Jump to content

Elektrisk drivstoffpumpe


Ben

Recommended Posts

Membranen på fødepumpa(Volvo md32) sprakk her i forrige uke. Membran kunne ikke skaffes, men en

ny pumpe til kr 4200 :headbang: kunne jeg bestille. Jeg ble ikke helt målløs, men det var nummeret

før. Det finnes nok et eller annet dieselverksted som kan hjelpe meg. Tiden var imidlertid litt knapp,

søndag var avsatt til båttur med venner. Biltema ble løsningen,elektrisk drivstoffpumpe kr 299.

Totalregningen ble "litt" større da det lå mange fristelser på veien til deledisken. Dagen etter, ned i

båten, tilpassing av slanger, rensing av filtre, starte pumpe(lufting gikk som en lek). Søndag ble en

flott og problemfri båtdag. :smash:

Når jeg får tak i en ny membran, bytter jeg nok tilbake til originalkonseptet. Men som en reservepumpe kan den absolutt anbefales. Den er litt svak, 0,1 bar, trenger derfor relativt rene

filtre.

 

Mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt den samme elektriske pumpen fra Biltema i over 10 år og den fungerer fremdeles helt fint.

 

En venn bruker den til å pumpe opp diesel til dagtanken som leverer til danskebyssen, ingen problemer der heller etter mange års bruk så løsningen din kan nok brukes permanent.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Opelen min gikk et par hundre tusen km på sug/trykk-pumpen til Biltema.

 

Forøvrig koster membranpumpen til Huldas GM-motor litt over 10% av det pumpen til Volvo koster (ca. 500 spenn).

<{POST_SNAPBACK}>

Godt å høre. Da satser jeg på Biltemapumpen på den andre motoren også og har originalpumpen

som reserve. Men skulle gjerne har noe mer trykk på pumpa.

Ja prisen på originalpumpa er helt vanvittig. Det verste er at det er kun membranen og klaffeventilene

som kan ryke. Hvorfor Volvo ikke har valgt å lagerføre repsett istedenfor hele pumpa, kan man bare

lure på. Men det er selvfølgelig lettere å overprise en hel pumpe enn noen gummigreier. Gud vet

forresten, betalte over 500 for en kjøleslange her i vår.

Link to post
Share on other sites

Godt å høre. Da satser jeg på Biltemapumpen på den andre motoren også og har originalpumpen

som reserve. Men skulle gjerne har noe mer trykk på pumpa.

Ja prisen på originalpumpa er helt vanvittig. Det verste er at det er kun membranen og klaffeventilene

som kan ryke. Hvorfor Volvo ikke har valgt å lagerføre repsett istedenfor hele pumpa, kan man bare

lure på. Men det er selvfølgelig lettere å overprise en hel pumpe enn noen gummigreier. Gud vet

forresten, betalte over 500  for en kjøleslange her i vår.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var nok litt lite trykk for Opelen også, men den gikk helt greit. Pumpen ble flyttet over til Jeep'en da Opelen ble spiker. Den virket ikke så bra der, Jeep-forgasseren krevde høyere trykk. Men den gikk helt til sønnen min knakk sugestussen. Et overgrep jeg ikke kan klandre Biltema for.

 

Prisen på pumpen er vanvittig, det er greit. Det er imidlertid ikke altid like lett å reparere og få allting tett. Det blir også slitasje i vippearmmekanismen. Det beste er nok å skifte hele greia.

Link to post
Share on other sites

Det er imidlertid ikke altid like lett å reparere og få allting tett. Det blir også slitasje i vippearmmekanismen. Det beste er nok å skifte hele greia.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke se noen særlige problemer her, en utrolig enkel konstruksjon. Angående

vippearmen, er den så lite slitt(2500 timer) at når den ryker, da er nok min tid som båteier over.

Håper i det minste å få råd til å skifte motorer lenge før pumpa tar kvelden for alvor.

