Ruppe Startet 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2019 Hei. Har nettopp kjøpt oss en Bavaria 38, som ikke har krysset noen hav før. Vi har planlagt å reise "melkeruta" i Juli, og det er noen ting vi prøver å nøste opp i når det kommer til utstyr. Vil også nevne at vi har også et relativt stramt budsjett for ekstra utstyret. - Værmeldinger til havs: Har vel lest meg frem til at Iridium Go! er tingen. Men det er jo ganske dyrt, og abonnementet som kommer i tillegg er også dyrt. Så da lurer jeg på om det er noen alternativer for å kunne få tak i grib-filer til havs? Evt kan man få tak i et abonnementet som man kun betaler for hva man bruker av data som varer i et års tid? - Lading av batterier: er kun 100W solceller installert nå som fungerer i bestefall kun 50% av døgnet, så hvor mye Watt bør man ha fra andre kilder (vind eller slepegenerator osv,) i tillegg? Oppgradere med flere solceller? tenker å ha ca 500 ah med batterier. AIS: Har en Raymarine aSerie kartplotter å vil gjerne ha AIS inn på den. Hvordan kobles en transciever sammen med denne? Vet jeg kan spørre forhandlere om mye av dette, men tenkte å høste inn litt erfaringer fra noen som har gått gjennom denne fasen først. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Hva mener du med "melkeruta"? For meg med snekke betyr det t/r Son7Göteborg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kallethekid Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Når det gjelder lading er vel det viktigste å finne ut hvor mye du bruker. Har dere vindror eller kun autopilot? Hvor mye drar kjøleboks? Har dere LED-lys i båten eller lyspærer? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Lars H. skrev 22 minutter siden: Hva mener du med "melkeruta"? For meg med snekke betyr det t/r Son7Göteborg. Kanariøyene, Kapp Verde, Karibia, Panama kanalen, Galapagos, Tahiti, New Zealand, Malakkastredet (?) Rødehavet, Middelhavet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Det var litt av en rute og forklarer at trådstarter trenger litt info om det er første turen hans/hennes. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Melkeruta er Karibia og tilbake, ikke jorda rundt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Kanskje vi skal vente på svaret fra trådstarter? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Ta en titt på YouTube. Et par seilere: https://www.youtube.com/watch?v=wgkmRTKxM-A https://www.youtube.com/watch?v=-B75qufAmw8&list=RDQM5Kc_zLjHKls&start_radio=1 Blant mange andre. Men disse to har krysset frem og tilbake mellom Alaska og Hawaii flere ganger. På trange budsjetter. Og Lealea er en Albin Vega på 27 fot: Hawaii, Alaska. Alaska, California, Hawaii og tilbake til Alaska. Bruk litt tid på disse, og du vil plukke opp en del verdifull informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 (redigert) Iridium Go abonnement finnes i mange varianter. Jeg bruker fri data abonnement. Tilbys med 3 måneders binding. Seatronic forhandler. Lading: kommer helt an på forbruket. Vi har 500Ah forbruksbank. Bruker ca 12a i timen når vi seiler. Har ikke solceller. Lader via generator eller motor. @LarsH melkeruta er ARCen. Kanariøyene Karibien og tilbake via Azorene gjerne a serie og AIS vet jeg ikke. Men manualen ligger på raymarine.no. Om dere ikke har autopilot bør det prioriteres. 20 døgn over havet med håndstyring krever stort mannskap Redigert 26.Februar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 (redigert) Hvis du tar en titt på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=F6NZJgroiE0 Så beskriver 'Drake Paragon' en app på Ipad der det er lagt inn kart, som overlappes av værkart og kjøres via Iridium. Kontinuerlig oppdatering. Autopilot er greit, og nødvendig. Det underlige er at Hulda, som er mindre langkjølet enn @Bitteliten, seiler forbausende godt med lastestrikker surret til rattet og ut til borde. Skal eksperimentere mer med dette til sommeren. Når Hulda ligger og seiler med autopiloten gående, trekker vi mellom 10- og 15 A kontiuerlig. Lanterner er LED og alle lys inne er LED. Så det er PC navigasjon, to Garmin-idioter, AIS og VHF i tillegg. Den Garminen vi har inne trekker så mye strøm at den varmer salongen, helt borti natta (type 4012). Får du kjøpt noe brukt, ikke kjøp Garmin 4000-serien. Den gamle PC'en (Toshiba) er heller ikke billig på strømtrekket. Slik sett har vi forbedringspotensiale, men det koster kroner. Forbruksbanken vår er på 450 Ah og lader ved seilas om natten via aggregat. På en slik tur ville jeg hektet på et par store solcellepaneler med MPPT-regulator. Hulda har AIS type (Class) B. Om jeg ikke hadde fra før av, ville jeg vurdert AIS type A på en slik tur. Redigert 26.Februar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruppe Svart 26.