Jump to content

Rensing og shining av puter


-morten-

Recommended Posts

Hei dette temaet har sikkert vært oppe før:   Lurer på om det finnes noe bra stoff for årengjøre/shine båtputer med? aner ikke om dette er skinn eller skai! Er sikkert skai dadet virker som veldig slitesterk og bra kvalitet.  Noen som har tips til stoff for å rense og oprette ny glød?

Picture274.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nei jeg er mere ute etter noe sånt! https://www.maritim.no/starbrite-vinyl-clean-polish  Det du linker til er for lær! en myk børste haringenting for seg på hardt vinyl/skai

ingen som har renset sine skaiputer her?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Med en hard børste vil du ripe og ødelegge vinylen, spesielt hvis det er noen små sprekker der fra før.

produktet du linker til er for å «sminke grisen», som de fleste andre konsumer-produkter. Den renser litt men den legger også igjen en blank overflate som ser veldig bra ut til den er slitt bort av olabukse-rumper. Ikke noe galt i det, da må jobben bare gjøre om igjen.

Jeg linket til en såpe, siden du spurte om hvordan du renser setene.

 

Send en henvendelse til Bilnerden. De kan mye om det meste, og er utrolig hjelpsomme.

 

Surfex HD er absolutt ikke for lær. Den kan brukes til å vaske olje på belegningsstein, møkkete motorrom, dusjkabinettet, sofa’n til mor og det meste du finner på båten din. 

Redigert av PostIT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du prøvd den fra Maritim Post IT?  Jeg har alt mulig rart av bilprodukter i garasjen så egnet rensemiddel er ikke noe problem å finne altså! Har flere stoffer ala det du linker til. Men tilstanden er veldig bra uten sprekker og sår, så jeg er kun ute etter noe som får opp gløden! å bruke noe som er beregnet på lær eller myke stoffer med porer tror jeg ikke har noe mening på mine harde skai/vinylputer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du finner noe som virkelig gir en varig fornyelse på putene dine. Når skai først har blitt matt så forblir den matt selv om den kan shines opp midlertidig. Noen bruker vaselinolje som et forebyggende tiltak, men dette forvinner omtrent med en gang solen får tak i det, og ikke minst blir det tørket av ved første anledning noen setter seg på puta. Dette vil nok gjelde alle polermidler for skai.

Link to post
Share on other sites

Det beste til å "shine up" og bevare skai/vnyl er etter min erfaring Autoglym sin vinylfornyer. Den bruker jeg både i bil og båt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, -morten- said:

Har du prøvd den fra Maritim Post IT?  Jeg har alt mulig rart av bilprodukter i garasjen så egnet rensemiddel er ikke noe problem å finne altså! Har flere stoffer ala det du linker til. Men tilstanden er veldig bra uten sprekker og sår, så jeg er kun ute etter noe som får opp gløden! å bruke noe som er beregnet på lær eller myke stoffer med porer tror jeg ikke har noe mening på mine harde skai/vinylputer

 

I første posten etterspør du noe for å rense/shine putene med. Hvis ønsket er å få tilbake tapt glød ville jeg fulgt tipset til Lars H. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...