Jump to content

Webkurs for long range certificate (LRC)


VBA

Recommended Posts

Fant dette kurset på Telenor kystradio sin nettbutikk. Samme konsept som webkurs for SRC/VHF, med utstedelse av sertifikt etter fullført webkurs. Koster 1615 kr.

 

Link:

http://tmrprod.azurewebsites.net/nb-no/store/catalog/26/category/247/product/LRCwebkurs/nettbutikk/webkurs-lrc-sertifikat

 

Jeg har bestilt, og er i gang med kurset.  Så bra ut en stund, men ser ut som det er en bug i "prøve" delen. Får ikke opp delprøvene. Melder feilen til support.

Redigert av VBA (see edit history)
Link to post
1 hour ago, VBA said:

Jeg har bestilt, og er i gang med kurset.  Så bra ut en stund, men ser ut som det er en bug i "prøve" delen. Får ikke opp delprøvene. Melder feilen til support.


Samme her, jeg har også rapportert.
Det var noen VHF/SRC-prøver tilgjengelige for meg fra forsiden. Jeg har et gammelt "Generellt radiotelefonisertifikat" fra styrmannskolen som ikke er fornya, mulig derfor for min del. Dog ikkeno mer som ble tilgjengelig ift LRC selv om jeg tok alle VHF/SRC prøvene.

Link to post
PostIT skrev for 5 timer siden:

Hva trenger/kan man bruke dette til?

Er det for å ha lov til å bruke LRC-radio, på samme måte som VHF?

 

Har du ett LRC-sert.......har du lov å bruke en SSB-radio på marin-frekvensene.

 

har du i tlliegg ett amatør-sert.......så kan du også bruke radion på amatør-frekvensene

S/Y Gunga Din

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Daniel58 skrev On 21.3.2019 at 10.12:

Hvordan er framgangen etter å ha tatt LRC sertifikat?

  • Hvor mye koster det i årlig lisensavgift for MF/HF utstyr?
  • Jeg fant ingen skjema for registrering.
  • Finnes det en oversikt over godkjent MF/HF utstyr for fritidsbåter?

1. Vet ikke sikkert, men det virker som det er inkludert i "vanlig" lisenspris for fritidsfartøy. Lisensen koster 560,- pr år (2019) for fritidsfartøyer.

 

2. http://kystradio.no/privat/vhf-lisens/vhf-lisens/

 

3. Det finnes ikke noe "nytt" utstyr for fritidsfartøy som er godkjent i EU så vidt jeg har funnet ut. Et alternativt er å kjøpe brukt, litt eldre utstyr. Andre alternativ er GMDSS godkjent utstyr (proff bruk), som er ganske dyrt utstyr f.eks:

 

http://www.icom.co.jp/world/products/marine/hf/gm800/

 

https://www.pronav.no/produktkategori/jrc/kommunikasjon_yrke/mfhf/

 

https://www.cobham.com/communications-and-connectivity/satcom/radio-communication-at-sea/maritime-mfhf-radios/sailor-6310-mfhf-dsc-class-a-150-w/

Link to post
  • 4 uker senere...

Jeg har heller ikke funnet godkjent utstyr. Radioutstyr skal enten være rattmerket (for fartøy som kommer inn under SOLAS- konvensjonen) eller CE- merket. SSB- radioer er lite brukt i fritidsflåten, og det er nok grunnen til at produsentene ikke gidder å få utstyr CE-merket. Da står man igjen med rattmerket utstyr, som er beregnet på proffmarkedet. Kravene her er antakelig strengere, og det er det nok et større utvalg, men til priser som overgår de flestes budsjett. 

 

Selv om man får tak i brukt eldre utstyr, skal det være godkjent etter EØS- forskriftene. Det er muligens et unntak om utstyret er såpass gammelt at det var tatt i bruk før forskriftene trådte i kraft, men her må man nok henvende seg til Nkom om man er i tvil. 

 

En annen sak er hvor stor risikoen er for å bli tatt om man installerer umerket utstyr, f. eks. en Icom m802.  Jeg kjenner ikke til om Nkom raser rundt på sjøen og peiler etter tjuvsendere. 

Link to post

Da er det nok enklest med amatørradioutstyr samt lisens. Denne løsningen brukes mye av langturseilere, og er kjent og akseptert i de fleste land, så lenge man ikke bruker radiosenderen i et land hvor man ikke har en gjensidighetsavtale. Gjensidighetsavtale finnes med de fleste europeiske land, USA med flere.

Se Wikipedia: Amateur radio international operation: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Amateur_radio_international_operation

 

I Norge er det forholdsvis lett å få en midlertidig amatørradiolisens til langtur. Ellers er det nyttig å gå gjennom pensumet å ta lisensprøven. I dag trenger man ikke lenger å ta morse! Amatørradio er en veldig bra ressurs ved siden av satellittelefon, da det finnes mange faste nett hvor man kan få gratis værinformasjon, tips og frekvenser hvor man møter hverandre med samme interesse. Det er skrevet mye om dette tema. Bruk Google og søk på «maritime Amateur Radio». Dette er også en ekstra sikkerhet siden man alltid treffer på noen på disse frekvensene, og amatører har det som hobby å hjelpe hverandre. Amatørradioutstyr er mye billigere enn proff HF, og kan oftest modifiseres til å kunne sende på maritime frekvenser. Dette er nok ikke godkjent i henhold til det som er skrevet ovenfor. Men hvem spør når det dreier seg om nødstilfeller.

Radioamatør: LA0FD - http://scheidegger.no

Link to post
  • 1 år senere...

Problemet er ved amatør radio og gamle enheter at de mangler DSC. 

Det er ikke lytteplikt på MF 2182kHz lengre kun DSC lytteplikt. Skal du melde nød til kyststasjon sliter du uten DSC. 

HF er nedlagt i Nord Europa artig nok siden inmarsat sliter når en kommer høyt nok opp så der lytter ingen. 

Så jeg ville tenkt meg om før jeg installerte, er det for økt sikkerhet ville jeg ikke kjøpt noe uten DSC. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...