Henningsen Startet 26.Februar.2019 Del på Facebook Startet 26.Februar.2019 Hei. Jeg har en 1993 mod Yamaha 9,9 hk som jeg var uheldig og fikk vann i bensinen på. Jeg har renset forgasser men nå starter den, for så å dø ut etter et minnutt ca. Hvis jeg pumper bensin med slangen mens den går så holder den litt til, men stopper til slutt. Den får altså ikke bensin nok. Jeg er ganske ny og grønn når det gjelder motor. Noen forslag til løsning? Legger ved noen bilder Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 26.Februar.2019 Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Dette hørtes interessant ut, men her trengs det noen supplerende opplysninger. Den første tanken som slår meg, er at det fremdeles er vann ett eller annet sted i drivstoffsystemet. -har du blåst igjennom alle rør/slanger i tillegg til forgasseren - inkl. slangen til tanken? -kan den startes umiddelbart etter at den har dødd ut? Eller hvor lenge må du evt. vente før den igjen lar seg starte? -er bensinpumpeblæra myk etter at den har dødd ut? -stopper den selv om du pumper så mye at blæra er konstant hard? -kommer kjølevannet ut som normalt? -hvordan kom det vann i bensinen? Grunnen til at jeg spør, er at det kan ha skjedd andre ting i samme forbindelse. Et nærbilde av tennpluggene gir ofte en bra generell pekepinn. Sitér dette innlegget Link to post
Henningsen Svart 26.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Ozo: jeg har kun renset forgasser, ikke renset noe mere. Jeg har også byttet til ny bensin og bensinslange med pumpeblære. Den starter et par tre ganger rett etter at den har dødd ut. Etter dette så får jeg ikke start på den før den har vilt en times tid. Pumpeblære er nokså hard etter at den har dødd ut. Den stopper selv om blæra er hard ja. Kjølevannet ser bra ut. Det kom vann inn i bensintanken under et uvær da den lå inne i et rom på båten så hadde tanken snudd seg slik at den lå opp ned inne i rommet som var fult av vann. Jeg trodde ikke det var mulig å få vann inn i tanken med lokket skrudd igjen, men det har nå skjedd da. Forgasseren var full av salt. Etter å ha sjekket tennplugger er de ganske fuktige etter hver gang jeg starter den. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Februar.2019 Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Og du er 100% sikker på at du har montert flottørventilen riktig etter rensingen? Sitér dette innlegget Link to post
Henningsen Svart 26.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Bårdp: nei det er jeg ikke. Det er første gang jeg tar demonterer en forgasser. Hva og hvor er flotøren? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 26.Februar.2019 Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Her er link til en video: Yamaha 15 HP Carburetor cleaning. Etter 1:01 ser du flottøren. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 26.Februar.2019 Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Du må tømme bensin filteret.en dråpe kondensfjerner oppi tanken Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 (redigert) Høres jo ut som den ikke får nok bensin og at flottøren ikke funker som den skal eller er feiljustert. Dessuten bør du ta tanken ut, tømme den og skylle den med sprit før du fyller ny bensin. Sammen med slange. Redigert 27.Februar.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Hvis pluggene er fuktige (av bensin, og ikke vann) etter at den har stoppet, er det nok adskillig mer sannsynlig at feilen ligger i tenningsanlegget enn i drivstoffsystemet. Det nevnte uværet kan nok ha lurt inn litt sjøsprøyt i forbindelsene der. Løsne, og inspisér begge ender på begge tennpluggkablene. Det samme gjelder lavspenttilkoblingene på coilen, samt alle tilkoblinger på den elektroniske styreenheten. Puss rent, og gi en generøs dusj med fuktfortrengende, penetrerende olje (CRC, WD40 e.l.). Sitér dette innlegget Link to post
Henningsen Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Hmm. Her var det tydeligvis litt uenighet. Ozo: vil det ikke være normalt at tennpluggene blir fuktige av bensin når jeg pumper så mye som jeg har gjor? Og motoren tenner jo etter at jeg har gjort rent pluggene og pumpet ny bensin. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Pluggene skal aldri bli fuktige. Flottørventilen stenger for bensintilførselen når forgasseren er full. Da klarer du ikke å pumpe mer (blæra blir hard). Deretter mates det ikke inn mer i sylinderen enn det som skal forbrennes. Fuktige plugger betyr mao. at bensinen ikke antennes. Dårlig elektrisk kontakt påvirkes svært ofte av temperaturendringer, siden det er snakk om to metallflater som ligger inntil hverandre, og metall utvider seg ved oppvarming. Sitér dette innlegget Link to post
