Jump to content

Selden uthalsvogn til rullestorseil går tregt

blueline

Recommended Posts

Har en Bavaria 34 cruiser 2015 modell med selden mast. Uthalsvognen som trekker ut rullestorseilet går tregt. Tungt, vanskelig å dra ut storseilet. Det blir for mye friksjon i vognen og den kiler seg litt. Må hjelpe til manuelt. Har hatt to Bavaria cruisere med samme patent tidligere men ikke hatt problemer. Forsøkte å smøre opp akslingene til hjulene, men er usikker på om det egentlig skal være nødvendig. Det er små plasthjul på uthalsvognen som jeg tror har blitt urunde og har bestilt nye( Selden del nr. 504-345). Etter å ha studert litt mer i dag ser jeg at det virker som om hele vognen går litt tregt i sporet på bommen. Er det noen som har hatt problemer med dette og funnet en løsning? 

Er ikke Holt Prolube en lignende spray som Dry lube PTFE (Biltema) mon tro? Sannsynligvis er Holts versjon hakket bedre, men også Biltemas variant inneholder PTFE (også kjent som teflon). Har brukt den varianten på sleiden hos meg, har blitt betraktelig bedre. Før måtte jeg opp på dekk og skyve/dra den ut mens en av mannskapet sveivet, nå holder det å vinsje ut seilet på vanlig vis. Må gjentas med jevne mellomrom for best effekt (det regner mye her jeg bor). Synes det er en fordel at det er et tørt smøremiddel som gjør at man slipper graps fra oljer og fett på tauverk, seil og dekk. 

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...