Bitteliten Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Har en plan om å sette watermaker i båten. Kan være 220v eller 12v eller begge deler noen som er erfaringer med hva som er bra? ruta er lang. Vi skal jorda rundt via Kapp Horn, så vi må ha noe vi kan stole på Quote Link to post
Stekepanne Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Jeg har NULL erfaring, men jeg har forstått (via youtube) at man får de med automatisk og manuell «backflush». Den manuelle funksjonen er en liten gjørejobb, men til gjengjeld MYE mindre som kan gå galt når man befinner seg på øy med kun kannibaler og kokosnøtter :) Quote Link to post
Bestefar Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 En Watermaker er et filter som er veldig «trangt» slik at du filtrerer på atom/molekylnivå. Det første du må gjøre er å gjøre en beregning av vannbehovet. Det er det som vil gi deg et bilde av energibehovet. Så gjelder å finne den enkleste og billigste energiprodusenten. Jeg ville valgt ett system som kan drives direkte fra de batteriene du skal ha. Et anlegg som krever 230V AC vil bare være sløsing med energi. Det er ikke ofte du kommer til å bruke anlegget i havn der landstrøm er tilgjengelig. Generelt vil jeg si at det at det er bedre om watermakeren går lenge av gangen enn at den går bare litt av og til. Når anlegget er i drift går det vann gjennom membranen og langs membranen. De uønskede stoffene skylles til avløp. Membraner som må vaskes eller returspyles kan være billigere, men rengjøringen er også en jobb som ofte må gjøres når det minst passer. Det er høyt trykk inn på membranen. Det kan være lurt å trene på å skifte membran før du drar ut på havet. I en omvendt osmoseprosess (watermaker) blir vannet ekstremt rent og det kan forekomme ioner i vannet. Vannet må derfor oppherdes før det drikkes. Du bør derfor gå i dialog med produsenten før du velger membran og for- og eventuell etterbehandling. Så rent vann er aggressivt og pH-verdien er lav. En oppherding kompenserer for det. Men sånn for sikkerhets skyld ville jeg sørget for å skifte alle deler som ikker er av syrefast stål (AISI 316L eller bedre). Kobber og messing er bannlyst. Plast, f.eks. PVC, kan brukes. Og så er det selvfølgelig viktig at man unngår å pumpe inn alger o.l. og ikke bruke anlegget i havn. Der er jo ikke alltid vannet så rent og det vil belaste membranene unødig. Skal du på jordomseiling så ville jeg sett etter en produsent som er representert over hele verden. Det er viktigere enn pris. Her er link til en manual: Echo watermaker Quote Link to post
Dr.blind Posted February 27, 2019 Share Posted February 27, 2019 Jeg har en Desselator duo som jeg driver og monterer i disse dager, den kan driftes på både 220v og 12v, produserer 100l i timen vist nok, det gjenstår og se :) Men det er litt jobb og vedlikehold med disse, men jeg satser på at det er verdt jobben og pengene :) Skal bli uavhengig av land! Quote Link to post
Bitteliten Posted February 28, 2019 Author Share Posted February 28, 2019 (edited) @BestefarVi skal krysse en del hav. Lengeste er over Stillehavet. Derfor watermaker. I havn trengs den ikke @Dr.blind duoen er absolutt interessant, men dyr? Har du noen bilder fra installasjonen? Jeg ser at pumpene bør monteres under vannlinjen. Kan membranen monteres fritt i avstand fra pumpene? Det interessante med Dessalator duo er at det er en seriøs aktør som har vært lenge på markedet og at Duo har redundans på pumpe og strøm (den leveres med en 220v pumpe og en 12v pumpe) Ecotech som @Bestefar linker til og CruiserRO (som bla Ran sailing bruker) er andre interessante alternativer. Utfordringen er at de produseres langt herfra og forhandlernettverker er ikke akkurat utbredt. 12 v med energy recovery clark pumper, som Spectra, er jeg skeptisk til pga komplisert konstruksjon. Jeg liker KISS løsnigner. Så datastyrte greier med touchskjerm ol er uaktuelt Nærmeste produsent er ENWA. Holder til i Sandefjord, produksjon i Gøteborg. 220v løsninger. I utgangspunktet for proff markedet. Kraftige greier med strømkrevende el motorer. Vi har tilgang til 220v ombord. Edited February 28, 2019 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
