Karlsenkystfiske Startet 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2019 Hva er det man skal se etter hvis man skal finne seg en dynamo som gir lading også på lavt turtall? Den jeg har nå gir ingenting ved tomgangsturtall, noe som er litt frustrerende når man ligger å drar bruk, og ikke trenger noe særlig motorkraft. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Du kan sette på mindre reimhjul på dynamoen, da går den fortere rundt. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Utan att vara dynamoexpert så kan jag i alla fall delge Dig ett par erfarenheter. Vill man ha laddning från låga varv så gäller det ju som Bellen skriver att se till att generatorn snurrar med så högt varvtal som möjligt. Ta reda på max tillåtet varvtal och dimensionera remskivorna så att generatorn snurrar i närheten av det vid max motorvarvtal. Generatorns diameter lär kuna ha en viss betydelse. Själv har jag Mastervolt 130A generatorer och dom är av s k medium frame typ och laddar mycket från ganska låga varv, c:a 100A redan vid tomgång på motorerna (625 rpm). Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 (redigert) Først må du sjekke hvor mye strøm (i A eller W) den skal kunne levere, da ved turtallet motoren dreier mens du trenger denne strømmen. For å finne ut av det måler du diameteren til reimhjulet på motoren. Den deler du med diameteren til reimhulet på dynamoen. Er diameteren på motoren f.eks. 140mm og den på dynamoen 70mm da blir utvekslingen 140 / 70 = 2. Og dvs. 1:2 fordi motoren dreier 1x og dynamoen dreier 2x 1000 1min på motor blir så 2000 1min på dynamoen. Nå studerer du datablader og finner dynamoer som passer fysisk og som leverer minst denne strømmen du trenger ved gitt turtall. Da ser du ikke under "cold" (som pleier å være den leverandøren nevner), men "hot" som da betyr arbeidstemperatur når den ha blitt varm. Og siden du ønsker at den holder lenge velger du en dynamo som klarer å levere tydelig mer ved det turtallet. Den trenger jo godt kjøling og. ---------------------------------------- Men når du fant ut at motoren går alt for sakte for dynamoene du kom over da blir det bare å finne enten en annen, da større reimskive på motoren, eller en noe mindre reimskive på dynamoen. Noen ganger finnes det også flere muligheter for det, men ofte begrenset. Og noen er faktisk nødt å få laget et spesialtilpasset skive på motoren, særlig når det gjelder motorer som dreier <800 1min på tomgang. Men obs: Turtall på dynamoer. Når en bruker stor reimskive på motor kan det fort hende at dynamoen dreier for mye i øvre turtall. Dynamoen må altså passe både på lav turtall, på maks turtall, mht. effekt og på arbeidstemperatur. Og også obs: For små diameter på reimskiver kan også gi økt slitasje og friksjon, som kan betyr overlast på rem og lager men også for høy temperatur i rotorakslingen og dermed frontlageret på dynamoen. Reimbelastning er det siste som du må se på fysisk. Reimen må kunne overføre energien som dynamoen vandler til elektrisk strøm. Derfor må man sjekke dette også fordi grensene går ved 75A med kilereim <9,5mm; 100A med kilereim 10 - 13mm, så følger både dobbelt kilereim og MultiRib som finnes med forskjellige antall sporer og mulighet for å overføre kraft. Og til slutt: Spenning i Volt, selvfølgelig. Den bør passe til systemspenningen og det som batteriene krever. That´s it, da er du i mål. Jørg Redigert 20.Februar.