Jump to content

Pumpetoalett - pumpetrøbbel


nordan family 27

Recommended Posts

Etter en fin helg på fjorden skulle jeg bare skylle ned litt kjemikalier i klosetten og ned i septikken. Har et klassisk pumpetoalett som pumper over i septiken, og ved å vri på en hendel/spak suger den inn sjøvann for "spyling". Men denne lille spaken løsnet (?) og gikk bare rundt og rundt, og hadde tydeligvis ikke lenger feste med den delen/klaffen som veksler mellom å pumpe inn sjøvann og pumpe ut septik fra skåla.

 

Jeg har aldri demontert en slik pumpe før - er det en enkel sak å fikse forannevnte problem? Er dette fiksbart? Håpet noen hadde et tips eller to - dersom det ikke er lett og rimelig å fikse blir det heller en elektrisk sak i stedet for demontering. Tror typen jeg har er en sea-mate (?).

Link to post
Share on other sites

Æsj da! Det var kjedelig. :cryin:

Men det er forhåpentligvis enkelt å fikse. Du skrur ut de seks? små skruene bak på pumpen og tar av lokket. Da vil du se mekanismen. Er du heldig har bare skruen som holder klaffen på akselen løsnet. Da er det bare å skru den igjen. Den ligger helt sikkert inni der i tilfelle. I verste fall har skruen tæret bort. Det kan hende du klarer å få skrudd inn en ny hvis du er heldig. Ellers er pumpen enkel å ta av. Det blir ikke så mye søl av det heller vanligvis. Stort sett bare litt rent vann fra inntaksslangen.

Smør litt Sikaflex på pakningen etterpå, og det blir helt tett igjen.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...