Jump to content

Jeanneau Leader 805 - Ombygging av EVC gasshendel

bard

Recommended Posts

Jeg kjøpte Jeanneau Leader 805 helt på slutten av 2018-sesongen.
Kjempefin båt, men man må jo alltid finne noe å forbedre.

Det mest irriterende hittil er gasshendelen.

Båten har Volvo Penta D4 med EVC. Til denne har franskmennene valgt toppmontert gass. For å få plass til den har de laget en klumpete konsoll i glassfiber. Jeg slår kneet borti denne konsollen og den ødelegger et hendig oppbevaringsrom (koppholder).
Dette ser ut til å gjelde alle med EVC.
Maken båt med KAD43 e.l. og mekanisk gass har sidemontert hendel som ser mye greiere ut.

Noen tyvlånte bilder.

Mekanisk sidemontert.

Sidemount2.PNG.6d346f426b09c2f82a2f56e227213e35.PNG

Toppmontert EVC, som min:

Topmount.PNG.4a8b38e4d367d30078cbbd75c416ab87.PNG

Nå vurderer jeg seriøst å kjøpe en sidemontert EVC-stikke og bygge om.

Har noen gjort dette? Eller har noen tanker om det?

1302218889_Sidemountls.PNG.b60b005b95da0781f83dc0485fd378bc.PNG

Vil Volvo (Teleflex) 3847394 være plug&play mot D4-260A-B?
Jeg har studert litt på marinepartseurope.com og det ser ut som hendelen er oppført som reservedel til min motor.
Jeg er ikke redd for programmering eller lodding hvis det skulle være behov for det, men det er praktisk å slippe.

Den sidemonterte hendelen har integrerte knapper for trim, så jeg kan sannsynligvis fjerne det separate panelet og få plass til andre gadgets i det hullet.
Trimpanelet ser ut til å være koblet i serie med gassen nå.

Bak konsollen er det laget et par store hull helt nederst til kabler, ellers virker det ganske urørt. Jeg har ikke demontert konsollen, bare studert fra bak-/undersiden (stikkøya). Det er bøttevis med plass bak der.
Jeg ser for meg å montere en hylle i tre oppå glassfiberkanten, det vil dekke over de store hullene.
Jeg blir nødt til å plugge flere skruehull. Kanskje med propper. Eller folie over et større område.

Sidemount.PNG

Topmount2.PNG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...