Jump to content

Fiske med båt nær Stavanger


Peter-

Recommended Posts

Akurat nå er det ferdatorsk sesong.

Du kan få den flere steder, bla i byfjorden,  men utfor Geitungen fyr utfor Skudesnes er aller mest populært.

Jeg fisker fra seilbåt men uten ekkolodd. Fikk kun småtorsk og lyr i dag , hadde nok brukt ekkoloddet om jeg hadde det.

 

De fastboende på Kvitsøy kommer inn med stampen full av ulike fisk har jeg sett, men har ikke fisket så mye rundt der selv.

Link to post
Share on other sites

Erik skrev On 17.2.2019 at 0.40:

Akurat nå er det ferdatorsk sesong.

Du kan få den flere steder, bla i byfjorden,  men utfor Geitungen fyr utfor Skudesnes er aller mest populært.

Jeg fisker fra seilbåt men uten ekkolodd. Fikk kun småtorsk og lyr i dag , hadde nok brukt ekkoloddet om jeg hadde det.

 

De fastboende på Kvitsøy kommer inn med stampen full av ulike fisk har jeg sett, men har ikke fisket så mye rundt der selv.

 

Tak Erik. Jeg får jo først båden min i påsken og jeg glæder mig utroligt meget.. jeg elsker at sejle og fiske...

 

Hvad dybde fanger du torsk på?

 

Mvh,

Peter 

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ferdatorsken fisker vi på alt fra 30 - 80 meter, men den er nok reist til Påske (sen påske i år).

På den tiden overtar sjø-ørret sesongen (April/Mai). Da dorger du. Fint å kombinere med seiling. Men er du alene kan det bli rimelig hektisk når den først biter (men det gjør den heldigvis sjelden) og du både skal håndtere fisk og seil på en gang. Fiskestang holder er kjekt å ha da.

Etter mai det er det jo makrell sesong.

 

Og ellers får du jo torsk, sei og lyr hele året rundt forbi.

 

For mer spesialisert fiske så er både Lange, Brosme og Kveite mulige å få i våre farvann, men der har jeg ikke fått det helt til enda, selv om jeg har forsøkt litt :worry:

Link to post
Share on other sites

Geitungen fyr utfor Skudesnes kunne være en sjov tur, fx med en overnatning.

 

Kan man spise fisk som er fanget i byfjorden?

 

Ved at Hafrsfjordbrua er bra, og har også hørt at Askjesundet skulle være bra.. når jeg finder nogle gode steder skal jeg lave en liste og dele den her..

 

Mvh,

Peter

 

 

Link to post
Share on other sites

Ferdatorsken er nok reist til etter Påske i år, men en tur til Skudesnes er verdt besøket uansett.

Og så er det jo alltids neste sesong :pray:

 

Man kan fint spise fisk fanget i Byfjorden (som er lang og strekker seg helt ut til Tungenes.)

Men skal dog være forsiktig, det er enkelte områder rundt havnen og mellom byøyene som det er advarsler mot å spise stedfast fisk, krabbe og blåskjell.

Mer om dette her : https://www.miljostatus.no/tema/hav-og-kyst/miljogifter-langs-kysten/advarsler-mot-fisk-og-sjomat-fra-forurensede-omrader/sjomatadvarsel-for-stavanger/

Men fisk som Ferdatorsk (altså ikke stedfast Torsk) , ørret og makrell, som farter rundt, den tror jeg du trygt kan fange og spise fra overalt.

 

Hafrsfjordbrua skal være bra i strømmen der, men du kommer ikke under brua med seilbåt, og det er mye strøm til tider, så skal du fiske der så er det kanskje enklest det fra land ?

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Og jeg ville heller ikke overnattet på Geitungen, dårlig havn.

Hvor er Geitungen Havn ? Tenker du på Syrevågen ? Eller finnes det andre alternativ ?

Jeg tenker meg den veien med overnatting til helga kanskje, men pleier legge meg i Skudesnes når jeg er på de kanter. Hvis det finnes ett finværs alternativ som er nærmere fiskeplassen (utfor fyret) så er det interesant. Skal bare ha en tamp i land så jeg får en beinstrekk og kan sove trygt. Evt bare kaste ut dreggen, holder det egentlig..

 

Link to post
Share on other sites

Ah så det er hvad Ferdatorsk betyder...

 

Hvad størrelse blink/pirk bruger I til dem? 100g?

 

Kan man også fange sild? 

 

Tror bundfiskene er for svære at fange. Måske for natten på anker jeg kan prøve det..

 

Jeg skal holde mig væk fra Hafrsfjord god pointe! Dette være dårligt at blive fanget der...

 

Jeg starter min erfaring med 4 dages trawl fra Skien til Stavanger - der må jeg fange noget i påske ....

 

Mvh,

Peter

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er jeg med.

Vet du om det er lov å legge til der for overnatting ?

Tar bare turen til Geitungen når det er pilkeforhold, og da vil jeg gjerne fiske til det er mørkt, og være klar for å fiske videre når det lysner igjen. Kaien på baksiden der ville jo vært genial i så måte, men har tenkt at den var forbeholdt kystverket ?

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
Svart (redigert)

Hej alle

 

Nu er jeg endelig ved at få så meget styr på sejladsen at jeg vil prøve at fiske lidt da min svigerfar kommer på besøg i nogle uger.

 

Til at starte med vil vi prøve at fiske udenfor Tungenes fyr og Fjøløy hvor Navionics appen siger at der kan være nogle gode fiskeplasser. Nogen erfaring med disse?

 

Hvis de ikke virker går vi efter Skudesnes og Kvitsøy som plan B.

 

Tænker at man kan fange Kveite, Torsk, Sei, Lyr osv på pirk de næste måneder ikke sandt? Eller bør jeg bruge andet end pirk? Havde tænk at fiske omkring 40 meters dybde, måske ned til 100.. 

 

Råd modtages gerne... :) er der fx nogle forhold der er bedre end andre? Eller handler det mest om at kende de gode pladser?

 

Mvh,

Peter

AA7E7542-1FDE-4009-A781-8084986DF008.png

Redigert av Peter- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.Du må bare finne deg en grunne, rundt småøyer og sånn.

Jeg fisket på en grunne i går,ca 25 m dybt,men da litt øst for Bergen.Fikk seks fine seier 2.5-3 kg stk.Jeg fisker ofte tidlig om morningen 5-7 da biter det  best.Kjenner ikke Stavanger området men det er bare å prøve.Husk man skal også ha litt flaks når man fisker.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Mons Olav skrev for 2 timer siden:

Hei.Du må bare finne deg en grunne, rundt småøyer og sånn.

Jeg fisket på en grunne i går,ca 25 m dybt,men da litt øst for Bergen.Fikk seks fine seier 2.5-3 kg stk.Jeg fisker ofte tidlig om morningen 5-7 da biter det  best.Kjenner ikke Stavanger området men det er bare å prøve.Husk man skal også ha litt flaks når man fisker.:smiley:

 

Ok. Virker 200-300 prik bra - eller skal man kigge efter noget mere fancy?

 

Mvh,

Peter

Link to post
Share on other sites

Mons Olav skrev for 12 timer siden:

Det funker bra.Du trenger ikke noe fancy.Jeg bruker 3 gummimakker over.Farge bestemmer du selv men rød og hvit fungerer bra.Andre liker svart hvit og grønn.Tror det er litt tilfeldig hva fisken biter på.:smiley:

 

Ok :) Takk

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...