Jump to content

bmc 52 lekker kjøleveske! (British leyland)


Yamaha70f

Recommended Posts

Tipper det er et sladrehull eller slisse på vannpumpa om den lekker så sjekk den ja. Om væsken bare forsvinner så sjekk de nest største slangeklemmene i hver ende av varmeveksler. Disse tetter rundt rørinnsatsen i veksleren. Er de slakke vil væsken presse seg ut i sjøvannkretsen pga trykket og forsvinne ut med eksosen. Fyll heller ikke mer væske enn at den såvidt er over rørinnsatsen. Fyller du veksleren helt opp vil væsken også presse seg ut siden du ikke har ekspansjonstank. Ettertrekking av toppen er også viktig, men litt klomsete på denne da vippetøyet til ventilene må av igjen for å komme til alle boltene.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
hegra skrev On 27.2.2019 at 9.59:

Tipper det er et sladrehull eller slisse på vannpumpa om den lekker så sjekk den ja. Om væsken bare forsvinner så sjekk de nest største slangeklemmene i hver ende av varmeveksler. Disse tetter rundt rørinnsatsen i veksleren. Er de slakke vil væsken presse seg ut i sjøvannkretsen pga trykket og forsvinne ut med eksosen. Fyll heller ikke mer væske enn at den såvidt er over rørinnsatsen. Fyller du veksleren helt opp vil væsken også presse seg ut siden du ikke har ekspansjonstank. Ettertrekking av toppen er også viktig, men litt klomsete på denne da vippetøyet til ventilene må av igjen for å komme til alle boltene.

Kan prøve å se på klemmene, er godt mulig at det er problemet, men om jeg fyller helt opp, forsvinner absolutt alt vannet da eller?

Link to post
Share on other sites

Kjølevæsken forsvinner ikke om du fyller helt opp. Den synker 2-3 cm , men tingen er at du ikke fyller på nytt igjen neste gang. La det være 2-3 cm luft under lokket neste gang du kjører, så er det kanskje ikke lekket noe når du kommer hjem igjen . Men for all del, følg med på tempen i tilfelle den lekker. Væsken forsvinner ut via trykklokket , men når nivået er lavere er det bare luft som slippes ut. Men du må komme med mer opplysninger hvor mye du fylte, byttet du toppakning selv, trykktestet du toppen osv,osv—-

Link to post
Share on other sites

Har fylt helt opp hver gang, prøvde å kjøre med litt mindre, holdte seg sånn det skal være :) 

 

skiftet selv ja, har ikke trykktestet toppen. Tror alt er greit, men har ett spm til, tempen går bare til 40 grader under kjøring, tar på motoren med handa, men er ikke spesielt varm, men stoler fortsatt ikke på at tempen er bare 40 grader. Kan noe være ødelagt? + at oljetrykks måleren går til maks når jeg starter, giver som er gåen eller noe?

Link to post
Share on other sites

Yamaha70f skrev for 2 timer siden:

Har fylt helt opp hver gang, prøvde å kjøre med litt mindre, holdte seg sånn det skal være :) 

Hvis nivået holder seg såvidt over eller like under overkant av rørinnsatsen i veksleren når motor er kald er det ok. Rørinnsatsen ser du når lokket er av. Når motor er varm vil nivået stige helt opp til lokket. Ser ut til at den ikke lekker da eller?        Du kan lage en liten luke i motorromet foran veksleren. På bildet ser det ut til at dørken foran motorrom er lavere enn veksler og da er jo dette enkelt. Da kan innsatsen trekkes ut av veksler uten og ta av hele veksler fra motoren.          Selve vekslerhuset er solide saker og tviler på det lekker. Det er rørinnsatsen også, men det skader ikke og rengjøre den. Det som kan være litt tæret er den tynne blikkappen rundt rørene. Det blir det ikke lekkasje av, men muligens litt dårligere kjøling da denne kappen skal lede kjølevæsken rundt rørene.   Når det gjelder instrumentene så sjekk kablingen til dem først. Kan jo være der feilen ligger siden begge viser feil verdier.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
Yamaha70f skrev On 26.2.2019 at 22.54:

Heisann! Jeg har en 27 fots Sandøy båt med en british layland (bmc52) 

 

Jeg har akuratt byttet topp pakningen, og div andre pakninger. Men lekker fortsatt mye kjøleveske. 

 

 

703FB508-A6C9-4C85-B3FA-B92BE5C4CF93.jpeg

Hei igjen, nå lekker den bare olje under kjøring, minker ikke noe olje på tomgang. Kjørte fra tustna til Hitra, brukte 8liter olje. Noen som vet hva det kan være? Er olje film bak på tomgang.

Link to post
Share on other sites

hegra skrev On 30.3.2019 at 12.09:

Hvis nivået holder seg såvidt over eller like under overkant av rørinnsatsen i veksleren når motor er kald er det ok. Rørinnsatsen ser du når lokket er av. Når motor er varm vil nivået stige helt opp til lokket. Ser ut til at den ikke lekker da eller?        Du kan lage en liten luke i motorromet foran veksleren. På bildet ser det ut til at dørken foran motorrom er lavere enn veksler og da er jo dette enkelt. Da kan innsatsen trekkes ut av veksler uten og ta av hele veksler fra motoren.          Selve vekslerhuset er solide saker og tviler på det lekker. Det er rørinnsatsen også, men det skader ikke og rengjøre den. Det som kan være litt tæret er den tynne blikkappen rundt rørene. Det blir det ikke lekkasje av, men muligens litt dårligere kjøling da denne kappen skal lede kjølevæsken rundt rørene.   Når det gjelder instrumentene så sjekk kablingen til dem først. Kan jo være der feilen ligger siden begge viser feil verdier.

Hei igjen, nå lekker den bare olje under kjøring, minker ikke noe olje på tomgang. Kjørte fra tustna til Hitra, brukte 8liter olje. Noen som vet hva det kan være? Er olje film bak på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Det står ingenting om olje i bunnen av båten så det hadde jo vært greit og vite om den havnet der. Hvis ikke så hadde jeg sjekket oljekjøler først på denne fordi det er enklest og en mulig feilkilde. Det er den fremste og største av de to kjølerne som står i serie du skal sjekke. Den bakre og minste er giroljekjøler. Løsne slangeklemmene på gummihettene i begge endene, og trekk hettene av. Nå skulle du fått tak i slangebit som passer inn på giroljekjøler og frem til sjøvannpumpa. Dermed kan du ta en test-tur med kjølingen intakt bortsett fra kjøling til motoroljen. Gjør ingenting om du kjører motoren litt uten kjøling på oljen. Bare kjenn på kjøleren at den ikke blir for varm. Om den nå lekker  olje vil oljen dryppe ut i endene på kjøleren som nå står åpen. Det er ingen o-ringer eller pakninger på denne oljekjøleren, bare slangeklemmene og gummihettene. Hvis det ikke kommer noen olje så er nok feilen et annet sted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...