Jump to content

Hvilken type båt er dette - brukes den til noe spesielt? Se vedlagte bild


sjore

Recommended Posts

Denne båten ble observert i en av Vestfoldbyene nå i februar.

Den ser veldig spesiell ut - ser ut som hele «dekket» er innelukket og flybridge strekker seg over hele båtens lengde.

Er dette en serieprodusert båt, eller er det en one off?

Den ser veldig skikkelig ut så en evt. amatør har vært veldig flink!

A3DB72A7-6E74-4566-AF51-275D528DF43D.jpeg

CAE0D671-4570-4929-8F00-0CD867C04F34.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da må du lese deg litt mer opp på CE  kategori  C

EA610537-8449-4A8E-AAD8-65EF8BABE053-4481-0000046D59996499.jpeg.5133c793f9094436c653ceaf2ce96cfe.jpeg

Denne er en typisk C båt.  Nor Star 290    

Jeg skal derimot ikke uttale meg om egenskapene til den Polsk bygde husbåten til  Nordic Oseancraft men jeg mistenker den til å kunne fungere ganske bra. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, Knude said:

Da må du lese deg litt mer opp på CE  kategori  C

EA610537-8449-4A8E-AAD8-65EF8BABE053-4481-0000046D59996499.jpeg.5133c793f9094436c653ceaf2ce96cfe.jpeg

Denne er en typisk C båt.  Nor Star 290    

Jeg skal derimot ikke uttale meg om egenskapene til den Polsk bygde husbåten til  Nordic Oseancraft men jeg mistenker den til å kunne fungere ganske bra. 

Båter i CE klasse C er båter som er konstruert for bruk nær kysten, og skal kunne tåle en bølgehøyde på opptil 2 meter, samt en vindstyrke på 13,8 m/s. Så verken Nor Star 290 eller båten tråden handler om egner seg særlig godt for bruk i områder uten umiddelbar nærhet til beskyttet farvann.

Link to post
Share on other sites

Ja......?  

Bårdp skrev for 19 timer siden:

I annonsen står det at den er robust og sjødyktig og navnet skulle jo tilsi at den var havgående. Men den er CE merket C. Som vel tilsier at den egner seg best ved kai.

 

Båttypen tatt i betrakning så er ikke dette førstevalget for verken jordomseiling eller å krysse lange havstrekk. Derimot så er den konstruksjonen ganske så sjødyktig. Det har blitt bygget noen katamaran bobåt på Sørlandet som har vist seg riktig så stabile i relativt høy sjø. Fasongen over vann har lite å si i forhold til stabilitet. Kun vindfang. Bilferger er et typiske eksempel.

Poenget mitt var at om man bruker de lover og regler for stabilitet som tilfredsstiller ISO standarden er dette langt fra en båt som ikke egner seg for annet enn å ligge ved kai.

 

Personlig har jeg veldig sansen for båttypen. 

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...