Timmeeh Startet 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2019 Har lenge trodd jeg må ha innenbords, og her kommer argumentene for: Reimdrevet hydraulikk, spylepumpe, dynamo... Renere akterdekk med mesan for fiske.. Garnsetting. Defroster på kjølevann. Men det er jo så mye enklere med påhenger, bedre fart og stillere gange. Enkel service. Jeg er villig til å ofre garnbingen hvis det er mulig å løse resten. Hvor mye lader en påhenger type 150hk ca? Blir det problematisk hvis jeg bruker elektrisk teine haler, elektrisk spylepumpe osv.. Kan jo bruke et forbruksbatteri, og lade i havn. Men vil jo helst ikke være avhengig av det? Varme i styrehus, hvordan løses det med påhenger? Er i utgangspunktet på utkikk etter en båt med toalett, soveplass for 2, stort akterdekk og ja.. Brukes til fiske. Line og teiner i hovedsak, og juksa. har og håp om helgeturer med familien, derav krav til toalett. Er det bare å se etter en master 740 combi eller en viknes 770, eller kan en nyere båt med påhenger være liksågreit? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Tok et kjapt søk og fant følgende: Mercury f150 har 60A dynamo Yamaha f150 har 35A Honda 150 har 40A Evinrude e-tec 150 har 133A/50A netto. Tror det er oppgitt slik pga at innsprøytnings-systemet bruker mye strøm. Elektriske teinehalere fra maritim trekker 45-60A. Varme i styrehus ordnes med en dieselvarmer f.eks ebersprecher eller webasto. Det finnes også kinakopier til ca 3000,- men har ingen erfaring med dette. Har hørt fra enkelte at kinakopiene fungerer godt, men litt mere viftestøy. Om du skal velge det ene eller det andre vil jeg si kommer an på hvor mye du skal fiske. Skal du ut mange ganger i uken hele året er jo viknes 770 som du nevner en super båt til bruken du skisserer. Blir det litt mer sporadisk gjør vel mange med utenbords en meget god jobb, f.eks finnmaster p7. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 16.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Ja har hørt evinrude trekker mye strøm bare for å gå, men det er nok bare Yamaha og muligens honda&suzuki som er aktuelle for min del. Finnmaster p7 var flott da, men teak dekk blir ikke helt min stil. Så litt på merryfisher 695,virket kurant. Litt billigere også. Blir jo mest fiske da, men jeg har innsett at hvis man kjøper bruktbåt, så får man andres tabber med på kjøpet. Jo eldre båten er jo flere tabber kan ha blitt gjort. En 20 år gammel viknes koster jo like mye som en 2 år gammel merry fisher feks. Der er det jo enda garanti på motor. Bruksmessig vil nok viknesen passe meg perfekt, men da får jeg en gammel båt som må vedlikeholdes deretter. Er det mulig å ettermontere større dynamo? Det meste kan ordnes bare man har nok strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2019 Finnmaster p7 kan fåes uten teak https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=140201721 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=138364841 Finnmaster er vel noe bedre solid bygget en merry fisher generelt, det er ihvertfall det inntrykket jeg får når er ombord i de, derfor høyere pris. Finnmaster går ofte en del myker i bølger enn bla merry fisher, pga bedre skrog. Det at gamle viknes ligger høyt i pris vitner om høy popularitet, det er det også en grunn til etter mitt skjønn, solide saker, men gammel diesel kan gi høye reparasjonsutgifter, skjønner din skepsis her....skikkelig gjennomgang med en motormekaniker kan redusere usikkerheten her.... Det jeg ville prioritert ved fiske er et mest mulig rent akterdekk, slik som i p7, ikke p7 weekender. Om det er mulig å montere større dynamo vet jeg ikke, men det er vanligvis trangt under motordeksel, anbefaler et tlf til forhandler for å avklare muligheter. Yamaha f175 har 50A dynamo....... Hvis mulig prøv å få testkjørt de båtene som kan være aktuelle, da får du et mye bedre grunnlag til å ta et mest mulig riktig valg. Kompromisser må du nok inngå uansett for å komme i havn. