Jump to content

Liten seil båt bør vi seile vest eller øst av Danmark.

SY Bolette

Recommended Posts

Hei

Vi har en liten seilbåt Tur 80 27 fot, som vi kun seiler i lyset.

Jeg leker med tanken om å seile til kontinentet, har tidligere bare seilt til Skagen ønsker nå å planlegge litt lengre.

Vest eller øst av Danmark det jeg tenker på er vær, bølger er det noe spesielt forskjellig, noe å se på langs kysten?

Vi ligger for det meste på svai og hater partyhavner.

Å ligge for svai på vestsiden av danmark er forbeholdt dagene med eksepsjonelt bra vær. Du har havner i Hirtshals, Hanstholm og Thyborøn. Mener det er i Esberg også, men der har jeg ikke vært med båt. Alle havnene her er fiskehavner, så mye party finner du ikke. Du er veldig eksponert mot den dominerende vestavind, så du risikerer å ligge værfast noen dager eller uker. Jeg har ligget værfast i Hanstholm med en av Norges største seilbåter, så definitivt ikke alltid en kan seile her.

Ett annet alternativ er østkysten, og gjennom Limfjorden, ut ved Thyborøn. En fin tur (men husk at vestavind er dominerende, så kan være motvind).

Østkysten av danmark og Kielkanalen er helt kurrant. Kielkanalen er motor i to dager, så ganske kjedelig og monotont. Tom Rør her på forumet lagde en veldig fin reisebeskrivelse fra en tur han hadde (med motorbåt) gjennom og vestover. Her fungerer det med dagsseilas. Husk at vest for Hamburg er det massivt tidevann og grunt farvann, så både navigasjon og å finne fine havner er mer utfordrende enn vanlig. Sap2000 hadde også en hentetråd som er verdt å lese hvis du skal ned dit. Søk på Helgoland her på forumet så tipper jeg du finner mye bra lesestoff.

Har ikke selv seilt på vestkysten av jylland, men kan bekrefte at dette er et meget værutsatt sted. 

Østkysten har jeg derimot noe erfaring med, og ville helt klart valgt den siden hvis det var meg. Delvis ligger den nok som oftest lunere til enn vestkysten i forhold til sjøgang og blåst, men der er også fler, og etter min mening hyggeligere havner + bedre muligheter for å ligge på svai. Både f.eks Samsø og hele "det sydfynske øhav" ligger godt til på ruten, og er noen av de vakreste kystområdene Danmark kan by på.  

Ha alltid oppdaterte kart i Danmark. Sandbankene er skumle, for de flytter seg hele tiden..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev for 4 timer siden:

Delvis ligger den nok som oftest lunere til enn vestkysten i forhold til sjøgang og blåst, men der er også fler, og etter min mening hyggeligere havner + bedre muligheter for å ligge på svai. Både f.eks Samsø og hele "det sydfynske øhav" ligger godt til på ruten, og er noen av de vakreste kystområdene Danmark kan by på

Nå ble rederen glad for hennes beste venninne er gift med en fra Samsø og tilbringer sommeren på hytta der nede.

Svenskekysten så Læsø, Samsø og Tyskland, dette frister.

Redigert av SY Bolette (see edit history)
mons skrev for 3 timer siden:

Sjøspeiderne går med 10-12 skøyter til Kiel for å kjøpe is i sommer.

Ja jeg har hørt at is er billig der nede, he he.

Tok en nærmere titt på sjøspeider dette er noe jeg skal prøve å få barnebarnet til å se på, har 6 år på meg ser jeg.

Håper du/dere legger ut en reiseskildring ang denne turen til sommeren?

pacuare skrev for 5 timer siden:

Å ligge for svai på vestsiden av danmark er forbeholdt dagene med eksepsjonelt bra vær. Du har havner i Hirtshals, Hanstholm og Thyborøn. Mener det er i Esberg også, men der har jeg ikke vært med båt:.........

...... Kielkanalen er motor i to dager, så ganske kjedelig og monotont._....

Esbjerg går fint, jeg har vart der med båt.........

det finns ytterligere ett par havner, Thorsminde og Hvide sand......

man får lese på i pilot-bøker, en del havner stenger ved sterk vind.

har selv seilt inn i Thyborøn i 14-15, da begynner det å bryte.