TICORA Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 Er på markedet selv. Seilte ARC’ en i 2017 og det var to ting som var gjengangere påting som gikk i stykker underveis. Det var generatorer og watermakere. Gjorde litt research og Schenker var merket som de fleste hadde problemer med. Dessalator og Echotec var de to andre merkene og det var etter min mening mindre problemer med de. Quote Link to post
Bitteliten Posted February 28, 2019 Author Share Posted February 28, 2019 Om fler er interesserte går det kanskje an å samkjøpe og få ned prisene Nettopp pga problemer med generatorer tenker jeg at man må ha backup løsninger. Så enten en wm med 12 og 220V eller 220V wm og generator og inverter. Inverter frister ikke så veldig mye egentlig - har erfaring med at det belaster batteriene mye Quote Link to post
Euklid Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 On 2/28/2019 at 7:09 AM, Bitteliten said: Nærmeste produsent er ENWA. Holder til i Sandefjord, produksjon i Gøteborg. 220v løsninger. I utgangspunktet for proff markedet. Kraftige greier med strømkrevende el motorer. Seilte sammen med en som hadde denne watermakeren. Som alt annet helt supert når den fungerte, men de hadde en lang periode med mye trøbling, der de først slet med å finne ut av hva som var feil og fikk tilsendt feil del (der både dingsen og transporten var kostbar). Etter mye om og men og noen tusen dollar klarte en vaskemaskinreparatør på Raiatea å gruble seg frem til en løsning, og jaggu hadde han ikke også en vaskemaskin i biter som delen kunne plukkes fra. Quote Link to post
Bitteliten Posted March 1, 2019 Author Share Posted March 1, 2019 Så hva er erfaringene på hva som funker? jeg vil ikke ha noe digitalt styrte greier. Skal ha enkle og solide løsninger. Strømtrekket er ikke vesentlig. Vi har nok lading/strøm ombord. Quote Link to post
hanto1 Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Er kun kjent med evaporatorer ( som er et helt annet system)men rent generelt : Kan det være fare for at systemet pumper inn saltvann ved feil/systemsvikt så pump via egen tank i stedet for å få saltvann direkte på fv tankene. Quote Link to post
pacuare Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Bitteliten skrev 1 time siden: Strømtrekket er ikke vesentlig. Vi har nok lading/strøm ombord. Har ikke erfaring med watermaker selv, men seilte sammen med noen som hadde. Strøm var utfordringen. Dilemmaet er om du får nok solpanel til å kjøre watermaker under gode forhold, da ville jeg gått for 12 volt for å slippe konverter. Alternativet er å kjøre ett så kraftig anlegg du kan på generatoren din, dermed holde ladetid til ett minimum. Veldig spent på hva du finner ut. Er ikke på watermaker selv. Tar heller jobben med å kjøre jolla inn og fylle kanner. Vil helst ikke mekke, og er alergisk mot motorlyd. Quote Link to post
