Jump to content

Anode, Sink, alu eller magnesium


Lenasmartin20

Recommended Posts

Lenasmartin20 skrev 18 minutter siden:

Hei! Takk for mange tilbakemeldinger!  Jeg kjører jo i sjøen, så da er vel zink beste alternativ antar jeg, men, bryggeplassen jeg har er det brakkvann. hva bør jeg gåfor da? Blir jo flest timer i brakkvann! Kansje noe sink og noe alu?

I følge forhandler/verksted,  og annen "expertise", så må det ikke brukes anoder av forskjellig metall på samme motor. Er jo flere anoder på en større påhenger i dag, både innvendig,. og utvendig. Ellers er jo aluminiums-anode bra i salt/brakkvann. Forhandler av Suzukien som du nevner, har jo riktige orginal anoder til denne motoren.

Link to post
Share on other sites

Hulda, jeg har en Yamarin 75 cross alubåt. De leveres nå med aluanoder på skrog mot sink tidligere. Jeg var i kontakt med en forhandler, og de monterte framdeles sink på skrog ved service.

Ble litt betenkt og kontaktet Yamarin. Svaret var at om motor hadde Aluminium skulle skroget også ha det.

Yamaha sine anoder har lenge vært i alu, og den store bjelken under brankett er hovedanode.

 

Spørsmålet er om det er problematisk å blande sink og alu på en aluminiumsbåt?

Jeg er ingen ekspert, men har alltid holdt meg til en type, så også nå.

 

Jeg passer også på å ha alu på baugpropell og flaps, selv om det kan være utfordrende å få tak i. Kjøpte 10 stk til baugpropell når jeg fikk tak i rett?

Link to post
Share on other sites

@tkb. Det som i hovedsak spiller rolle er hva slags vann båten ligger i. Er det saltvann, så spiller blandingen av anoder fint liten rolle. Du kan lese deg opp her på forumet om du søker på frasen 'drivende spenning'. Mellom Zn og Al er diff. ca. 0,1 V. Spenningen som anodene avgir er vel drøyt 15 ganger høyere. Ligger båten parkert i ferskvann, er anbefalingen anoder av Al.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...