2019 Del på Facebook Svart 10.Februar.2019 Ja, da vet ikke jeg PiperBill Ekspertene mener at terningen skal heises uansett om slepet er over eller under 200 m. Men vi fikk da belyst at sjøveisreglene er noe uklar for en «ikkejurist» Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 14.Februar.2019 Del på Facebook Svart 14.Februar.2019 Fyrlykten skrev On 9.2.2019 at 20.59: Jeg tolker det som at du uansett skal ha en terningformet signalfigur på slep under 200 meter, og at du skal ha ytterligere en terningformet signalfigur på slep over 200 meter Fru Jacobsen skrev On 9.2.2019 at 22.09: Å joda, «diamanten» må opp ? Jeg har forelagt tolkningen av Sjøveisregelen 24, slep og skyveslep overfor Sjøfartsdirektoratet. Svaret derfra er som følger: "Det er ikke krav om terningformet signalfigur for fartøy som sleper eller for fartøy eller en gjenstand som blir slept hvor slepet er under 200m" Ja, de lærde de strides. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Februar.2019 Del på Facebook Svart 14.Februar.2019 (redigert) Det er egentligen ganske naturlig ettersom ett fartøy som sleper skall vike som hvilket annet maskindrevet fartøy se regel 18......der er ikke slepebåter med ! det er først da slepebåten setter opp dagsignal/lanterne for "begrenset evne til å manøvrere"...som andre båter må vike. (best å tillegge; det kan vare en seilbåt som sleper....da skall motordrevne fartøy vike) Redigert 14.Februar.2019 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.