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 (redigert) Nå har du jo fått et veldig bra svar fra @ebonita, men jeg supplerer litt. Jeg gjorde som bellen sier på båten vår: bellen skrev 40 minutter siden: Du kan sette på mindre reimhjul på dynamoen, da går den fortere rundt. Jeg fant en gammel reimskive i rotekassa som hadde mindre diameter enn den originale, og tilpasset den til akselen på dynamoen. Bonusen var at jeg fikk ei reimskive med mye bedre kvalitet, og bedre spor, enn den originale som satt på Hitachien. Den gamle var av pressede tynnplater. Men det er begrenset hvor lite reimhjul du kan sette på. Når reimhjulet får veldig liten diameter blir det for stor bøyeradius på reima, det er ikke heldig. Dessuten er det uheldig med liten diameter i prinsippet fordi radien på skiva utgjør vektarmen hvor kraften overføres. Dynamoen skal ha et visst moment for å bli trekt rundt ved full lading, og moment = kraft x arm. Dvs at jo kortere arm (mindre diameter), jo større friksjonskraft blir det mellom reima og reimhjulet. Det beste er derfor å øke diameter på den skiva som driver, altså reimskiva på motorens svinghjul. Der er det som regel mulig å skru på en løs skive utenpå den originale. Ser av ebonitas bilde at reimskivene på hans motor er vesentlig større enn på vår Yanmar. Edit: Og der kom Jörg i mellom med noen betraktninger Edit 2: Det hadde jo også vært en fordel om du skriver hvilken motor og dynamo du har når du ber om råd. Lurt å legge ved noen bilder av konfigurasjonen også, samt mål på de reimskivene og reimer som du har i dag. Redigert 20.Februar.2019 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ida Marie III Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Det aller enkleste er vel å bare øke turtallet litt når du trekker bruket...er dynamoen i orden skal det ikke rare økningen til for å få god lading... Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 20.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2019 Støtter Ida Marie her. skal du ha mer effekt fra dynamo,så må det tilføres mer effekt fra motor. Hvis du girer opp dynamoen din for å lade på tomgang må du ha mere gasspådrag for å opprettholde turtallet,og da har du en motor som har arbeidslast på tomgang. Du har sikker hørt forskjellen når du slår på AC i bilen din når den går på tomgang Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Ikke helt enig i det der. En stor dieselmotor har ikke noe problem med å trekke en normal dynamo på tomgang. Har man derimot en bitteliten seilbåtmotor, og installerer en diger large-frame Balmar dynamo på et par hundre ampere er jeg enig med deg. Men det er vel et heller sjeldent syn Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SamH Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 5 hours ago, Komodo said: bitteliten seilbåtmotor, og installerer en diger large-frame Balmar dynamo Balmar MC-614 regulatoren har i en setting som dette en mulighet for, med en ekstern bryter, redusere/halvere feltstyrken. 5 hours ago, Komodo said: Men det er vel et heller sjeldent syn Formodentig :) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 (redigert) Det kan selvfølgelig rettes på ved tekniske inngrep.. Men øker en tomgang hastigheten ( gir litt pådrag ) som gjerne ligger på rundt 700 rpm til 1000 rpm, så vil enhver dynamo levere maks om den er i orden.. Det enkleste er ofte det beste .. Dette var jo bare et problem når han trakk bruket sitt.... Jeg gjør ofte det samme når jeg trekker anker, og har ekstra mye kjetting ute... Har også hørt at det ikke er bra for dynamoen og få en ekstra tung belastning når den ikke leverer maks.. Redigert 21.Februar.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 (redigert) Komodo skrev for 9 timer siden: Har man derimot en bitteliten seilbåtmotor, og installerer en diger large-frame Balmar dynamo på et par hundre ampere er jeg enig med deg. Men det er vel et heller sjeldent syn ...mmmh, Komodo, 160 til 220A på en seilbåtmotor er absolutt ikke noe som jeg ville kalle et sjeldent syn. Spørsmålet om Large Frame (opptil 310A), eller Medium (mellom 140 og 220A) , eller også kompakt (mellom 70 og ...220A (!) ) dreier seg om plasstilbud og kjøling. Selvfølgelig er Hk / kW også et av spørsmålene som må til. Men de fleste har tydelig mer enn 20 hester i kjelleren. Da er motoreffekt vanligvis ikke noe teknisk problem, både generelt og ikke minst siden belastninger kan tilpasses/begrenses enkelt vha. justering på regulatoren (Balmar). Så ligger problemene vel ofte mer i spørsmålet