Furu Startet 21.Februar.2019 Del på Facebook Startet 21.Februar.2019 Har mest trolig en ettermontert olje kjøler på min motor fra mota, mota laget denne i sin tid spesifikt for volvo penta og kan ikke engang opplyse om zink eller reserve pakninger grunnet det vil være kontrakt brudd. lokal penta forhandler viser til bildet nedenfor, hvor det er tydelig zink i enden av kjøler, men mota kjølere har ingen plugg der eller i andre enden.. så da har min motor kun en zink i varme veksler, er dette nok egentlig ? Synest huske selger sa for mange år side. att gamle olje kjøler var tært og derfor byttet, men hvorfor bytte til kjøler uten zink.. kan det være andre matrialer benyttet i olje kjøler derfor ingen behov kanskje ? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Februar.2019 Del på Facebook Svart 21.Februar.2019 Sink (Zn) ? I såfall bestemmes bruk av anode, og hvilket materiale denne skal ha, ut fra kjølemediet (sjøvann?) og hvilken legering det er i kjøleren. Les bruksanvisningen for kjøleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 21.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2019 (redigert) Ok, men det er det som er med bruksanvisning finnes ikkje., volvo penta henviser bare til sin egen kjøler, og mota ber meg ta kontakt med volvo penta.. Redigert 21.Februar.2019 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 21.Februar.2019 Del på Facebook Svart 21.Februar.2019 Hvis det ikke er laget plass til anode, så skal det sikkert ikke være anode. En del legeringer blir ødelagt av anoder. Så vidt jeg husker CuNi-legeringer, blant annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kokken Svart 21.Februar.2019 Del på Facebook Svart 21.Februar.2019 Er d ikkje sink pluggen som er under Slangeklemma? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Furu Svart 22.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 kokken skrev On 21.2.2019 at 17.25: Er d ikkje sink pluggen som er under Slangeklemma? Det er en avtappings skrue. Får ingen info fra verken penta eller olje kjøler produsent så satser på att en anode er nok på motoren Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 22.Februar.2019 Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 At det er en avtappingskrue kan muligens hinte mot at materialet er av CuNi. Generell anbefaling er i såfall at sjøvann bør tappes av ved lengre stillstand. Anbefaling som sikkert få følger. Som anode kan Fe benyttes, så frem det over stemmer. Anode kan være en rørbit i jern som man bytter en gang i blant (ref. USCG). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bestefar Svart 22.Februar.2019 Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 Har du tatt ut «avtappingsskruen» og sjekket om det er et gjenget hull i senter på innsiden? Om det er et gjenget hull der, så er det for offeranoden. På min TMD fra 1988 så var det offeranode på kjøperne. Men da måtte skifte ut så var det ikke anode på den nye. Dette er anoden jeg brukte: https://www.seasea.no/anod-volvo-ga-plug-zn-838929 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fabia Svart 22.Februar.2019 Del på Facebook Svart 22.Februar.2019 Hvis det skal være anode der så sitter den i i front, rett under inntaket. Hvis du har slangetilkobling på tur og retur så tror jeg ikke den skal ha anode. Pluggen på retur side er en tappeplugg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Furu skrev On 21.2.2019 at 12.39: Har mest trolig en ettermontert olje kjøler på min motor fra mota:......... Skriv opp motor-nr å ring VP........ jeg har en MD31A levert 90........den har ingen zink ...... første året med båten, så hadde jeg kjøpt zink iflg katalogen til en MD31A.......jeg holdt på å bli helt crazy da jeg letet etter pluggene på motorn, så til slutt ringte jeg VP.....motorn stemmer ikke med de ‘spreng-skisser’ i manualen.... han spurte vad har du for nummer på motorn......ett øgonblikk...... nei du har ingen zink i din motor........de siste modellene av den motorn, så skiftet vi underleverandør på varmeveksleren, de har en annen legering og trenger ikke zink......da blev jeg litt urolig, spurte om jeg kan kompletere på noe vis......nei sa han, faktum er att vi ser mindre tæringsskader i disse motorer enn de som har zink så mitt råd....ring VP i Gøteborg, og ha ditt motornummer klart.....så får du ett riktig svar. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Og for all del, ikke ettermonter anode hvis kjøleren ikke er beregnet for anode. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.