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 For å ta rute: det blir en tur innom vestre del av middelhavet, Kanariøyene, Kapp Verde, Karibien og tilbake via Azorene. Det er autopilot på båten og vi har ganske god kontroll på annet diverse utstyr vi har/skal skaffe. Strømforbruket er autopilot, kjøleboks, div LEDlys, instrumenter. Jeg har ikke prøvd båten enda, så har ikke noe tall på det. Var mest ute etter å høre om noen hadde noen "ca" tall på hvor mye ladning det er behov for uten å trenge motoren. Noen som har en "ca" totalpris for å kunne hente inn værmeldinger i Atlanteren? utstyr og abonnement Hulda skrev 6 minutter siden: Hulda har AIS type (Class) B. Om jeg ikke hadde fra før av, ville jeg vurdert AIS type A på en slik tur. - ja, tenker det samme. Tror det blir litt mer avslappet stemning når man kan stole på at man ser og blir sett utpå havet. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Framtia skrev 1 time siden: Melkeruta er Karibia og tilbake, ikke jorda rundt. Uenighet om dette. Fra gammelt av var det jorda rundt, men nå er det en svipptur til Caribien som omtales som melkeruta. Til min store frustrasjon. Så i dagligtale har du rett. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 (redigert) Vi kjøpte 500 Iridium "ringkontant" minutter med ett års gyldighet fra Globaltelesat. Da betalte vi £470 per år, men nå ser prisen ut til å ha gått opp til £645! Du kan få ned i 75 minutter/(MB) for £102. https://www.globaltelesat.co.uk/iridium-prepaid-satellite-airtime Du kan kjøpe ringetid fra hvor som helst i verden, og da får du prisen uten MVA. Redigert 26.Februar.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
pacuare Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Ruppe skrev 9 minutter siden: Strømforbruket er autopilot, kjøleboks, div LEDlys, instrumenter. Jeg har ikke prøvd båten enda, så har ikke noe tall på det. Var mest ute etter å høre om noen hadde noen "ca" tall på hvor mye ladning det er behov for uten å trenge motoren Veldig individuelt. En båt med 600 watt fleksible på biminien måtte lade mye med motor (samme båtstørrelse som deg). En mindre båt med 180watt faste (justerbare) på targa trengte aldri å lade med motor. Stor forskjell på hvor lite strøm båten brukte, samt effektivitet på panelene. Skal dere ha værrouting, eller bare værmelding? Har dere lite erfaring med å tolke værmelding på havet er det verdt merkostnaden å få ferdige rapporter. Med erfaring klarer en å finne mye av samme informasjon selv med en daglig værmelding, liten fil via satelittelefon. Returen til Europa er det mest kritiske å få hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Faste paneler er som regel mye bedre enn fleksible. Men da bør du ha targabøyle som innebærer en del planlegging og vilje til å bruke penger. 600watt er da fullt mulig, og det skal normalt være nok. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
lasmarquezas Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Gratulerer både med båt og spennende planer! Håper dere linker til side etter hvert - alltid hyggelig, for ikke å si inspirerende, å følge båter på langtur. pacuare har helt rett i at det er en viss disputt om hva "melkeruta" egentlig innebærer. Dessuten er det en potensielt misvisende og lullende lobotomerende betegnelse, mer egnet for de som du vil berolige hjemme enn for deg som skipper. Direkteseilasen fra Gran Canaria til Lesser Antilles er jo rundt 2700 nm over hav, og selv om passatvinden kan være både mild og vennligsinnet, har man selvsagt intet garantisertifikat. Et solid rigget fartøy og godt forberedt mannskap blir derfor en sunn foranstaltning. Uansett, dere vil få en fantastisk tur. Jeg seilte selv turen i 1999, men da var nok elektronikken litt mer i steinalderen, er jeg redd. Solnedgangene, derimot, de var nok de samme, eventyrlig vakre. Blir dessuten minnet på at det er 20 år siden hver gang jeg ser meg i speilet, men det er nå en annen sak... Tror videre at pacuare er inne på noe viktig mht trening/erfaring i å jobbe aktivt med værmelding på havet. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Kanariøyene, Kapp Verde, Karibia, Panama kanalen, Galapagos, Tahiti, New Zealand, Malakkastredet (?) Rødehavet, Middelhavet. WOW - det var litt av en melkerute! Og med uerfarne folk? Hm.. dere trenger mange gode råd! Jeg har ingen erfaring med seilbåt, men har en del tips om fine steder i Karibien, men det kan vi kanskje komme tilbake til! Sitér dette innlegget Link to post
