Jump to content

Fiske med båt nær Stavanger

Peter-

Recommended Posts

Færatorsken pleier å kommer hit i løpet av Februar, og vare til nærmere påske, henger litt sammen med Silda har jeg forstått.

Så det nærmer seg så smått.

Men de siste årene har det vært labert på vår side av Boknafjorden dessverre. mann tar noen slengere, men de store fangstene er det langt mellom. Tror det var en mann som var borti det en gang i fjor i havna vår.

Ett tips hvis det blir like labert i år kan være å dra litt lengre, feks Sedegrunnen nord for Kvitsøy, eller aller helst platået sør for Geitungen, der tror jeg fortsatt de får litt, selv om det har minket der også.

Det pleier alltid være noen perioder med greit vær her på den årstiden.

Ett triks med seilbåt hvis det er litt vind, er å dra ut en liten flik på framseilet, binde det mot masta (altså midt på båten) og så bakke mot vinden, da virker seilet som en værhane, så man slipper å styre så mye. Finner du rett turtall går det greit å pilke selv om det blåser litt. Du får jo vinden rett i cockpit da, men det er bare å kle seg godt.

Skjit fiske :fishing:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev for 14 timer siden:

Færatorsken pleier å kommer hit i løpet av Februar, og vare til nærmere påske, henger litt sammen med Silda har jeg forstått.

Så det nærmer seg så smått.

Men de siste årene har det vært labert på vår side av Boknafjorden dessverre. mann tar noen slengere, men de store fangstene er det langt mellom. Tror det var en mann som var borti det en gang i fjor i havna vår.

Ett tips hvis det blir like labert i år kan være å dra litt lengre, feks Sedegrunnen nord for Kvitsøy, eller aller helst platået sør for Geitungen, der tror jeg fortsatt de får litt, selv om det har minket der også.

Det pleier alltid være noen perioder med greit vær her på den årstiden.

Ett triks med seilbåt hvis det er litt vind, er å dra ut en liten flik på framseilet, binde det mot masta (altså midt på båten) og så bakke mot vinden, da virker seilet som en værhane, så man slipper å styre så mye. Finner du rett turtall går det greit å pilke selv om det blåser litt. Du får jo vinden rett i cockpit da, men det er bare å kle seg godt.

Skjit fiske :fishing:

Det er helt super tips Erik - tusinde takk :fireworks1:

Er sedegrunnen et godt spot at fiske resten af året også? Forår/sommer?

Det var en god opfindelse med sejlet - har jeg ikke hørt om før. Normalt plejer jeg at bruge hovedsejlet til “heave to” hvilket virkelig helt fantastisk også i kraftig vind..

Om vinteren vil jeg dog fortrække at fiske i vindstille vejr - har alt for meget at gøre på job + med 3 små børn (som dog bliver hjemme med mamma) er jeg træt og har ikke energien til at stå i en kold vind med tilhørende bølger.. :sailing:

Mvh,

Peter

Sedegrunnen er sikkert ett greit sted året rundt, men du trenger kanskje ikke dra så langt, hvis du ikke er på jakt etter færdatorsken.

Er du på jakt etter fiskeplasser generelt, så finnes det en app med gode tips der du kan søke på steder for å finne spesifikke arter : https://fiskher.no/

Beste spoten for færdatorsk før i tiden her lokalt var mellom Ulsnes og Skogstø rett ut i byfjorden, men jeg har ikke fått en eneste en der de siste årene, men ser det ligger båter der av og til enda om våren. Pleier å dyppe pilken der, av gammel vane,  før  jeg fortsetter utover, men som sagt en stund siden sist det gav fangst.

'Heave to' er en fin metode hvis man vil ha pause i seilingen uten å ta ned seil eller å starte motor, men det gir litt sidevis avdrift (hvertfall på min båt), så jeg vet ikke om jeg ville pilket med den metoden. Det aller beste er jo når det er speilblankt. Det er som regel noen slike helger i løpet av februar mars, så vi får krysse fingrene i år også :pray:

Selv har jeg av og til tatt ett par dager fri for Ferdatorsk fiske når værmeldingen er ekstra bra, og så dratt over boknafjorden og tatt en overnatting eller to, for å fiske effektivt, men de siste årene har det vært labert, så jeg vet ikke om det blir fisketur i det hele tatt i år. Du får si fra hvis du kommer over den, så kanskje du inspirerer for en tur utpå likevel.

Lykke til  :fishing: 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Heave too fungere sindsygt godt hvis du bare bruge hovedsejlet og ruller dit forsejl helt ind.. (giver også en masse stabilitet i båden at have storsejlet oppe således at det bliver behageligt at fiske - en af styrkerne ved at fiske fra sejlbåd - man ville jo dø på en motorbåd af søsyge hvis der er lidt bølger)

Tusinde takk for gode tips. Bliver jo virkelig godt vejr i morgen men det er nok alt for tidligt endnu..

Hvad med Nordgrunnen syd for Fjøløy - der er helt utroligt mange markeringer på fisk på Navionics appen og på FiskHer - har du prøvet det?

Mvh,

PeterBA98AF86-A407-400A-9256-D2DC80A1BD1E.png.8ddbc903ffae7b5e10e4ee855f3d9df0.png920AB171-B0A5-4D92-A788-6E18177AEF2F.png.ac0384b1933f62ca9ca0dc2e8f92a710.png

Redigert av Peter- (see edit history)
  • 1 måned senere...
Erik skrev for 15 timer siden:

Det er få rapporter om fredatorsk på denne siden av boknafjorden, mest sei å få. 

I morgen er det meldt fine forhold for pilking. Morgentåke og tidlig flo er jo litt dumt, men kan fort bli en fin dag på sjøen etterhvert uansett. 

Erik, lad mig vide hvis du fanger noget! Tror du en kold vinter er godt/dårligt/ ligegyldigt for Ferdatorsk?

Som jeg forstår det, er det typisk salt indholdet der styrer fx laks og derfor hænger det sammen med regnmængde, temperatur gradienter osv. Er ikke sikkert på hvad som styrer Ferdatorsken..

God tur på vandet! Jeg skal helt sikkert prøve en tur her i Marts

Redigert av Peter- (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...