Yamaha70f Startet 26.Februar.2019 Del på Facebook Startet 26.Februar.2019 Heisann! Jeg har en 27 fots Sandøy båt med en british layland (bmc52) Jeg har akuratt byttet topp pakningen, og div andre pakninger. Men lekker fortsatt mye kjøleveske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 26.Februar.2019 Del på Facebook Svart 26.Februar.2019 Hvor lekker den kjøleveska ? Ned i kjølen eller forsvinner den bare? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 (redigert) Har du sjekket vannpumpa? Det er gjerne første sted det begynner å lekke... Redigert 27.Februar.2019 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 27.Februar.2019 Del på Facebook Svart 27.Februar.2019 Tipper det er et sladrehull eller slisse på vannpumpa om den lekker så sjekk den ja. Om væsken bare forsvinner så sjekk de nest største slangeklemmene i hver ende av varmeveksler. Disse tetter rundt rørinnsatsen i veksleren. Er de slakke vil væsken presse seg ut i sjøvannkretsen pga trykket og forsvinne ut med eksosen. Fyll heller ikke mer væske enn at den såvidt er over rørinnsatsen. Fyller du veksleren helt opp vil væsken også presse seg ut siden du ikke har ekspansjonstank. Ettertrekking av toppen er også viktig, men litt klomsete på denne da vippetøyet til ventilene må av igjen for å komme til alle boltene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yamaha70f Svart 23.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 Bårdp skrev On 26.2.2019 at 22.58: Hvor lekker den kjøleveska ? Ned i kjølen eller forsvinner den bare? Den bare forsvinner. Lurer på om den stikker av ut eksosen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yamaha70f Svart 23.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 index skrev On 27.2.2019 at 7.25: Har du sjekket vannpumpa? Det er gjerne første sted det begynner å lekke... Har ikke sett noe nei. Altså kjøleveska bare forsvinner. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yamaha70f Svart 23.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 hegra skrev On 27.2.2019 at 9.59: Tipper det er et sladrehull eller slisse på vannpumpa om den lekker så sjekk den ja. Om væsken bare forsvinner så sjekk de nest største slangeklemmene i hver ende av varmeveksler. Disse tetter rundt rørinnsatsen i veksleren. Er de slakke vil væsken presse seg ut i sjøvannkretsen pga trykket og forsvinne ut med eksosen. Fyll heller ikke mer væske enn at den såvidt er over rørinnsatsen. Fyller du veksleren helt opp vil væsken også presse seg ut siden du ikke har ekspansjonstank. Ettertrekking av toppen er også viktig, men litt klomsete på denne da vippetøyet til ventilene må av igjen for å komme til alle boltene. Kan prøve å se på klemmene, er godt mulig at det er problemet, men om jeg fyller helt opp, forsvinner absolutt alt vannet da eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 23.Mars.2019 Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 Opptært varmeveksler kansje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 23.Mars.2019 Del på Facebook Svart 23.Mars.2019 Kjølevæsken forsvinner ikke om du fyller helt opp. Den synker 2-3 cm , men tingen er at du ikke fyller på nytt igjen neste gang. La det være 2-3 cm luft under lokket neste gang du kjører, så er det kanskje ikke lekket noe når du kommer hjem igjen . Men for all del, følg med på tempen i tilfelle den lekker. Væsken forsvinner ut via trykklokket , men når nivået er lavere er det bare luft som slippes ut. Men du må komme med mer opplysninger hvor mye du fylte, byttet du toppakning selv, trykktestet du toppen osv,osv—- Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yamaha70f Svart 30.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Har fylt helt opp hver gang, prøvde å kjøre med litt mindre, holdte seg sånn det skal være :) skiftet selv ja, har ikke trykktestet toppen. Tror alt er greit, men har ett spm til, tempen går bare til 40 grader under kjøring, tar på motoren med handa, men er ikke spesielt varm, men stoler fortsatt ikke på at tempen er bare 40 grader. Kan noe være ødelagt? + at oljetrykks måleren går til maks når jeg starter, giver som er gåen eller noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yamaha70f Svart 30.