Guest Avmønstret# Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Bitteliten skrev On 1.3.2019 at 14.31: Så hva er erfaringene på hva som funker? Har sett statistikk over hvilket utstyr som feiler fra ARC gjengitt i "seilpressen" på nett. Skulle forundre meg om det ikke finnes noe der. Og så er det jo en gjenganger på engelskspråklige seilbåtforum (og sikkert på andre språk også ;-)) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Et interessant tema jeg nå snuser på er nødrift over inverter. 220V Watermakeren drar max 4,8 ampere. Det er jo enkelt regnet rett i underkant av 1100watt Så når jeg ser på invertere er Victron morsomme. De oppgir effekten i VA. for å regne om fra VA til W bruker man en power ratio - og det er jo litt tenk på et tall. Noen som kan si sånn noenlunde hvor mange watt en 1600VA inverter leverer? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Det kommer jo helt an på lasta. Et det ren omsk last får du jo ut 1600W men er det en liten elmotor med kosinusfi på 0,6 får du kun ut 960W. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 (redigert) Hvordan kan jeg finne ut kosinusfi for den aktuelle motoren ? Den største enheten er en el motor som driver en høytrykkspumpe. El motoren er på ca 1000watt 220v enfas. Oppstartsstrømmen er håndterbar Redigert 5.Mars.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Skal jo stå på merkeskiltet til motoren. Samens spenning, effekt, strøm, frekvens osv. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Bitteliten skrev 13 minutter siden: Hvordan kan jeg finne ut kosinusfi for den aktuelle motoren ? Googlet noen enfas 230V AC motorer. Eksempelvis hadde en Busck 1,1KW en effektfator (cos φ) på 0,98. Googlet rundt 4-5 fabrikater og fant ingen med effektfaktor under 0,90. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Vil tro at motoren det hær er snakk om en trefase asynkronmotor med en kondensator for å lage den tredje fase. Slike motorer har som oftest veldig dårlig effektfaktor. Ser men på 1 fase ac motorer med veldig god effektfaktor er det som oftest DC motorer med børster som kjøres på AC. Disse har ikke den beste virkningsgraden og en får børster og komentator som slites mye. Men det sikreste er og glemme hele effekten å heller se på strømtrekket som står oppgitt på motoren for så å sjekke at det er innenfor den strømmen omformeren kan levere. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Vi er også på utkikk etter egnet watermaker, men med noe lenger tidshorisont enn neste år. Ser dette veldig i sammenheng med hva slags elverk vi til slutt må sy sammen. Følger derfor aktivt med i tråden. Husker Yaghan kjørte alle systemer en time i døgnet, og produserte vann og strøm så det holdt. Helt klart at med alle de potensielle problemene som kan ligge i en watermaker at man ikke kjører tomt før mer vann produseres. Et moment i kostnadsbildet er vel også hva som gjerne tas betalt for vann i marinaer på de ulike seildestinasjonene. Mener at praksis varierer en god del i Middelhavet? Dyrt (10-15 euro for tanken) på Mallorca? Karibia? Stillehavet og videre? Jeg er usikker og har foreløpig ikke sjekket skikkelig. Uansett, i et slikt regnestykke, i tillegg til tryggheten den gir, kan vel en watermaker rent økonomisk begynne å rettferdiggjøre seg selv? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 4 minutes ago, lasmarquezas said: Uansett, i et slikt regnestykke, i tillegg til tryggheten den gir, kan vel en watermaker rent økonomisk begynne å rettferdiggjøre seg selv? Hvis jeg legger på litt raust i favør av watermakeren tipper jeg at vi i løpet av en jordomseiling brukte en femhundrelapp på vann, og da har jeg tatt med kjøp av drikkevann på flaske/dunk i diverse omganger. Betalte noen kroner et par steder i Karibien, på Tonga og Ascension. En og annen marina har vært oppsatt med vannmåler, men der har forbruket alltid vært på kanten til komisk lavt. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 @Euklid, "I stand corrected", som amerikanerne sier, og poenget mitt ser ut til å være steindødt. Noe som egentlig er veldig bra. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Spørs litt hvordan du ser på det. Vi er nå jevnlig innom marina fordi vanntankene er tomme. Går an å snike seg til fylling noen steder, men oftest ender vi med å ligge over en natt. Da koster vannet litt. Vannet på bryggene rundt om kring smaker også ganske begrenset. Man blir vant til det, men skulle vi vært ute lenger enn halvannet år ville jeg sterkt vurdert WM for å ha OK drikkevann hele veien. Sodastreamer er forøvrig et OK triks mot vann med litt vel mye klorsmak. Selv kullfilteret klarer ikke bli kvitt alt selv om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Bonus skrev 1 time siden: Googlet noen enfas 230V AC motorer. Eksempelvis hadde en Busck 1,1KW en effektfator (cos φ) på 0,98. Googlet rundt 4-5 fabrikater og fant ingen med effektfaktor under 0,90. Takk ? victron har også pr mail bekreftet at en 1600va inverter er tilstrekkelig for å drive watermakeren gitt at spesifikasjonen er rett. @lasmarquezas når tenker dere watermaker? Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Bitteliten skrev 5 minutter siden: når tenker dere watermaker? Ser det gode poenget med felles innkjøp. Vi er nok dessverre ikke klare for WM-kjøp før tidligst neste år, eventuelt at de blir 2021. Må tenke en del helhet omkring systemer ombord før vi kommer så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 2 hours ago, lasmarquezas said: @Euklid, "I stand corrected", som amerikanerne sier, og poenget mitt ser ut til å være steindødt. Noe som egentlig er veldig bra. :-) Økonomi kan vanskelig brukes som grunn til å kjøpe watermaker, men jeg tror nok det å ha en ombord er riktig løsning for de fleste som seiler på langtur uansett – i alle fall når en holder utenfor de unge og håpefulle med større viljestyrke enn budsjett. Jeg er helt overbevist om at en kan seile trygt og langt uten watermaker, og som nevnt har de eneste jeg vet om som har vært i nærheten av å gå tomme for vann vært båter som har stolt for mye på watermakeren. De som seiler uten holder en styr på rasjonene. Men at det rent praktisk ikke er noe problem å seile jorda rundt uten watermaker innebærer ikke at det er rett svar; det er jo også fullt mulig å seile rundt uten satellittkommunikasjon av noen sort, uten at det er noe jeg ville anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Drikkevann er ett godt argument. Jeg synes av til det er bedre å få servert ett glass vann enn en øl når jeg er på besøk. På en båt fikk jeg watermaker vann. Godt å kunne drikke av springen uten å nøle. Alternativet hadde vært flaskevann. Sparer mye bæring ved watermaker. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 ...hvis man kjører generator for å lage strøm for å kjøre WM, hvor mange liter vann produsert for en liter diesel...? Det har jeg aldri fått svar på.. en liter diesel kan man kanskje regne 10 kWh i varme når man brenner det..., men hvor mange kWh havner i batteriet, og hvor mange liter drikkevann havner i vanntanken....? En ting er kostnaden, men jeg tenker også vekt og tank-kapasitet. Dra med seg 200 liter diesel for å lage 100 liter vann er vel ikke lurt, men får du 4000 liter vann så er det jo fornuft... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Code0 skrev 26 minutter siden: Dra med seg 200 liter diesel for å lage 100 liter vann er vel ikke lurt, men får du 4000 liter vann så er det jo fornuft. Googlet raskt, 2kw fra generator er ikke mye, og klarer den sammen med lader. Da er kapasiteten 70 liter vann per time. Generatoren bruker vel en liter i timen, så er vel i nærheten av 14 000 liter vann på 200 liter diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Jeg tenker litt omvendt........når solpanelene ladet batterierne til 100% så kan solpanelene fortsette å ’lade’ opp vanntanken......slippe å tenke på å rasjonere vann Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 5.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 @Code0 Agregatet vårt drar ca1 liter i timen på maks belastning. Med et Aquatec AC 110 produseres 110liter i timen ideelt. Da kan vi samtidig lade opp batteriene minst 100A og lage varmtvann. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 5.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2019 Gunga Din skrev 29 minutter siden: Jeg tenker litt omvendt........når solpanelene ladet batterierne til 100% så kan solpanelene fortsette å ’lade’ opp vanntanken......slippe å tenke på å rasjonere vann Dette er en god tanke Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 (redigert) Litt info jeg har fått fra Aquatec som jeg kan dele I valget mellom 12V og 22oV systemer sier de: Disadvantage of 12/24 Volt DC systems: Shortened life of the membranes due to low overflow. Abrasion of the carbon brushes in the DC motor. Seawater-suitable 12/24 volt feed pumps are less reliable than industrial 230 volt pumps Advantage of 230/400 Volt AC systems: Long membrane service life. Better quality of product water. Low-cost standard industrial motors with maximum service life. Use of industrial quality feed pumps with maximum service life. Disadvantage of 230/400 Volt AC systems: Electrical generator needed. In inverter operation, due to the high energy consumption usually active charging technology needed. If a generator is present on board, it is recommended to use it for the operation of a watermaker. A 12/24 volt DC watermaker can not, at least economically, achieve the life, reliability and quality of a 230 / 400 Volt watermaker. En Aquatec AC 110 drar 4,8 amp på max - dvs at vi kan kjøre den i nødstilfeller via en 1600watt inverter samtidig som vi lader batteriene fra motor. Denne har da både fødepumpe og høytrykkspumpe av 230V industristandard Redigert 6.Mars.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Bitteliten skrev for 2 timer siden: Aquatec De prisene var spenstige, er det noe magi de driver med? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Prisene er omtrent de samme som Ecotech og Cruise RO ligger på en Dessalator med tilsvarende ytelse ligger godt over dette nivået. Hva sammenligner du med? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 6.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Vel, hva er det som gjør de så dyre, delene i seg selv er ikke dyre. Er det en spesialpumpe de selv har designet? Spesial motor? Spesial membran? Lang garanti? Jeg klarer ikke finne ut hva som er så bra kontra å kjøpe delene selv å skru det sammen. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 6.Mars.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2019 Høytrukkspumpen lager de selv. CNC maskinering i duplex syrefast etter tips fra produsent om at det kan bli varmt i tropene, og da faller effektiviteten til inverteren må jeg nok opp noen hakk til 3 kw inverter som leverer 1600w ved 65 grader. Gjør det faktisk enklere å få plassert den ombord. Men installasjone blir jo dyr da.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.