hexachordia Startet 24.Februar.2019 Del på Facebook Startet 24.Februar.2019 Hei godtfolk! Da er vi i gang med diverse vedlikeholdsprosjekter på nyinnkjøpt Albin Alpha fra 1986. Går over alt av kraner, pakkboks og den slags. Hendelen til utløpskranen av gråvann fra vasken brakk rett av da jeg forsøkte å dreie på den i dag. Mitt spørsmål er om det lar seg gjøre og bare skifte kranen og la skroggjennomføringen bli værende på båten? Bilde vedlagt. Har aldri skiftet skroggjennomføringen før og er litt usikker på fremgangsmåten. Er vel også kanskje usikkert om gjengene lar seg rikke etter 33 år? Hva anbefaler dere? Slangen fra vasken er 38mm. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Om du kun skifter krana har du uansett en gammel skroggjennomføring. Jeg ville bytta hele greia når du først er i gang. De gangene jeg har skifte har jeg aldri klart å skru av mutteren, så har brukt baufil/bajonettsag på den og slått den ut. Se på true design, da slipper du å tenke på bytte på en lang lang stund. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Takk. Leser meg opp på dette nå. Uff, bør jo skifte alle gjennomføringer og kuleventiler virker det som. Hva er bra og rimelige kuleventiler med lang levetid? Er kuleventiler av plast eller kunststoff noe en bør unngå? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Hei Før hadde eg ei Albin vega. Då eg skulle skifta gjennomføringane viste det seg at sjølve gjennomføringane var av utruleg god kvalitet, men kranane var ferdige. Me skrudde av kranane, og beholdt sjølve gjennomføringane. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Februar.2019 Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 (redigert) Gå for merket Tru Design? Jeg har byttet at. Koster litt men det er en varig løsning. Lagt til: som Ask påpeker, om gjennomføringene er gode, bytt ventilen. Du kan sågar skru på tru design på gammel metall gjennomføring. Men rens gjengene godt med stålbørste og test om ventilen entrer godt. Et tips, dersom du har mange tema du vil ta opp fremover, så kan du jo starte en egen prosjekttråd. Redigert 24.Februar.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 24.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2019 Takk. Skal vurdere prosjekttråd. Planen er å fikse det som er helt nødvendig i år for å ha en fin seilsesong. Om jeg bestemmer meg for å beholde båten kan det bli ny innvendig kledning, nye seil, nytt elektrisk anlegg med landstrøm, ny motor og mye annet senere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Februar.2019 Del på Facebook Svart 25.Februar.2019 Løsne slangen på innsiden og slipe vekk kraven på utsiden av gjennomføringene lettere kan det ikke gjøres. Tru Design er bra , men det er en grunn til at de har kommet med forsterkning. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hexachordia Svart 26.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Hva slags verktøy til vinkelsliperen er best til å slipe bort kraven på skroggjennomføringen utenfra? Vil unngå å skade skroget.... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Februar.2019 Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Jeg bruker vanlig kappeskive for metall til slikt. En slipeskive kan også brukes, men i alle fall med små «enhånds» vinkelslipere fungerer kappeskive fint. Maskerer du rundt med et par lag med maskeringsteip får du et forvarsel før du går gjennom bunnstoff og gelcoat. Bildet under viser hvordan det ble da jeg slipte unøyaktig og i en fart (skulle blende det hullet, derfor var det ikke så nøye med glassfiberen rundt, brukte også kappeskiven til å slipe graderingen til støpen, eksentersliper til slutt). Blir det varmgang kan du ha vann på ei gammal Jif-flaske eller lignende å sprute på flensen for å kjøle ned underveis. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Takk. Denne infoen er gull verdt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.