svendmb Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Vet at dette er en gammel diskusjon, men føler allikevel behov for å løfte den opp igjen. Jeg har ingen ting i mot fiskere, jeg elsker å fiske selv, og setter gjerne teiner. Men, i Oslo fjorden er det stedvis fullstendig kaos i hummer sesongen. Dette bildet tok jeg i går i nordre Hankø sund, alle teinene er plassert i leden, på "led siden" av østmerket. Det er vanskelig nok å komme igjennom dette minefeltet i dagslys, er glad jeg ikke kom her i mørket. Det må da være lov å bruke huet? Hva synes vi om dette folkens? Må vi bare regne med at det teiner over alt i hummer sesongen og kun seile i dagslys dersom vi ikke satser på at forsikringen dekker regninga? Vi endte opp med å seile på feil side av merket for å være sikker på å gå klar. Vår båt stikker heldigvis ikke så dypt, men kommer du med seilbåt må du rett igjennom. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Det er i det minste mulig å se di blåsene på litt avstand det jo mangen som bruker små Bøyekork eller hva det heter. Det er jo bare flaks du oppdager dem på tomgang Er det ikke regler på sånt å hvor sånt kan plasseres Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Jeg passerer gjennom et slikt minefelt hver morgen i stummende mørke. Unødvendig mye spenning på morgenkvisten for min del. Nytt av året er å bruke 10-15 meter ekstra flytetau som ligger og brer seg utover rundt blåsa. Man er vel ikke fritatt fra å tenke selv om man liker hummer? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Skulle gjennom sundet ved Hankø for mange år siden, valgte å snu. Pepret med bøyer, pinner, kanner og lange flytetau. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 19.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2020 Sjelden jeg tar de ordene i munnen, men dette burde faktisk være forbudt. Forstår godt at folk ønsker å fiske, men det bør ikke være lov å sette ut i trange leder som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 7 hours ago, Havelle said: Sjelden jeg tar de ordene i munnen, men dette burde faktisk være forbudt. Forstår godt at folk ønsker å fiske, men det bør ikke være lov å sette ut i trange leder som dette. Enig faktisk, ofte er dem jo dårlig merket også. Klarte kjøre rett på noen nå i høst, var omtrent minnelagt hele sundet, gikk heldigvis bra, men det var bare pga flaks! I kjøreledene burde vært forbud mot teiner et visst antall meter fra land. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 20.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2020 Hatt teiner på kjølen 2 ganger i høst. Begge gangen uten motor igang og de datt av etterhvert. Bank i bordet Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Skulle inn på joker på jarlsø i helga. Og hva er det som ligger rett utenfor joker-bryggene? Joda, 3-4 teiner plassert noen få meter rett i innseilinga til bryggene. Faen for noen nek. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Jeg dro gjennom det "minefeltet" i Hankøsundet på mandag. Det var null problem i dagslys og moderat fart. Men sikkert ikke så trygt i mørket. Det er ikke stort bedre i den andre enden av Hankøsundet, men ikke noe problem i dagslys hvis du setter ned farten og holder utkikk. Jeg gikk utover der etter en seilbåt for noen dager siden. Han var opptatt med å sette seil og kjørte rett over flere blåser. Ikke rart at det kan gå galt da. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mavi Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 Når jeg ser kartutsnittet skjønner jeg at en setter teiner der, men så jo voldsomt ut. Bør tenke når en setter teiner, samtidig så må en nok være forberedt på at en bør holde nøyere utkikk da det et mer redskap i sjøen nå enn ellers om året. Flytetau øverst og sånne trepinner med 4 meter mellom 2 stk er helt idiotisk. Bruk signalfargede dobber og synketau og/eller lodd rett under dobben så gjør en livet mye lettere for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2020 NilsPils skrev for 2 timer siden: Jeg gikk utover der etter en seilbåt for noen dager siden. Han var opptatt med å sette seil og kjørte rett over flere blåser. Ikke rart at det kan gå galt da. Så det du sier er at seilere ikke holder kontinuerlig utkikk og navigerer sikkert? ( ) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pequod Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 (redigert) Selv har jeg gitt opp dette - fram til nyttår prøver jeg å unngå å tøffe rundt i mørket. Uansett prøver jeg å holde meg langt ut og på dypt farvann for sikkerhets skyld. Kjørte gjennom samme sted i Hankøsundet for et par uker siden og registrerte det samme som @svendmb - holdt meg så vidt på riktig side av staken, men kunne jo kjørt på feil side ettersom jeg stikker så lite ned. Men jeg har liksom vendt meg til å følge stakene selv om jeg vet at det ville gått greit. Plutselig en dag glemmer man seg og kjører på feil side på et sted man ikke er kjent, og sitter i saksa... Av og til lurer jeg på om de som legger ut teiner ikke er ute på sjøen ellers i året og dermed er mer folk i båt enn båtfolk? Eller tenker de at trafikken på denne tiden av året ikke er så høy at det gjør noe? Ikke vet jeg, men helt håpløst er det! Redigert 22.Oktober.2020 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Gullfisk Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 De er nok dypt fokusert på ekkolodd og fiskingen tenker jeg. Kunne ikke tenke meg å kjøre annet enn skipsleia i værste fall, i mørket på denne årstiden. Liker best de blåsene med flagg i skikkelige farger. Holder skikkelig utkikk, og går stort sett sakte, der det er mulighet for redskap, men de som trekkes under, har flytetau, eller dårlig synlig farge, er og blir en utfordring. På tide at reglene også tar for seg tau og blåser også kanskje? Har til tider observert redskap langt utenfor stakene til leia, der Moss-Horten fergene går også. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 (redigert) Gullfisk skrev 1 time siden: Liker best de blåsene med flagg i skikkelige farger. Enig. Jeg bruker blåser med røde flagg. Sånn blir de ikke bare godt synlig for andre, men for oss også når skal lokalisere våre egne teiner på feltet. Disse er hjemmelaget. Flaskene er rødmalt innvendig. Den nederste er fyllt med betong, den øverste med byggeskum. Stengene er Biltemavare (for sykkelflagg). Flagget har kona sydd. De ble laget for 2014-sesongen og har holdt seg overraskende bra gjennom flere høststormer. Eneste svake punkt var Biltema-plasthylsa der den øverste stanga er festet. Nå er de erstattet av metallrør. De er festet til blåsa med 1.5m tau og karabinkrok. Redigert 22.Oktober.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gullfisk Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 @NilsPilset flott eksempel til etterfølgelse. Må være litt sløv for å kjøre på den i dagslys og bra vær. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Digger de med flag Men ønsker dem ikke midt i leia uansett Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Vokste opp blant yrkesfiskere i havgapet på Vestlandet, men bor nå på Østlandet og har båt her. Ser med undring og irritasjon på hvordan teiner settes her. Da jeg som barn begynte å sette bunngarn og teiner, fikk jeg streng beskjed om at dette skulle settes slik at det var tilnærmet ufarlig for båter å kjøre på "vaket". Kun én blåse, tau som synker og ekstra lodd på tauet et par-tre favner ned. Da blir tauet liggende loddrett i sjøen, og dersom noen kjører på blir blåsen bare kastet til side. Det jeg ofte ser her, er at tau ligger og flyter rundt vaket. Ofte er det også mer enn ett vak på samme tau. Er du da uheldig å kjøre mellom dem, så følger de kjølen og hekter - i verste fall på propellen. På bildet ovenfor ser det ut til at det er hele tre vak på samme tau. Hva er vitsen med det? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Gullfisk skrev for 1 time siden: @NilsPilset flott eksempel til etterfølgelse. På ingen måte. Tre blåser med halvannen meter flytetau mellom? Frivakt skrev 30 minutter siden: På bildet ovenfor ser det ut til at det er hele tre vak på samme tau. Hva er vitsen med det? Det samme lurer jeg på. Hvorfor lage slike feller for folk? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 (redigert) Frivakt skrev 39 minutter siden: Hva er vitsen med det? LITT avstand mellom vakene gjør det lettere å fiske dem opp. Jeg bruker kastekrok for å slippe å gå for nære, og da må jeg ha LITT avstand. Med flagget lett synlig må du være veldig sløv for å kjøre på der. Men desverre ser jeg stadig noen som har opptil 10 meter tau i vannskorpa mellom nesten usynlige vak. Jeg setter dessuten aldri teiner i leia. Når det er to vak ser du også lett retningen på tauet ned til teina, så du kan unngå å krysse over det. Det er trygt for andre og tryggere for meg når jeg går opp mot vakene parallelt med tauet og mot strøm/vind. Har hatt noen dyrekjøpte erfaringer . . . . Redigert 22.Oktober.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gullfisk Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 index skrev 6 minutter siden: På ingen måte. Tre blåser med halvannen meter flytetau mellom? Det samme lurer jeg på. Hvorfor lage slike feller for folk? Tenkte mest på at flaggbøya var fin, men ser problemet med flere bøyer om man først kjører oppi, så enig i at den biten ikke er heldig. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Dersom du følger oppskriften til @Frivakt kan du gå helt inntil. Da slipper man kastekrok og man slipper å lage miner for andre :) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 @Frivakt har rette løysinga. Du skal kunne køyre på bøye om natta utan at det skjer noko anna enn ho sprett unna. Fleire vak er nesten like gale som flytetau! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Havelle skrev for 2 timer siden: Dersom du følger oppskriften til @Frivakt kan du gå helt inntil. Da slipper man kastekrok og man slipper å lage miner for andre :) Har vært der. Har du . .? Det virker sikkert bra med liten båt i smult farvann . . Jeg har stor og tung båt og opererer som regel i utsatte områder med ofte tung sjø. Før hadde jeg en enkelt blåse og brukte båtshake. Da ble det mye manøvrering og ofte bommet jeg på blåsa og måtte prøve flere ganger. Etter noen kritiske episoder med tau i propellen, både mitt eget og andres, måtte jeg rervurdere metoden. Nå går det hele smertefritt. Og jeg har ikke opplevd at noen har kjørt på redskapen min, i motsetning til perioden før jeg brukte flagg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 22.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2020 Sikkert praktisk, det må jeg innrømme. Men hensynet til andre sjøfarende burde veie tyngre enn den enkelte fiskers drøm om å benytte " Deadliest Catch" metoder. Synes jeg da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vdub Svart 23.Oktober.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2020 (redigert) Nå er det egen sikkerhet det gjelder og da. Har bare 20-30cm mellom mine og bruker ikke kastekrok selv, men min far har vel 2 meter mellom, han har en tung båt med en gammel sabb diesel med vribar propell så han bruker til tider kastekroken for å slippe å gå for nært land da hverken han eller båten er veldig kjapp i reaksjonen. Han kan da og få den siste kula enklere ombord og i haleren uten selv å måtte slite det ombord når det er mye drag i sjøen. Men nå driver ikke vi å setter midt i leia heller da så om noen klarer å surre seg oppi dette må de begynne å følge bedre med. Redigert 23.Oktober.2020 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.