Jump to content

Zink anoder, volvo penta tmd31a


Furu

Recommended Posts

Har mest trolig en ettermontert olje kjøler på min motor fra mota, mota laget denne i sin tid spesifikt for volvo penta og kan ikke engang opplyse om zink eller reserve pakninger grunnet det vil være kontrakt brudd.

lokal penta forhandler viser til bildet nedenfor, hvor det er tydelig zink i enden av kjøler, men mota kjølere har ingen plugg der eller i andre enden..

så da har min motor kun en zink i varme veksler, er dette nok egentlig ?

Synest huske selger sa for mange år side. att gamle olje kjøler var tært og derfor byttet, men hvorfor bytte til kjøler uten zink.. kan det være andre matrialer benyttet i olje kjøler derfor ingen behov kanskje ?

 

02594A18-C20C-4AA8-8F11-2B8F4346DF93.jpeg

EEA4C2E0-6F26-451D-BAD0-5DC3754D316C.jpeg

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

At det er en avtappingskrue kan muligens hinte mot at materialet er av CuNi. Generell anbefaling er i såfall at sjøvann bør tappes av ved lengre stillstand. Anbefaling som sikkert få følger. Som anode kan Fe benyttes, så frem det over stemmer. Anode kan være en rørbit i jern som man bytter en gang i blant (ref. USCG).

Link to post
Share on other sites

Har du tatt ut «avtappingsskruen» og sjekket om det er et gjenget hull i senter på innsiden? Om det er et gjenget hull der, så er det for offeranoden. På min TMD fra 1988 så var det offeranode på kjøperne. Men da måtte skifte ut så var det ikke anode på den nye. Dette er anoden jeg brukte: https://www.seasea.no/anod-volvo-ga-plug-zn-838929

 

Link to post
Share on other sites

Furu skrev On 21.2.2019 at 12.39:

Har mest trolig en ettermontert olje kjøler på min motor fra mota:.........

 

 

Skriv opp motor-nr å ring VP........

 

jeg har en MD31A levert 90........den har ingen zink ......

første året med båten, så hadde jeg kjøpt zink iflg katalogen til en MD31A.......jeg holdt på å bli helt crazy da jeg letet etter pluggene på motorn, så til slutt ringte jeg VP.....motorn stemmer ikke med de ‘spreng-skisser’ i manualen....

han spurte vad har du for nummer på motorn......ett øgonblikk......

nei du har ingen zink i din motor........de siste modellene av den motorn, så skiftet vi underleverandør på varmeveksleren, de har en annen legering og trenger ikke zink......da blev jeg litt urolig, spurte om jeg kan kompletere på noe vis......nei sa han, faktum er att vi ser mindre

tæringsskader i disse motorer enn de som har zink

 

så mitt råd....ring VP i Gøteborg, og ha ditt motornummer klart.....så får du ett riktig svar.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...