om penge eller/og ork ang. å gjennomføre monteringen. Dvs. et forholdsvis mer u-teknisk problem. Ida Marie III skrev for 1 time siden: Sitat Men øker en tomgang hastigheten ( gir litt pådrag ) som gjerne ligger på rundt 700 rpm til 1000 rpm, så vil enhver dynamo levere maks om den er i orden.. Det enkleste er ofte det beste .. Ja, det enkleste er ofte det beste. Men så var det dette med ladeprofil, og ikke minst ønsket effekt. Du skriver at enhver dynamo vill levere maks når man øker tomgang litt. Dette er uheldig sagt, fordi du mener nok at den da begynner å arbeide. Men forutsatt at dynamoen har normal utveksling ved noe mellom 1:2 og 1:3 vill den da havne på noe mellom 2000 og 3000 1/min. Det er nok turtall som betyr for gode dynamoer at de leverer en god del. 3000 1/min på dynamo er bra allerede, også med tanke på kjøling. Men for mange "vanlige" dynamoer som befinner seg ved eller under 2000 omdreiinger (på dynamo) betyr det nok at den da leverer omtrent 1/3 til 1/2 av sin "maks" effekt. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sitat Dette var jo bare et problem når han trakk bruket sitt.... Jeg gjør ofte det samme når jeg trekker anker, og har ekstra mye kjetting ute... Har også hørt at det ikke er bra for dynamoen og få en ekstra tung belastning når den ikke leverer maks.. I slik situasjon er det et spørsmål om kjøling. Lite turtall betyr redusert kjøling, mens dynamoen likevel må levere det den kan (i dette turtall-området). Dette betyr maks termisk belastning, som går på alle deler. Nettopp derfor velger alle bilprodusenter å installere dynamoer som kan yte omtrent dobbelt så mye enn maks forventet belastning som kjøretøyet kan kreve under en hver kjøretilstands. Enkelt sagt: når motoren går på tomgang mens -alle- tenkelige forbrukere suger på dynamoen. SamH skrev for 4 timer siden: Balmar MC-614 regulatoren har i en setting som dette en mulighet for, med en ekstern bryter, redusere/halvere feltstyrken. Ja, "Small Engine Mode". Den samme funksjonen brukes også som vern når dynamoen ble for varm (grensen kan justeres). Funksjonen brukes for å redusere feltstyrken bratt med 50%, slik at dynamoen kan kjøle ned. Og MC / ARS-5 tilbyr funksjon "Belt Load Manager", som kan (og bør) brukes for å tilpasse dynamoeffekten ift. både ønsket maksimal reimbelastning, termisk belastning på dynamoen, og tillatt ladestrøm som sendes til batteriene. Den og omtrent-dynamoeffekten kan så justeres mellom 100% og 55%. Det er forresten den som holder dynamoene utenfor faresonen for unødvendig termisk slitasje, når brukt. Jørg Redigert 21.Februar.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Langedahl Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Komodo skrev for 10 timer siden: Ikke helt enig i det der. En stor dieselmotor har ikke noe problem med å trekke en normal dynamo på tomgang. Har man derimot en bitteliten seilbåtmotor, og installerer en diger large-frame Balmar dynamo på et par hundre ampere er jeg enig med deg. Men det er vel et heller sjeldent syn Helt klart, tenkte automatisk på seilbåt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Men øker en tomgang hastigheten ( gir litt pådrag ) som gjerne ligger på rundt 700 rpm til 1000 rpm, så vil enhver dynamo levere maks om den er i orden.. Det enkleste er ofte det beste .. Dette var jo bare et problem når han trakk bruket sitt.... Ja, ikke sant. Det vanskelig å motsi det Joerg Becker skrev 58 minutter siden: ...mmmh, Komodo, 160 til 220A på en seilbåtmotor er absolutt ikke noe som jeg ville kalle et sjeldent syn. Joda, du har sikkert rett. Seilere har jo noen ganger et større behov for lading når motoren først er i gang. Men det kan jo umulig gjelde alle seilere, for de fleste seilbåter jeg ser går jo for motor Joerg Becker skrev 58 minutter siden: Selvfølgelig er Hk / kW også et av spørsmålene som må til. Men de fleste har tydelig mer enn 20 hester i kjelleren. Og nettopp derfor presiserte jeg verdien i å spesifisere hvilken motor det er snakk om. Men så langt har ikke @Karlsenkystfiske fortalt oss hvilken motor og dynamo han har i båten sin. Har han en ensylindret Sabb diesel på 10 hester, eller har han en 5,9 liter Cummins rekkeseker? Du snakker om å velge dynamo fra øverste hylle kun etter tekniske spesifikasjoner og avanserte laderegulatorer. Skudd fra hofta, men jeg tipper at løsningen enten blir som Ida Marie foreslår om å løfte turtallet litt, evt. bytte ei reimskive til noen hundrelapper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 21.