Jump to content

Hummer/krabbeteiner

Martin Fisher

Recommended Posts

Det er de teinene jeg bruker. Gode teiner det der, som fisker bra med hummer. Men det er vel dårlig med hummer i Sarpsborg. Hvor har du tenkt å fiske? Det med tunge teiner er mest viktig når du fisker på steder med mye dønninger og stor sjø. Da vil tauet fra blåsa nappe i teina. 

Det blir fra enkelte forhandlere hevdet at orange teiner blir mere usynlige i vannet, og derved fisker bedre.

Om dette stemmer vet jeg ikke, men synes det høres merkelig ut at krabben og hummeren skulle bli "skremt" av ei sort teine.

Jeg bruker selv Biltemateiner av samme type som de du linker til, og de fisker meget godt både krabbe og hummer. 

De har også samme vekt. Tyngre teiner enn disse er mest viktig under forhold som Komodo beskriver. Biltemateinene mangler de lett omstillbare fluktåpningene som er på de teinene fra stokken.no som du viser til.

Så jeg ville av den grunn klart ha valgt Stokkenteinene. Prisen er den samme.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 11 minutter siden:

Det blir fra enkelte forhandlere hevdet at orange teiner blir mere usynlige i vannet, og derved fisker bedre.

Den teorien der har jeg ikke noe tro på. 

Det som skjer med farger under vann er at de filtreres bort og forsvinner etterhvert som dypet øker. Fargene forsvinner i denne rekkefølgen:

Fargetap-3.jpg.3e0371af18fb07a09ebb98c090355393.jpg

og rødt forsvinner allerede på få meters dyp. På de dypene man fisker hummer kan dermed ikke rødt ses uten kunstig lys. Dette er en mekanisme som livet i havet benytter seg av. På stort dyp er det alltid mørkt, og svart er den beste kamuflasjefargen. Men for at organismene skal lage svart kreves det mye pigmenter og mye energi. Siden rødt vil framstå som en mørk farge allerede noen meter under overflata er derfor rødt en god kamuflasjefarge for fisk og dyr, og den er mindre krevende for organismene å produsere. 

At orange skal ha noen fordeler framfor svart kan jeg derfor umulig forstå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...