Jump to content

Montering av solceller på kalesjetak Bavaria 46 Cruiser


lasmarquezas

Recommended Posts

Til sommeren blir det 4-5 uker i Skottland, Irland og selvsagt Nordsjøen. Før denne seilasen vurderer jeg bl.a. å montere solceller på kalesjetaket. Båten er for øvrig en 2006 Bavaria 46 Cruiser.

 

Foreløpig er jeg usikker på hvor mye det er å hente og er derfor svært usikker til hele prosjektet, men innbiller meg at dette muligens kan være smart. Setter derfor stor pris på innspill til hva slags paneler som her kan være hensiktsmessige, hva jeg bør være oppmerksom på og selvsagt gode råd med hensyn til montering og opplegg ellers.

 

Noe av det jeg ser for meg er kanskje slik @Steini har på sin "gamle" båt Midgard, og som er postet på deres særdeles inspirerende og hyggelige tråd:

 

1686334462_SteiniBav42Crsolceller2.JPG.96e378e7a4f0594dfaf0044bc64f4a05.JPG

 

 

Her er min egen båt for et par dager siden med kalesjen der jeg i tilfelle tenker å montere solcellepanelene:

 

 

238895394_IMG_8877(1).JPG.2bd5aec5e9c28db18b11ab8a4374454b.JPG

 

Gode råd og erfaringer mottas med takk!

 

Link to post
Share on other sites

Takker så mye, @Ask

 

Ask skrev 4 minutter siden:

Det ser laust ut, hemmar nok bruken av kalesjen, og synest ikkje å vera ein permanent installasjon.

Enig i at dette nok er en installasjon som på et vis synes midlertidig. Tenkte muligens det kunne gjøres lettvint, men godt mulig det blir litt styr å få det til å fungere, ikke minst må det jo sitte godt når du er ute i ruskevær.

 

Ask skrev 4 minutter siden:

Eg hadde montert eit panel på lukegarasjen, og kanskje eit panel på rekka.

Med tanke på rekkemontering, ser du da for deg en anordning der panelet kan vippes/justeres avhengig av bruk, eller at det står fast?

 

 

Link to post
Share on other sites

Mange har jo paneler bak på en radarmast eller på toppen av en targabøyle. Det blir jo selvsagt litt mer styr, men en radarmast blir jo ikke noe voldsomt prosjekt. Flere har det jo også på utsiden av letrekket bak.

 

Monterte selv et fastmontert 100w på min motorbåt i fjor (eller det er kanskje i forfjor), der jeg lagde to små hull i kalesjen og festet dette på toppen av en kalesjebøyle. Jeg tar imidlertid ikke av kalesjen på akterdekket, så for meg er det en form for "permanent" plassering av et fast panel, selvom det er "hurtigfester" som tas av eller på i løpet av et lite minutt. Synes det gir greit med strøm når det er midt på sommeren og solen står høyt.

Link to post
Share on other sites

lasmarquezas skrev for 8 timer siden:

Takker så mye, @Ask

 

Enig i at dette nok er en installasjon som på et vis synes midlertidig. Tenkte muligens det kunne gjøres lettvint, men godt mulig det blir litt styr å få det til å fungere, ikke minst må det jo sitte godt når du er ute i ruskevær.

 

Med tanke på rekkemontering, ser du da for deg en anordning der panelet kan vippes/justeres avhengig av bruk, eller at det står fast?

 

 

Hei

 

Eg hadde gått for ei vippejustering. Altså festa øverst på rekka, og mogeleg vippa panelet ut og opp. 

 

Me har katamaran, og eg har montert panela på davitane. Ei god plassering gjennom 14 år. 

 

Dersom du går for permanent monterte panel på lukegarasjen, så monter gjerne to mindre panel langsgående. Då får du straum sjølv om det er skygge på det eine panelet. 

 

Ask 

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Som dere sikkert ser, så er panela på Midgard festet midlertidig. For å sjekke at alt fungerte bra, og at me fekk nok effekt slik dei låg.

Me hadde dei lenge på, festet slik. og dei har opplevd over 50 knop vind , uten at det var noko problem. Det viktigaste er jo at det er stramt så ikkje vinden får tak under panela.

Prøvde ein anna løysing først , der eg mistet eit panel då da kom ei 40-50knop vindkula i ein fjord. Derfor gjekk eg over til tau, og maljer i panela.

 

Panela tas fort vekk når ein ikkje treng dei, eller båten skal ligge til kai uten bruk ei stund.

 

vurderte å feste dei med slike:

https://www.ebay.com/itm/Common-Sense-Fasteners-Marine-Canvas-Eyelet-Stud-Murphy-Fastener-20-Pc-/321185429744

 

Men då må ein sy om kalesja med skinn eller annet for å få det kraftig nok. Vanlig kalesjeduk holder ikkje.

 

Kjem jo an på kor mykkje ein treng av watt, men på bildet over ser du mine 490 watt. i tillegg var det også to paneler på 100watt forut på dekk.

Så totalt 690 watt. Dette kjem godt med når ein bur ombord på vinteren. På sommaren holdt det stort sett med 200-300 watt panel.

