Martin Fisher Startet 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2019 Jeg skal gå til innkjøp av hummer/krabbeteiner, skotteiner. Har aldri drevet dette fiske før, men har lest meg opp litt. Ser det selges både sorte og oransje teiner. Noe vesentlig forskjell på disse, noe som har erfaring ? Fisher Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 10.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Har kun erfaring med sorte teiner, og det er dette fiskerne jeg kjenner bruker. De sorte fisker godt, i hvert fall i mitt område. Tror nok forskjellen i fargen har med sikten i vannet å gjøre, men dette vet jeg ikke. Når du kjøper teiner er det viktig at de har høy vekt, men det har jo de fleste skotteiner. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 10.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2019 Oki, er rundt 9 kg de jeg har sett på. Burde vel muligens vært litt tyngre etter hva jeg har skjønt. Vurderer denne: https://stokken.no/p/13204/kampanjehummerteine-med-2-innganger-og-soverom Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2019 Det er de teinene jeg bruker. Gode teiner det der, som fisker bra med hummer. Men det er vel dårlig med hummer i Sarpsborg. Hvor har du tenkt å fiske? Det med tunge teiner er mest viktig når du fisker på steder med mye dønninger og stor sjø. Da vil tauet fra blåsa nappe i teina. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 11.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2019 (redigert) Det blir fra enkelte forhandlere hevdet at orange teiner blir mere usynlige i vannet, og derved fisker bedre. Om dette stemmer vet jeg ikke, men synes det høres merkelig ut at krabben og hummeren skulle bli "skremt" av ei sort teine. Jeg bruker selv Biltemateiner av samme type som de du linker til, og de fisker meget godt både krabbe og hummer. De har også samme vekt. Tyngre teiner enn disse er mest viktig under forhold som Komodo beskriver. Biltemateinene mangler de lett omstillbare fluktåpningene som er på de teinene fra stokken.no som du viser til. Så jeg ville av den grunn klart ha valgt Stokkenteinene. Prisen er den samme. Redigert 11.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2019 Jannmar skrev 11 minutter siden: Det blir fra enkelte forhandlere hevdet at orange teiner blir mere usynlige i vannet, og derved fisker bedre. Den teorien der har jeg ikke noe tro på. Det som skjer med farger under vann er at de filtreres bort og forsvinner etterhvert som dypet øker. Fargene forsvinner i denne rekkefølgen: og rødt forsvinner allerede på få meters dyp. På de dypene man fisker hummer kan dermed ikke rødt ses uten kunstig lys. Dette er en mekanisme som livet i havet benytter seg av. På stort dyp er det alltid mørkt, og svart er den beste kamuflasjefargen. Men for at organismene skal lage svart kreves det mye pigmenter og mye energi. Siden rødt vil framstå som en mørk farge allerede noen meter under overflata er derfor rødt en god kamuflasjefarge for fisk og dyr, og den er mindre krevende for organismene å produsere. At orange skal ha noen fordeler framfor svart kan jeg derfor umulig forstå. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
M/S Tilia Svart 11.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2019 Eg har både svarte og oransje teiner, får hummer i begge deler og har ikkje merket noken merkbar forskjell i fangsten mellom dei forskjellige typene Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 11.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2019 Oki, skjønner... I Sarpsborg er det både hummer og krabbe.... Ikke langt ut til Hvaler ei heller til Sverige med meget gode forhold. Går får svarte jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.