 

Mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Jeg er slett ikke uenig med deg. Hadde pumpen kostet 500 kroner, hadde saken stillet seg annerledes. Selv fikset jeg en slik pumpe under seilas mellom Son og Skagen for mange år siden med en plateskrue og en bit av en billedramme i messing. Eier fikk beskjed om å skifte pumpen omg. da reparasjonen ble utført med promille og på-gata-garanti. Jeg var off duty, hørte til på en annen båt. Han glemte saken, og pumpen trakk sitt siste sukk på Barbados et par år senere. Da ble det en dyr affære. Moralen er at det ting lar seg fikse. Noen ganger blir det ikke helt hundre.

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker rett og md 32 er en sekssylindret variant av md 21. bygget på Indenor blokk, som bl.a. Peugeot brukte, så kan du sannsynlighet i likhet med meg bruke en matepumpe til Peugeot 403/404. Den er ikke helt lik Volvos, men virker og er adskillig billigere. Men ta selvsagt med den gamle for å sjekke at vitale punkter er like.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik pumpe på min dieselbil:

 

http://www.holley.com/products.asp?product=12-802-1

 

Den er beregnet for bensin, men har nå pumpet diesel i mange år. veldig grei når der skal luftes. Den støyer en del, men høres kun som surring når motoren går. Husker ikke prisen, men var vel rundt 1000 lappen. Kjøpt hos am-car forhandler. Har regulerbar trykkregulator og innstilt hos meg på 15 psi. Forut for denne hadde jeg en pumpe av "klikk klikk" typen, denne gav pulserende trykk som resulterte i pulserende motorgange.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en slik pumpe på min dieselbil:

 

http://www.holley.com/products.asp?product=12-802-1

 

Den er beregnet for bensin, men har nå pumpet diesel i mange år. veldig grei når der skal luftes. Den støyer en del, men høres kun som surring når motoren går. Husker ikke prisen, men var vel rundt 1000 lappen. Kjøpt hos am-car forhandler. Har regulerbar trykkregulator og innstilt hos meg på 15 psi.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk TMe,

Det så ut til å være en kraftig plugg som tåler litt. Tror jeg skaffer meg en slik.

Er det forresten noen som vet om det finnes elektriske sirkulasjonspumper som kan

erstatte vannpumpa på ferskvannsiden. Volvo har ikke hatt denne på flere år og jeg

fikk den siste hos Bertel O. Steen i forfjor. Så da blir kanskje elektrisk også løsningen på

kjølevannet. (er ok for øyeblikket, men bedre føre var)

 

mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at du likte pumpa. Du må trolig kjøpe noe NPT-gjenget fittings i tillegg. Et manometer tilsluttet manometeruttaket på trykkregulatoren anbefales. GH Fittings på Ski leverer det du ev.trenger av fittings. Gjengene i pumpa var noe trange slik at jeg brukte en gjengetapp for å få niplene skikkelig inni. Brukte Loctite VVS på gjengene.

 

Mener at elektrisk vannpumpe finnes i amcar-miljøet. Du får gjøre litt research blant forhandlere av amcar-deler.

Link to post
Share on other sites

:confused: Det var da en sinnsyk pris på en matepumpe! Er den laget av gull? Skiftet pumpe på Forden for tre, fire år siden, kostet to - trehundre kroner. Ny vannpumpe (ferskvann) ble montert i vår, da lagrene var begynt å lekke. 330 kroner, neste rørende billig. Handlet hos Ford Kverneland, Stavanger og Bergen.
Link to post
Share on other sites

Husk også at antall liter i gjennomstrømning på pumpa er stor nok.. Noen injector pumper trenger kjøling av dieselen og derfor trengs gjerne en pumpe som gir det dobbelte av hva motoren bruker på fult i timen.. I mitt tillfelle 70 liter i timen.. Kjøpte enn som ga 110 liter i timen og det gjekk ikke så bra..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...