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2019 (redigert) Komodo skrev for 1 time siden: 1) Ja, ikke sant. Det vanskelig å motsi det 2) Joda, du har sikkert rett. Seilere har jo noen ganger et større behov for lading når motoren først er i gang. Men det kan jo umulig gjelde alle seilere, for de fleste seilbåter jeg ser går jo for motor Og nettopp derfor presiserte jeg verdien i å spesifisere hvilken motor det er snakk om. Men så langt har ikke @Karlsenkystfiske fortalt oss hvilken motor og dynamo han har i båten sin. Har han en ensylindret Sabb diesel på 10 hester, eller har han en 5,9 liter Cummins rekkeseker? Du snakker om å velge dynamo fra øverste hylle kun etter tekniske spesifikasjoner og avanserte laderegulatorer. Skudd fra hofta, men jeg tipper at løsningen enten blir som Ida Marie foreslår om å løfte turtallet litt, evt. bytte ei reimskive til noen hundrelapper. 1a) Tvert imot, synes jeg. Det er det nok i flere tilfelle, som sagt særlig når motoren går lavere enn 800 1/min. 300 omdreiinger mer, da blir det bråk på en båt som ikke beveger seg. Omvendt er det ofte heller ikke mulig å øke med så mye når båten skal gå i sakte fart. 1b) Slike motorer pleier ikke en gang å arbeide med mer enn 1800 1/min. Reimhjulene der er vanligvis store allerede. Øker man diameteren på reimhjulet enda mer da dreier mange dynamoer med for høy turtall under marsjfart eller ved manøver. 2) 3) Det finnes nok bare få regulatorer på markedet som kan strømstyring, men mange dynamoer og muligheter ellers. "Øverste hylle" er både hypotetisk, og ikke riktig ord når vi snakker om noe som skal virke. Prates det om å mekke med hobby er det en sak. Men tjenes det penge med båten da er dynamoen temmelig det siste en bør spare penge på. Særlig fiskebåt pleier å ha mange gjemte og glemte forbrukere som en stakkars dynamo må forsyne parallell. Du aner nok ikke hvor mange fiskere som ble skremt når de måtte telle Ampere i forbruk. Og ang. å bytte reimskive, til noen hundrelapper? Det er det første vi snakker om hver gang, ellers kan man ikke prate om større dynamoer. Men i de fleste av alle tilfellene finnes det bare ikke noe å bytte, passe til motorene, men må produseres. Gamlingene var jo ikke laget for å kunne forsyne store dynamoer. Og så var det da problemet med -maksimal- turtall på fysisk større dynamoer, som beskrevet ovenfor. Som sagt, det finnes gjerne flere muligheter. men i slike tilfelle er det nok mindretallet som bør søke eller finner løsningen i "nedre hylla" eller hos BT. Jørg Redigert 21.Februar.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Baufort Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Man får ikke brukt mer enn det man trenger. Og det ma trenger er det batteriene er i stand til å svelge unna + forbruk. Så om vi går ut fra at batteriene er relativt tomme og klarer å svelge unna 8A og man bruker 10A i forbruk så er dette maksimum dynamoen kommer til å levere uansett turtall. Har man en dynamo på 45A eller 95A har det altså normalt liten betydning om ikke strømforbruket er enormt eller man har spesielle batterier som klarer å ta unna mye lading. Sitér dette innlegget Link to post
