Ben Startet 22.August.2005 Del på Facebook Startet 22.August.2005 Membranen på fødepumpa(Volvo md32) sprakk her i forrige uke. Membran kunne ikke skaffes, men en ny pumpe til kr 4200 kunne jeg bestille. Jeg ble ikke helt målløs, men det var nummeret før. Det finnes nok et eller annet dieselverksted som kan hjelpe meg. Tiden var imidlertid litt knapp, søndag var avsatt til båttur med venner. Biltema ble løsningen,elektrisk drivstoffpumpe kr 299. Totalregningen ble "litt" større da det lå mange fristelser på veien til deledisken. Dagen etter, ned i båten, tilpassing av slanger, rensing av filtre, starte pumpe(lufting gikk som en lek). Søndag ble en flott og problemfri båtdag. Når jeg får tak i en ny membran, bytter jeg nok tilbake til originalkonseptet. Men som en reservepumpe kan den absolutt anbefales. Den er litt svak, 0,1 bar, trenger derfor relativt rene filtre. Mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martin_ Svart 22.August.2005 Del på Facebook Svart 22.August.2005 Hei Hva er artikkelnummeret til den elektriske matepumpen? Trenger en slik til generatoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Svart 22.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2005 Min, som er suge/trykk, har nummer 52-3226, mens ren trykkpumpe(0,25 bar) har nr 52-3225. Du finner den på side 119 i siste Biltema katalogen mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Hei. Det finnes sikkert, (iallefall til MD21) en alternativ fødepumpe. Sjekk hos et dieselverksted, eks. Varhaug diesel elektro på 4300 Sandnes, spør etter Jan. mvh haba Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Har selv brukt den samme elektriske pumpen fra Biltema i over 10 år og den fungerer fremdeles helt fint. En venn bruker den til å pumpe opp diesel til dagtanken som leverer til danskebyssen, ingen problemer der heller etter mange års bruk så løsningen din kan nok brukes permanent. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Opelen min gikk et par hundre tusen km på sug/trykk-pumpen til Biltema. Forøvrig koster membranpumpen til Huldas GM-motor litt over 10% av det pumpen til Volvo koster (ca. 500 spenn). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Svart 23.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2005 Opelen min gikk et par hundre tusen km på sug/trykk-pumpen til Biltema. Forøvrig koster membranpumpen til Huldas GM-motor litt over 10% av det pumpen til Volvo koster (ca. 500 spenn). <{POST_SNAPBACK}> Godt å høre. Da satser jeg på Biltemapumpen på den andre motoren også og har originalpumpen som reserve. Men skulle gjerne har noe mer trykk på pumpa. Ja prisen på originalpumpa er helt vanvittig. Det verste er at det er kun membranen og klaffeventilene som kan ryke. Hvorfor Volvo ikke har valgt å lagerføre repsett istedenfor hele pumpa, kan man bare lure på. Men det er selvfølgelig lettere å overprise en hel pumpe enn noen gummigreier. Gud vet forresten, betalte over 500 for en kjøleslange her i vår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Godt å høre. Da satser jeg på Biltemapumpen på den andre motoren også og har originalpumpen som reserve. Men skulle gjerne har noe mer trykk på pumpa. Ja prisen på originalpumpa er helt vanvittig. Det verste er at det er kun membranen og klaffeventilene som kan ryke. Hvorfor Volvo ikke har valgt å lagerføre repsett istedenfor hele pumpa, kan man bare lure på. Men det er selvfølgelig lettere å overprise en hel pumpe enn noen gummigreier. Gud vet forresten, betalte over 500 for en kjøleslange her i vår. <{POST_SNAPBACK}> Det var nok litt lite trykk for Opelen også, men den gikk helt greit. Pumpen ble flyttet over til Jeep'en da Opelen ble spiker. Den virket ikke så bra der, Jeep-forgasseren krevde høyere trykk. Men den gikk helt til sønnen min knakk sugestussen. Et overgrep jeg ikke kan klandre Biltema for. Prisen på pumpen er vanvittig, det er greit. Det er imidlertid ikke altid like lett å reparere og få allting tett. Det blir også slitasje i vippearmmekanismen. Det beste er nok å skifte hele greia. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Svart 23.