Bitteliten Posted March 2, 2019 Author Share Posted March 2, 2019 (edited) Koker litt ned på dette nå. Rainman er KISS ut. Deres 220v versjon er enkel å installere og den får mye skryt på facebook. Den kan gå på agregat eller 2kva inverter dessalator duo 60. Mer klassisk design/løsning. Slipper inverter da den har to pumper 220v og 12v. Men er dyr. Jeg liker redundans på strøm og pumper ikke hast. Er et prosjekt for neste vinter ?. Tar gjerne fler tips ? vi har 800 liter tanker. Trenger vi da wm? Edited March 2, 2019 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Euklid Posted March 2, 2019 Share Posted March 2, 2019 Dere trenger definitivt ikke watermaker. Vår vanntank er på 150 liter (har hatt mer vann i kanner og slikt, men ikke voldsomt mye mer). Men watermaker gjør jo unektelig livet ombord mer behagelig. Quote Link to post
Careka Posted March 2, 2019 Share Posted March 2, 2019 (edited) Ikke før du seiler ut i stillehavet. da er den kjekk å ha, så slipper du strevsomme turer med kanner i jolla til alnd for å hente , kan være tvilsomt vann, som dere kan bli syke av. i Trinidad får du jo kjøpt en type. som lages der. enkel og sikkert driftsikker. Vi hadde Shenker, 30L/t, bare 9 amp i strømfb. Men det er mange merker som funker, skal bare passes god på. Edited March 2, 2019 by Careka (see edit history) Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Bitteliten Posted March 3, 2019 Author Share Posted March 3, 2019 (edited) @Careka fungerte schenkeren bra? ser at Palli på Isbåter selger Scenker og Spectra Han bruker vel nicket @Servicemannen her inne tror jeg jeg regner mee at vi kommer til å kjøre agregat et par timer hver dag for lading. Da kan vi kjøre watermaker samtidig er tanken min. Hva regner man som normalt vannforbruk per person per døgn? Det frister å kjøpe noe som ikke koster 100.000+ ferdig montert ? Edited March 3, 2019 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post
Hulda Posted March 3, 2019 Share Posted March 3, 2019 Hvor stort forbruk man trenger normalt, er vel for to personer max 5 liter om dagen. Skal to personer dusje hver dag, baller det jo på seg. Quote Link to post
Ask Posted March 3, 2019 Share Posted March 3, 2019 Hei Kan wm drivast med reimdrift frå motoren? Ask Quote Link to post
Bitteliten Posted March 3, 2019 Author Share Posted March 3, 2019 Ja det finnes løsninger for det aquatec (tysk) og Ecotech (Trinidad) har det Quote Link to post
Gunga Din Posted March 3, 2019 Share Posted March 3, 2019 Careka skrev On 2.3.2019 at 22.45: Vi hadde Shenker, 30L/t, bare 9 amp i strømfb. Careka, drev du den med solpaneler i hovedsak....... jeg ønsker en 12V-sak....... kompisar hadde en reimdriven i sin første båt, de sa att man blev litt begrenset, må da selvfølglig kjøre maskin, samt begrensning ved installasjon og komponenter Quote S/Y Gunga Din Link to post
Careka Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 (edited) Ja, Shenkeren funka fint, og ble drevet fint fra våre batterier, som ble lada med solcellene. Det er ikke drikkevann som er det store forbruket, hos oss var det 4 damer som skulle vaske håret og dusje bakpå hekken ofte. Shenker har også 3 års garanti, Vår pumpe stoppet på hjemveien Azorene, jeg ringte importør og ba om ny pumpe sendt til La Coruna, det var 5 dager seilas til Coruna, og pumpa lå klar å venta når vi ankom. sånt er viktig at service er bra, Hadde også en trykkbryter som begynnte og lekke, da ble det sent ny fra Italia til imortør i Carib, henta den en uke senere der. alt på garanti. Jeg solgt vår i forrige uke, men tar gjerne en ny en når vi seiler igjen. Husk å kjøre filtere og evt smådeler før dere dra, alt er mye dyrer jo lengre syd du kommer. Vi hadde 22 døgn over til carib, da det var veldig lite til ingen vind i ca 10 dager. da ble det mye bading og dertil dusjing. vanntankene er på 600liter så jeg kjørte WM ca hver 3 dag og laga vel fra 100 til 200 liter hver gang. Likte å vite at det var fullt, i tilfelle noe skjedde. Vi hadde bar 30 liter drikkevann i reservekanner. + mye annet godt drikke. Edited March 4, 2019 by Careka (see edit