 

Men ein anna sak er kvaliteten på panela. Det som er fremst på bildet, er cellene festet på aluplate, med plast beskyttelse over cellene. Dei tre andre har plastplate under cellene, og tåler ein del mindre bevegelse over tid. 

 

Og dei faste panela forut på dekk, er uten tvil det som tåler mest. Dei har glass over cellene. Men som med alt annet så får ein det ein betaler for.

 

Så etter ein del prøving og feiling, var egentlig den beste måten for oss, å ha dei festa slik med tau.

Alternativet for oss, var evt å legge alustenger mellom bøylene på kalesja, for så å feste panel over. Men det betydde igjen langt til for demontering, og hull i kalesja, så det hadde kommen vann inn.

Sku me hatt båten lenger, hadde det blitt targabøyle med 2 stk 300watt+ panel, med alu ramme. Det er uten tvil den beste og definitivt den dyrast løysinga.

 

Prøve også å ha panela hengande lags rekka ein periode, men dei var berre i veien. 

 

Dei to dagane i året det var fint nok ver til å ta av kalesja, tok det berre 5 min ekstra å ta av panela av. Og måten dei er knytta saman på, gjer at det er berre til å bretta dei saman, med eit laken innimellom, så kan dei lagrast trygt uten at dei blir skrapt opp.

Minuset med å ha det festet slik med tau, er jo at det ser ikkje så veldig estetisk ut.

 

Ja eg leste den posten til Careka/vanntro, og da såg skummelt ut.

Sjekket faktisk mine etter det, og såg heldigvis ikkje noko tegn til for mykkje varme. Men det er noko å ha i tankane ja.

 

Så etter ein stund kom det ein rutland 1200 på hekken, som produserer godt med strøm på vinteren, då det stor sett blåser på vestlandet.

 

Men alle har sin smak, og måte å gjer ting på. Men på Midgard, var dette den beste løysinga for oss. 

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for veldig utfyllende svar, @Steini! Som du sier, det kan være ulike løsninger som passer til ulike båter - og folk. Jeg bor også i vest (et stykke lenger nord), og med tanke på en Rutland er nok ikke vind noe ukjent fenomen her heller (sitter i skrivende stund på ei ferje med hvitskummende bølger inn fra siden, slettes ikke uvanlig her oppe).

 

Det med brannfaren som @Gunga Din nevner ovenfor, er definitivt noe å tenke på. Skremmende, egentlig.

 

Jeg får ta helhetsbildet med meg utover vinteren og våren, så får jeg se hva slags løsning jeg til slutt havner på.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, cosmic said:

Vurderer selv å feste fleksibelt panel på lett krummet cabintak med noen klatrer sikaflex. Er det trygt,eller er det den løsningen som kan gi varmgang?

 

Som tidligere nevnt her, er vinkel mot sola helt vesentlig for god effekt. Har ett panel på luke-garasjen og ett på radarmasten som kan vinkles/snus rundt. Sistnevnte produserer vesentlig mer strøm. Det som ligger på dekk får veldig ofte en skyggestripe fra et vant, fall eller annet over seg, noe som gjør at effekten er svært dårlig i forhold til forventning.

 

Støtter forslaget med innfesting i pushpit, hvor man kan vinkle panelene ut/opp som nevnt av bla Nordan Family over.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha båten lenge tar du og investerer i en skikkelig targabøyle. Hvis du da monterer paneler i lengderetningen vil du lett få plass til 6-800watt av den rimelige, stive typen. Da lader du mye bedre enn med landstrøm og kan bruke vannkoker i naturhavn. Vindmølle blir da unødvendig. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev for 8 timer siden:

Hvis du skal ha båten lenge tar du og investerer i en skikkelig targabøyle. Hvis du da monterer paneler i lengderetningen vil du lett få plass til 6-800watt av den rimelige, stive typen. Da lader du mye bedre enn med landstrøm og kan bruke vannkoker i naturhavn. Vindmølle blir da unødvendig. 

Helt klart at dette er noe å vurdere. Må innrømme at jeg aldri helt har klart å bli glad i en dominerende targabøyle på min båttype, men når det er sagt, de er nok ekskremt praktiske. Dersom man også skal montere daviter for en RIB kreves jo ganske solide saker åp en 46-foter. Må tenke mer på dette...

Link to post
Share on other sites

Og ikkje minst, kor vanskelig da sku ver å få tak i ein targabøyle.... (som ser fin ut)

Trudde eg hadde fått tak i, fra ein i norge som solgte slike fra Atlantic towers.

Men etter ein del kontakt fram og tilbake,blei det stille i andre enden. Det kom heller aldri noko targabøyle.

Hadde heldigvis ikkje forhandsbetalt heller.

 

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 6 timer siden:

Har selv tenkt på dette og borrelåsmåten virker greiest

Skal se også på denne muligheten, Duppe. I det store og det hele er det mange ulike varianter, men må finne den som fungerer best for både bår og skipper. Foreløpig er alt i tåka. :-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...