Jump to content

Fleksibel Klemflens

Rune Skåland

Recommended Posts

Hei. Holder på å bytte motor på min Skarpnes 28. Når vi satte motoren nedi og begynte justeringen, så vi at glipa mellom flensene bare ble med rundt. Det betydde jo da at noe var skjevt. Vi dro ut akslingen og rullet den på to bjelker. Den var lysrett uten noe bevegelse. Vi satte noe mot klemflensen, og der gikk flensen/30 mm pipe vi satt fast ujevnt. Det vi konkluderte med da var at klemflensen er skjev. Er den mulig og rette? Eller bør jeg bare kjøpe en flexikobling?

hvor får jeg tak i brukt flexi? Nye koster jo hvite ut av øya..?

Yanmar 4jh-2te

Rune Skåland skrev for 4 timer siden:

Vi dro ut akslingen og rullet den på to bjelker. Den var lysrett uten noe bevegelse. Vi satte noe mot klemflensen, og der gikk flensen/30 mm pipe vi satt fast ujevnt. Det vi konkluderte med da var at klemflensen er skjev. Er den mulig og rette? Eller bør jeg bare kjøpe en flexikobling?

Det er godt mulig at akselen din er rett, men metoden du beskriver er ikke helt hundre. Den bør legges i vogge og klokkes med måleur. Alt har avvik, det er bare snakk om hvor mye. Klemflensen din som er skjev kan dreies slik at den blir rett. Men det fordrer at den som gjør jobben vet hva han driver med. Den må spennes opp på dor og klokkes opp før dreiing. Det å montere fleksibel kobling på en skjev klemflens er ikke en løsning jeg ville gjort. 

27 minutes ago, Komodo said:

Det er godt mulig at akselen din er rett, men metoden du beskriver er ikke helt hundre. Den bør legges i vogge og klokkes med måleur. Alt har avvik, det er bare snakk om hvor mye. Klemflensen din som er skjev kan dreies slik at den blir rett. Men det fordrer at den som gjør jobben vet hva han driver med. Den må spennes opp på dor og klokkes opp før dreiing. Det å montere fleksibel kobling på en skjev klemflens er ikke en løsning jeg ville gjort. 

Evt et CV ledd har vel løst dette, men det koster endel.........

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...