history) Quote Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Euklid Posted March 4, 2019 Share Posted March 4, 2019 On 3/3/2019 at 9:03 PM, Bitteliten said: Hva regner man som normalt vannforbruk per person per døgn? Det frister å kjøpe noe som ikke koster 100.000+ ferdig montert ? Noe mindre enn tre liter per person per dag tror jeg ikke en bør planlegge med. Men skal dere stort sett være to ombord kan du jo gå ganske mye opp på hva du forventer av forbruk før det blir et realistisk problem. Tipper eneste rette svar for dere (med tanke på budsjett, forventninger til komfort etc.) er å kjøpe en watermaker, og så får en bare akseptere at dette er en installasjon som kommer til å kreve litt vedlikehold, og av og til kan være en kilde til frustrasjon og utgifter. Bare sørg for å ha nok vann utenom til at dere ikke er avhengige av at den fungerer gjennom en hel overfart. Jeg har faktisk støtt på en hel del som ikke har sett på det som en realistisk mulighet at watermakeren kan tryne i løpet av en etappe, og som så har vært alvorlig bekymret for å gå tomme for vann når elendigheten sluttet å virke (enten watermakeren eller aggregatet), med tilhørende ekstremrasjonering. Quote Link to post
Bitteliten Posted March 5, 2019 Author Share Posted March 5, 2019 Akkurat nå filulerer jeg på redundans på strøm Med en 12V watermaker kan jeg lage vann så lenge vi har batterilading. Det skjer fra generator og motor. I fremtiden trolig fra vind/sol også. Det finnes to typer 12V watermakere. Med og uten energy recovery pumper. Energy recovery pumper bruker betydelig mindre strøm - men er samtidig betydelig mer komplisert. En Specter med bruker tyoe 10A. En Dessalator uten energy recovery pump drar 45 A (550W) På 220V finnes det ulik størrelse på el motoren. Ufordringen er at de drar sykt mye strøm om man kjører de via inverter. Aquatec anslo 100A forbruk på sin minste 220V motor (1,1kw) - dvs at man må ha 3kw inverter... Quote Link to post
pacuare Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 Bitteliten skrev On 3.3.2019 at 21.03: jeg regner mee at vi kommer til å kjøre agregat et par timer hver dag for lading. Da kan vi kjøre watermaker samtidig er tanken min. Jeg ville gjort ganske mye for å redusere dette. Prøv å få opp solseller slik at du ikke trenger å lade under optimale forhold. OG sett opp batterier / lader slik at det holder med 30 minutter for å fylle batteriene. Uansett hvor støysvak en generator er, bråker den mer enn man liker når det går over 30 minutter. Utfordringen med 30 min ladetid er at blybatterier er for tregt, så trenger litium eller lignende. Quote Link to post
Gunga Din Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 paquare om WM trekker 40A.....tror du att att 40*12=480W solpaneler vill gjøre jobben med det man har i reserv i batteribanken ?? jeg har PT 400W solpaneler men har plass til ytterligere ett par. Echotec har en mindre modell på 27A som produserer 42l/h skulle jeg kunne klare dette på enbart solpaneler….(i værste fall går det jo å dra i gang jerngenuan...men vill prøve å klare meg uten) Quote S/Y Gunga Din Link to post
Seilerslask Posted March 5, 2019 Share Posted March 5, 2019 Man bør legge inn en god innsats i å estimere og beregne strømbudsjett for langtursbåt, det påvirker valg av batteri (både størrelse og kjemi!), solcellepaneler (type, montasje, antall), og hva slags utstyr man eventuelt bør vurdere å finne mer effektive varianter av. Det er ikke krise om du drar mer enn solcellepanelene klarer å levere over et par timer, du vil stort sett få ladet opp igjen det som skorter i løpet av noen timer likevel, såfremt resten av anlegget er dimensjonert fornuftig. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.