Jump to content

Svingere til ekkolodd


Frøken Fryd

Recommended Posts

Jeg henger meg på denne tråden, da jeg har tilsvarende problem selv.

 

I båten min har jeg tenkt å montere computer for ekkolodd, GPS og kartplotter, muligens også radar. Dette vil bli gjort når båten kommer til Norge, men jeg ønsker å få montert svinger for ekkolodd hos båtbyggeren på forhånd. Er det fornuftig? I tilfelle. hva bør jeg satse på? Er det forskjellige standarder ute og går?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er vel å ta en telefon til en forhandler/importør, f.eks Bellanor og spørre.

Vil tro at hver enkelt sviger er tipasset den frekvensen ekkoloddet operer med, slik at du i hvertfall må ha en svinger med riktig frekvens, men om det er svingeren som genrerer dene frekvensen eller om det er ekkoloddet det vet jeg ikke, men jeg vil tro det er ekkoloddet.

Link to post
Share on other sites

Frekvens, impedans og effekt må være likt. Det vil også være en fordel om det er samme tilkobling. Det er ekkoloddet som genererer pulsen, svinger/transducer skal overføre det elektriske signalet til lyd i vann og deretter omgjøre ekko(lyd i vann) til elektrisk signal som ekkoloddet dekoder og viser frem.

 

Hvis man ikke benytter en transducer anbefalt/levert av produsent av ekkoloddet kan man risikere dårligere ytelse, f.eks. at man ikke får 'bunnkontakt' dypere enn 100m. Åpningsvinkel (strålebredde) vil også påvirke ytelsen, smal stråle gir kraftigere ekko enn en bredstrålet transduce på samme dyp/bunn.

 

Men, det er jo fritt frem å prøve. Mulig at noen andre har erfaringer fra slike forsøk. En del fabrikanter benytter samme leverandør av svinger/transducer og at de derfor er kompatible. Mulig forhandlere vet noe om dette.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...