Jump to content

Summer/Nor-Dan Family - info?


hvilepuls

Recommended Posts

Vurderer seriøst å finne en Summer Family 27, da vi ønsker oss litt mere fart. Har tidligere hatt en snekke, der marsjfarten med full bunkers og feriepakket lå på 6 knop.

Er primært på jakt etter en båt som klarer å marsje på 14+ knop.Hva maks farten er, blir uvesentlig for meg - det er marsjfarten som er avgjørende. Dessverre er det ikke lett å bli klok på de opplysningene som oppgis i salgsannonser. Jeg "skjønner" jo at mange skryter på seg en knop eller 3 - men alle kan vel ikke være løgnere?? :confused:

 

Har sett båter med samme motor (130 HK VP) der marsjfart oppgis til å være 8-13 knop. Det synes jeg virker som et urimelig stort sprik!?! Har en av dem da gal propell?

 

Har også testet båt med 180 HK turbo - men det klarte ikke mer enn 12.5 på GPS når vi hadde turtall tilsvarende marsjfart. På maks var vi oppe på knappe 17, men da liker ikke båten seg fordi den "reiser" seg på kjølen. Opplevde da også at motoren "raste" (kaviterte) og at dieselpumpa kuttet et lite øyeblikk. Er forundret over at en så tung båt i løpet av 4-5 sekunder i 17 knop klafrer å få så mye luft rundt propellen at den oppfører seg slik. Eller er eierens forklaring feil, og at korrekt årsak er feil propell - og at det er dette som får turtallet til å bli for høyt på full gass??

 

Har sett en slik båt med 158 VP som skal marsje på 14-15, men vet ikke om jeg kan stole på dette?

 

For å summere - jeg lurer på følgene: Er det ikke mulig å finne en Summer Family (eller Nor-Dan selvsagt) som har en marsjfart på 14-15 knop?? Hva slags motor må det da sitte i båten?

 

Grunnen til at jeg ønsker denne båttypen, er at den passer vårt behov best - innenfor de økonomiske rammene vi har å kjøpe for.

 

Takker for alle tilbakemeldinger - spesielt for de saklige :-)

Link to post
Share on other sites

Hadde Summer Family i 8 år, det er veldig flott feriebåt. Så til spørsmålet om fart. I min båt satt det en 130HK Mercedes. Tung sak på 550kg. Ferielastet (3,5 -3,75 tonn) klarte den ca. 13 knop på marsj. Beste fartsområde var etter min mening rundt 15-16, da lå den godt i vannet. "Planingsterskel" var på ca. 14, det er over denne hastigheten at motoren går lett. Vær imidlertid klar over at båten er ganske så påvirkelig av last. Da jeg solgte den, gikk den greit opp i nærmere 15 på mars, da mesteparten av "pikk-pakket" var tatt ut.

 

En god venn av meg har samme båt med en 150hk. Denne marsjer han med i drøyt 14 og den er forholdsvis tungt lastet. Kjente en som hadde 180hk, den gikk som rakker'n, altså mye fortere enn min, uten at jeg kan si hvor fort. Jeg TROR at motorens vekt, men faktisk ennå mer plassering er avgjørende for fart. (inkl. vinkel på propell) Møtte en som hadde en 100(?)hk motor og som hardnakket påstod at denne marsjet i 14-15.

 

Summer Family har en spesiell skrogform, som inviterer til at propellen "lufter". Det skal faktisk ikke så store bølgene til, før motoren ruser ut. Skrogformen bidrar utrolig mye plass innvendig, men dette går klart på bekostning av sjøegenskapene.

 

I min båt satt forøvrig en propell 21*19 3-bladet og "kuppet", 2450 rpm og utveksling ca. 1:2. Fabrikken sa at typisk propell er 20*20 4-bladet på disse båtene. Båten må ha trimplan!

 

Min konklusjon er at motorkraften helst bør være 150hk, men prøvekjør og sørg for at det er godt med last i båten. Det kan godt hende at mindre motor strekker til. Håper dette var til noe hjelp. (alle hastigheter jeg refererer til er målt med GPS)

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg har en Summer Family med en tung (600 kg +) Ford 2715E. Ferielastet og med jolla på slep så var jeg nede i 10 knop (GPS-knop) på marsjfart i sommer. Ligger da på ca. 2000 omdreininger. Øker jeg turtallet så føler jeg at motoren jobber hardere/bruker mer diesel, uten at dette viser igjen i noe særlig grad på GPS'en. Men derimot når båten er tom, da er båten atskillig mer fartsvillig! Når dette er sagt så reagerer jeg på de som sier at denne båten ligger fint i sjøen når en passerer 15 knop, for det er direkte feil. Båten er en halvplaner og derfor laga for å ligge nede i vannet. Ved 15 knop så skjener min båt ut til siden for den minste påvirkning, og du skal være meget påpasselig med å ratte raskt og korrekt. Så med andre ord, søker du en båt som marsjer på 14+ knop så ville jeg sett meg om etter en annen båttype.

Link to post
Share on other sites

Valget av båttype kan bifalles. Kjøpte selv en Nordan Family 27 forrige vinter. Flott og romslig båt. I min båt sitter en Ford 2704 ET 150 HK. Det er en tung motor, nærmere (eller over) 700 kg inkl gir og inbiller meg at båten med denne motoren veier nærmere 4000 kg, i alle fall med fulle tanker. Jeg kjører sjelden båten spesielt hardt, men dersom jeg marsjer på et litt u-økonomisk turtall en sjelden gang, omlag 2200 omdreininger av 2450, gjør båten omlag 12-13 knop, litt mindre med dårlig trimming av trimplanet. Også med tomme tanker ligger farten ved 2200 omdreininger omtrent på dette, selvom toppturtallet kan komme opp i 2600. Når jeg har fylt diesel etter slike turer har ikke forbruket vært så høyt som forventet, selvom jeg ikke har målt dette presis.

 

Dersom jeg gir alt motoren klarer gir dette en fart på drøye 15-17 knop alt etter groe. Med såpass tung båt, motor og tanker synes jeg den fremdeles ligger godt i vannet, og har ikke merket at båten blir ustabil eller skjærer ut. Jeg synes båten klarer seg godt i denne farten, selvom den egentlig ikke er bygget for det. Faktisk så godt at jeg har lekt med tanken på litt mer motorkraft.

 

Men stort sett ligger kosefarten på 7-8 knop. Allerede fra 8 knop begynner båten å grave en del. Har sett enkelte av disse med 212 HK, og da er fart oppgitt til 19 knop av noen 21 knop av andre.

 

Båten må ha trimplan!

 

Det er jeg enig i dersom du har tenkt til å kjøre denne båten noe særlig over 9-10 knop.

 

Hilsen Nordan Family 27

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...