Jump to content

Yamaha 9,9 hk 2 takter 1993 mod startproblemer

Henningsen

Recommended Posts

Hei. Jeg har en 1993 mod Yamaha 9,9 hk som jeg var uheldig og fikk vann i bensinen på. Jeg har renset forgasser men nå starter den, for så å dø ut etter et minnutt ca. Hvis jeg pumper bensin med slangen mens den går så holder den litt til, men stopper til slutt. Den får altså ikke bensin nok. Jeg er ganske ny og grønn når det gjelder motor. Noen forslag til løsning? Legger ved noen bilder

AD169C7E-6F4B-40C8-BA4D-C3B519BFDA24.jpeg

5E0A503D-9BCE-4B38-9E92-BEA0C4DE2D1B.jpeg

B1FF5C1E-0CDA-4BB1-8A02-A2208D7CC598.jpeg

0290BCF9-E0C9-4DC8-BACC-AD0D4904C137.jpeg

Dette hørtes interessant ut, men her trengs det noen supplerende opplysninger.

Den første tanken som slår meg, er at det fremdeles er vann ett eller annet sted i drivstoffsystemet.

-har du blåst igjennom alle rør/slanger i tillegg til forgasseren - inkl. slangen til tanken?

-kan den startes umiddelbart etter at den har dødd ut? Eller hvor lenge må du evt. vente før den igjen lar seg starte?

-er bensinpumpeblæra myk etter at den har dødd ut?

-stopper den selv om du pumper så mye at blæra er konstant hard?

-kommer kjølevannet ut som normalt?

-hvordan kom det vann i bensinen? Grunnen til at jeg spør, er at det kan ha skjedd andre ting i samme forbindelse.

Et nærbilde av tennpluggene gir ofte en bra generell pekepinn.

Ozo: jeg har kun renset forgasser, ikke renset noe mere. Jeg har også byttet til ny  bensin og bensinslange med pumpeblære. Den starter et par tre ganger rett etter at den har dødd ut. Etter dette så får jeg ikke start på den før den har vilt en times tid. Pumpeblære er nokså hard etter at den har dødd ut. Den stopper selv om blæra er hard ja. Kjølevannet ser bra ut. Det kom vann inn i bensintanken under et uvær da den lå inne i et rom på båten så hadde tanken snudd seg slik at den lå opp ned inne i rommet som var fult av vann. Jeg trodde ikke det var mulig å få vann inn i tanken med lokket skrudd igjen, men det har nå skjedd da. Forgasseren var full av salt. Etter å ha sjekket tennplugger er de ganske fuktige etter hver gang jeg starter den.

Hvis pluggene er fuktige (av bensin, og ikke vann) etter at den har stoppet, er det nok adskillig mer sannsynlig at feilen ligger i tenningsanlegget enn i drivstoffsystemet. Det nevnte uværet kan nok ha lurt inn litt sjøsprøyt i forbindelsene der. Løsne, og inspisér begge ender på begge tennpluggkablene. Det samme gjelder lavspenttilkoblingene på coilen, samt alle tilkoblinger på den elektroniske styreenheten. Puss rent, og gi en generøs dusj med fuktfortrengende, penetrerende olje (CRC, WD40 e.l.).

Pluggene skal aldri bli fuktige. Flottørventilen stenger for bensintilførselen når forgasseren er full. Da klarer du ikke å pumpe mer (blæra blir hard). Deretter mates det ikke inn mer i sylinderen enn det som skal forbrennes. Fuktige plugger betyr mao. at bensinen ikke antennes.

Dårlig elektrisk kontakt påvirkes svært ofte av temperaturendringer, siden det er snakk om to metallflater som ligger inntil hverandre, og metall utvider seg ved oppvarming.

Ozo: det med pluggene var jeg ikke klar over, takk for forklaringen. Da prøver jeg som du forklarte. Hadde det også vært en ide å bytte plugger, eller har det ingen betydning? Også var det coilen da, hvor finner man den? Er det den som ligger under den sorte plastbeholderen over tennpluggene på bilde nummer 1?

Forresten, tok du fra hverandre bensinpumpa når du rensa forgasseren?

Bensinpumpa er den helt firkanta klossen med 4 skruer. Sitter fast i forgasseren og har bensinslangen tilkoblet.

Jeg sleit med start på min etter dårlig bensin. Gjorde omtrent samme som deg. Da jeg renset forgasseren gjorde jeg feilen med å ta fra hverandre bensinpumpa, noe som førte til ødelagt membran. Ingen vei utenom å kjøpe ny membran

Redigert av PostIT (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...