Baufort Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Jeg bruker en Biltema dynamo som lader rikelig på alle turtall. BUKH 48. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 (redigert) Baufort skrev for 7 timer siden: Man får ikke brukt mer enn det man trenger. Og det ma trenger er det batteriene er i stand til å svelge unna + forbruk. Så om vi går ut fra at batteriene er relativt tomme og klarer å svelge unna 8A og man bruker 10A i forbruk så er dette maksimum dynamoen kommer til å levere uansett turtall. Har man en dynamo på 45A eller 95A har det altså normalt liten betydning om ikke strømforbruket er enormt eller man har spesielle batterier som klarer å ta unna mye lading. Hvordan batterier er det da du tenker på. En ting er sikkert og det er at de må være veldig små, kanskje bare 20Ah. Selv syrebatterier klarer ofte å svelge unna mer en 50% av kapasiteten, når de er nedtappet. Da har det større betydning hvor godt en regulator klarer å regulere ladingen. Om det er biltema dynamo du har målt dette på, så lader den meget dårlig. Redigert 25.Februar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Baufort skrev for 5 timer siden: Jeg bruker en Biltema dynamo som lader rikelig på alle turtall. BUKH 48. Rikelig er et ralativt begrep og sier i ingenting om hvor godt den lader Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Langedahl skrev On 21.2.2019 at 12.17: Helt klart, tenkte automatisk på seilbåt :-) Tja, alt er relativt. Hadde en gang en VP TMD 40, 129 HK og 500 Ha batteribank. Denne var utstyrt med en 65 A dynamo. Jeg lagde en egen brakett, og monterte en ekstra 130 Ampers dynamo. Når batteribanken var tilnærmet tom gikk dette ikke helt bra. Da jeg startet motoren merket man godt at belastningen i startøyeblikket ble for stort for motoren begynte og oscillere. Dynamoen kvelte motoren, da turtallet gikk ned sluttet dynamoen og lade og motoren prøvede å komme opp på tomgangsturtall igjen. Etter 5 sekunder stoppet som regel motoren. Problemet lsøte seg ved at jeg satte på en større reimskive. Da kom ikke ladingen i gang før jeg nærmet med 1000 omdreinger og da var det krefter nok. Sitér dette innlegget Link to post
Baufort Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 2 hours ago, Kjellg said: Hvordan batterier er det da du tenker på. En ting er sikkert og det er at de må være veldig små, kanskje bare 20Ah. Selv syrebatterier klarer ofte å svelge unna mer en 50% av kapasiteten, når de er nedtappet. Da har det større betydning hvor godt en regulator klarer å regulere ladingen. Om det er biltema dynamo du har målt dette på, så lader den meget dårlig. Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Da regner jeg med at motoren din ikke var helt frisk, JRK? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Jo den var helt frisk. Startet alltid etter et par sekunder med kinning. Dette var i år 2000 og motoren gikk ihverfall helt fint for 2 år siden. Men er dette så rart? 200 A = 3 KW + tap 1 KW. Det er je en ekstra belastning på 6 Hk, på kald motor. Vet ikke om dieselpumpea burde vært justert for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Baufort Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 14 minutes ago, JRK said: Jo den var helt frisk. Startet alltid etter et par sekunder med kinning. Dette var i år 2000 og motoren gikk ihverfall helt fint for 2 år siden. Men er dette så rart? 200 A = 3 KW + tap 1 KW. Det er je en ekstra belastning på 6 Hk, på kald motor. Vet ikke om dieselpumpea burde vært justert for dette? 200A over 14,2V er 2840W 1 Hk er 746W 2840W er 3,8 Hk. + tap i alle ledd Ca 5 Hk Mem produsenten av dynamoen skal ha en kurve som angir effekt ved gitt turtall. At den leverer 200A ved tomgang er kanskje litt uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Regnestykket ditt er nok ikke helt rett Baufort. Husk at dynamoen blir varm. Ladespenningen er 14,4 volt i tillegg har du ett rent varmetap i viklinger og dioder intern i dynamoen og så har du tap i reimdriftsoverføringen. Men dette har sikkert. Joerg gode data på. Sitér dette innlegget Link to post
Baufort Svart 25.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2019 Ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.