Jump to content
Sign in to follow this  
sjore

Hvilken type båt er dette - brukes den til noe spesielt? Se vedlagte bild

Recommended Posts

sjore   
sjore

Denne båten ble observert i en av Vestfoldbyene nå i februar.

Den ser veldig spesiell ut - ser ut som hele «dekket» er innelukket og flybridge strekker seg over hele båtens lengde.

Er dette en serieprodusert båt, eller er det en one off?

Den ser veldig skikkelig ut så en evt. amatør har vært veldig flink!

A3DB72A7-6E74-4566-AF51-275D528DF43D.jpeg

CAE0D671-4570-4929-8F00-0CD867C04F34.jpeg

sjore   
sjore

Ok - så det var en fabrikk-bygget båt.

Den så jo veldig fin ut men prisen var drøy...

Edited by sjore

sjore   
sjore

Ja nettopp - og man må vel ha 2 motorer når det er catamaran..

REMA   
REMA

Dette er vel en form for husbåt? Ser i hvert fall ikke særlig sjøsterk ut. Den minner også litt om en sightseeing-båt av typen de bruker i norske fjorder om sommeren, bare i litt mindre skala. 

Bårdp   
Bårdp

I annonsen står det at den er robust og sjødyktig og navnet skulle jo tilsi at den var havgående. Men den er CE merket C. Som vel tilsier at den egner seg best ved kai.

Knude   
Knude

Da må du lese deg litt mer opp på CE  kategori  C

EA610537-8449-4A8E-AAD8-65EF8BABE053-4481-0000046D59996499.jpeg.5133c793f9094436c653ceaf2ce96cfe.jpeg

Denne er en typisk C båt.  Nor Star 290    

Jeg skal derimot ikke uttale meg om egenskapene til den Polsk bygde husbåten til  Nordic Oseancraft men jeg mistenker den til å kunne fungere ganske bra. 

REMA   
REMA
40 minutes ago, Knude said:

Da må du lese deg litt mer opp på CE  kategori  C

EA610537-8449-4A8E-AAD8-65EF8BABE053-4481-0000046D59996499.jpeg.5133c793f9094436c653ceaf2ce96cfe.jpeg

Denne er en typisk C båt.  Nor Star 290    

Jeg skal derimot ikke uttale meg om egenskapene til den Polsk bygde husbåten til  Nordic Oseancraft men jeg mistenker den til å kunne fungere ganske bra. 

Båter i CE klasse C er båter som er konstruert for bruk nær kysten, og skal kunne tåle en bølgehøyde på opptil 2 meter, samt en vindstyrke på 13,8 m/s. Så verken Nor Star 290 eller båten tråden handler om egner seg særlig godt for bruk i områder uten umiddelbar nærhet til beskyttet farvann.

Knude   
Knude

Ja......?  

Bårdp skrev for 19 timer siden:

I annonsen står det at den er robust og sjødyktig og navnet skulle jo tilsi at den var havgående. Men den er CE merket C. Som vel tilsier at den egner seg best ved kai.

Båttypen tatt i betrakning så er ikke dette førstevalget for verken jordomseiling eller å krysse lange havstrekk. Derimot så er den konstruksjonen ganske så sjødyktig. Det har blitt bygget noen katamaran bobåt på Sørlandet som har vist seg riktig så stabile i relativt høy sjø. Fasongen over vann har lite å si i forhold til stabilitet. Kun vindfang. Bilferger er et typiske eksempel.

Poenget mitt var at om man bruker de lover og regler for stabilitet som tilfredsstiller ISO standarden er dette langt fra en båt som ikke egner seg for annet enn å ligge ved kai.

Personlig har jeg veldig sansen for båttypen. 

Knude

Midtpinne   
Midtpinne

Kona syntes den virket kjempepraktisk. Skulle vi plutselig flytte til en by og kjøpe nytt hus skal en slik vurderes var konklusjonen.

Jeg er enig med henne. Den der kunne jeg fint tenkt meg å bo i.