Kielkanalen gjør man på en lang dag om man ønsker.......

ett alternativ er å gå 1/2 Kielkanalen å gå inn i Eider, har ikke selv gått den turen, men

har kompiser som sa att der er veldi flott

S/Y Gunga Din

SY Bolette skrev for 2 timer siden:

Nå ble rederen glad for hennes beste venninne er gift med en fra Samsø og tilbringer sommeren på hytta der nede.

Svenskekysten så Læsø, Samsø og Tyskland, dette frister.

Samsø er en flott øy, og du mange fler i det området.....Sejerø, Tunø, Ebeltoft, Juelsminde etc etc, og vill du ha litt storby....Aarhus

anbefaler å gå øst-siden Danmark, du er mindre vær-beroende, og har fler, ja mange fler havner du kan gå til

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Hei Bolette

Jeg ville hatt svært gode meldinger for å velge vestkysten med "liten" båt.

Speiderne går med 10-12 underriggede tunge skøyter fra 30 -65 fot og har øvet på å hjelpe hverandre, men selv om vi tåler dårlig vær går vi østkysten hvis vi er i tvil.

Mange sjøspeidergrupper har flere år med venteliste, så ta kontakt og meld inn med en gang. Du betaler ikke før ungen kommer inn.

Kanskje du kan stille som leder og delta på sjøspeiderlandsleir innerst i Bunnefjorden i 2022? Det er vanlig å ha med unge lederbarn på leir.

Vi kommer også til å ha stor aktivitet rundt Drøbak i forbindelse med den ordinære landsleiren i 2021 som ligger ovenfor etpar demninger i Glomma. Studerer på høyde og bredde på veier for å få opp noen skøyter..

Reiselogg for sommeren blir det nok i samme form som jeg la ut her på vei til Bodø og vestlandet de forrige årene.

Mons

Det høres ut som at dere får en fin tur. Vi gikk østkysten de to siste somrene, men planen neste år er Limfjorden og vestkysten ned til de Nordfrisiske øyene, og inn Eider. 

I 2017 tok vi turen til Amsterdam, via kanalene i Friesland, og det er absolutt å anbefale.

Hele turen er dokumentert i egen tråd her på forumet. Søk på Mon Bijou, så finner du langturene våre.

Det er også en side på Facebook som heter Mon Bijou, hvor det er en del fra disse turene.

Lykke til med planlegging og tur ???

Gunga Din skrev for 14 timer siden:

Samsø er en flott øy, og du mange fler i det området.....Sejerø, Tunø, Ebeltoft, Juelsminde etc etc, og vill du ha litt storby....Aarhus

anbefaler å gå øst-siden Danmark, du er mindre vær-beroende, og har fler, ja mange fler havner du kan gå til

Kunne ikke være mere enig! Vestkysten af DK er meget vejrudsat som nævnt, så spørgsmålet kunne "oversættes" til følgende: "Vi skal sejle fra Stavanger til Ålesund - vil I anbefale at vi går udenskærs hele vejen eller skal vi hellere gå indenskærs?" Lidt overdrevet - men næsten...

red: og så er der massiv forskel på store industrielle fiskehavne som Hanstholm og Thyborøn og en oliehavn som Esbjerg - og så til hyggelige bugter og havne på østkysten.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
MajorAndy skrev for 3 timer siden:

"Vi skal sejle fra Stavanger til Ålesund - vil I anbefale at vi går udenskærs hele vejen eller skal vi hellere gå indenskærs?" Lidt overdrevet - men næsten...

Litt uenig. På sist tur valgte jeg å gå kielkanalen og østkysten av danmark. Det kommer jeg nok ikke til å gjøre en gang til. Tok for lang tid. De to dagene det hadde vært å seile direkte fra Nederland til Norge ble til 9 dager. Neste gang vil jeg prioritere mer tid i Frankrike / Nederland og ikke bruke tid på nærområdene. Til sammenligning er det ca 2 dagn både innaskjærs og utaskjærs mellom Stavanger og Ålesund. Skal man gå østkysten må man ha tid til å bruke mer enn to uker fra Oslo til Nederland, først da vil en få feriefølelse på turen. Båten vår er også minst 50% raskere enn trådstarter sin, i praksis kanskje dobbelt så rask.

