Snemann Startet 12.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2019 Hei alle! Ny innkjøpt (brukt) seilbåt skal seiles hjem til Finnmark i midten/slutten av juni. Båten ligger i Oslo og dette skal bli tidenes tur. Dette er en lang tur, røfflig ca 1200 mil, avhengig av rutevalg. Jeg ønsker å forberede meg best mulig og tar i den forbindelse gjerne i mot tips om hva som bør gjøres og gjennomgås på båten før en slik tur. Båten er 37 fot og relativt godt utstyrt med plotter, autopilot og vhf. Jeg har kjøpt inn varmeapparat som blir installert før avreise. Jeg har og kjøpt kartbrikke over norskekysten, lastet ned norske los, kjøpt redningsflåte og håndholdt vhf. I tillegg har jeg bestilt servicekit til motoren og satser på å starte med nyservet motor. Bringer og med et ekstra service sett til motoren i tilfelle krøll underveis. Båten virker, ved besiktigelse, å være i god stand. Motor er fin og det er mange seil med båten, noen nesten nye og noen godt brukte. Det er allikevel en brukt båt, 15 år gammel og ting slites jo. Er derfor forberedt på at turen ikke blir helt problemfri. Jeg vil gjerne ha båten opp for rengjøring av skrog, bunnsmøring og bytte av sink, før avreise fra Oslo. Tar gjerne mot tips hvor dette kan gjøres greit til en OK pris. Ellers skal jeg kjøpe nye redningsvester og sørge for assortert utvalg av verktøy for turen. Ellers tenker jeg det er vanskelig å huske alt, så innspill tas i mot med takk. Vi blir tre, kanskje fire menn på turen og har satt av tre til fire uker for turen. Målet er i hovedsak å få båten til ny hjemmehavn, men vil gjerne bruke litt tid for å se kysten vår. Vil derfor gjerne ha tips om severdigheter på «veien» mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Gratulerer med ny båt! Jeg har ikke så mye å bidra med, men ett førstehjelpsskrin, tre-plugger til gjennomføringene, noen slangestumper i div tykkelse og slangeklemmer. Gaffatape og lommelykt er alltids kjekt. Men det viktigste er vel å opprette en hentetråd her på forumet og installere en AIS app så vi kan følge med (så sant det ikke er AIS på båten fra før av). ;) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Ringer, splinter, bolter, strekkfisker + annet ekstra til riggen, diverse ekstra tauverk i assortert tykkelse/lengde. Enkelt seilmakerutstyr, hanske, noen nåler og litt tråd samt reparasjonstape. Flyttbart lensepumpe klargjort med slange og lang kabel inkl riktig stikk for strøm... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
pacuare Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Rolf skrev 10 minutter siden: Ringer, splinter, bolter, strekkfisker + annet ekstra til riggen, diverse ekstra tauverk i assortert tykkelse/lengde. Jeg håper jeg er den på forumet som har ødelagt flest rigger og riggdeler. Strekkfisk har jeg aldri ødelagt uten å justere den (med unntak av en kollisjon). Den ville jeg ikke hatt med reserve av. De andre tipsene over er veldig bra. Ekstra tauverk er det jeg bruker mest av når jeg overtar en båt. Utrolig mange tamper som er nødvendig for å få båten helt seilklar. Jeg har også noen meter strikk (6mm) med. Ser ofte at når båter selges har selger mistet interessen, så båten er ikke holdt godt vedlike de siste årene. Arbeidslista blir dermed lang. Elektrikertape (plast) kan også brukes til en del midlertidlig småfiks. En periode var jeg ombord og seilte veldig mange båter. Enkelt verktøy, noen meter 4 mm tau og noen ruller elektrikertape var det som skulle til for å få selv helt håpløse båter seilklare. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Snemann: Bare kom deg avgårde fortest mulig. Det er båtutstyrsbutikker langs hele kysten og hvis noe mangler kan du enkelt etterfylle det som mangler. Det er alltid en del greier ombord ved overtagelse så ikke kjøp så mye før du har fått oversikt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
scardeep Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Artig! vi planlegger turen andre veien med vår Viksund 750 Bravo motorbåt. Blir artig å lese hva folk kommer med. Litt annerledes når dere har seilbåt. En god tips jeg fikk var å sørge at du har ren tank for å begynne med. Så rensing av dieseltank er on to do list for min del. Jeg begynner å bygge lista delt i diverse temaer: sikkerhet teknisk komfort og alle disse deler jeg igjen i: kjekt å ha kunne vært greit å ha nødvendig å ha Noen av punkter må bli ting man skal ha andre punkter må bli aktiviteter som må gjøres før seilas. Vår tanke er 2 uker med seilas fra Kirkenes uten noe store krav med rekkevidden ila denne tiden. Vi tar turen ila flere sesonger så vi kan lære mye fra dette året før vi fortsetter neste år. Det som gjør turen vår utfordrende er at vi starter i noe det mest utilgjengelig og værutsatt område - Barens... Lykke til med planlegging for dere. Vi kommer nok med vår tråd om forberedelser... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Generelt ved "henting" av båt: Kartlegg hvor alle skroggjennomføringer under vannnlinjen befinner seg og kontroller at de lar seg stenge. Sjekk slanger og stramming på slangeklemmer. Alle gjennomføringer skal være utstyrt med doble slangeklemmer. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Hei, løft og spyling er vel rimeligst på Blommenholm BF. http://blommenholmbatforening.no/Hovedside.aspx Der er det elektronikkbutikk og VP verksted også. Kjempetur, lykke til. Og som andre sier, det er ikke atlanterhavskryss. Kom dere av gårde, innen Kr.s. har dere funnet ut av det meste. Der er det greit å ta en realitetsorientering før dere drar rundt Lindesnes.. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Medlemskap i Redningsselskapet. Ask Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Gratulerer med ny båt! Mye fornuftig som er sagt. Det kan gi både glede og ro i sjela å studere kartet utover vinteren. Plutselig dukker det opp fantastiske ankerplasser og idylliske småsteder hvor det kan passe å ta en pause. Som sagt ovenfor er det flust av forretninger der du vil kunne få tak i det meste av det du trenger, så det er ikke nødvendig å ha en fullstendig "en-gang-for-alle" innkjøpstur før du drar. Det er bare å ønske deg lykke til på det som nok er en av verdens vakreste sjøreiser - ikke minst som skipper på egen skute! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 2x dieselfilter, 1x impeller og verktøy til å bytte begge deler. Navigasjonsapp med kart som backup for plotteren. Resten går seg til "underveis" ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Takk for gode tips så langt. Førstehjelp utstyr må selvsagt med, inkludert sjøsyke tabletter og midler mot brannskade og solforbrenning. Likeså treplugger og diverse tettemidler. Det er nok sikkert endel utstyr, ting og tang i båten. Skal ha gjennomgang av båten med tidligere eier i mai og vil nok da få en god oversikt over hva som finnes i båten. Kan jo og spørre om det er noe som bør holdes ekstra nøye med eller om det er ting og utstyr han ville byttet før en så lang tur. takk for tips så langt. Er det noen som ville kjøpt inn nødpeilesender for en slik tur langs kysten? Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 (redigert) Ja, totalmedlemskap i redningsselskapet må jeg tegne. Skrives på listen nå. Ups, skulle sitere Ask her, men glemte det Redigert 13.Februar.2019 av Snemann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Code0 skrev for 2 timer siden: Hei, løft og spyling er vel rimeligst på Blommenholm BF. http://blommenholmbatforening.no/Hovedside.aspx Der er det elektronikkbutikk og VP verksted også. Takk for tips. Kontakter de og håper de har ledig tid. Håper når vi er kommet til midten av juni, er den værste trøkken unnagjort, slik at det går greit å få dette gjort Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Snemann skrev 11 minutter siden: Er det noen som ville kjøpt inn nødpeilesender for en slik tur langs kysten? Ryker nok en del penger nå uansett, men om jeg ikke hadde hatt planer utover kystseilas i nærmeste fremtid så hadde jeg ikke brukt penger på nødpeilesender. VHF med DSC, raketter/bluss osv for å kontakte "nærtrafikken" bør være på stell syns jeg. Flåte har du allerede kjøpt. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Snemann skrev 1 time siden: ville kjøpt inn nødpeilesender for en slik tur langs kysten? ....jeg kjøper en personlig AIS nødpeilesender nå før Skagen Race. Snakker ikke med satelitt, men sender AIS signal på VHS. Du trenger ikke satelitt, du er jo langs kysten og ikke alene ombord. Hreit for båten å finne deg igjen, eller andre i området med AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 13.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2019 Rolf skrev for 7 timer siden: Ringer, splinter, bolter, strekkfisker + annet ekstra til riggen, diverse ekstra tauverk i assortert tykkelse/lengde. Enkelt seilmakerutstyr, hanske, noen nåler og litt tråd samt reparasjonstape. Flyttbart lensepumpe klargjort med slange og lang kabel inkl riktig stikk for strøm... Tau får man aldri nok av og gorillatape kan vel brukes til det meste :-) bolter, skruer og muttere, må nok kjøpe et assortert utvalg å bringe med Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Båtsmannstol for å sjekke riggen nøye. Gå over alle festeskruer som tilhører gir/gass de har en tendens til å løsne. Sjekk motorfester om de er ok og ikke løse. Sjekk batterivann og status på batteri, ekstra sikringer. Sjekk at lensepumpe fungerer (med vann). Går over styringen å se etter slitasje, går over alle festepunkter i styringen. Sjekke reserve styring. Kald øl, rom og sigarer. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
ingelinn Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Hei! var selv og hentet min seilbåt i danmark for noen år siden og seilte den hjem til n.troms. noe eg hadde med som eg satte pris på ,det var av alleting et veikart hvor hurtigruteleia var avmerket, hurtigrute båtene har høyde på ca24m. så der den seiler seiler du også. du slapp å sitte å knote på kartplotteren å lure på kor leia går. Ta god tid så blir det en topp tur Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.