Lucky Strike Startet 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2019 Jeg ønsker å bytte vindgiveren i seilbåtmasta, den er ikke helt til å stole på virker det som. I utgangspunktet skulle det bare vært å skru av klemskruen på stanga og bytte enhet. Men en forhandler mener det har vært en endring i Raymarine ST60 instrumenter i år 2004 som gjør at instrument fra før dette har problemer med å kommunisere med ny vindgiver. Jeg finner ikke noe om dette på internett. Nytt instrument koster en del ekstra, og jeg er ikke imponert over i70-serien. Har en i70 autopilot kontrollenhet hvor malingen på knappene skaller av og dermed kommer det også altfor mye nattlys der. Billigprodusert ræl. Har noen erfaring, byttet vindgiver og koblet til eldre ST60 system? Sitér dette innlegget Link to post
ab Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Jeg byttet vindgiver for en fire-fem år siden til et ST60-instrument fra 2000 eller 2001. Det har fungert problemfritt siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 20.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Interessant. Var det en slik? https://seatronic.no/raymarine-vindgiver-til-st60 Sitér dette innlegget Link to post
ab Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Den ligner i alle fall, og prisen også. Jeg kjøpte også fra seatronic. Den nye passet rett inn i festet til den gamle giveren, så det var ikke nødvendig med noe mikkmakk i toppen av masta, eller med ny kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Jeg byttet vindfløy i fjor. Instrumentet er st60 og da i Raytheon-utførelse altså før Raymarine overtok. Kjøpte ny type vindfløy som linket til over. Funket helt fint. Vær obs på at oppsettsendringer er avhengig av sw-versjon på instrumentet. Står også at man skal fjerne o-ring ved gammelt feste og ny type vindfløy. Bare RTFM - read the f...riendly manual.... Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 22.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 Takk for svar på innlegg. Har også fått info fra Raymarine Norge om at så lenge det er ST60 og ikke ST50 instrument, så skal det gå fint. Men skovlene på den nye giveren er større enn på de gamle, så den får visst større fart. Dermed kreves kalibrering, har ikke fått sjekket på hvordan det gjøres enda. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 22.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2019 44 minutes ago, Lucky Strike said: Takk for svar på innlegg. Har også fått info fra Raymarine Norge om at så lenge det er ST60 og ikke ST50 instrument, så skal det gå fint. Men skovlene på den nye giveren er større enn på de gamle, så den får visst større fart. Dermed kreves kalibrering, har ikke fått sjekket på hvordan det gjøres enda. Kalibrering gjøres vha knappene på instrumentet. En liten lidelse i knappe-trykking, som går greit om man følger instruksjonen i manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.