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 bellen skrev On 23.3.2019 at 14.02: Opptært varmeveksler kansje? Alt ser bra ut der ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 Yamaha70f skrev 7 minutter siden: Alt ser bra ut der ? Ok.. Så du har demontert varmeveksleren og sjekket den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 30.Mars.2019 Del på Facebook Svart 30.Mars.2019 (redigert) Yamaha70f skrev for 2 timer siden: Har fylt helt opp hver gang, prøvde å kjøre med litt mindre, holdte seg sånn det skal være :) Hvis nivået holder seg såvidt over eller like under overkant av rørinnsatsen i veksleren når motor er kald er det ok. Rørinnsatsen ser du når lokket er av. Når motor er varm vil nivået stige helt opp til lokket. Ser ut til at den ikke lekker da eller? Du kan lage en liten luke i motorromet foran veksleren. På bildet ser det ut til at dørken foran motorrom er lavere enn veksler og da er jo dette enkelt. Da kan innsatsen trekkes ut av veksler uten og ta av hele veksler fra motoren. Selve vekslerhuset er solide saker og tviler på det lekker. Det er rørinnsatsen også, men det skader ikke og rengjøre den. Det som kan være litt tæret er den tynne blikkappen rundt rørene. Det blir det ikke lekkasje av, men muligens litt dårligere kjøling da denne kappen skal lede kjølevæsken rundt rørene. Når det gjelder instrumentene så sjekk kablingen til dem først. Kan jo være der feilen ligger siden begge viser feil verdier. Redigert 30.Mars.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yamaha70f Svart 12.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Yamaha70f skrev On 26.2.2019 at 22.54: Heisann! Jeg har en 27 fots Sandøy båt med en british layland (bmc52) Jeg har akuratt byttet topp pakningen, og div andre pakninger. Men lekker fortsatt mye kjøleveske. Hei igjen, nå lekker den bare olje under kjøring, minker ikke noe olje på tomgang. Kjørte fra tustna til Hitra, brukte 8liter olje. Noen som vet hva det kan være? Er olje film bak på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Yamaha70f Svart 12.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 hegra skrev On 30.3.2019 at 12.09: Hvis nivået holder seg såvidt over eller like under overkant av rørinnsatsen i veksleren når motor er kald er det ok. Rørinnsatsen ser du når lokket er av. Når motor er varm vil nivået stige helt opp til lokket. Ser ut til at den ikke lekker da eller? Du kan lage en liten luke i motorromet foran veksleren. På bildet ser det ut til at dørken foran motorrom er lavere enn veksler og da er jo dette enkelt. Da kan innsatsen trekkes ut av veksler uten og ta av hele veksler fra motoren. Selve vekslerhuset er solide saker og tviler på det lekker. Det er rørinnsatsen også, men det skader ikke og rengjøre den. Det som kan være litt tæret er den tynne blikkappen rundt rørene. Det blir det ikke lekkasje av, men muligens litt dårligere kjøling da denne kappen skal lede kjølevæsken rundt rørene. Når det gjelder instrumentene så sjekk kablingen til dem først. Kan jo være der feilen ligger siden begge viser feil verdier. Hei igjen, nå lekker den bare olje under kjøring, minker ikke noe olje på tomgang. Kjørte fra tustna til Hitra, brukte 8liter olje. Noen som vet hva det kan være? Er olje film bak på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Kan det lekke olje på oljekjøler tro, muligens oringer i begge ender. Muligens et skudd i natten.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Martine29 skrev for 2 timer siden: Kan det lekke olje på oljekjøler tro, muligens oringer i begge ender. Muligens et skudd i natten.... Det er vann, ikke olje som lekker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 (redigert) Lazyjack skrev 19 minutter siden: Det er vann, ikke olje som lekker. Nei TS skriver selv at den lekker olje to innlegg over der du benekter det. Vann/kjølevæske lekkasjen er tett, nå er det olje lekkasje/forbruk som er problemet. Redigert 12.Januar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29 Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Her gjelder det å holde tunga rett i munnen Lazy......... ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Skummelt å skumlese, beklager ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Det står ingenting om olje i bunnen av båten så det hadde jo vært greit og vite om den havnet der. Hvis ikke så hadde jeg sjekket oljekjøler først på denne fordi det er enklest og en mulig feilkilde. Det er den fremste og største av de to kjølerne som står i serie du skal sjekke. Den bakre og minste er giroljekjøler. Løsne slangeklemmene på gummihettene i begge endene, og trekk hettene av. Nå skulle du fått tak i slangebit som passer inn på giroljekjøler og frem til sjøvannpumpa. Dermed kan du ta en test-tur med kjølingen intakt bortsett fra kjøling til motoroljen. Gjør ingenting om du kjører motoren litt uten kjøling på oljen. Bare kjenn på kjøleren at den ikke blir for varm. Om den nå lekker olje vil oljen dryppe ut i endene på kjøleren som nå står åpen. Det er ingen o-ringer eller pakninger på denne oljekjøleren, bare slangeklemmene og gummihettene. Hvis det ikke kommer noen olje så er nok feilen et annet sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.