Geb Startet 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2019 Jeg har en gammel (årgang ukjent, trolig 90-talls) utenbordsmotor av overnevnte type. Da jeg skulle tappe ut gammel girolje fikk jeg ikke løsnet den nederste skruen. Fikk heller tømt ut gammel girolje ved å snu undervannshuset opp/ned. (Demonterte dette i samme slengen da jeg også skulle bytte impeller) Det kom ut lite olje, kanskje max 1 dl. Jeg vet ikke når tidligere eier byttet sist, eller servicehistorikken til motoren. Spørsmål: Går det greit å fylle ny olje i øvre hull da den nedre skrue sitter bom fast, eller er det risiko for uønskede luflommer, feil mengde olje eller tilsvarende? Jeg skal selvsagt ta meg god tid da jeg regner med at oljen må renne veldig sakte inn. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 14.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2019 Det vil nok la seg gjera, men det er ikkje utenkjeleg at du må bruka litt tid / tørna propellen for å få nok olje innpå gearet. Uansett tapar du ikkje meir enn verdien av ei oljefylling ved å prøva :-) Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Skruene kan sitte veldig fast og i de tilfellene bruker jeg en slagskrutrekker og hammer for å få løsnet skruene til giroljen. Eventuelt en skiftenøkkel innpå et vanlig skrujern. Bare noen tips om du ikke har prøvd det allerede. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Diddn skrev 4 minutter siden: Skruene kan sitte veldig fast og i de tilfellene bruker jeg en slagskrutrekker og hammer for å få løsnet skruene til giroljen. Eventuelt en skiftenøkkel innpå et vanlig skrujern. Bare noen tips om du ikke har prøvd det allerede. Har erfart det samme. Skruene suger seg voldsom fast. Et lite forsiktig "kakk" i sporet av skruen med en dor gjør susen her. Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Hei. Nå har jeg skiftet impeller, girolje, tennplugg, renset forgasser, tømt bensintank og fylt med ny bensin. Får ikke start på motoren. Installerte også et bensinfilter (er dette synderen? For lite flow? Det var ingen filter fra før..) Har sjekket at tennpluggen gir gnist. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Kan være flottør som har hengt seg. Prøv med startgass om det er gnist. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Og så hadde jeg lempet ut det bensinfilteret. Kan ikke tenke meg at denne motoren tåler motstanden i et slikt filter. Har samme motoren, og det er blant det mest startvillige jeg har hatt noen gang. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 alle små mopedmotorer har jo et sånnt bensinfilter! kan ikke tenke meg det er mye motstand i det!? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Det er jo bare å prøve uten. Tar fem minutter. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Er pluggen våt eller tørr? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 min erfaring med den motoren (i yamaha-drakt) er at lavfartspassasjene har lett for å tette seg - og kan være vriene å få renset. Min gikk dårlig på tomgang uten aktiv chokebruk. Kjørte forgasseren i ultralydbad - da ble den bra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Geb Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Jeg fikk den omsider til å starte.. (uten å fjerne bensinfilteret) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Geb skrev 2 minutter siden: Jeg fikk den omsider til å starte.. (uten å fjerne bensinfilteret) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.