Stekepanne Startet 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2019 (redigert) Hallo. Vi planlegger ny forbruksbank før sommeren. Har i dag 870ah fordelt på 5x150ah+1x120ah. Lithium er dessverre fortsatt for dyrt, og er ikke veldig fornøyd med AGM-batteriene som står der i dag. Lurer derfor på å velge gode, gammeldagse blybatterier. Hva tror dere? Og hvilke batterier vil dere anbefale? Pris er selvsagt et tema, men det må stilles opp mot hva man får. PS: med tanke på frakt osv så ligger båten i Oslo-området. Redigert 23.Februar.2019 av PostIT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 (redigert) Hvorfor ikke fornøyd med AGM? Bly: Biltema. Funker bra. Billige. Redigert 23.Februar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 23.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Banken er 5 år gammel og tappes enormt fort ut selv med det vi mener er minimalt bruk. Jeg leser at bly tåler velsig få sykluser, så med andre ord blir batteriene da fortere dårligere!? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 (redigert) Ja. Antall sykluser er hvor mange ganger man kan lade opp og ut batteriene kan det være laderen som dreper agm batteriene dine? Har dere på lading hele tiden? agm tåler fler sykluser og lades opp fortere. Redigert 23.Februar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 23.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Vi har på mye lading ja. Har ikke batterimonitor så jeg vet aldri når batteriene er fulladet. Derfor står også laderen på stort sett hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Agm levetid forbruk er ca 5 år, som startbatteri når du kanskje 9-11år! blysyrebatteri har lavere spenning belastet (ned mot 12.0 ) mot agm (12,5) på likt forbruk. levetid på blysyrebatteri er trolig lenger en agm, tester nå ut dette selv, levetid agm er for dårlig! Min påstand og erfaring sålangt, kan ta feil men frem til pris på lithium blir levelig....god gammel kjent blysyre fra kjente merker? Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 23.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Hm, spennende! Hvordan kan levetiden være lengre når de, på papiret, takler færre sykluser? Hvordan anbefaler dere at jeg bør gjøre med lading? Vi bruker båten ca hver helg og det er ikke så lett å dra innom og skru laderen av midt i uka. Må jo ha fulladet og klart til helga igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 (redigert) Men hva slags båt er det? Seil eller motorbåt ? Er det seilbåt, så har vel åpent bly/syre batteri noen begrensninger på krengning? Har du utstyr som trekker mye strøm? Hva slags belysning har du ombord? Kan du hente noe på å gå over til led-pærer? Redigert 23.Februar.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Jeg hadde Victron agm batterier i båten jeg solgte i høst. De var 9 år gamle og like spreke som nye. Har aldri hatt de på vedlikeholdslading, og aldri satt på landstrømlading når de er over 80%. Da har heller kjøleboksen fått stå på et par dager først. Agm har jo den fordelen at de selvutlader lite, så jeg er av den oppfatning at vedlikeholdslading er bortkastet, og at det nok heller avliver flere agm banker. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 PostIT skrev 1 time siden: Hvordan anbefaler dere at jeg bør gjøre med lading? Vi bruker båten ca hver helg og det er ikke så lett å dra innom og skru laderen av midt i uka. Må jo ha fulladet og klart til helga igjen.. Du kan bruke et tidsur på laderen slik at den slår seg av etter et døgn eller to. Da får du fulle batterier, slipper sulfateringen, og slipper å ligge permanent på lading. Her har du en løsning på problemet som koster det ca en halvliter på byen: https://www.clasohlson.com/no/Koblingsur-IP44/32-7114?gclid=Cj0KCQiA-8PjBRCWARIsADc18TI2l9BWxGFACnhBfOt7Q6sqcimnTLQlRqNTbP1v4G92QbXzBP_BObAaAnAdEALw_wcB Uansett hvilke batterier du velger er det en forutsetning å ha kontroll på både nedtapping og lading. Hvis ikke kan man ikke klage på kort levetid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Stekepanne Svart 23.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Tusen takk for flere svar! Det er snakk om en seilbåt. Pumper på vann inn og ut, ganske stort kjøleskap, LED-pærer over alt, dieselvarmer, TV.. en del ting som tar strøm. Hvor lenge kan jeg forvente at 8-900ah holder hvis man ser lite TV og modererer vannbruken? Da er det kjøleboks, lading av iPad osv og litt småtteri som LED-lyd osv som trekker strøm. Tusen takk Komodo. Jeg skal se på en løsning for å få laderen til å skru seg av! Sitér dette innlegget Link to post
fredrik_j Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Om du skal ha rimelige, standard bly/syre (våte) batterier så har jeg god erfaring med Skanbatt/VFM sine fra Seatronic. Gir det de lover. Har dog kontroll på både opp og utlading med mine venner fra Victron. ca 1300 pr stk for 115Ah. OK lademottagelighet også, har hatt laderen (30A) på samtidig med motor og sett 75A inngående når ladestatus var drøyt 50%. 3x115Ah. Mistenker at de kunne tatt noe mer også, men hadde ikke mer å gi.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Hvor lenge en bank på 8-900Ah med åpne bly syre batterier holder, er selvfølgelig avhengig av hvor mye strøm du bruker. Klarer du deg med feks. 50Ah pr. døgn, holder batteriene dine rundt en uke før de er nede på halv kapasitet og må lades for ikke å skades. Et moderne kjøleskap på 40 - 50 liter, bruker normalt under 25Ah. Jeg har åpne bly/syre batterier, og de varer over 8 år (forbruksbatterier). Mitt startbatteri er nå 11 år og funker helt OK. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
