Jump to content

Polar 770, erfaringer?

Krille

Recommended Posts

Kan anbefale den av mange grunner.  Velbygget båt da de aller fleste er fabrikkbygget av Polar Boat A/S.  Skroget er sjøsterk for størrelsen. Er halvplanende med denne tunellen over propellen.  Denne båten har sannsynlegvis en Yanmar 77 eller en Volvo Tmd 31 ?

Begge er helt greie alder tatt i betrakning.  15 - 16 knop fart. Helt ny tom båt gikk akkurat 18.

Båtene var veritas godkjente på den tiden og fabrikken tok dette seriøst så kvaliteten er god.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Har lest meg litt opp på denne, selv om det ikke ble kjøp. Var bare lovord å høre. Er nok en knallgod båt vedr kavalitet og sjøegenskaper i denne størrelsen. Men som Knude nevner så er det nok mest av de med Yanmar 77. Men den tåler større motor, så hvis du finner det og motoren er av det kurante slaget, så tror jeg du har en kjempebåt som også tar deg raskt frem til snekke å være. Men Yanmaren er ikke treg den heller. Ville ikke valgt en utgave med under 60 hk.

Jo den er også ganske vanlig i 770 av eldre årgang. Er også etter hukommelsen ganske mange TAMD 31 som det er noe mer guffe i. Kommer du over en med TMD 41 er du riktig heldig..   Skroget tåler 26 knop . Jeg har selv kjørt  et par eksemplarer med  yanmar 140 hk. Husker ikke betegnelsen i farten. Det rarer er at det skroget legger seg over i svingene " riktig" vei som et helplanende skrog. Jeg jobbet på Polar Boats I perioden 1983 til 1995 Da ble Polar solgt til Fjord Boat . Hvor mange 770 de laget har jeg ikke peiling på. De nyere utgavene er det Nor Sea  Boat som har produsert og nå er det nye PolarBoat ( B. Markussen) som har formene.

lykke til med kjøp.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...