Jump to content

Girolje Mariner 4hk 2-takt

Geb

Recommended Posts

Jeg har en gammel (årgang ukjent, trolig 90-talls) utenbordsmotor av overnevnte type.

Da jeg skulle tappe ut gammel girolje fikk jeg ikke løsnet den nederste skruen. 

Fikk heller tømt ut gammel girolje ved å snu undervannshuset opp/ned. (Demonterte dette i samme slengen da jeg også skulle bytte impeller)

Det kom ut lite olje, kanskje max 1 dl. Jeg vet ikke når tidligere eier byttet sist, eller servicehistorikken til motoren. 

Spørsmål: Går det greit å fylle ny olje i øvre hull da den nedre skrue sitter bom fast, eller er det risiko for uønskede luflommer, feil mengde olje eller tilsvarende?

Jeg skal selvsagt ta meg god tid da jeg regner med at oljen må renne veldig sakte inn.

Diddn skrev 4 minutter siden:

Skruene kan sitte veldig fast og i de tilfellene bruker jeg en slagskrutrekker og hammer for å få løsnet skruene til giroljen. Eventuelt en skiftenøkkel innpå et vanlig skrujern.

Bare noen tips om du ikke har prøvd det allerede. 

Har erfart det samme. Skruene suger seg voldsom fast. Et lite forsiktig  "kakk" i sporet av skruen med en dor gjør susen her.

min erfaring med den motoren (i yamaha-drakt) er at lavfartspassasjene har lett for å tette seg  - og kan være vriene å få renset.   Min gikk dårlig på tomgang uten aktiv chokebruk.   Kjørte forgasseren i ultralydbad  - da ble den bra 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...