Henningsen Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Ozo: det med pluggene var jeg ikke klar over, takk for forklaringen. Da prøver jeg som du forklarte. Hadde det også vært en ide å bytte plugger, eller har det ingen betydning? Også var det coilen da, hvor finner man den? Er det den som ligger under den sorte plastbeholderen over tennpluggene på bilde nummer 1? Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Å bytte plugg er aldri negativt. Coilen er den svarte kladden i andre enden av tennplugg-kabelen. Helt til høyre på bilde 1 Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Det er aldri noen ulempe å bytte plugger, men siden den starter innimellom er ikke dette det kritiske punktet her. På nettet finner du helt sikkert en god beskrivelse (fargebilder) av hvordan en tennplugg skal se ut, og hvordan den ikke skal se ut. Coilen er den klumpen tennpluggkablene er tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 (redigert) Ta ut en plugg. Med pluggledningen tilkoblet holder du pluggen mot motorens gods mens du drar i startsnora. Du vil da se om du får gnist på pluggen. Gjør det samme med den andre pluggen. Får du lik gnist på begge pluggene? Redigert 27.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Mitt tips er å følge de fleste tipsene her: Bytt plugger Tøm tank Rens tank og slanger Rens forgasser på nytt. Kjøp forgasserrens. Sitér dette innlegget Link to post
Henningsen Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Jeg får gnist på begge pluggene ja. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 (redigert) Forresten, tok du fra hverandre bensinpumpa når du rensa forgasseren? Bensinpumpa er den helt firkanta klossen med 4 skruer. Sitter fast i forgasseren og har bensinslangen tilkoblet. Jeg sleit med start på min etter dårlig bensin. Gjorde omtrent samme som deg. Da jeg renset forgasseren gjorde jeg feilen med å ta fra hverandre bensinpumpa, noe som førte til ødelagt membran. Ingen vei utenom å kjøpe ny membran Redigert 27.Februar.2019 av PostIT (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Om en får vann i bensinen på en slik motor er det eneste en trenger å gjøre: Tøm tanken og få tak i ny og ren bensin. Skru ut dreneringspluggen under forgasseren. Pump med blæren på slangen til det kommer ut ren bensin under forgasseren. Skru på plass dreneringspluggen. Start og kjør. Sitér dette innlegget Link to post
Henningsen Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 PostIT: jeg gjorde det akkurat det samme som deg ja. På min motor var det 3 «pakninger/membran» jeg har skiftet de to ytterste. Den som ligger limt intil metal, altså intil pumpa den har jeg ikke skiftet. Men det burde jeg kanskje gjøre!?. Sitér dette innlegget Link to post
Stekepanne Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Hm, mener du da en pakning mellom selve bensinpumpa og forgasseren? Det er aldri feil å bytte til nytt, spesielt siden den KAN være fra 1993 og dermed ganske crispy. Men jeg sier ikke at dette er problemet ditt. Jeg kjøpte 3 "frimerker", og det løste problemet mitt. Sitér dette innlegget Link to post
Henningsen Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Ja det var tre pakninger hos meg også, men jeg byttet bare 2. Da bytter jeg den siste også, grunnen til at jeg ikke byttet den var at den så fin ut. Neida det er ikle sikkert det løser problemet, men det er sikkert lurt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Har du tømt bensinfilter? Sitér dette innlegget Link to post
Henningsen Svart 27.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Ja bensin filter er tømt. Sitér dette innlegget Link to post
Henningsen Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2019 Takker for alle tips, jeg endte med å sende motor på verksted. da kom de frem til at stemplene og Sveiva måtte byttes, Da disse var såpass rustne. Fikk ny sveiv og stempler med jobb og service på motoren for 5000kr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.