Jump to content

Velge riktig gennaker, størrelse og tykkelse.

S/Y Tonic

Recommended Posts

Hei, vi har en 36 fots Maxi 108 og trenger en gennaker for ett års langturseiling (Melkeruta) Vi har sett på litt forskjellige, men utvalget er ikke stort. Vi har likevel funnet én på Granseil.no som muligens passer. Den har et forlik på 1650, underlik på 860 og akterlik på 1430. Litt usikker på hvordan man skal regne seg fram til nøyaktig areal ut ifra disse tallene, men hvis det er noe rundt 90 kvm så antar vi at det passer. I tillegg har gennakeren en tykkelse på 1.5 oz (65 gram per kvm) Har lest del steder at dette muligens er i tykkeste laget, så vi lurer på om noen har noen tips angående tykkelsen også. Virker som om det selges få brukte gennakere, så hvis noen har noen tips til sider eller steder der dette selges, så tar vi gjerne imot det også :)

Den du foreslår blir nok alt for stor hvis du ikke har langt baugspyd. Jeg vil etter båten å dømme tippe du skal ha et forlik på ca 14,5 meter. Skal du bruke rulle, strømpe eller ta den ned uten noe? Når du har funnet en asymmetrisk spinnaker som er riktig på forliket må du sjekke om akterliket har riktig høyde slik at skjøte treffer riktig akterut.

Duktykkelse: Det er normalt at en turgenaker er litt tykkere en en spinnaker. Dette fordi den festes mellom 2 døde punkter. Da blir sjokkbelastningen større i duken hvis man får et blaff iden. Ved en spinnaker fjærer spinnakebommen litt og det blir mindre krefter på seilet. Jeg vil tippe 0,9 duk vil være ok hvis du skal bruke den i de nedre vindregister. Jo lettere duk jo bedre flyr seilet! 1,5 er ivertfall bombesikker hvis det skal brukes på en lense genaker. 

Jeg ville målt med målebånd fra topp spinnakerfall og ned til festepunkt i dekk. Det er det sikreste for å finne rett forlikslengde. I tillegg må du bestemme heise/ berge metode.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...