Ruppe Svart 26.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 (redigert) pacuare skrev 50 minutter siden: Skal dere ha værrouting, eller bare værmelding? Har dere lite erfaring med å tolke værmelding på havet er det verdt merkostnaden å få ferdige rapporter. Med erfaring klarer en å finne mye av samme informasjon selv med en daglig værmelding, liten fil via satelittelefon. Returen til Europa er det mest kritiske å få hjelp. kan du komme med noen eksempler på hva du snakker om? er det tekstformat? å hva må jeg ha av utstyr Jeg ser for meg å bruke et program som Wether4D. som du sikkert skjønner har vi tilnærmet ingen erfaring. har kun seilet lokalt uten å tenke på noe av dette. tar mer enn gjerne imot tips om det meste, Dreamer :) Redigert 26.Februar.2019 av Ruppe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Ruppe skrev 49 minutter siden: kan du komme med noen eksempler på hva du snakker om? er det tekstformat? å hva må jeg ha av utstyr Jeg ser for meg å bruke et program som Wether4D. Værrouting, da leier dere en meterolog som gir råd om hvor dere skal seile. Har ikke brukt tjenesten selv, men lest noen rapporter (som heldigvis samsvarte med mine analyser). Detaljert gjennomgang av været nå og 10 dager frem. Settes opp til din båt med din profil, altså ditt polardiagram, om du bruker spinnaker, hvilken grense du har før du starter motor, og om du er villig til å krysse, eller heller seiler lenger i medvind. Hvilken maksvind du vil seile i. Da beregner ett program hvilken dag du bør seile, hvilke kurser du bør holde, og hva en bør se etter. Sender mail daglig eller når det er endringer, vet ikke hva som er normalt. Jeg har gjort denne jobben for noen venner. Gøy når en treffer, men litt shaky når anbefalingene er 90 grader fra riktig kurs. Litt sjakk, må possisjonere båten 5 dager frem i tid og det er mange variabler. Billigste er å laste ned værmeldinger selv og vurdere hvor det er best å gå. Skal du dette så hadde jeg allerede nå begynt å studere hvordan lav og høytrykk beveger seg over atlanterhavet, og hvilken vind det gir. Windy.com er infromativ, burkes av lanturseilere når de har wifi. Husker ikke hvilke systemer som brukes av de som laster ned over satelitt. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 pacuare skrev for 2 timer siden: Uenighet om dette. Fra gammelt av var det jorda rundt, men nå er det en svipptur til Caribien som omtales som melkeruta. Til min store frustrasjon. Så i dagligtale har du rett. Støttes! Har lest mange jordomseilingsbøker fra 1950+ og da er melkeruta jorden rundt. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Euklid Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 Værruting: Fast Seas er tipp topp og koster ikke stort, https://fastseas.com. Jeg har brukt det omtrent fra dag én. Veldig fornøyd med å ha mulighet til å få en rask oppdatering også på inReach, i tillegg til det jeg fra tid til annen har giddet å laste ned via Iridium. I områder der jeg har vært litt på tuppa av været har jeg ofte lastet ned daglige rutinger via inReach, og så lastet ned GRIB-filer en gang hver 4.-5. dag eller så. Jeg har ikke tatt særlig mange kritiske avgjørelser på bakgrunn av det Fast Seas har indikert, men det har vært en liten komfortfaktor ved å enkelt få oversikt over hva slags forhold vi kan vente oss, og av og til har vi også fått noen gode ideer om hvordan vi bør legge opp ruta. Satelittkommunikasjon: vi har hatt Iridium Extreme satellittelefon i tillegg til inReach Explorer. Ikke dumt å ha et par forskjellige kilder til langdistansekommunikasjon i mitt hode, men det koster jo noen kroner. For Iridium har jeg bare kjøpt kontantkort, mener det var 500 eller 750 minutter jeg kjøpte – og de kjøpte jeg to av i løpet av en jordomseiling. Jeg ville vurdert å kun kjøpt kort med forholdsvis kort varighet for de periodene dere skal være på åpent hav mer enn en uke. Strøm: vi har 300W solcellepaneler (i tillegg til et på 100W som ofte er i skyggen og ikke duger allverden uansett); i de fleste forhold har det holdt oss greit forsynt med strøm. Kombinasjonen mye vær og lite sol har gjort at vi har måttet lade med motor eller aggregat. Hvis det nøkternt sett er snakk om å krysse Atlanteren to ganger, og at det meste av den gjenværende tiden foregår for anker, er det ikke krise om en må kjøre litt motor daglig underveis. Verre om en skal være hundrevis av døgn til sjøs. Men sørg i det minste for at dere har nok til å klare dere for anker uten å lade med motor. Det er ikke forbudt å gjøre modifikasjoner på båten underveis, så ikke krise om du forlater Norge og oppdager at du ikke har montert nok solcellepaneler – men det er jo kanskje enklere å designe et skikkelig opplegg som monner når du først skal gjøre modifikasjoner? AIS: har aldri hørt noe annet enn at vi blir sett med vår helt vanlige Raymarine AIS, klasse B. Er klar over at det i noen systemer er mulig å filtrere bort klasse B, men har vanskelig for å se for meg at særlig mange skip gjør slikt på åpent hav. Autopilot: sørg for at den er dimensjonert skikkelig, og ta gjerne en skikkelig gjennomgang av drivenheten – eller aller helst ta med en reservedrivenhet. Det er enkelt å plaske seg over Atlanteren, men veien blir lang om autopiloten kneler. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 26.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 vi hadde 500min, på iridium, og brukte ikke opp alt, engang, ringte bare noen få ganger, mesteparten ble brukt til data på overfartene. God tur. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.