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Ja der var jo en flott kandidat, den øverste virker riktig på mange måter. Billigere også. Ja båt betyr jo kompromiss, så det er vel bare å finne seg i :) hvis jeg ordner et skillerele og store forbrukere på eget batteri, og bruker landstrøm for å topplade etter bruk så kan man jo sikkert klare seg. Ja det er det som er. Viknes er i utgangspunktet dyr, så må man skifte varmeveksler og eksosmanifoil fordi de er gamle og opptært , samt overhale div på motor. Så må en skrape rent gammelt bunnstoff og skifte alskens gjennomføringer, baller på seg med gammel båt om man skal føle seg trygg på at alt er i orden. Worst case dette da. Men her er alle kjeltringer til det motsatte er bevist. 20 år med groe på dieseltank. Nei, jeg har sagt det før og sier det igjen,,, nytt er nytt! Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Og ikke minst, det er sikkert enklere å få lån til en par år gammel båt kontra en fra midten av 90 tallet... Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 (redigert) Må jo ta med at f.eks. en Viknes (eller annen) med innenb.motor. og aksel/ kjøl etc. er jo noe helt annet i sjøen når det gjelder stabilitet, og vær og vind, kontra med et planende skrog med påhengs. Mange av disse nye moderne nykommerne med et høyt styrhus på, har jo et voldsomt vindfang, så du har mye mer avdrift i vinden etc. Redigert 17.Februar.2019 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Ja det blir noe helt annet. Viknesen er sikkert dobbelt så tung, og med kjøl.. Og den holder seg sikkert bedre i pris. Men jeg har plagdes så lenge med gammel båt nå og med tidligere eiere som har tatt alskens snarveier og dårlige avgjørelser at det frister nesten ikke å kjøpe noe folk har eid før. Jeg personlig vil jo ha en viknes, men den blir sikkert dyrere totalt sett og det blir å gå mer timer i vedlikehold.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Er enig med deg der, Har en kompis som er ute etter akkurat det samme som deg, men han har vanskelig for å bestemme seg. Enten en noen år gammel Viknes 880, eller en splitter ny f.eks Finnmaster, Askeladden eller lignende i samme kategori. Personlig hadde jeg gått for en ny båt med outboard. Der har du fem års garanti fra forhandler pluss veldig bra utstyrt båt når det gjelder innredning, komfort etc., i tillegg en rimeligere pris kontra f.eks en nyere Viknes. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 10 hours ago, Timmeeh said: Er det mulig å ettermontere større dynamo? Det meste kan ordnes bare man har nok strøm. Så lenge du har batterier og landstrøm så er det ikke noe problem å ha strøm nok til den bruken du skisserer. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Skjønner det med nytt, men jeg er vel en av de som ikke skjønner hvor uttrykket med at "utenbords er enklere". Kan forstå det om man sammenligner med drev, men enklere enn innenbords med aksling? Det er jo knapt noe annet enn oljeskift på en innenbords på levetiden til en påhenger. Med vacumpumpe er oljeskift, filterbytter og anoder, gjort på tre timer. Vil mye heller ha en diesel i kjelleren, med defroster, ekstra dynamo, hydraulikpumpe påkoblet etc, om jeg er ute å fisker vinterstid. Lokket på moderne påhenger er jo nesten ikke vits å ta av selv engang. Dyr service(det gjelder innenbords også, men enklere å gjøre selv). Påhenger er vel tilnærmet verdiløs etter tusen timer også, så det er vel ikke så rart at brukt innenbords holder høyere bruktpris. Vil tro at det du evt sparer ved kjøp av pilothouse med påhengs, må du betale i form av raskere verditap. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Det er gode poeng for begge deler. Vet ikke hva service på en påhenger vil koste jeg, er jo reim på Yamaha såvidt jeg har forstått. Men utover det er det vel bare årlig oljeskift med filter, samt girolje? Pluggene går vel mange år. Men klart et verksted tar jo betalt, og dit må man jo de første årene når man har garanti. Service på innenbords med aksling er fine greier ja. Men det er jo forskjell på å ha service på en 20 år gammel yanmar og en ny påhenger. Etter 20 år kan det skje ting, injektorer, varmeveksler, eksosdeler... Tæres og må overhales. Men finner man et eksemplar som er tatt godt vare på så er det mulig man får et problemfritt båthold i mange år. Er også tilhenger av diesel og de fordeler som følger. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 (redigert) Riktig som du konkluderer "Timmeeh". Flere av påhengsmotorene har jo vedlikeholdsfritt register kjede, tennplugger bør vel skiftes etter ca. 300 timer (i følge manualen). Impeller skal vel skiftes etter en del timer/år, ellers er det jo div olje/filter etc., så det er ikke det helt store. Nye motorer i dag er jo blitt utrolig "seigliva" og varer jo i årevis med riktig vedlikehold. Redigert 17.Februar.2019 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tang Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Andre fordeler med innenbords er muligheten for sluregir og egenskapen ved å kjøre lenge med lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Timmeeh skrev for 16 timer siden: Hvor mye lader en påhenger type 150hk ca? Blir det problematisk hvis jeg bruker elektrisk teine haler, elektrisk spylepumpe osv.. Kan jo bruke et forbruksbatteri, og lade i havn. Men vil jo helst ikke være avhengig av det? Varme i styrehus, hvordan løses det med påhenger? Min Mercury 100 har 50A dynamo. Hvor mye den lader i praksis har jeg ikke målt, men ladespenningen ligger konstant på mellom 14,3 og 14,5V. Hvis jeg kjører teinehaleren mens motoren går på tomgang ser jeg at spenningen faller til ca 13,7V, men det tilsier jo allikevel at batteriet ikke tappes. Vanligvis stopper jeg motoren når jeg trekker teiner, så da har jeg heller ikke den ladingen. Spylepumpa er vel nesten ikke noe tema. Det er ikke mange minuttene den går. Og lar du motoren gå når spylepumpe og haler går har du heller ingen problemer med strøm. Jeg har fra sjøsetting siste uka i september til opptak i går ikke ladet batteret på landstrøm, og hvilespenningen har ligget over 13V ved kontroll. Da i god tid etter motorgange slik at evt. overflatespenning er borte. Batteriet er et Victron AGM. Varme i styrhus løser du med en dielselvarmer fra Kina til to båtlapper. Du setter bare inn ei lita kanne som tank for denne. Har en slik varmer selv som skal inn i Viksunden før sjøsetting nå i vår. Den kostet meg ca 1500 kr inkl frakt og alt. Har testet den, og den fungerer helt utmerket Ellers vil jeg si at jeg støtter @Gullfisk 150% i det han skriver. Til en fiskebåt med det behovet du beskriver ville jeg gått for en halvplaner, gjerne med litt kjøl, og dieselmotor. Grunnen til at jeg har påhenger på min teinebåt er at den går som jolle, ikke som sjark Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tang Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Viknes 770 produseres ikke lenger etter det jeg forstår. Er det noen anbefalinger på gode fiske båter som er halvplaner, innenbords og som kan kjøpes ny ? Jeg tenker da at franske bakveggsbåter ikke inngår i kategorien proff fiske båt. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Tang skrev 36 minutter siden: Viknes 770 produseres ikke lenger etter det jeg forstår. Er det noen anbefalinger på gode fiske båter som er halvplaner, innenbords og som kan kjøpes ny ? Jeg tenker da at franske bakveggsbåter ikke inngår i kategorien proff fiske båt. Inter boats har vel noen nye modeller med innenboards motor ,(Yanmar), og kjøl/aksel for litt "røffere" bruk. Holder vel til på His i Aust Agder. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Høres ut som det er strøm nok da, jeg kommer nok ikke til å stoppe motoren, så da går d værtfall greit. Ja det er klart en inter 7200 sjark hadde vært noe. Tror den ligger på ca 600k ny, virker som en kjempeflott båt. Combi versjonen var noe dyrere. Da er jo alt nytt, og jeg får følge opp vedlikeholdet selv fra starten. Det med 120hk yanmar og sluregir. Men den blir sikkert opp mot 700 før man er ferdig utstyrt! Er det ikke et solid verditap på er slikt kjøp? Det er jo en fin bruksbåt, så det er sikkert lett å selge. Og hvis man skal ha den i 10 år er det ikke så ille kanskje. Må si jeg har vondt for å gå ned et hakk til elektriske greier etter å ha hatt hydraulisk kraftblokk og 1" jabsco spylepumpe... Sitér dette innlegget Link to post
Tang Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Inter båt er veldig gode sjøbåter, det er sikkert. Skager også men sistnevnte leveres ikke med hus. Tobias er svært dyre, men kan jo skreddersys akkurat slik du ønsker den. Nå har vi vel listet opp dem som finnes ? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Tang skrev 1 time siden: Viknes 770 produseres ikke lenger etter det jeg forstår. Er det noen anbefalinger på gode fiske båter som er halvplaner, innenbords og som kan kjøpes ny ? Jeg tenker da at franske bakveggsbåter ikke inngår i kategorien proff fiske båt. Rana 630 og inter 7200 er de jeg har klart å spore opp som nye alternativer. Andre tips mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Tang skrev 1 minutt siden: Inter båt er veldig gode sjøbåter, det er sikkert. Skager også men sistnevnte leveres ikke med hus. Tobias er svært dyre, men kan jo skreddersys akkurat slik du ønsker den. Nå har vi vel listet opp dem som finnes ? Tobias hadde også vært flott. Men det blir dyrt ja, så ikke for meg veldig mye mer enn 400 da men budsjett er jo til for å sprenges Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Hvis du synes det blir for dyrt så kan du jo alltids totalrenovere en gammel holk. "Ny" motor, spylepumpe, kraftblokk etc. Men da må du jo ikke være redd for å legge ned noen timer. Hvis ikke så blir det jo å bite i det sure eplet å gå til banken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Timmeeh skrev 39 minutter siden: Tobias hadde også vært flott. Men det blir dyrt ja, så ikke for meg veldig mye mer enn 400 da men budsjett er jo til for å sprenges Hei Tobias er i kneståande. Ikkje betal på førehand, om du tingar båt derifrå. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Komodo skrev 50 minutter siden: Hvis du synes det blir for dyrt så kan du jo alltids totalrenovere en gammel holk. "Ny" motor, spylepumpe, kraftblokk etc. Men da må du jo ikke være redd for å legge ned noen timer. Hvis ikke så blir det jo å bite i det sure eplet å gå til banken. Har vært innom tanken faktisk! Få inn nanni diesel med ny aksling og propell, og legge opp nytt elektrisk anlegg. Med nye gjennomføringer så har man jo et greit utgangspunkt da finish ikke er så nøye.. Men har et pågående prosjekt i havnen nå så må enten få ferdig og brukt den litt for å hente motivasjon, eller selge og kjøpe noe relativt ferdig/nytt. Er jo mange flotte skrog der ute man kunne fått en meget flott båt ut av med ny motor og en total gjennomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Tang Svart 17.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2019 Tobias sliter økonomisk, det stemmer. Det har blant annet å gjøre med en langvarig strid med arbeidstilsynet og de måtte legge ned produksjonen en lengre tid. Hvilket selvsagt kostet mye, men i motstetning til mange andre har Tobias aldri vært en konkursrytter. Derimot har de produsert populære combi og yrkesbåter i snart 50 år. Jeg vet ikke om nye Rana Plast er så mye mer økonomisk Ask skrev 39 minutter siden: Hei Tobias er i kneståande. Ikkje betal på førehand, om du tingar båt derifrå. Ask solid. Dessuten produseres Rana båtene nå i øst blokken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.