Ja, hvis det KUN drejer sig om en transportetappe, så er det naturligvis hurtigere at sejle direkte til fx Nederland hvis man går vest om DK. Men som du selv skriver, så kan det hurtigt bliver så meget vind, at man i stedet blæser inde og må vente - på dage, hvor man let kunne have sejlet på østkysten. 

Men når TS spørger om der er forskel på vejr og bølger og ting at se på, så er svaret et kæmpe JA. Der er monster stor forskel på vest og øst for Jylland når det gælder begge dele. Vestkysten har langt mellem havnene, er stort set bare åben kyst med lange strande med sommerhuse og hoteller og store fiskehavne. Østkysten er bugtet, skovklædt, med masser af øer og bugter, store og små havne tæt efter hinanden. Men ja, hvis man rammer det rigtige vejrvindue og bare skal hurtigst muligt til kontinentet, så er vest det rigtige valg.

MajorAndy skrev 28 minutter siden:

Der er monster stor forskel på vest og øst for Jylland når det gælder begge dele. Vestkysten har langt mellem havnene, er stort set bare åben kyst med lange strande med sommerhuse og hoteller og store fiskehavne. Østkysten er bugtet, skovklædt, med masser af øer og bugter, store og små havne tæt efter hinanden. Men ja, hvis man rammer det rigtige vejrvindue og bare skal hurtigst muligt til kontinentet, så er vest det rigtige valg.

Helt enig i det du skriver. Vestkysten er mye vær. For min del er riktig værvindu stort sett hele sommeren. Har vært her noen ganger i 15-25 m/s. Helt greit, men anbefales bare for de med erfaring og synes komforten er ok i en berg og dalbane med ett brannvesen som spyler på deg med alt de har av utstyr. Det er mange dager med 15 m/s her.

pacuare skrev for 7 timer siden:

Skal man gå østkysten må man ha tid til å bruke mer enn to uker fra Oslo til Nederland, først da vil en få feriefølelse på turen. Båten vår er også minst 50% raskere enn trådstarter sin, i praksis kanskje dobbelt så rask.

Hei pacuare

SY Bolette seiler 5-6 knop så her må man planlegge god tid, har hatt 8 knop på slør, men da var hun vanskelig å kontrollere, hun hadde veldig lyst til svinge opp mot vinden, så i slik vind rever vi og seiler mer behagelig. 

Hvis vi kommer til Tyskland så er målet nådd denne gang, eneste vi er sikker på er at vi ikke tar Kielkanalen denne gangen.

Vi er veldig glad for alle tilbakemeldinger.

SY Bolette skrev for 7 timer siden:

eneste vi er sikker på er at vi ikke tar Kielkanalen denne gangen

...hvorfor ikke..., har det fremkommet tidligere i tråden...?

når jeg leser ...seiler bare i dagslys... tur80... kun seilt til Skagen tidligere..., så virker neste trinn på progresjon å gå på kosetur på østsiden.

Hvor mange uker har dere tilgjengelig? Tre ukers seilferie for oss (bav 36) er ned til Marstrand, og til Skagen om høytrykkene står i kø.

Skagen Race tar jeg som mannskap ombord på regattabåt.

Code0 skrev for 5 timer siden:

...hvorfor ikke..., har det fremkommet tidligere i tråden...?

når jeg leser ...seiler bare i dagslys... tur80... kun seilt til Skagen tidligere..., så virker neste trinn på progresjon å gå på kosetur på østsiden.

Hvor mange uker har dere tilgjengelig? Tre ukers seilferie for oss (bav 36) er ned til Marstrand, og til Skagen om høytrykkene står i kø.

Skagen Race tar jeg som mannskap ombord på regattabåt.

Kielkanalen høres litt kjedelig ut, kos med Sotkanalen men synes den er litt lang så seiler utenfor når jeg får lov av Rederen.

Østkysten ser ut som en vinner for oss denne gangen, men som du sier så har vi også fine turer ned på Svenskekysten Orust og Tjøren var det i sommer.

Skagen race seilte jeg de 5 første årene da det het Hovdan Skagen race, kjempefin regatta litt mye party i havna, men vi rusla litt lenger inn i byen der det var roligere. Vi hadde så stor båt og vi var så tidlig i havn at vi måtte legge oss innerst på brygga og 11 båter utenfor på det meste, så sove gjøres til sjøs :drink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...