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2005 Det er imidlertid ikke altid like lett å reparere og få allting tett. Det blir også slitasje i vippearmmekanismen. Det beste er nok å skifte hele greia. <{POST_SNAPBACK}> Jeg kan ikke se noen særlige problemer her, en utrolig enkel konstruksjon. Angående vippearmen, er den så lite slitt(2500 timer) at når den ryker, da er nok min tid som båteier over. Håper i det minste å få råd til å skifte motorer lenge før pumpa tar kvelden for alvor. Mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Jeg er slett ikke uenig med deg. Hadde pumpen kostet 500 kroner, hadde saken stillet seg annerledes. Selv fikset jeg en slik pumpe under seilas mellom Son og Skagen for mange år siden med en plateskrue og en bit av en billedramme i messing. Eier fikk beskjed om å skifte pumpen omg. da reparasjonen ble utført med promille og på-gata-garanti. Jeg var off duty, hørte til på en annen båt. Han glemte saken, og pumpen trakk sitt siste sukk på Barbados et par år senere. Da ble det en dyr affære. Moralen er at det ting lar seg fikse. Noen ganger blir det ikke helt hundre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond C Svart 23.August.2005 Del på Facebook Svart 23.August.2005 Hvis jeg husker rett og md 32 er en sekssylindret variant av md 21. bygget på Indenor blokk, som bl.a. Peugeot brukte, så kan du sannsynlighet i likhet med meg bruke en matepumpe til Peugeot 403/404. Den er ikke helt lik Volvos, men virker og er adskillig billigere. Men ta selvsagt med den gamle for å sjekke at vitale punkter er like. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 24.August.2005 Del på Facebook Svart 24.August.2005 (redigert) Jeg har en slik pumpe på min dieselbil: http://www.holley.com/products.asp?product=12-802-1 Den er beregnet for bensin, men har nå pumpet diesel i mange år. veldig grei når der skal luftes. Den støyer en del, men høres kun som surring når motoren går. Husker ikke prisen, men var vel rundt 1000 lappen. Kjøpt hos am-car forhandler. Har regulerbar trykkregulator og innstilt hos meg på 15 psi. Forut for denne hadde jeg en pumpe av "klikk klikk" typen, denne gav pulserende trykk som resulterte i pulserende motorgange. Redigert 24.August.2005 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Svart 24.August.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2005 Jeg har en slik pumpe på min dieselbil: http://www.holley.com/products.asp?product=12-802-1 Den er beregnet for bensin, men har nå pumpet diesel i mange år. veldig grei når der skal luftes. Den støyer en del, men høres kun som surring når motoren går. Husker ikke prisen, men var vel rundt 1000 lappen. Kjøpt hos am-car forhandler. Har regulerbar trykkregulator og innstilt hos meg på 15 psi. <{POST_SNAPBACK}> Takk TMe, Det så ut til å være en kraftig plugg som tåler litt. Tror jeg skaffer meg en slik. Er det forresten noen som vet om det finnes elektriske sirkulasjonspumper som kan erstatte vannpumpa på ferskvannsiden. Volvo har ikke hatt denne på flere år og jeg fikk den siste hos Bertel O. Steen i forfjor. Så da blir kanskje elektrisk også løsningen på kjølevannet. (er ok for øyeblikket, men bedre føre var) mvh Ben Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Hyggelig at du likte pumpa. Du må trolig kjøpe noe NPT-gjenget fittings i tillegg. Et manometer tilsluttet manometeruttaket på trykkregulatoren anbefales. GH Fittings på Ski leverer det du ev.trenger av fittings. Gjengene i pumpa var noe trange slik at jeg brukte en gjengetapp for å få niplene skikkelig inni. Brukte Loctite VVS på gjengene. Mener at elektrisk vannpumpe finnes i amcar-miljøet. Du får gjøre litt research blant forhandlere av amcar-deler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 I forbindelse med Webasto varmeren min har jeg en ganske kraftig sirkulasjonspumpe, kanskje du kan høre hos en Webastoforhandler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Her er en 12V electric waterpump for a muscle car, den burde gi nødvendig guffe. http://www.fordmuscle.com/archives/2000/08...ump/index.shtml Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klk Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Det var da en sinnsyk pris på en matepumpe! Er den laget av gull? Skiftet pumpe på Forden for tre, fire år siden, kostet to - trehundre kroner. Ny vannpumpe (ferskvann) ble montert i vår, da lagrene var begynt å lekke. 330 kroner, neste rørende billig. Handlet hos Ford Kverneland, Stavanger og Bergen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 25.August.2005 Del på Facebook Svart 25.August.2005 Husk også at antall liter i gjennomstrømning på pumpa er stor nok.. Noen injector pumper trenger kjøling av dieselen og derfor trengs gjerne en pumpe som gir det dobbelte av hva motoren bruker på fult i timen.. I mitt tillfelle 70 liter i timen.. Kjøpte enn som ga 110 liter i timen og det gjekk ikke så bra.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.