fjordgrynt Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 (redigert) AGM er gode, gammeldagse blybatterier. Og egenskapene til blybatterier er at de egentlig ikke tåler å brukes - de blir veldig fortdårlige hvis de tappes ned over tid. Lithium-ion-batteriene er, som du påpeker, et mye dyrere alternativ, men de blir ikke dårlige av å ligge med lav lading over lengre tid - tvert imot, skal man lagre den type batterier over tid (f.eks. over vinteren) anbefales det en lading på 40%. Lagrer man et blybatteri over vinteren med 40% lading, er det batteriet ødelagt før det livnar i lundar og lauvast i li. Og til ditt bruk - i en seilbåt - grav litt dypt i lommeboken og invester i gode lithium-batterier. Og EL-bilene har jo vist at lithium-batteriene holder lenger enn det man trodde før. Kan du leve med et tap i ladekapasitet på 70 %, så er de lithium-batteriene du installerer i båten din i dag, antagelig de samme du har i båten i 2035. Redigert 23.Februar.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 fjordgrynt skrev 5 minutter siden: Lagrer man et blybatteri over vinteren med 40% lading, er det batteriet ødelagt før det livnar Men det er jo bare å topplade det før vinteren og oppbevare det så kaldt som mulig, eventuelt med en etterlading midt på vinteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Jeg satt inn 4x115 sønnak i 2009. De tok jeg ut i fjor - ikke fordi de hadde tegn på alderdom, men for å være føre var. Ettersom de hadde gjort god nytte så lenge, kjøpte jeg samme, men litt høyere (en centimeter eller to) 4x142ah fra sønnak. Ser de fremdeles koster under 2000-, pr stk, (tror jeg betalte 1600 eller deromkring på kampanje). På start har jeg hatt litt mer utskiftninger, og vil nok bytte et 230 ah som jeg satt inn i 2011 før det begynner å lugge. Men det blir vanlig bly igjen her også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Hulda er seilbåt med skrukorkbatterier. De tåler å krenge 45 grader over tid. Heftig seiling er sjelden mer enn 30 grader, da ligger rekka i vannet. Optimal seiling er mellom 10- og 15 grader. Da går båten best. Forrige batterisett byttet etter 10 år. Lading på hele tiden. Forrige settet var Biltema. Nå er det noen andre startbatterier. Grunnen til at Biltema ble byttet, var at de begynte å bruke vann, og at syrevekten sank på en av 12 celler. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 23.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2019 Da høres det ikke ut som Biltema er noe dårlig alternativ. Noe jeg bør vurdere rundt oppsett av lader? Ekstern laderegulator? Lithium er uaktuelt nå, punktum. Solcelle er også på planen. Sitér dette innlegget Link to post
HPF Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 5 hours ago, PostIT said: Banken er 5 år gammel og tappes enormt fort ut selv med det vi mener er minimalt bruk. Har ett av de fem batteriene en defekt battericelle vil det batteriet få en lavere spenning. Siden batteriene er elektrisk sammenkoblet vil de prøve å opprettholde samme spenning på alle polene og da vil det flyte en utjevningsstrøm fra de gode batteriene til det dårlige. Det dårlige batteriet vil utvikle mer varme så en enkel sjekkmetode (om batteriene står litt adskilt) er å kjenne etter om ett av batteriene er varmere enn de andre. Bedre er det å topplade batteriene, koble de fra hverandre og så etter noen timer sjekke spenningen på hvert av de fem batteriene. Dette bør gjøres når alle strømforbrukere er frakoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Bjl Svart 24.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2019 Har opplevd det samme som HPF. Ett batteri som ødelegger for hele banken. Lad opp, koble fra og mål spenningen etter noen dager. Kan hende du finner en synder. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.April.2019 Link til dette innlegget Svart 5.April.2019 I disse tider er det ikke lett å velge batterier. Årsaken er at utvalget er stort, OG at vi bruker båten / batteriene på forskjellige måter. Faktorene ellers er Vekt, Størrelse og Pris / økonomi. Og at de forskjellige batteritypene krever forskjellig ladespenning /-syklus. Mitt valg er bassért på følgende: Jeg ligger sjelden i uthavn, går på tur fra havn til havn og har strømtilgang nesten over alt. Derfor: Standard blybatterier! To 120 Ah startbatterier, to 120 Ah forbruksbatterier, de siste er paralellkoblet med to trøsterbatterier på 90 Ah med høy CCA. Kunsten er å passe ladespenning og hvilespenning. (De aller fleste blybatteriene avlives av sulfatering / feil med ladingen! Passes batteriene burde de holde i minst 8-10 år.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.