jaueking Startet 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2019 Hei, Har oppdatert motor og gir i min halvplanende Barracuda 30. Byttet motor fra 180hk til 250hk. Båt gikk meget lett opp i toppturtall som er 2600 o/min. Girkassen jeg har satt inn er en ZF63 med ratio 1:1.51 Da girkasse hadde samme ratio som den gamle, og ny motor hadde samme toppturtall, så økte selvfølgelig ikke farten noe. Det er montert en 19"X19" propell, og da gjør det omkring 17 knop. Behagelig marsjfart på 12-13 knop. Har ett ønske om å øke både toppfart og marsjfart, derfor sendte jeg inn propellberegning til Winrace i froland og fikk til svar at jeg burde ha en 22X19 propell (betydelig større enn jeg har i dag). Fikk selvfølgelig tilbud om å kjøpe en helt ny en i rett dimensjon til en svimlende sum. Har siden jeg fikk beregningen til Winrace sett på propeller på finn.no og lignende uten stort hell. De er somregel ikke helt den dimensjonen Winrace anbefaler. Nå skal jeg komme til poenget Kan man velge en litt mindre propell med høyere stigning å oppnå samme fart? F.eks: 20x23 19x23 21x19 (veldig nærme den dimensjonen som er ønsket, men har 1" mindre diameter. Setter stor pris på innspill, da jeg ønsker å få på plass propell så kan jeg begynne å tenkte på sjøsetting :) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 En grov tommelfinger regel er vel at går dia ned 1" skal stigning økes med ca 1"... Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 1.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2019 On 2/27/2019 at 7:51 PM, .Snorre said: En grov tommelfinger regel er vel at går dia ned 1" skal stigning økes med ca 1"... Hmm.... den var ny for meg. Jeg mener du skal gå opp 2,5 tomme i stigning hvis du reduserer diameter med 1 tomme .. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 Ta en telefon til Sleipner. Da får du alle svar iløpet av 5 min. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 2.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2019 jeg gjorde det samme og fikk til svar at jeg skulle opp til radic B7 23x18x4 om jeg hadde plass Jeg skal selge min som er 21 L 21 om du er interessert . Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
jaueking Svart 3.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Hmm, interessant. Er den venstregående siden den heter L? Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 3.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2019 Ja , om det er det du skal ha så er denne venstregående. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 KennethStrand skrev On 2.3.2019 at 13.08: Ta en telefon til Sleipner. Da får du alle svar iløpet av 5 min. Det gjorde jeg den gangen jeg skulle ha propell. Dog spurte jeg tre ganger med noen måneders mellomrom. Ble anefalt tre forskjellige dimensjoner. Spriket var betydelig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 4.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2019 Hei! Du kan jo legge inn data på båten din og se hva du får på denne kalkulatoren: http://www.plaisance-pratique.com/IMG/xls/propcalc.xls Sitér dette innlegget Link to post
Deviasjon Svart 9.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2019 Hei ! Har 2 stk. Michigan Dyna Quad propeller til min 30 fots halvplaner. Den ene (som jeg bruker): 22x 27". Reserve: 23x 25". Nøyaktig samme resultat når det gjelder fart, men betydelig mer støy med 23". D. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.