Jump to content

Lage moring av jernbaneskinner, konstruksjon


mingebretsen

Recommended Posts

Hei hop,

skal lage moring til en 19 fots båt på rundt 6-700 kg. Ubeskyttet havn. Bunnen går relativt bratt dypere nedover. Så bør kunne feste seg bra, så den ikke sklir ut og ned i dypet, for da er det fryktelig dypt. 

 

Altså. Har jernbaneskinner. Hva er bra konstruksjon for å feste dem sammen så dem gir bra feste effekt iforhold til vekt? 

Link to post
2 hours ago, index said:

Tror jeg ville ha sveiset dem sammen i en firkant,  1.5 til 2m lengder. To under og to oppå. Og evt lagt til flere om nødvendig for vekten. 

Fire styks 2m skinnestykker á ca 35kg vejer rundt regnet 280Kg ... det burde nok kunne holde det meste på plads ... faktisk tror jeg mindre kan gøre det ... næsten uanset bundforholdene ...

Link to post

Skinner er støpt. Svært mange skinner vil bli helt sprø og knekker lett i herdesonene hvis du sveiser.

Ville brukt orginalhullene til innfesting og evt sjaklet to etter hverandre. Da kan du ha  langt nok tau imellom til å legge ut en i gangen eller slepe begge ut med et tau i ytterenden.

Tau til land langs bunnen er god løsning for å holde de inne.

Kan monteres før du sleper ut, så får du stoppet på rett plass.

Mons

Link to post

Fungerer greit å sveise jernbaneskinner med basiske elektroder. Fikk elektroder med legering som var tilpasset skinnestål hos ESAB forhandleren da jeg skulle sveise alle skinneskjøter og sviller til slippen som jeg er medeier i. Forvarmet sveisefuge til ca. 100 grader med propanbrenner før sveising. Disse sveisene har nå holdt i over 20 år uten problemer. Det som er viktig å tenke på, for hobbysveisere som meg, er at fotflens og steg har best sveiseegenskaper og at sveising på skinnehode bør begrenses hvis mulig. Dette er det tatt hensyn til i skissen til moring over.

Det er forøvrig utallige kaifundamenter langs kysten som er bygget med pæler og bjelker av gamle jernbaneskinner sveist med vanlige elektroder.

Link to post

Fix har nok rett i at det normalt vil gå bra. En slik grundig konstruksjon som han har ville dessuten antakelig ha holdt med dobbeltsidig tape.

Selv legger jeg mye kranskinner. Har knekt en 17 cm skinne med slegga når jeg skulle slå av et stag som var sveist i steget, men har også sett mange konstruksjoner som holder.

Trådstarter snakker om 19 fot båt og bratt skråning utover.

Da tror jeg ikke at masse kutting og sveising er bedre eller verdt bryet i forhold til mitt forslag lenger opp.

To lodd etter hverandre vil nesten alltid bli mye sterkere enn ett større.

Mons

Link to post
index skrev for 15 timer siden:

Trodde de var smidd jeg. De sveises jo på toglinjer, hva gjør de for å unngå at de blir sprø?

Og det er de nok også. Først støpt, så smidd. Men husk at det er forskjell på støpestål og støpejern! Tviler sterkt på at det er støpejern i skinnene, det hadde nok blitt for sprøtt. For at skinnene skal tåle belastningen av toghjul i år etter år må de være harde, og for at de skal bli harde må karboninnholdet være relativt høyt. Hvilke andre legeringselementer som er i skinnene vet jeg ikke, men det skulle forundre meg om det ikke er noe mangan, og kanskje litt krom og vanadium? Det høye karboninnholdet er nok årsaken til at skinnestål er vanskelig sveisbart. Som @ReodorF skriver er for- og ettervarming områdt rundt sveiseområdet viktig. Uten at jeg har konkrete kunnskaper om dette vil jeg tro det er strenge krav til sveiseprosedyrer for dette når skinner skal skjøtes for jernbanen. Sveisemetoden som -morten- nevner er en form for friksjonssveising. Godkjenning av slike metoder begynner med en sveisekvalifisering (WPQ). Prøvestykker blir sveiset sammen, og deretter kappet opp i prøvesykker som blir testet på en rekke ulike metoder, både destruktivt og ikke destruktivt, studert i mikroskop, kontrollert for hardhet, osv. Til slutt munner parametrene ut i en sveiseprosedyre (WPS).

 

Fiks skrev for 2 timer siden:

Det som er viktig å tenke på, for hobbysveisere som meg, er at fotflens og steg har best sveiseegenskaper og at sveising på skinnehode bør begrenses hvis mulig.

Noe som tilsier at formendringen (deformasjonen) er størst ved skinnehodet. Det er jo også helt logisk at den delen av skinna som kommer i kontakt med hjulene er hardest, og at resten av skinna er så seig som mulig slik at skinna ikke knekker.

Link to post
mons skrev On ‎25‎.‎02‎.‎2019 at 7.30:

Skinner er støpt.

 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Og det er de nok også. Først støpt, så smidd. Men husk at det er forskjell på støpestål og støpejern!

 

Alt smidd stål har vel vært støpt først? Uansett, jernbaneskinner er av stål og er kanskje vanskelige å sveise. Hva med å bolte dem sammen I stedet? Hele poenget må jo være å lage noe som tåler drag I litt varierende vinkel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...