Jump to content

Plassering av løftestropp Comfortina 38

Silkebrisen

Recommended Posts

Hei! Begynner å tenke vår og opptak av båt for årets vårpuss. Båten kjøpte jeg i fjor på sensommeren og har ikke hatt den oppe av vannet enda. Når jeg studerer bilder av skroget under ser jeg at det blir muligens knapt med plass for bakre løftestropp mellom kjøl & drev, se vedlagt bilder jeg har funnet på nett fra en tilsvarende båt. 

I overgang mellom kjøl og skrog er det en slags forlengelse av kjølen som går ett stykke bakover, siden båten har blykjøl er nok dette stykket av glassfiber derfor har jeg ikke lyst å plassere løftestroppen under her...;) På bildene under ser det ut som de de har truffet bra med plasseringen, men det ser også ut som idealplasseringen blir på ett veldig smalt område mellom kjøl & drev. Derfor ser jeg for meg det kan bli utfordring å treffe riktig uten merking på skroget å sikte etter.

Skal jeg plassere stroppen på baksiden av drevet havner den oppå tunnellen(eller hva det nå kalles) slik at den muligens får vel mye belastning. (?)

Jeg har svært lite lyst å få løfteskader på båten, noen som har tips å komme med for å unngå dette best. mulig? :)

63_1165512651.jpg

63_1519971577.jpg

Ask skrev for 3 timer siden:

Verftet var tydeleg på at skadene ikkje var deira feil. 

Så eieren av båten måtte betale for skadene selv/bruke sin egen forsikring? Ikke bra:nonod: Når man leverer båten fra seg til profesjonelle skulle man tro de hadde sikret seg i tilfelle slike skader. Det er ikke akkurat billig med slike løft.

Men det kan jo stemme (selv om det virker helt hårreisende feil for min del), for et år siden veltet en Bavaria 50 der den sto vinterlagret i ei av de lokale havnene (profesjonelt drevet havn). Selv om det var de ansatte i havna som hadde satt båten på støtter og sikret den ble det eieren av båtens forsikring som måtte dekke skadene på egen og andres båter. Derfor; å ha båt av en viss verdi uten full kaskoforsikring vil være på grensen til ansvarsløst av eier, enten båten skulle stå på land elle ligge i sitt rette element.

Langedahl skrev for 17 timer siden:

Du kan nok regne med at de som står for løftet har gjort dette noen hundre ganger før,så det går nok bra.

De har gjort det noen hundre ganger før ja, men i vår havn er det båteier sitt ansvar å påse at båt er klargjort for løft og skal anvise hvor på båten stroppene kan plasseres. Det var en episode for noen år tilbake der masta brakk i forbindelse med opptak av en båt, da ble det båteier som måtte ta kostnaden selv. 

Er utrolig mye rar løfting rundt om! ihvertfal sørg for at dem har sikkelig løfteåk!   ellers er det jo rimelig enkelt å lage merker ved fenderlista hvor stropper skal plasseres! seriøse båtprodusenter har sikkert også løftetegninger av sine konstruksjoner

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Hvis båten ikke har noen merker for løfting så er det jo enkelt å få satt det på plass ved neste opptak, når kranfører (som har erfaring) er fornøyd med plassering av stropper og båten ligger helt rett så er det bare å merke med et eller annet midlertidig til man får mulighet til permanent merking. Gjorde det selv og nå ligger båten perfekt hver gang sjåføren kommer for opptak eller henting i hagen.:smiley:

On 2/21/2019 at 6:36 PM, Langedahl said:

Du kan nok regne med at de som står for løftet har gjort dette noen hundre ganger før,så det går nok bra.

Slik burde det være, men har så alt for mange ganger sett båter blitt løftet feil av såkalt profesjonelle som enten ikke bryr seg eller gidder.  Stropp under seildrevet eller aksling er en klassiker. Og er eieren ikke tilstede så holder jeg en knapp på at skaden skal være bra synlig før det blir sagt fra.   

På endel marinaer er det stor gjennomtrekk av folk som arbeider.   Mange har ikke filla peiling på båt, og enda mindre hvordan de er bygget opp selv om de kanskje har kjørt truck eller kran i industrien og innehar påkrevet sertifikat.  

Så med mindre man er bombesikker på kompetansen og moralen til de som skal håndtere båten din, så er det beste å selv være tilstede.  

Mange skader kan være diffuse, vanskelig å få i orden og ikke minst få plassert skyld og regning på rett sted i etterkant.  

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...